Permalänk

Hjälp mig sprätta 20-25k

Hallå!
Det var väl sådär en 15-20 år sedan jag köpte en ny stationär dator (ja, jag är 40+ ) men nu har jag bestämt mig för att köpa en ny gamingdator. Jag vill kunna spela det mesta några år framöver så jag är villig att lägga en ok slant på datorn.
Jag har försökt att läsa på men jag blir bara matt av alla valmöjligheter och kombinationer.
Helst vill jag bara plugga i och köra, men skulle klara av att montera själv om det inte finns några vettiga färdiga datorer att köpa.

Någon som har vettiga tips på en dator för 20-25000kr?

Permalänk
Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem

Nyfiken på om det är stora skillnad på de två du länkade. Är den ena värd 1000 kr mer??

Permalänk

Tack för tips, den hade jag missat. Vågar man köpa en dator med så liten formfaktor? Jag hittade en review på tuben på franska som jag lyckades förstå det mesta ur via översatta subtitles
Verkar ju som en riktigt solid burk.

Permalänk
Medlem

De där Aorus-datorerna ser faktiskt riktigt bra ut till det nuvarande priset. Man får nog förvänta sig lägga 14k bara på grafikkortet om man ens kan få tag i ett ö.h.t.

Verkar som att de kör riktiga moderkort och minnen i dem också, inte några billigaste-H410-på-marknaden eller single-channel-minnen.

Det enda negativa jag ser är om man vill ha någonting lite större för bättre uppgraderingsmöjligheter, men det är ju en smaksak.

Skrivet av ArchArch:

Nyfiken på om det är stora skillnad på de två du länkade. Är den ena värd 1000 kr mer??

Den med Ryzen-processor lär vara bättre i så gott som alla applikationer. I värsta fall (spel) är de ungefär likvärdiga. Borde snarare vara den med Intel 11900K som är billigare.

Permalänk

12th Gen Intel är vad du ska köpa, grafikkort är ju det knepiga i dagsläget
Edit: Satsa på det bästa för tillfället, då du endå inte verkar uppdatera datorn så ofta. Det är min motivering

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

25k är helt klart bra pris.
Tänk på att du även behöver all kringutrustning ( must, tbord, headset/högtalare etc ) eftersom detta endast är själva "burken"

En skärm som matchar datorn kan man nog hitta för 3-5k nu på Black Week/Friday också.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

Tack så jättemycket för input alla!
Jag gjorde slag i saken och köpte Ryzen-varianten. Leverans imorgon
Har sedan tidigare en Xiaomi Mi 34" Curved så den får duga att spela på tillsvidare.

Känner mig som ett barn på julafton

Permalänk
Skrivet av Markus_LKPG:

Tack för tips, den hade jag missat. Vågar man köpa en dator med så liten formfaktor? Jag hittade en review på tuben på franska som jag lyckades förstå det mesta ur via översatta subtitles
Verkar ju som en riktigt solid burk.

ja, 3 TB lagring varav 1 TB är gen 4 och 3 års garanti.
Wifi, blutooth och övrigt får du kolla igenom själv men där får du i princip en dator som borde leverera en bra tid framöver. Har dock inte öppnat huven på den men inet har ju öppet köp om du vill dra dig ur. Hur är det med det btw, osäker på hur det är med öppet köp och black friday.

Edit, såg nu vad du skrev ovan. Du kommer bli så jävla nöjd snåla nu inte på en sämre skärm bara!

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Skrivet av burken111:

ja, 3 TB lagring varav 1 TB är gen 4 och 3 års garanti.
Wifi, blutooth och övrigt får du kolla igenom själv men där får du i princip en dator som borde leverera en bra tid framöver. Har dock inte öppnat huven på den men inet har ju öppet köp om du vill dra dig ur. Hur är det med det btw, osäker på hur det är med öppet köp och black friday.

Edit, såg nu vad du skrev ovan. Du kommer bli så jävla nöjd snåla nu inte på en sämre skärm bara!

Tycker du att min Xiaomi Mi 34" är i snålaste laget? Denna har jag: Elgiganten

Permalänk
Skrivet av Markus_LKPG:

Tycker du att min Xiaomi Mi 34" är i snålaste laget? Denna har jag: Elgiganten

Den duger riktigt bra, bara du själv är nöjd

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Skrivet av Markus_LKPG:

Tycker du att min Xiaomi Mi 34" är i snålaste laget? Denna har jag: Elgiganten

toppen!!

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk

Om du är som jag (40+ inte spelat på 100 år) ska du kolla över vilken mus du har.
Testade sonens g502 och insåg att det är ganska stor skillnad och extremt värt att ha en vettig mus. Behöver säkert inte vara det dyraste men sitt inte kvar med en kulmus! (alla födda på 2000-talet sitter troligen som frågetecken nu).

Permalänk
Medlem

Jag sitter också och kollar på Aorus S men funderar mest på ljudnivån. Då jag just nu sitter med en gaming laptop som låter otroligt mkt skulle jag vilja veta hur mkt denna Aorus modellen låter. Det var svårt att hitta något vettigt på nätet förutom den där franska videon. Om du kommer ihåg får du gärna uppdatera här om hur du upplever datorn som helhet, det skulle uppskattas!

På tal om möss! Logitech gör ju fortfarande sina MX518 fast i ny tappning (efter att de slutade tillverka den under x antal år), så är man en gammal räv som en själv och kört med en 518 tidigare kan jag rekommendera den igen

Permalänk
Skrivet av aeriks:

Jag sitter också och kollar på Aorus S men funderar mest på ljudnivån. Då jag just nu sitter med en gaming laptop som låter otroligt mkt skulle jag vilja veta hur mkt denna Aorus modellen låter. Det var svårt att hitta något vettigt på nätet förutom den där franska videon. Om du kommer ihåg får du gärna uppdatera här om hur du upplever datorn som helhet, det skulle uppskattas!

Ska försöka komma ihåg att uppdatera när jag pressat den lite

Permalänk
Medlem

Också högst intresserad av denna! Tänkte också på hur tajt 3080 kortet sitter, ifall det ens finns en minimal chans att kunna sätta in ett 4000 kort när dem väl kommer.

Permalänk
Skrivet av Lagge:

Också högst intresserad av denna! Tänkte också på hur tajt 3080 kortet sitter, ifall det ens finns en minimal chans att kunna sätta in ett 4000 kort när dem väl kommer.

ja det är en bra fråga att spekulera på. Tror att man får vara beredd på att kanske byta chassi med en gpu upgrade. Den angivna produkten är väl egentligen anpassad så den precis får plats med det som sitter i chassit.

Bygga in luft är dyrt som man säger i byggbranschen.

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk

Slog till och köpte intel varianten som tipsades om här i tråden, fick hem den idag, den var ju inte dålig på att låta, ligger mellan 45-50dB utan att ens ha något igång, går direkt upp till 60dB när man startar ett spel och verkar stanna där.. Inte hunnit/orka prova längre stunder pga oväsendet.. Gör jag något fel? Är detta normalt?

Permalänk

Nu har jag packat upp och startat datorn samt börjat ladda ner spel (bara hunnit starta något enklare; WoW shadowlands som förstås flyter utan problem med maxade inställningar).

Unboxing-experience var bra tycker jag. Dator och tillbehör var snyggt packade i lådan och själva chassit låg i en skyddande tygpåse. Kändes lite premium.
Wi-fi-antennen som följer med har magnet så att den håller sig kvar på chassit (eller om man sätter den på något annat med järn).
Jag maxade ut mitt 100/100 över wifi så bra drag i den ändå (kör ett unifi-nät hemma så det hjälper väl).

Ljudnivån var inte tyst som en laptop, men inte störande hög enligt mig. Men som sagt, jag har inte pressat den än.
Återkommer med mer uppdatering senare.

Permalänk
Skrivet av Markus_LKPG:

Nu har jag packat upp och startat datorn samt börjat ladda ner spel (bara hunnit starta något enklare; WoW shadowlands som förstås flyter utan problem med maxade inställningar).

Unboxing-experience var bra tycker jag. Dator och tillbehör var snyggt packade i lådan och själva chassit låg i en skyddande tygpåse. Kändes lite premium.
Wi-fi-antennen som följer med har magnet så att den håller sig kvar på chassit (eller om man sätter den på något annat med järn).
Jag maxade ut mitt 100/100 över wifi så bra drag i den ändå (kör ett unifi-nät hemma så det hjälper väl).

Ljudnivån var inte tyst som en laptop, men inte störande hög enligt mig. Men som sagt, jag har inte pressat den än.
Återkommer med mer uppdatering senare.

Kul att du fick din julklapp i förskott samt att du blev nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melindera:

Slog till och köpte intel varianten som tipsades om här i tråden, fick hem den idag, den var ju inte dålig på att låta, ligger mellan 45-50dB utan att ens ha något igång, går direkt upp till 60dB när man startar ett spel och verkar stanna där.. Inte hunnit/orka prova längre stunder pga oväsendet.. Gör jag något fel? Är detta normalt?

Det låter ju lite illavarslande. Enligt de själva skulle burken ligga på 20 db passivt, och max 40 db vid spel. Men sen kan man väl inte lita på vad de själva påstår antar jag. Är den högre än en vanlig burk? Än en laptop? Är det så högt att det är jobbigt när man spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_LKPG:

Nu har jag packat upp och startat datorn samt börjat ladda ner spel (bara hunnit starta något enklare; WoW shadowlands som förstås flyter utan problem med maxade inställningar).

Unboxing-experience var bra tycker jag. Dator och tillbehör var snyggt packade i lådan och själva chassit låg i en skyddande tygpåse. Kändes lite premium.
Wi-fi-antennen som följer med har magnet så att den håller sig kvar på chassit (eller om man sätter den på något annat med järn).
Jag maxade ut mitt 100/100 över wifi så bra drag i den ändå (kör ett unifi-nät hemma så det hjälper väl).

Ljudnivån var inte tyst som en laptop, men inte störande hög enligt mig. Men som sagt, jag har inte pressat den än.
Återkommer med mer uppdatering senare.

Sitter själv och hovrar över köp knappen, låter den som en vanlig stationär i idle / lätt spelande ?

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Spänningen är oliidlig!

Permalänk
Skrivet av Dushatar:

Det låter ju lite illavarslande. Enligt de själva skulle burken ligga på 20 db passivt, och max 40 db vid spel. Men sen kan man väl inte lita på vad de själva påstår antar jag. Är den högre än en vanlig burk? Än en laptop? Är det så högt att det är jobbigt när man spelar?

Beror väl lite på varifrån man mäter dB, precis vid fläktintaget eller där man sitter.
Ställde datorn först på skrivbordet bredvid skärmen, men den väsnades som sjutton, så ställde ned den på golvet under skrivbordet, väsnas fortfarande mycket mer än någon dator jag haft, stationär samt laptop. Funkar säkert om man drar på sig hörlurar, men tycker inte att det är ok när den marknadsförs att vara tyst som i ett bibliotek när den är idle när den i själva verket är uppe i 40dB bara av att sitta och surfa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melindera:

Beror väl lite på varifrån man mäter dB, precis vid fläktintaget eller där man sitter.
Ställde datorn först på skrivbordet bredvid skärmen, men den väsnades som sjutton, så ställde ned den på golvet under skrivbordet, väsnas fortfarande mycket mer än någon dator jag haft, stationär samt laptop. Funkar säkert om man drar på sig hörlurar, men tycker inte att det är ok när den marknadsförs att vara tyst som i ett bibliotek när den är idle när den i själva verket är uppe i 40dB bara av att sitta och surfa

Låter som att det är on par med min gaming laptop Lenovo Y540 (i7 + 2060), 38-40dB idle och 60dB vid load. Då blir det pass för mig. Är trött på att det låter så himla mycket. Tack för att ni uppdaterade tråden och berättade. <3

Mycket dåligt av dem att marknadsföra den som en tyst datorn när det inte verkar vara fallet.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det möjligen är specifikt till Intelversionen som är törstigare än 7nm ryzen diton är, får se vad @Markus_LPKG tycker när han har fått pröva lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Frågan är om det möjligen är specifikt till Intelversionen som är törstigare än 7nm ryzen diton är, får se vad @Markus_LPKG tycker när han har fått pröva lite mer.

Jag har en Intel som levereras ikväll, kan komma med info då

Visa signatur

I'm Awesome!

Permalänk
Medlem

Bara 24st kvar man måste nästan köpa den nu bara för att ha den "reserverad" inför imorgon, har avvaktat tills nu främst för att se om det kommer några bättre erbjudanden då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Bara 24st kvar man måste nästan köpa den nu bara för att ha den "reserverad" inför imorgon, har avvaktat tills nu främst för att se om det kommer några bättre erbjudanden då.

15 nu Blev ett köp. hoppas amd varianten är tystare

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Köpte jag med, i värsta fall får man skicka tillbaks den om det dyker upp något annat bra imorgon. Ska vi bilda en SweC (Aorus) model S klubb? Vi kan köpa teslakepsar och förvirra folk.