Permalänk

bulk SIM kort för SMS

Vet nån här om det finns leverantör som kan leverera ett större gäng SIM-kort avsedda för SMS?
Dessa SIM kort ska sporadiskt skicka korta textsträngar via SMS till inprogrammerat telefonnummer.
Nån form av logistik runt SIMkort-nummer och ägare måste ju upprättas. Kanske redan finns hos leverantör typ nån kundportal?

Permalänk
Medlem

har du möjlighet att köra eSIM?

https://tele2iot.com/offering-services/trial-kit/

Visa signatur

chmod 775

Permalänk

Någon av dom större operatörerna bör inte ha några problem att hjälpa till, antar att det gäller ett företag. Gissar att dom kan vara restriktiva mot privatperson som vill ha 20 abonnemang..

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Vet nån här om det finns leverantör som kan leverera ett större gäng SIM-kort avsedda för SMS?
Dessa SIM kort ska sporadiskt skicka korta textsträngar via SMS till inprogrammerat telefonnummer.
Nån form av logistik runt SIMkort-nummer och ägare måste ju upprättas. Kanske redan finns hos leverantör typ nån kundportal?

Telia har en kundportal för företag där du kan regga dina SIM-kort själv och de aktiveras direkt. De skickar ut det antal SIM-kort du behöver.
Dock är det endast till företag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som nått du bör kontakta de som säljer företagstjänster för IoT och höra om dina önskemål så lär nog alla de riktiga operatörerna kunna lösa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ringde Telia-företag. De hade M2M och kontantkort som alternativ. Tror kontantkort blir ett vettigare alternativ eftersom M2M kräver uppmärksamhet varje månad.

Permalänk
Skrivet av griid:

Telia har en kundportal för företag där du kan regga dina SIM-kort själv och de aktiveras direkt. De skickar ut det antal SIM-kort du behöver.
Dock är det endast till företag.

Jag pratade med 90400 nu och det var enklast och gå till en Teliabutik och köpa typ hundratalet kontaktkort och sen sätta sig o fylla på. Är det verkligen rätt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Jag pratade med 90400 nu och det var enklast och gå till en Teliabutik och köpa typ hundratalet kontaktkort och sen sätta sig o fylla på. Är det verkligen rätt sätt?

Om du är privatkund tror jag det är så. Företag har det betydligt enklare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Om du är privatkund tror jag det är så. Företag har det betydligt enklare.

Nja, jag berättade att vi behövde SIM-korten till en produkt som vi säljer. Kanske han inte visste bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Vet nån här om det finns leverantör som kan leverera ett större gäng SIM-kort avsedda för SMS?
Dessa SIM kort ska sporadiskt skicka korta textsträngar via SMS till inprogrammerat telefonnummer.
Nån form av logistik runt SIMkort-nummer och ägare måste ju upprättas. Kanske redan finns hos leverantör typ nån kundportal?

För för säkerhets skull, det är verkligen SIM-kort du vill ha, dvs du har massor av enheter med radio och simkortsplats?

Skrivet av Sweedland:

Jag pratade med 90400 nu och det var enklast och gå till en Teliabutik och köpa typ hundratalet kontaktkort och sen sätta sig o fylla på. Är det verkligen rätt sätt?

Skrivet av Sweedland:

Ringde Telia-företag. De hade M2M och kontantkort som alternativ. Tror kontantkort blir ett vettigare alternativ eftersom M2M kräver uppmärksamhet varje månad.

Utifrån vad du antytt om lösningen så låter väl "M2M" som den typ av lösning du borde vilja ha, men det kanske inte passar ändå pga hur prislistan ser ut eller liknande?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

när jag kollade på detta för en kunds räkning senast, så var det ohemult mycket billigare att beställa IoT SIMkort från något annat land - googla lite

T.ex.

https://www.thingsmobile.com/the-best-iot-sim-card-in-the-wor...

// LZ

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som flera andra sagt, detta låter som IoT. De flesta operatörer har en portal för det om du googlar. Ska man skicka ut simkort, där ni står för abonnemanget, till kunder så vill ni ju ha ganska bra koll på vad simkorten tillåts göra, för att undvika tråkiga överraskningar. Tror även eSim är ganska vanligt i den här sortens deployment, framförallt om det gäller större skala.

Är ni bundna till sms?

Permalänk
Medlem

Hade igång något liknade hos Telenor. Via företag. Portal som skapades, fick den mängd SIM Kort jag efterfrågade, dock med DATA i åtanke men du kan ju komma överens om dina behov, de kan skräddarsy något. Ta bort all Datatrafik. Du lär ju komma undan billigare.

Vad som ingick i priset för 19 kr/per SIM-kort per månad.

500MB
69öre/sms
Inga anslutningsavgifter
Företagsportal (0kr)
Firstcall activation, från den gången SIM-kortet aktiveras så kommer abonnemanget att faktureras. SIM-korten kommer ha upp till 6 månader Firstcall activation.

Tyckte detta var vettigt.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på ämnet, överväg att göra detta på annat sätt än sms också. Låter som det är ganska lite data du ska skicka så NB-IoT/LTE-M kanske via NIDD

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Som flera andra sagt, detta låter som IoT. De flesta operatörer har en portal för det om du googlar. Ska man skicka ut simkort, där ni står för abonnemanget, till kunder så vill ni ju ha ganska bra koll på vad simkorten tillåts göra, för att undvika tråkiga överraskningar. Tror även eSim är ganska vanligt i den här sortens deployment, framförallt om det gäller större skala.

Är ni bundna till sms?

Jag håller med och det är oftast lockande och konstruera om men i denna lösning är modulen redan spikad. Hela konceptet baseras på SMS. Fördelen med SMS är att det är en teknik som t.o.m gamla tanter kan hantera.
Angående missbruk av SIM-kort. Det är helt rätt tänkt. Nån ovan pratade om en portal hos Telenor (tror jag det var) där man administrerade allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Jag håller med och det är oftast lockande och konstruera om men i denna lösning är modulen redan spikad. Hela konceptet baseras på SMS. Fördelen med SMS är att det är en teknik som t.o.m gamla tanter kan hantera.
Angående missbruk av SIM-kort. Det är helt rätt tänkt. Nån ovan pratade om en portal hos Telenor (tror jag det var) där man administrerade allt.

Kan skicka dig namnen på dom personer jag talade med då som konstruerade upplägget för mina behov osv. Dock riktar de sig enbart till företag. Hojta till så skickar jag på PM.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Om det bara är sporadiska sms som ska skickas så kanske Telia telematik abonnemang är ett alternativ.
Kom ihåg att Telia stänger ner 2G nätet 2025 så satsa inte så mycket på gammal GSM teknik.

Permalänk
Skrivet av JRE:

Om det bara är sporadiska sms som ska skickas så kanske Telia telematik abonnemang är ett alternativ.
Kom ihåg att Telia stänger ner 2G nätet 2025 så satsa inte så mycket på gammal GSM teknik.

Ja. Vi har funderat på det. Där får vi en gemensam faktura var tredje månad med alla anslutna telenr. Det där är en administration som kanske blir övermäktigt. Det är en av frågorna att reda ut.

Permalänk
Medlem

kan inte t.ex https://www.intime.nu/ vara ett alternativ då?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av JRE:

Kom ihåg att Telia stänger ner 2G nätet 2025 så satsa inte så mycket på gammal GSM teknik.

Bra kommentar...

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

när jag kollade på detta för en kunds räkning senast, så var det ohemult mycket billigare att beställa IoT SIMkort från något annat land - googla lite

T.ex.

https://www.thingsmobile.com/the-best-iot-sim-card-in-the-wor...

// LZ

Tack. Ska kolla detta. Intressant. Nu är inte jag expert på SIM-kort men de är väl ganska dumma? Du skriver "IoT SIMkort". Men bör inte de ta flera olika tekniker?

Permalänk
Skrivet av JRE:

Om det bara är sporadiska sms som ska skickas så kanske Telia telematik abonnemang är ett alternativ.
Kom ihåg att Telia stänger ner 2G nätet 2025 så satsa inte så mycket på gammal GSM teknik.

Har en liten modul här (Induo, SS21-GSM) som enbart hanterar GSM vilket innebär 2G (900/1800MHz) så vitt jag förstår. Den modulen kan programmeras med olika telenr och texter. har USB-micro kontakt för ansl. mot dator så man kan konfigga den.
Man skulle ju gärna hitta nåt annat som också fungerar efter 2025. Deras TB141 är ju förberedd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Tack. Ska kolla detta. Intressant. Nu är inte jag expert på SIM-kort men de är väl ganska dumma? Du skriver "IoT SIMkort". Men bör inte de ta flera olika tekniker?

SIM-kort är faktiskt inte helt dumma, utan har viss beräkningskapacitet, men i det här fallet så är det nog inte skillnaden i själva simkortet man avser (Även om det finns SIM-On-Chip och liknande tekniker), utan möjligheter och begränsningar i själva abonnemanget. IoT handlar ju oftast om väldigt små datamängder, ingen röst, men kanske större krav på täckning, roaming, låga fasta kostnader och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Tack. Ska kolla detta. Intressant. Nu är inte jag expert på SIM-kort men de är väl ganska dumma? Du skriver "IoT SIMkort". Men bör inte de ta flera olika tekniker?

Absolut! Iot brukar betyda liten datamängd på abonnemanget

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Telias kontaktkort drar ju 10-15kr (eller hur mycket det nu är) varje månad från sim-kortet. Övriga operatörer krävs att man använder 1 gång om året (kan variera mellan operatör) för att det ska överleva.

Känns som m2m/telematik/iot abonnemang är det som ni ska ha. Om sim-korten ska sitta ute i olika enheter som typ larmar. Så de inte slutar fungera

Permalänk
Medlem

Man kan spana lite på MVNOs också (operatörer som hyr in sig i befintliga nät). Telness erbjuder M2M/IoT men det lät ganska dyrt (59 öre / SMS + måndagsavgift per kort).

https://www.telecompaper.com/research/mvno-list/sweden

Att beställa nya SIM från leverantör kostar sjukt mycket så det skulle jag inte rekommendera. Brukar vara €1000 i bara frakt/beställningsavgift.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@Sweedland Hur går det med detta?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070