Qualcomms exklusivitetsavtal för Windows on ARM på väg löpa ut

Permalänk
Melding Plague

Qualcomms exklusivitetsavtal för Windows on ARM på väg löpa ut

Snart kan det komma att bli möjligt att köra Windows på Apples M1-processorer. Samtidigt visar Samsung och Mediatek intresse för operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så fantastiskt korkat av Microsoft att göra något sådant...
Tydligt nu varför man stått i startgroparna och stampat i fem år...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så fantastiskt korkat av Microsoft att göra något sådant...
Tydligt nu varför man stått i startgroparna och stampat i fem år...

Min gissning: De behövde en partner för att utveckla x86-översättningen förmodligen. Och i utbyte fick de exklusivitet.

Ska bli spännande att se vad vi kan få för ARM-CPUer på PC-sidan i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se Windows anpassat för Apple Silicon. Det flög riktigt bra redan tidigare trots bromsklossarna från Qualcomm.

Ser fram emot Bootcamp till min MacBook

Permalänk
Medlem

Var nog knappast det som förhindrade Apple från att göra en Bootcamp för windows on arm för sina nya arm baserade mac'ar

Permalänk
Medlem

Älskar när mjukvarurelaterade nyheter postas 13:37!

Edit: Jag är inte 1337.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk

Inlåsning är skit. Iofs så var arm för windows så trögt så det kanske var bra att en aktör kunde få satsa.

Att köra windows på en macbook direkt känns väldigt nitchat. En gång i tiden var behovet stort, men idag så kör man det i ett vm. Man får pyttesmå nackdelar, men extrema fördelar. Det går att rada upp hur mycket som helst, men man vill ha sina ordinarieprogram i bakgrunden fast man jobbar med något i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Min gissning: De behövde en partner för att utveckla x86-översättningen förmodligen. Och i utbyte fick de exklusivitet.

Ska bli spännande att se vad vi kan få för ARM-CPUer på PC-sidan i framtiden.

Apple verkar klara det själva borde inte Microsoft kunna det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Apple verkar klara det själva borde inte Microsoft kunna det också

Microsoft har portat Windows till flera andra arkitekturer. NT4 är ett bra exempel på detta.

Tror det mer handlar om ekonomi och strategi än något annat.

Apple säljer egen hårdvara, så för dem blir det en självklarhet att porta sin mjukvara om det är vad som behövs för att köra med den mest konkurrenskraftiga hårdvaran.

Visst har Microsoft Surface, men att sälja hårdvara är ett sidospår, inte en stor del av deras företagsmodell.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Apple verkar klara det själva borde inte Microsoft kunna det också

Och Apple gjorde det typ 10år efter Microsoft. Där Microsoft Windows RT floppade rejält av flera anledningar.
Som att på den tiden så hade folk väldigt mycket applikationer som de körde lokalt, dessa applikationer fanns ofta bara till windows x86. Och köpa en ändå lite dyrare surfplatta som i princip är sämre än en android var det inte många som då ville göra.

Idag så är det faktisk många som accepterar en dator som endast har en webbläsare. Jag själv använder mina chromebooks så. Och det blir en helt annan situation för att få folk att vilja byta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Ska bli intressant att se Windows anpassat för Apple Silicon. Det flög riktigt bra redan tidigare trots bromsklossarna från Qualcomm.

Ser fram emot Bootcamp till min MacBook

Jag ser också fram emot det, framför allt för att spela lite gamla godingar som aldrig fungerat på MacOS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Ska bli intressant att se Windows anpassat för Apple Silicon. Det flög riktigt bra redan tidigare trots bromsklossarna från Qualcomm.

Ser fram emot Bootcamp till min MacBook

Apple har sagt att dom inte kommer utveckla bootcamp för Apple silicon hårdvara.
Du får köra VMware fusion eller parallels osv

Permalänk
Medlem

apple har visat noll intresse att hjälpa till att få linux fungera i bootcamp i deras armburkar, så varför tror någon att de skulle göra det för Microsoft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Apple har sagt att dom inte kommer utveckla bootcamp för Apple silicon hårdvara.
Du får köra VMware fusion eller parallels osv

Är detta ny info? Vid lanseringen utav m1 så sa Apple i en intervju att de var beredda att fixa bootcamp för Windows on ARM så fort Microsoft fixar en version som tillåter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Jag ser också fram emot det, framför allt för att spela lite gamla godingar som aldrig fungerat på MacOS.

Beroende på hur gamla godingar vi talar om, så finns alltid UTM och/eller DosBox-X:
https://mac.getutm.app/gallery/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Är detta ny info? Vid lanseringen utav m1 så sa Apple i en intervju att de var beredda att fixa bootcamp för Windows on ARM så fort Microsoft fixar en version som tillåter det.

Källa?

äpplet har inget som helst intresse av att andra operativsystem skall kunna köras direkt på deras hårdvara, de vill att folk kör mac os och sen virtualiserar andra os om de nu vill kunna köra windows, linux, etc.

---

Craig Federighi:

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Källa?

äpplet har inget som helst intresse av att andra operativsystem skall kunna köras direkt på deras hårdvara, de vill att folk kör mac os och sen virtualiserar andra os om de nu vill kunna köra windows, linux, etc.

---

Craig Federighi:

https://youtu.be/Hg9F1Qjv3iU?t=3772

https://9to5mac.com/2020/11/20/windows-can-run-natively-m1-macs-apple-silicon/amp/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Beroende på hur gamla godingar vi talar om, så finns alltid UTM och/eller DosBox-X:
https://mac.getutm.app/gallery/

Det där ska genast undersökas - tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Dags att förpassa Windows till samma plats där VMS, CP/M, Plan 9, OS/9, OS/2, Xenix,TOS, SunOS, Ultrix, AmigaDOS och mfl finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Dags att förpassa Windows till samma plats där VMS, CP/M, Plan 9, OS/9, OS/2, Xenix,TOS, SunOS, Ultrix, AmigaDOS och mfl finns.

Samtidigt i verkligheten, statistik gällande OS på desktop , ser ut som att i princip alla större företag och myndigheter använder Windows och troligen för windows exklusiva mjukvarulösningar. Windows kan vara långt mycket värre än det är och ändå ha en lång framtid.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Samtidigt i verkligheten, statistik gällande OS på desktop , ser ut som att i princip alla större företag och myndigheter använder Windows och troligen för windows exklusiva mjukvarulösningar. Windows kan vara långt mycket värre än det är och ändå ha en lång framtid.

Windows kommer vi få dras med under lång tid, tyvärr.