Dela filer från en Mac server

Permalänk
Medlem

Dela filer från en Mac server

Hej,
Jag har Macbook Pro server som jag kör lite olika grejer på som Plex, Teamspeak3 och torrents. Men nu skulle jag också vilja kunna göra filer på servern visningsbara/nedladdningsbara för andra utanför mitt lokala nätverk.

Vad är det bästa, lättaste och säkraste sättet att göra det? Man ska tex kunna se videofiler direkt utan att behöva ladda ner filen om det är möjligt.

Någon som har tips?

Permalänk
Medlem

Plex?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Jo, det är ju en lösning som jag kanske borde tänkt på lol. Men andra typer av filer?

Permalänk
Medlem

Vilka filer tänker du är aktuella för streaming som Plex inte hanterar?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Du kan dela filer genom att dela en mapp i Systeminställningar - Delning men då behöver du öppna brandväggsportar för att komma filerna utanför ditt nätverk. Dvs ”nope” noll säkerhet. Då får du antingen skapa en VPN tunnel till ditt nät eller dela filerna med i cloudtjänst tex dropbox.

VPN lösningen är så många företag löser problematiken men kanske lite mycket meck för ditt ändamål?

Permalänk

VPN till Macen (kräver särskild klientprogramvara för dem som ansluter sig), eller sätt upp en Linuxserver (virtuell eller fysisk) och presentera filer via exempelvis Nextcloud.