Få stabilare och snabbare wifi ut till garaget

Permalänk
Medlem

Få stabilare och snabbare wifi ut till garaget

Hej Sweclockers!

Har lite problem med wifi ute i garaget. Har routern ganska exakt mitt i huset på övervåningen. Ibland funkar wifi ute i garaget men oftast inte. Vad finns det för lösningar för att "förlänga" wifi ut till garaget?

Minns jag rätt så är det ca 5.5m mellan huset och garaget. Vill helst slippa dra kabel då det blir en hel del jobb och kommer behöva dra kabel från övervåningen i huset ner till källaren, tvärs över halva källaren, och sen försöka lirka in den i slangen mellan huset och garaget vilket kan bli en utmaning i sig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan börja med att montera en accesspunkt på utsidan huset på väggen som vetter mot garaget och räcker inte det utökar du det till att bli en brygga över till garaget och så har du en accesspunkt inne i garaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det enklaste vore antagligen att sätta en AP på ytterväggen mot garaget. Det finns ju en hel del att välja på men som många här på forumet så föredrar jag Ubiquitis utrustningar. En lämplig och bra för ditt ändamål är Ubiquiti Unifi UAP-AC Mesh Roaming-accesspunkt AC1200.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

För en sådan accesspunkt så antar jag att jag måste dra kabel till utsidan av väggen där accesspunkten ska sitta? Det blir nog tyvärr en ännu svårare lösning än att dra en kabel direkt till garaget.

Skulle typ något sånt här fungera? https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

För en sådan accesspunkt så antar jag att jag måste dra kabel till utsidan av väggen där accesspunkten ska sitta? Det blir nog tyvärr en ännu svårare lösning än att dra en kabel direkt till garaget.

Skulle typ något sånt här fungera? https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Testa, se till att du har öppet köp bara för det beror helt på hur elen är dragen. Har du inga större krav på hastighet eller behov av att det inte blir små avbrott så är det en smidig lösning, men inget jag skulle vilja game:a på.

De brukar generellt fungera bättre om båda el-uttagen som ska kopplas ihop sitter på samma fas, så kan vara värt att experimentera lite med olika eluttag eller titta i proppskåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Testa, se till att du har öppet köp bara för det beror helt på hur elen är dragen. Har du inga större krav på hastighet eller behov av att det inte blir små avbrott så är det en smidig lösning, men inget jag skulle vilja game:a på.

De brukar generellt fungera bättre om båda el-uttagen som ska kopplas ihop sitter på samma fas, så kan vara värt att experimentera lite med olika eluttag eller titta i proppskåpet.

Ska inte gamea ute i garaget, bara strömma musik och kanske nån youtube-video ibland när man kört fast med mekandet. Tror att jag skulle ha möjlighet att koppla in det på samma fas om jag använder ett av uttagen i pannrummet i källaren. Kanske köper hem en sån där och testar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Även om det är en massa jobb att dra kabel till en AP i garaget så är det värt jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Även om det är en massa jobb att dra kabel till en AP i garaget så är det värt jobbet.

Varför? Om användningsområdet är att typ surfa medan bilen startar så kommer det ge noll skillnad om han har en riktig dragning eller kör via elnätet bara han får det att funka hyfsat.

Permalänk
Medlem

Jag hade dragit fiber, men det är jag, annars är det en vettigt lösning som mrqaffe beskriver.

Permalänk
Medlem

@Kalium, det är så kort sträcka, bara gräv kabel.

Skaffa lämpligt rör, PEM rör från byggmarknad etc. Så kan du få upp ett uttag i garaget, vill du inte göra allt själv prata med någon elektriker eller liknande som är hemma på datanät. Därefter monterar man bara upp en AP i garaget så har du perfekt WiFi. Dessutom är det en permanent installation och kommer säkert fungera i många, många år.

Bonus med kabel är mer stabilt, möjlighet att utöka om man t.ex. vill ha övervakningskameror etc. finns massor av fördelar med att ha kabel och när det är så kort sträcka så är det egentligen inget att tänka på utan det är uppenbart vilket lösningen som är bäst i ditt fall. Kabel är alltid att föredra föra trådlöst, men dom gånger då det inte funkar så är trådlöst såklart bättre. Men allt beror på omständigheter och vad man vill göra.

Permalänk
Medlem

För det korta & enkla avståndet hade jag personligen bara dragit en CAT6 i slang, så hade man haft anslutning där för all framtid sen för allt tänkbart.

Andra enklare alternativet är en utomhus-placerad AP helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det får nog bli så att jag försöker dra en kabel ändå. Vad rekommenderar ni för accesspunkt då? Behöver inte vara någon värsting, ska som sagt bara streama lite musik via spotify och kolla nåt youtubeklipp när jag kört fast med bilmekandet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hos mig, med i stort sett samma avstånd, fungerar wifi i garaget. Jag har en Unifi AP på vinden i mitt hus och det räcker gott och väl till garaget.

Vad har du för router? Det kanske funkar bara du köper en mer kraftfull router.

Permalänk
Medlem

@Kalium, du kan i stort sett använda vilken AP du vill.

Det har inte någon större betydelse om du ändå bara gräver ner ett rör typ 10-15cm i marken och drar in en cat6 kabel. Du får så pass bra täckning i garaget att oavsett vilken hårdvara du använder så får du superfart.

Det största problemet med WiFi är inte bara den utrustning du har som router, ap osv. utan också själva enheterna du ska använda. Många telefoner, paddor och annan utrustning har inte alltid bra antenner etc. Dvs man struntar i att själva apparaten inte är så bra med WiFi, dom säljer ju prylar ändå och WiFi funkar OK så länge man har bra mottagning. Därav är det alltid bra om man kan maximera täckningen där det är tänkt att man ska använda WiFi. Då funkar det alltid oavsett vilka prylar man använder.

Permalänk
Medlem

Jag har en Netgear Nighthawk R7000 om jag minns rätt.

Jag har en 32mm PEM-slang som går från huset till garaget. I den har jag dragit elkabeln mellan huset och garaget och tanken är att dra nätverkskabeln i samma. Det borde få plats tror jag. Finns det någon risk för att elkabeln stör ut signalen i nätverkskabeln om dom ligger så nära varandra? Går det inte att dra i samma så får jag nog vänta till sommaren, lite för hårt för att gräva nu. Borde ha tänkt på detta redan i somras när jag dränerade och hade allting uppgrävt, hade varit enkelt då i så fall.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Kalium, det går men man ska undvika det eftersom man inte ska blanda svagström och starkström. Om fel uppstår pga man lyckas skada kabel eller något annat så finns risken att saker å ting kan bli strömförande och en elolycka uppstå.

Om du absolut vill använda samma rör låter det som 32mm räcker utan problem för att dra en fiberkabel genom. Finns färdiga längder att köpa, även kabel som är förstärkt för att man lättare ska kunna dra igenom den utan att den går sönder men jag tycker inte det är värt besväret. Då är det bättre om du gör en tillfällig installation nu på en gång.

Antingen gräver du ner en cat6 kabel utan rör direkt i marken på typ 3cm djup, endast för att man inte ska snubbla över kabel osv och fixar så allt funkar. En riktig temporär lösning. Vill du inte gräva kan du skruva ihop lite plankor och annat så man inte snubblar över kabel och bara fästa fast den på undersidan av det konstruerade skyddet i väntan på att det ska bli vår. Då kommer du få uppleva hur det fungerar att köra en AP i garaget etc och sedan vet du vad du behöver och vilken lösning du vill ha när våren kommer. Därefter fixar du bara den permanent installationen när du tid och möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Kalium, det går men man ska undvika det eftersom man inte ska blanda svagström och starkström. Om fel uppstår pga man lyckas skada kabel eller något annat så finns risken att saker å ting kan bli strömförande och en elolycka uppstå.

Om du absolut vill använda samma rör låter det som 32mm räcker utan problem för att dra en fiberkabel genom. Finns färdiga längder att köpa, även kabel som är förstärkt för att man lättare ska kunna dra igenom den utan att den går sönder men jag tycker inte det är värt besväret. Då är det bättre om du gör en tillfällig installation nu på en gång.

Antingen gräver du ner en cat6 kabel utan rör direkt i marken på typ 3cm djup, endast för att man inte ska snubbla över kabel osv och fixar så allt funkar. En riktig temporär lösning. Vill du inte gräva kan du skruva ihop lite plankor och annat så man inte snubblar över kabel och bara fästa fast den på undersidan av det konstruerade skyddet i väntan på att det ska bli vår. Då kommer du få uppleva hur det fungerar att köra en AP i garaget etc och sedan vet du vad du behöver och vilken lösning du vill ha när våren kommer. Därefter fixar du bara den permanent installationen när du tid och möjlighet.

Efter att ha googlat så verkar det som att det kan vara tillåtet beroende på vilken kabel som elen dragen med.

Permalänk
Medlem

@twk, jag är inte insatt i den frågan utan utgår från det jag en gång i tiden fick höra. Dvs att det inte är bra att blanda svagström och starkström och att man ska undvika det så mycket som möjligt för att det finns andra risker som kan uppstå om något händer med kabel, grävning på tomten eller annat.

Om jag nu måste dra i samma rör som detta fall delvis handlar om skulle jag välja dra en fiberkabel för att vara säker på det inte kan hända något. Visserligen kanske fiberkabeln kan bli skadad om man ska dra ut elkabel men det är ju sak samma jämfört med om någon drabbas av personskada från el. Det är kan bli livsfarligt och därav bör man göra allt för att undvika en sådan situation.

Det går ju alltid att dra en ny fiberkabel eller göra andra förändringar men elolycka är inget man vill drabbas av och det som jag tycker är tragikomiskt i sammanhanget är att flest elolyckor sker på 230v 10amp. Det tål att funderas på varför det är så och då är jag inte alls emot gör-det-självare utan snarare hyser aggressioner mot folk som INTE tar reda på vad som gäller, vilka risker som finns och vad som är farligt. Det gäller ju inte bara el utan i stort sett allt som kan involvera risk för skada eller olycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

För en sådan accesspunkt så antar jag att jag måste dra kabel till utsidan av väggen där accesspunkten ska sitta? Det blir nog tyvärr en ännu svårare lösning än att dra en kabel direkt till garaget.

Skulle typ något sånt här fungera? https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Fungerar svinbra och är enkelt. Farsan har kört en sådan till garaget i flera år, hur stabilt som helst.

För garagesurf och spotify hade jag inte orkat dra kabel, om det inte redan fanns ett rör att dra i.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Efter att ha googlat så verkar det som att det kan vara tillåtet beroende på vilken kabel som elen dragen med.

Kabeln som är dragen ser ut såhär

Tre faser, nolla, jord, och en extra skärm utanpå som jag vill minnas är kopplad till jord i elcentralen. Den går ut från huset på ungefär 1.5m djup i en 32mm PEM-slang och går på det djupet ungefär halva vägen till garaget och sedan börjar den snedda uppåt för att sedan gå in i ett avloppsrör som är fastgjutet i garagegolvet en liten bit in från garagets hörn. Kabeln ligger som minst ca 60cm djupt och det är precis utanför garaget. En meter från garageväggen så ligger den nog minst en meter ner.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kabeln som är dragen ser ut såhär
https://i.imgur.com/EOQYWpt.jpg
Tre faser, nolla, jord, och en extra skärm utanpå som jag vill minnas är kopplad till jord i elcentralen. Den går ut från huset på ungefär 1.5m djup i en 32mm PEM-slang och går på det djupet ungefär halva vägen till garaget och sedan börjar den snedda uppåt för att sedan gå in i ett avloppsrör som är fastgjutet i garagegolvet en liten bit in från garagets hörn. Kabeln ligger som minst ca 60cm djupt och det är precis utanför garaget. En meter från garageväggen så ligger den nog minst en meter ner.

Jag vet inte riktigt vad som gäller, men med rätt isolering på kabeln ska det gå att dra nätverkskabel i samma rör. Så förstod jag det när jag läste på nätet.

Det du skulle kunna göra först är att prova en annan router. Kanske köpa någon värstingmodell och se om det räcker ut till garaget. Om det inte fungerar skickar du tillbaka den med ångerrätt. Det har du rätt att göra, öppna den försiktigt och spar alla tillbehör.

Permalänk
Medlem

@Kalium, antar du inte vill dra fiber i detta rör.

Om du inte är petnoga med hur det ser ut runt huset etc så kan du alltid montera infästningar och montera upp en plastbeklädd vajer mellan nocken på båda fastigheterna. Lite som en tvättlina brukar hänga. Därefter linda CAT6 kabeln runt eller om du kör vajern genom någon form av slang och du drar igenom kabeln i slangen. Har du slang är det viktigt det finns någon öppning så att det inte finns möjlighet för fukt, vatten eller kondens att samlas i slangen. Det fryser ju vintertid och kan säkert orsaka andra problem. Kanske inte ser så snyggt ut men funkar gör det ju. Inte värre än att montera upp en parabol egentligen.

Permalänk
Medlem

Nä, ingen fiber i röret. Fick tag på en begagnad TP-Link RE450 för 200kr som jag var och hämtade igår. Har inte hunnit testa den än dock. Har även tänkt om lite med placering av router osv och den kommer få flytta ner till nedervåningen (dock ungefär samma position mitt i huset som innan). Sätter den nog i taket i källaren i pannrummet. Då blir det enklare för mig att dra en kabel ut till garaget också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det är draget TP-kabel i samma rör som strömkabeln ligger i mellan mitt hus och garage. Detta är gjort av en elektriker. Jag hade samma frågor om det var lämpligt att dra i samma rör och tog upp detta med elektrikern. Han sa att det var helt ok att göra så.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy, nja jag vet inte vad som är standard numera men man kan ju säga såhär, det är INTE bra att blanda svagström med starkström. Om man absolut vill dra nätverkakabel i t.ex. ett 50mm rör eller liknande där det redan finns starkströmskabel så skulle i alla fall jag dra in t.ex. ett extra PEM rör eller liknande som ger dig otroligt mycket mer skydd jämfört med usla rör för elkablar.

Då skulle jag i alla fall känna mig säker på att risken att något kan bli fel är minimal, det gör ju inte så lätt att skada eller ta sönder ett PEM rör med vanlig handkraft. Kör man med grävskopa hjälper det inte men åtminstone mot annan lättare åverkan på kabeln vid grävning eller annat som eventuellt kan skada kabeln. Det kan vara lite knepigt att få in rör-i-rör men det bör gå utan att man skadar befintlig starkströmskabel. Ännu bättre är det om man kan dra ut den strömkabel man redan har, in med ytterligare ett rör och dra tillbaka starkströmskabeln och sedan in med RJ45 kabeln i det nya röret.

@Kalium, en mycket enkel lösning är ju att du istället skaffar just en extra AP som du placerar så nära garaget som möjligt. Kopplar upp den med kabel mot ditt nuvarande nät i huset och skapar ett WiFi för enbart garaget. Om du dessutom kör med en AP som du kan skruva på bättre antenn typ 8dbi eller 9dbi så får du längre räckvidd. Därefter kan du montera upp en annan AP i garaget som du också monterar bättre antenn på och kör den som repeater.

Då kommer det funka bra, man förlorar kanske 30% kapacitet i WiFi nätet men eftersom det är ett separat WiFi nät till garaget kommer du nog inte märka något. Det är först när man börjar köra mycket prylar och mycket tung trafik som man får problem men om man bara surfar, streamar lite och enklare saker funkar det utmärkt.

Jag monterade upp en sådan lösning själv förut utomhus och genom en tunn trävägg. Sträckan är cirka 50m och jag fick stabilt cirka 5Mbit. Då använde jag två TP-Link med bättre externa rundstrålande antenner. Visst kunde jag köra med en Ubiquiti länk men det kostar betydligt mer och var inte värt besväret då det bara var tänkt för folk att kunna surfa lite och annat. Detta pga platsen har urusel 4G täckning då det är radioskugga bakom ett stort berg som hindrar mobilnätet. Har rullat så i mer än 5år och funkar fortfarande OK, det duger.

Nu med ökad streaming och annat har frågan lyfts och området ska börja gräva för att bygga LAN för att dela på Internet den vägen, betydligt snabbare och stabilare men det är för att kraven från de som använder systemet ändrats en hel del sedan jag monterade upp WiFi nätet som var en i snålaste laget pga ingen var villig betala pengar då för något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Eazy, nja jag vet inte vad som är standard numera men man kan ju säga såhär, det är INTE bra att blanda svagström med starkström. Om man absolut vill dra nätverkakabel i t.ex. ett 50mm rör eller liknande där det redan finns starkströmskabel så skulle i alla fall jag dra in t.ex. ett extra PEM rör eller liknande som ger dig otroligt mycket mer skydd jämfört med usla rör för elkablar.

Hmm, menar du att ett rör som är avsätt för dra starkström i duger för en elkabel men inte för en tp-kabel, eller missförstår jag dig? Måste fråga, är du elektriker?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy, nja jag tolkar det som att starkströmskabeln (230v eller mer) brukar dras i klenare rör, påminner om dräneringsrör som man lätt kan hacka igenom med en spade om man är oförsiktig. Samtidigt burkar det vara betydligt större storlek på dessa rör för att man lätt ska få plats med flera kablar samt det ska vara lätt att dra igenom kabeln. Lite osäker men det mesta är nog alu-kabel numera och dom är grövre än koppar på grund av att det krävs mer för att pumpa igenom ström. Dessutom är dessa kablar styva och jobbiga att hantera, oftast har dom grymt hård PE-mantel.

Fiberrör påminner om PEM-rör och är kraftiga men mycket smala i mitten för att man ska kunna blåsa in fiber, det kanske är svårt att få tag på sådant material. PEM-rör är något man enkelt kan köpa på i stort sett alla byggmarknader och används ofta för vatten. Det finns lite olika storlekar men dessa är utmärkta att gräva ner eller dra igenom kabel. Det kan vara kabel för ström, RJ45 och även fiber men är det för långa sträckor blir det jobbigt om man saknar utrustning, på korta sträckor är det inte några problem.

Jag har ingen koll på el-reglerna för dessa brukar ändras då och då och jag är ingen regel-terrorist utan vill man dra RJ45 kabel parallellt med starkström så är jag inte emot det, i alla fall inte vad gäller kortare sträckor. Men det är ju inte negativt om man drar rör-i-rör för att få extra mycket skydd för att minsta risken för en eventuell elolycka så mycket som möjligt. Sedan tycker jag att om man ändå ska dra i den där RJ45 kabeln kan man lika bra försöka sig på att få dit ett extra rör-i-rör om man ändå ska göra jobbet med kabeln, det är ju bara en bonus om man har det där extra skyddet. Går inte det ska man åtminstone se till att man skaffar sig RJ45 kabel med PE-mantel som är tänkt för att förläggas i mark, då får man lite mer skydd än vad en vanlig RJ45 kabel ger.

Visst är trådlös länk bättre om det är längre sträckor, man slipper grävning även om själva länk kostar lite att införskaffa. Jag kör fortfarande med en äldre Ubiquiti länk på 5Ghz med AC teknik, 80 kanalbredd på cirka 800m sträcka. Jag ligger stabilt på 350-450Mbit och länken kraschar inte och jag har aldrig upplevt störningar. Som bäst hade jag cirka 400 dagar up-tid innan jag var bestämde mig för att uppdatera firmware.

Med dagens teknik och så bra som trådlöst är rekommendera jag det framför en kabel MEN det gäller längre sträckor. Kan man bygga LAN och det är korta sträckor så är det självklart att föredra, blir oftast något billigare och är mycket snabbare men jag vill påstå att det bästa är stabiliteten och noll strul. Om inget tokig händer funkar ett enklare LAN som man bara använder och inte pillar på i 10år eller mer utan det minsta problem. Det är nästan som att installera något och sedan kan man glömma bort det för allt bara funkar.

Permalänk
Rekordmedlem

Signalkabel och starkström i samma kabelkanal
Får man i en fastighet dra signalkabel, till exempel kabel till nätverk och TV-antenn, i de kabelkanaler som det vanliga elnätet ligger i? Om nej, varför inte?
Väljer man att följa standarden SS 436 40 00 utgåva 3 i syfte att uppfylla kravet på god elsäkerhetsteknisk praxis så anger den i kapitel 521.6.
"Ledare i olika strömkretsar kan ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen."
Beakta även avsnitt 414 om det handlar om klenspänningskretsar.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.