Permalänk

Wifi + nätverkskabel fråga

Hej, har ett nytt wifi mesh paket från asus (Zenwifi AX XT8 AX6600).

Har modem+ router 1 inkopplat i ett rum, router 2 ska placeras i ett annat rum (i detta rum finns en nätverkskabel framdragen sedan innan)

Kan jag koppla in en nätverkskabel i router 2 för att göra wifi signalen starkare och isåfall vilken ingång ska den sitta i?

Bifogar en skiss som förhoppningsvis förklarar mitt upplägg.

Skiss

Bifogar också en bild på ingångar:

Ingångar

Förtydliga bilder
Permalänk
Medlem

Ska en router agera switch så stäng av DHCP och använd en LAN-port.

Edit: Det tar upp hur man gör i denna recension: https://www.tomsguide.com/reviews/asus-zenwifi-ax-xt8

Är Router 1 och 2 ZenWifi?

Permalänk
Medlem

Många Meshroutrar stödjer "wired backhaul" eller vad de olika tillverkarna nu brukar kalla det så att kommunikationen mellan meshenheterna sker över kabel istället för trådlöst. Kolla i manualen hur just din modell ska konfigureras för detta. Givetvis är det att föredra med kabel så du är inne på rätt spår tycker jag.

Permalänk
Medlem

Från Quick setup guide:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/ZenWiFi_XT8/ENG15...

Could I setup wired connection between AiMesh routers (Ethernet backhaul)?
A: Yes. AiMesh system supports both wireless and wired connection between AiMesh router and node to
maximize throughput and stability. AiMesh analyzes the wireless signal strength for each frequency band
available, and then determines automatically whether a wireless or wired connection is best to serve as the
inter-router connection backbone.
1 Follow the setup steps to establish a connection between the AiMesh router and node via Wi-Fi first.
2 Place the node in the ideal locations for best coverage. Run an Ethernet cable from the LAN port of the
AiMesh router to the WAN port of AiMesh node.

3 AiMesh system will auto-select the best path for data transmission, whether wired or wireless.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt man ska använda dubbla wan portar. Törs man anta man går igenom två brandväggar då och får sämre prestanda? Förutsatt att default är brandvägg på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Låter konstigt man ska använda dubbla wan portar. Törs man anta man går igenom två brandväggar då och får sämre prestanda? Förutsatt att default är brandvägg på.

Meshnoderna är smarta nog att förstå att de ingår i ett större system där huvudroutern bestämmer så de ställer sig då i accesspunktläge, stirra dig inte blind på att det står WAN på porten, mjukvaran bestämmer vad varje port gör.

Permalänk

Tackar så mycket för era svar, jag ska dyka in i det här under helgen. Återkommer med resultatet tack!