Dual boot Win 11 och win 7 Samsung Galaxy book 360

Permalänk
Medlem

Dual boot Win 11 och win 7 Samsung Galaxy book 360

Hej!

Mitt tålamod börjar ta slut och söker nu efter hjälp!

Är villig att betala den som kommer med en lösning!

Har köpt en ny
Samsung Galaxy book 360
512gb SSD NVMe
Intel i7
16gb RAM

Vill kunna köra dual boot på denna och välja om jag vill starta upp Windows 7 eller Windows 11

Och ja ^ win 7 is out of date. Men har ett par gamla program jag måste köra på win 7

Men Windows 7 ISO filer stödjer varken usb 3.0 eller NVMe, så driver måste laddas manuellt. Men jag har kört fast..

Någon som har någon lösning och kanske skulle kunna lösa detta via TeamViewer?

Mvh Oskar

Permalänk
Rekordmedlem

Kör win 7 i en virtuell dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

W7 fungerar ej med din HW.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe skrev, kör Windows 7 i en virtuell maskin, exempelvis Hyper-V som finns i Windows 10/11. Det fungerar superbra och det mesta går dessutom snabbare i Windows 7 i den virtuella maskinen

Hyper-V är inte installerat som standard, men det installerar du enkelt genom att öppna Kontrollpanelen -> Program -> Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner och där kryssar du i "Hyper-V".
Starta om datorn och sedan öppnar du Hyper-V och skapar en virtuell maskin, installerar Windows 7 och sen är det bara att köra på.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Har provat virtuellt i Vm virtualbox.

Ja de fungerar ju, men lyckades inte där heller, med drivers för usb.3.0 vilket jag måste ha tillgång till.

Skulle det lyckas bättre i "Hyper-v"?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freddy21:

Har provat virtuellt i Vm virtualbox.

Ja de fungerar ju, men lyckades inte där heller, med drivers för usb.3.0 vilket jag måste ha tillgång till.

Skulle det lyckas bättre i "Hyper-v"?

Så det är inte bara ett program som måste fungera utan även nån hårdvara som ska kopplas in ? Vad är det du försöker få att fungera ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddy21:

Hej!

Mitt tålamod börjar ta slut och söker nu efter hjälp!

Är villig att betala den som kommer med en lösning!

Har köpt en ny
Samsung Galaxy book 360
512gb SSD NVMe
Intel i7
16gb RAM

Vill kunna köra dual boot på denna och välja om jag vill starta upp Windows 7 eller Windows 11

Och ja ^ win 7 is out of date. Men har ett par gamla program jag måste köra på win 7

Men Windows 7 ISO filer stödjer varken usb 3.0 eller NVMe, så driver måste laddas manuellt. Men jag har kört fast..

Någon som har någon lösning och kanske skulle kunna lösa detta via TeamViewer?

Mvh Oskar

Har du kollat på https://www.sevenforums.com/drivers/423667-installed-nvme-ssd... ?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddy21:

Har provat virtuellt i Vm virtualbox.

Ja de fungerar ju, men lyckades inte där heller, med drivers för usb.3.0 vilket jag måste ha tillgång till.

Skulle det lyckas bättre i "Hyper-v"?

Jag har aldrig använt mig av USB-passthrough vare sig i Hyper-V eller någon annan VM-programvara, men en snabb googling ger ju ett antal alternativ som du kan testa.

Vad är det för USB 3.0-hårdvara du behöver komma åt från Windows 7?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"