Ett hundratal spel i Huaweis applikationsbutik innehöll skadlig kod

Permalänk
Melding Plague

Ett hundratal spel i Huaweis applikationsbutik innehöll skadlig kod

Säkerhetsexperter hittade 190 spel infekterade med skadliga programvaran Cynos, som olovligen samlar och skickar känslig användardata.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur många spel med skadlig kod finns i Google play? Bara så vi har ett referensvärde.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur många spel med skadlig kod finns i Google play? Bara så vi har ett referensvärde.

Blev också nyfiken på hur det såg ut, efter ha kollat lite snabbt så fick jag fram att det funnits närmare 100 olika appar identifierade på Google Play store med malware, med så mycket som 2 miljon nerladdningar på den med flest.
Men som sagt var bara något jag kollad snabbt, så någon får gärna rätta mig om det är så att källorna jag kollade på inte stämmer eller är föråldrade.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Ibland förstår man varför Apple kör med sitt låsta ekosystem och man är glad att man kör iPhone.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Tur att man är lite misstänksam sv naturen. Kollade och hade inte gett spel eller onödiga appar några sådana behörigheter...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Ibland förstår man varför Apple kör med sitt låsta ekosystem och man är glad att man kör iPhone.

Olovlig insamling sker ju dock även där: https://www.sweclockers.com/nyhet/32846-applikationer-kringga....

Permalänk

Såklart mycket skit finns där föga förvånande. Problemet är inte enkelt lösbart, men extrem isolering av applikationer behövs. Där ytterst få appar ska få behörighet till ens media, samtalslista etc. Denna grundide brister det rejält på Android, för många appar kräver behörigheter som de ej behöver ha.

De som säger iPhone är lösningen så funderar jag på hur de gör vid persondarorn, där det också går att ladda hem skit. Jag skulle misstänka det finns miljon om inte miljardtals farliga filer att ladda hem. Och bara för att dessa finns måste man ju ladda hem dem och köra utan den minsta fundering.

Det jag skulle vilja ha är appar som är granskade på huwaies och google store. Dessa hamnar då i en egen del.
Där utvecklarrn får betala lite för det.

Samma ide finns i windows, där ej certificerade appar skriker till användaren vid uppstart att de kan vara farliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur många spel med skadlig kod finns i Google play? Bara så vi har ett referensvärde.

Min första tanke, tror inte ett reklamföretags app store är säkrare.
En skillnad dock är nog att Google, och Apple, har lite mer erfarenhet och bättre rutiner på plats för att hitta appar med oönskade "extra funktioner"

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Hur många spel med skadlig kod finns i Google play? Bara så vi har ett referensvärde.

Och då populära såna. Appar med endast få nerladdningar från okänd källa ska man ej ladda hem. Hur dessa nya akrörer ska få kunder är en bra fråga. Och detta påstående gäller appar till alla system, visst playstations butik kanske inte är så farligt då det endast är en spelkonsol.

Innan man laddar hem en app kolla så minst 1 miljon nerladdningar finns, kolla hur gammal appen är. Granska tillverkaren vad de tidigare har gjort. Och fundera på om man ändå vågar. Undantag är väldigt pålitlig tillverkare som Microsoft, Cisco, Apple osv.

Det är skadliga appar som uppfyller dessa villkor som jag vill ha statistik på.

*edit*
En spelkonsol så är det en begränsad skada som det är tänkbart att man skulle kunna råka ut för. Om appen så kasserar hela ens konsol, så är det ändå inget större problem då tillverkaren säkert tar på sig ansvar.

Ens mobiltelefon är däremot ett system som har tillgång till känslig information och man kan räkna med absolut ingen hjälp alls ifrån mobiltillverkaren för detta problem.

Permalänk
Medlem

Hur kollar man säkerheten på sin telefon egebtligen?
Räcker det med att ha det där automatiska som startar direkt man laddat ner en app om det är nått skadligt med appen, eller måste man ha nått 3e part antivirus?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Hur kollar man säkerheten på sin telefon egebtligen?
Räcker det med att ha det där automatiska som startar direkt man laddat ner en app om det är nått skadligt med appen, eller måste man ha nått 3e part antivirus?

Det bästa är samma sätt som för persondatorn. Man laddar ej hem riskabla appar.
Därefter överväger man, kanske kan man välja att endast ladda hem appen till ens surfplatta där man ej har tillgång till allt. Sedan kan man köra diverse antivirus/mallwareprogram som avast.

Permalänk

Vi kör F-secure (Telia säker surf) på alla telefoner, och plattor i familjen.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

huawei är skit, håll er borta från dom.

Permalänk
Medlem

folk har redan glömt all skit som stormat runt huawei....
det gick snabbt

bara o fortsätta köpa deras prylar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

folk har redan glömt all skit som stormat runt huawei....
det gick snabbt

bara o fortsätta köpa deras prylar...

Har aldrig varit några särskilda säkerhetsproblem med deras mobiler...

Det är inte ens vad de anklagats för av säkerhetstjänsterna, de har inte ens anklagats för att ha säkerhetsproblem med nätverksutrustningen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lätt att skylla på huawei frågan är om dom är skyldig till att den skadliga koden hamna apparna?
Kan lika väl vara apptilverkan som har smuslat in den skadliga koden..
Men Vist är den stort ansvar att ha en appstor där folk kan dela ut sina appar...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Jo visst, men artikeln du länkar handlar om att vissa appar loggar uppgifter om batterinivå, ljusstyrka osv i ett försök att identifiera enheten, i de fall då iOS blockerat det unika enhets-ID:t från appen. Alltså utvecklare som kringgår best practice. Ändå en väsentlig skillnad mot att plantera skadlig kod som loggar persondata, GPS-koordinater och potentiellt sniffar SMS kan jag tycka.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K | ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | ASUS P8Z77-V | BenQ 24" XL2410T 120Hz | Windows 7

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jygge:

Lätt att skylla på huawei frågan är om dom är skyldig till att den skadliga koden hamna apparna?
Kan lika väl vara apptilverkan som har smuslat in den skadliga koden..
Men Vist är den stort ansvar att ha en appstor där folk kan dela ut sina appar...

Klart att de är skyldiga, de skall kontrollera appar, innan de slänger upp dem i sin butik.
Skulle du acceptera att Steam sålde virusinfekterad programvara?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Vet att det handlar om Huwaei men Google har noll koll på sin Play Store. Virus och annat skit får härja fritt där utan någon som helst kontroll. Deras AI fångar inte upp ett skit.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Vet att det handlar om Huwaei men Google har noll koll på sin Play Store. Virus och annat skit får härja fritt där utan någon som helst kontroll. Deras AI fångar inte upp ett skit.

Källor på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet att det handlar om Huwaei men Google har noll koll på sin Play Store. Virus och annat skit får härja fritt där utan någon som helst kontroll. Deras AI fångar inte upp ett skit.

Jag har då aldrig fått något virus under de 10.5 år som jag kör med Android. Finns också inbyggt virusskydd och då har jag inte ens varit direkt försiktigt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CocaColaSweden:

Jo visst, men artikeln du länkar handlar om att vissa appar loggar uppgifter om batterinivå, ljusstyrka osv i ett försök att identifiera enheten, i de fall då iOS blockerat det unika enhets-ID:t från appen. Alltså utvecklare som kringgår best practice. Ändå en väsentlig skillnad mot att plantera skadlig kod som loggar persondata, GPS-koordinater och potentiellt sniffar SMS kan jag tycka.

Reagerade också på den märkliga jämförelsen, men gissar på att vederbörande sitter med just Huawei. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har då aldrig fått något virus under de 10.5 år som jag kör med Android. Finns också inbyggt virusskydd och då har jag inte ens varit direkt försiktigt

Och det vet du hur? Skadlig kod är inte gjord för att synas.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Inte huawei men Xiaomi. Telefonen verkar starta appar själv lite som den vill ibland. En gång hade bankid startat och så stod det inloggning för fel personnummer eller något sånt. Jag har kört inbyggt säkerhetsprogram som inte hittar något. Jag har inte laddat ner några direkt skumma appar, men har laddat ner några mindre kända.

Detta är en jobbtelefon som jag använder både i jobbet och privat, men känns olustigt med ovanstående. Nästa gång blir det nog en Xperia

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av CocaColaSweden:

Jo visst, men artikeln du länkar handlar om att vissa appar loggar uppgifter om batterinivå, ljusstyrka osv i ett försök att identifiera enheten, i de fall då iOS blockerat det unika enhets-ID:t från appen. Alltså utvecklare som kringgår best practice. Ändå en väsentlig skillnad mot att plantera skadlig kod som loggar persondata, GPS-koordinater och potentiellt sniffar SMS kan jag tycka.

Motivationen är densamma – att tjäna pengar.

Utan zero-days handlar det om samma sak, att samla data för att visa annonser. Ger du ett spel tillgång till SMS kanske du borde fråga dig varför.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_St1g:

Ibland förstår man varför Apple kör med sitt låsta ekosystem och man är glad att man kör iPhone.

Inte riktigt din telefon, dock betalar fullpris för den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Inte riktigt din telefon, dock betalar fullpris för den

Utveckla gärna "inte riktigt din telefon".

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_St1g:

Utveckla gärna "inte riktigt din telefon".

Gör på Apples sätt eller inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Gör på Apples sätt eller inte alls.

Det var inte ett direkt utvecklande svar kan jag tycka.