Snabbkoll: Russin i lussekatter?

Permalänk
Medlem

På tal om nåt helt annat; har vi slutat tävla i att julpynta loggan? Noterar att den plötsligt är julpyntad, men inte lika kreativt som vanligt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Nej nej nej , tur man kan plocka bort dom

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Samsung Sverige

Jag anser att dom ska finnas där, med möjlighet att plocka bort russinen för de som vill. Men för egen del så vill jag ha russin i mina lussisar

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är samma som med kaffe, öl och oliver, det kommer med åldern...

Det stämmer nog att man måste tappat merparten av smaklökarna och känseln i munnen för att inte spy av russin i bakverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Yoghurt är ok. Bröd/bakverk är verkligen inte ok.

Håller med dig i sak, men lussebullar är undantaget. Så är det bara.

Min partner har köpt skumma surdegsbröd med frukt, helt oätligt, men lussebullar är inte samma för mig...

Permalänk
Lego Master

Detta är intressant. Är russin en sådan vattendelare som koriander och kapris?
Det är ju sött för bövelen, borde inte hjärnans belöningscentra gå på högvarv om man mumsar russin? Jag för egen del har det till allt, så ofta det är rimligt. Morgonfrukosten består inte sällan av grekisk yoghurt med lite flytande honung, crunch och russin. Allt för att få upp blodsockret riktigt högt innan man sätter sig på röven resten av dagen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

I ögonen - endast! Bara riktigt sjuka typer har dem rakt i degen så man blir överraskad mitt i en bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

I ögonen - endast! Bara riktigt sjuka typer har dem rakt i degen så man blir överraskad mitt i en bit

Hahaha så överkänslig så

Permalänk
Medlem

När jag flyttade till Borås blev jag förvånad att många hade "lussekatter" utan både russin och saffran. Snåla Västgötar tänkte jag. För mig är detta inte lussekatter. Äkta saffran och russin är nödvändigt i lussekatter. Annars är det något annat bröd.

Edit: Finns det människor som inte tycker russin är gott? Hur är det ens möjligt?

Permalänk
Medlem

Russin ska man bla. ha i Lussekatter & Glögg samt i Vörtbröd!
När jag känner för det så äter jag russin med sked!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Russin ska man bla. ha i Lussekatter & Glögg samt i Vörtbröd!
När jag känner för det så äter jag russin med sked!

Fyfan! En hardcore russin-snaskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Edit: Finns det människor som inte tycker russin är gott? Hur är det ens möjligt?

Russin är gott, men inte i bakverk.

Permalänk
Medlem

Lussebullar med två Plopp istället för russin är otroligt smaskens 😁

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det stämmer nog att man måste tappat merparten av smaklökarna och känseln i munnen för att inte spy av russin i bakverk.

LOL
Skicka mig all öl och oliver så är jag super-schysst och besparar dig många oplannerade toalettbesök...

Permalänk
Medlem

Klart att lussebullar ska ha russin — nedtryckt mitt i varje snurra, och ingen annanstans.

Russin i vörtbröd är OK om pålägget är smör och ost, men inte om det är mer "matigt": t.ex. skinka eller rödbetssallad med köttbullar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ja, men enbart av tradition, jag har aldrig gillat russin i bakverk (eller i matlagning, leverkaka är ett fint exempel på när det bara blir extra otäckt).

Lussekatter utan russin blir bara ... fel.

Tillägg: ett viktigt undantag som jag totalt höll på att glömma: vörtbröd ska självklart ha russin, där är det t.o.m. gott. Ja, jag är inkonsekvent.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Klart att lussebullar ska ha russin — nedtryckt mitt i varje snurra, och ingen annanstans.

Russin i vörtbröd är OK om pålägget är smör och ost, men inte om det är mer "matigt": t.ex. skinka eller rödbetssallad med köttbullar.

Detta, få saker som jag blir så irriterad på när folk pressar ner massor redan i degen. Ska finnas två russin i en bulle, en i varje snurra.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Vadå det är russinen som är det goda!
Nämen av tradition så vill jag ha dom där två russinen. Dom liksom bara "ska" vara där för att det ska se korrekt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det stämmer nog att man måste tappat merparten av smaklökarna och känseln i munnen för att inte spy av russin i bakverk.

Exakt!!

Har försökt hela mitt liv utan framgång att lösa ekvationen russin i bakverk....
Slutsatsen har alltid blivit en ny olöslig ekvation där frågan är vad man förstör...russinet eller bakverket?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Då var jag i majoriteten, blir att käka några imorn.

Permalänk
Medlem

Russina är ju viktigast!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inga russin i degen! Ja kan acceptera ett i varje snurra som man kan ta bort men är de jävlarna i degen så köper ja inte de!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem

Ett russin i vardera krull kan jag överleva, de går åtminstone att plocka ut men är du en sån som blandar russin i degen säger jag fan upp bekantskapen.

Permalänk
Medlem

En lussekatt utan russin är något annat än en lussekat

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Lussekatter är extremt överskattade.

Det som är mer intressant är vad för ost man skall ha på pepparkakorna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag är snart 40 år gammal och det är inte många år som jag uppskattat russinen i bullen. Så all respekt till dom som föredrar utan men jag tycker nu mer det är en väsentlig den som liksom ger lite kontraster och att det händer något mer än bara saffransbulle.

Men inte massa russin i degen, ett par i snurrorna men inte mer!

Permalänk

Tål inte russin men en vanlig lussekatt med 2 russin som man direkt kan pilla ut och kasta är ju inget problem, problemet är när man blir bjuden och man inser efter första biten att dom fyllt hela smeten med russin och man på ett smidigt sätt måste göra sig av med hela lussebullen.

Permalänk
Medlem

Usch nej fy fanders! Både smaken å konsistensen skär sig så jävligt mot en lussebulle att jag ryser bara jag tänker på det.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ja självklart ska det vara russin i en lussekatt.

Permalänk
Medlem

Blir jag tvungen att pina i mig en så är det utan russin.