Fredagsfokus 31: Black Week-fenomenet

Permalänk
Melding Plague

Fredagsfokus 31: Black Week-fenomenet

Jonas och Anton diskuterar hur Black Friday förvandlat hela konceptet med reor. Vad är dumt, vad är bra och vad är rent krasst nödvändigt?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Håller på att flytta och har "sparat" 16k på att köpa elektronik under rean, det skulle köpas ändå så lika bra att få det överstökat. Annars köper jag inte så mycket på reaorna men just nu kom det lägligt.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Värsta jag sett hittills är väl Uppercut, som har "Black days", och i måndags skickade ut spam om att "nu är det sista veckan".

Personlig åsikt: lägg ned skiten (inklusive Cyber-dagarna och Singles' Day, och gärna Halloween också.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Personlig åsikt: lägg ned skiten (inklusive Cyber-dagarna och Singles' Day, och gärna Halloween också.)

Nej ta inte väck Singles days för allt i världen, måste ha någonting som jag kan skryta med när släktingarna frågar varför jag inte har en flickvän än!

Skämt åsido så håller jag med att Black Friday (och allt det andra skräpet) borde läggas ner. Har ju blivit så uppblåst. Det finns ju också en anledning till varför dagen finns i USA, och bara en dag. Men här finns det inte riktigt någon anledning att ha det.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk klagar så mycket på BF. Om det inte kommer upp erbjudanden som ni tycker är bra nog - köp inte. Sedan klagas det på att en del erbjudanden bara släpps sent på natten då ni ligger och sover. Det är väl bra, då kan arbetslösa/studenter få chansen som inte behöver vakna upp tidigt dagen efter, och som har mer begränsad ekonomi.

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Jag förstår inte varför folk klagar så mycket på BF. Om det inte kommer upp erbjudanden som ni tycker är bra nog - köp inte. Sedan klagas det på att en del erbjudanden bara släpps sent på natten då ni ligger och sover. Det är väl bra, då kan arbetslösa/studenter få chansen som inte behöver vakna upp tidigt dagen efter, och som har mer begränsad ekonomi.

Folk vill väl ha en åsikt om allt, även det som inte angår de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Jag förstår inte varför folk klagar så mycket på BF. Om det inte kommer upp erbjudanden som ni tycker är bra nog - köp inte. Sedan klagas det på att en del erbjudanden bara släpps sent på natten då ni ligger och sover. Det är väl bra, då kan arbetslösa/studenter få chansen som inte behöver vakna upp tidigt dagen efter, och som har mer begränsad ekonomi.

Vänd på frågan, varför ska man ha en massa kostsamma jippon som Black Friday? Glöm aldrig bort att Black Friday blivit så viktig för affärerna för att de vet att de långsiktigt tjänar på det.

Permalänk
Medlem

Reorna efter black week som det nu tydligen kallas avlöser varandra. Cyber week, mellandagarna. Nyårs rea mm. Det är i princip "rea" i ca 2 månader eller mer nu framöver.
Visst kan man göra fynd men det är ofta något som ändå reas ut med jämna mellanrum. Black week och allt ger bara mer fokus.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Jag förstår inte varför folk klagar så mycket på BF. Om det inte kommer upp erbjudanden som ni tycker är bra nog - köp inte. Sedan klagas det på att en del erbjudanden bara släpps sent på natten då ni ligger och sover. Det är väl bra, då kan arbetslösa/studenter få chansen som inte behöver vakna upp tidigt dagen efter, och som har mer begränsad ekonomi.

Alla är inte så glada över hur reklamsamhället utvecklar sig, att man ständigt lockas till mer konsumtion som inte behövs.

Har man begränsad ekonomi är ett bra sätt att begränsa sin konsumtion. Köp sakerna som behövs när de behövs istället för att lockas vara "smart" och köpa allt på reor, för jag tvivlar på att rean sammanfaller med tillfället då man behöver prylen.

Hur många har inte köpt på sig en stor drös av Steam-spel på reor, och sen aldrig haft tid att spela dem? Nä, att öka sin konsumtion är inte smart om man vill spara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Jag förstår inte varför folk klagar så mycket på BF. Om det inte kommer upp erbjudanden som ni tycker är bra nog - köp inte. Sedan klagas det på att en del erbjudanden bara släpps sent på natten då ni ligger och sover. Det är väl bra, då kan arbetslösa/studenter få chansen som inte behöver vakna upp tidigt dagen efter, och som har mer begränsad ekonomi.

Föratt inkorgen och telefonen fylls av skit:

(Ja man "kan" avspamma sig men hälften är från röv-företag där unsubscribe = verifiera din epost/telnr )