FSP släpper världens första SFX-nätaggregat enligt ATX12VO-standarden

Permalänk
Melding Plague

FSP släpper världens första SFX-nätaggregat enligt ATX12VO-standarden

Övergången till den nya nätaggregatsstandarden ATX12VO ser inte ut att hända den närmaste tiden, men det hindrar inte FSP från att lansera två ultrakompakta modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på övergången till BTX 🤣

Permalänk
Medlem

En ny standardisering för mer kräm per sladd kanske kan vara bra, men inte ATX12VO då det säkerligen för med sig att moderkorten blir onödigt dyra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Finns effektivitetsfördelarna där så varför inte?

Under åren så har fler och fler komponenter sakta gått över att drivas på +12V.

ATX-standarden är ju full av gammal bakåtkompatibelitet. Jag är för att slänga av de gamla oken och titta framåt.

24 Volt nästa?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Känns som 24V eller 48V hade varit enklare... behövs ju ändå DC/DC på mottagaren av kraften, men färre ampere betyder smidigare kablar och mindre förlust

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Känns som 24V eller 48V hade varit enklare... behövs ju ändå DC/DC på mottagaren av kraften, men färre ampere betyder smidigare kablar och mindre förlust

Blir det inte en aning mindre förlust vid 12 V -> 1.x V mot 48 V -> 1.x V?
(Inte linjärt alltså, men jag har för mig att även buck converters vinner på att inte ha jättestor skillnad mellan input och output.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Blir det inte en aning mindre förlust vid 12 V -> 1.x V mot 48 V -> 1.x V?
(Inte linjärt alltså, men jag har för mig att även buck converters vinner på att inte ha jättestor skillnad mellan input och output.)

Jag tänker mest på kablarna, ledare i kretskort, etc

Kan vara som du säger, men i så fall borde man kunna ha två effektivare istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som 24V eller 48V hade varit enklare... behövs ju ändå DC/DC på mottagaren av kraften, men färre ampere betyder smidigare kablar och mindre förlust

Tror nog att de håller sig till 12V av två anledningar:

  1. Datorer har redan vissa 12V laster, så du slipper generera en spänning till

  2. 12V rating gör komponenter väldigt mycket billigare. FETar, kondingar i DCDCn kostar ganska mycket mindre om systemet är 12V jämfört med 24V och framför allt 48V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Tror nog att de håller sig till 12V av två anledningar:

  1. Datorer har redan vissa 12V laster, så du slipper generera en spänning till

  2. 12V rating gör komponenter väldigt mycket billigare. FETar, kondingar i DCDCn kostar ganska mycket mindre om systemet är 12V jämfört med 24V och framför allt 48V.

3. Säkerhetsreglerna i IEC 61140 kräver att allt är petsäkert om man går över 15V. Öppna kontaktbleck för ett expansionskort och liknande är således inte OK. Lättare att hålla sig till 12V.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

3. Säkerhetsreglerna i IEC 61140 kräver att allt är petsäkert om man går över 15V. Öppna kontaktbleck för ett expansionskort och liknande är således inte OK. Lättare att hålla sig till 12V.

Det kände jag inte till! Jag jobbar bara med automotive 24V, så petsäkert eller inte är inte precis ett val som finns.

Isåfall är det nog mer signifikant. Petsäkra allt kan bli jättejobbigt....

Permalänk
Medlem

Undrar om det finns några nätaggregat som använder GaN (galliumnitrid). Hittar bara laptop-nätagg och mobilladdare som kör med det, borde väl även kunna användas för desktop PSU'er för att minska storleken och öka verkningsgraden.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av FL3JM:

Undrar om det finns några nätaggregat som använder GaN (galliumnitrid). Hittar bara laptop-nätagg och mobilladdare som kör med det, borde väl även kunna användas för desktop PSU'er för att minska storleken och öka verkningsgraden.

Vet att Corsair använder GaN i sitt flaggskepp AX1600i.