Mediatek tar upp kampen mot Qualcomm och Apple med Dimensity 9000

Permalänk
Melding Plague

Mediatek tar upp kampen mot Qualcomm och Apple med Dimensity 9000

Kretstillverkaren premiärvisar deras kommande flaggskepp byggd på 4 nanometer. Kretsen blir även först ut med ARM:s stora Coretex-X2-kärna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske hamnar denna i Rpi5?

Dessa nya ARMs (Mediatek, Broadcom, Nouvia och Qualcom) kommer sopa banan med alla laptop skylakes 6xxx-8xxx i prestanda men effekteffektivitet.

Man kommer kunna få en ultrabook med ARM som konkurrerar med intel och AMD för "office use". Win 11 för ARM kommer inte märkas nån skillnad från x86 windows med Intel eller AMD.

Även RPi5 kommer kunna bli en desktop replacement (men inte för spel eller tunga beräkningar) med en av dessa nya kretsar.

I teorin kan man även slänga in en stark GPU och då få något som går att spela på. (se Apple)

Edit: Jag hade typ 15 min lunch idag och läste väldigt hastigt, det är möjligt att denna i nyheten nämna endast är för mobiler. Sorry
Men tror fortfarande ovanstående. Och förhoppningsvis till låga priser runt 5000kr

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

ja vore trevligt med en rasperberry pi med en modern arm kärna men framförallt nån vettig grafikdel skulle ju göra underverk med bättre grafik på rp för de som gillar att emulera gammla spel. skulle säga att grafikdelen är det som skulle behöva sig ett uppsving på rp för spel, för surfande & lättare dataanvändning så funkar en rp4 ganska bra.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

ja vore trevligt med en rasperberry pi med en modern arm kärna men framförallt nån vettig grafikdel skulle ju göra underverk med bättre grafik på rp för de som gillar att emulera gammla spel. skulle säga att grafikdelen är det som skulle behöva sig ett uppsving på rp för spel, för surfande & lättare dataanvändning så funkar en rp4 ganska bra.

Poängen med Raspberry Pi är att den ska vara billig och Pi 4 ligger på 28 nm så det är knappast senaste tekniken.
Kanske Cortex A72 ersätts av Cortex -X1?

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Poängen med Raspberry Pi är att den ska vara billig och Pi 4 ligger på 28 nm så det är knappast senaste tekniken.
Kanske Cortex A72 ersätts av Cortex -X1?

Nu tror jag i och för sig att Raspberry Pi Foundation har stenkoll på vad som är priseffektivast för dom själva, men jag vill ändå nämna att större noder (t.ex. 28nm) inte måste vara billigare än modernare. Detta då kiselplattorna är ruskigt dyra och att du får in många fler chips på kislet med en mindre node.

https://www.tomshardware.com/news/tsmcs-wafer-prices-revealed...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Kanske hamnar denna i Rpi5?

Dessa nya ARMs (Mediatek, Broadcom, Nouvia och Qualcom) kommer sopa banan med alla laptop skylakes 6xxx-8xxx i prestanda men effekteffektivitet.

Man kommer kunna få en ultrabook med ARM som konkurrerar med intel och AMD för "office use". Win 11 för ARM kommer inte märkas nån skillnad från x86 windows med Intel eller AMD.

Även RPi5 kommer kunna bli en desktop replacement (men inte för spel eller tunga beräkningar) med en av dessa nya kretsar.

I teorin kan man även slänga in en stark GPU och då få något som går att spela på. (se Apple)

Fast det där är ju optimerad för telefoner och inte datorer. Apple såg ju att en datorprocessor behövde se annorlunda ut än telefonproppar. Det var därför dom designade M1 istället för att bara göra en A14X. En dator behöver flytta stora mängder data på ett annat sätt än en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Poängen med Raspberry Pi är att den ska vara billig och Pi 4 ligger på 28 nm så det är knappast senaste tekniken.
Kanske Cortex A72 ersätts av Cortex -X1?

Absolut & priset är ju en del av tjusningen med rp men det många använder rp till är ju att simulera gammla spel så där skulle en liten uppgradering av grafikkortet göra underverk prestandan i övrigt duger ypperligt även med nuvarande teknik. vad den är avsedd för skulle jag säga att den presterar otroligt bra med tanke på pris MVH Arne
(tom bättre än apple M1 (humor då med tanke på pris))

det man funderar på är det utvecklingskostnad eller inköp av patent ala rambus som hindrar de från att få x1 eller x2 det är ju bara ett patent de behöver köpa som hindrar en uppgradering.
Troligtvis är det väl, gissar jag! att det tillverkas så många kretsar på den gammla kretsen, att mängden gör det billigt.
Då tänker jag på befintlig tillverkningsteknik, att köra de olika tillverkningsteknikerna ala nm. & mängd. Som gör att vi kan få billiga Raspberry pi s.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Om Xioami är intresserade har den väl AI-styrd inspelning vid politiskt prat..😂

Permalänk
Medlem

Kan man köpa aktien på Avanza

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan man köpa aktien på Avanza

Kolla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Brukar du börja med att frågan innan du försöker själv?
Det gör inte jag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Brukar du börja med att frågan innan du försöker själv?
Det gör inte jag…

Nej Taiwan exchange, kanske går via telefonmäklarorder, ingen aning.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Hej hej, jag utvecklar Mediateks DSP-processor. Den tillverkas i Linköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulturman:

Fast det där är ju optimerad för telefoner och inte datorer. Apple såg ju att en datorprocessor behövde se annorlunda ut än telefonproppar. Det var därför dom designade M1 istället för att bara göra en A14X. En dator behöver flytta stora mängder data på ett annat sätt än en telefon.

Ja processorn i Mediateks modem är en generell processor, men specialanpassad för sin uppgift. Sen så är det väldigt hårda prestandakrav för 5G.