Bästa alternativet till optisk för tvn?

Permalänk
Medlem

Bästa alternativet till optisk för tvn?

Precis köpt ny tv o det första jag lyckas med är att förstöra den optiska ingången.. sladden var för kort så när vi lyfte upp tvn knäcktes ingången o den trilla ut.. jävla dumt.

Det är en lg b1 77”. Högtalarna jag vill koppla in är logitech z906. Ja köpte en koaxial sladd men verkar inte finnas nånstans att koppla in den så det sket sig också..

Vad är mina alternativ nu?

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Samsung Sverige

Du kan troligen "proppa" in optiska kabeln i ingången och den kommer troligen fungera galant. Fäst den med en skvätt tejp.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Antingen har man TV>Opto>Förstärkare

Men det annars brukar det också gå att köra med ljud över HDMI.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Du kan troligen "proppa" in optiska kabeln i ingången och den kommer troligen fungera galant. Fäst den med en skvätt tejp.

//Pontus

Hmm, alltså den biten som lossnat är knäckt från PCBn eller va de heter, ja kan liksom se de gröna kretskortet nu..

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Wh|p:

Hmm, alltså den biten som lossnat är knäckt från PCBn eller va de heter, ja kan liksom se de gröna kretskortet nu..

Hoppsan hejsan, ja där har du nog ingen räddning

Finns det något vanligt 3.5 mm uttag på tvn? En hel del apparater brukar ha det för att ansluta hörlurar, men fungerar lika bra för vanliga högtalare också.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wh|p:

Hmm, alltså den biten som lossnat är knäckt från PCBn eller va de heter, ja kan liksom se de gröna kretskortet nu..

Det går nog att byta mottagaren om man vill löda lite.
De finns med lite olika mekaniska mått för monteringen så ta den bara som ett exempel
https://www.tme.eu/se/details/fcr6842032r/optiska-kontaktdon/...

Eller så skaffar du en toslink till coax omvandlare, de var inte tydliga med om nätdel ingår, den ser ut som många andra kinesmodeller som levereras utan nätdel så det kan vara värt att kolla upp.
https://cdon.se/hemelektronik/optisk-toslink-adapter-till-koa...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Nja, den fungerar nog för det den gör men den kan inte ge ljud från tvn i sig eftersom den bara ger ljud från hdmi. För att få ut ljud från tvn skulle det i så fall behövas en hdmi arc extractor (förutsatt att tvn stödjer arc)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Se om du kan få den reparerad på garantin/självkostnad på hemförsäkringen?

Att i alla fall fråga LG support, försäkringsbolaget och butiken du köppte från kostar ju inget. O det värsta är ju att du får nej och då är vi bara här igen bara

Skulle du välja att koppla högtalarna genom 3.5mm jaket så kan du bara få sterio ljud som bäst. För 5.1 så behöver du den optiska! Och då hadde jag letat efter något som kan ta ljud från hdmi-arc och omvandla det till toslink för bästa upplevelsen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Se om du kan få den reparerad på garantin/självkostnad på hemförsäkringen?

Att i alla fall fråga LG support, försäkringsbolaget och butiken du köppte från kostar ju inget. O det värsta är ju att du får nej och då är vi bara här igen bara

Skulle du välja att koppla högtalarna genom 3.5mm jaket så kan du bara få sterio ljud som bäst. För 5.1 så behöver du den optiska! Och då hadde jag letat efter något som kan ta ljud från hdmi-arc och omvandla det till toslink för bästa upplevelsen.

Det får bli på hemförsäkringen, har drulle. Men tänkte att Om det går o få ljud på nått annat smidigt sätt så hade det varit najs i nuläget.. kan ju ta försäkringsärendet vid senare tillfälle.

”Tråkiga” är att jag är väldigt nöjd med ljudet från z906, annars hade väl en soundbar med hdmi varit en lösning..
Har liksom svårt o tro en soundbar för säg 5k ger en bättre upplevelse, kan ha fel dock!

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wh|p:

Det får bli på hemförsäkringen, har drulle. Men tänkte att Om det går o få ljud på nått annat smidigt sätt så hade det varit najs i nuläget.. kan ju ta försäkringsärendet vid senare tillfälle.

”Tråkiga” är att jag är väldigt nöjd med ljudet från z906, annars hade väl en soundbar med hdmi varit en lösning..
Har liksom svårt o tro en soundbar för säg 5k ger en bättre upplevelse, kan ha fel dock!

Du har alltså förstört utgången på tvn ? (du skrev ingång)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså förstört utgången på tvn ? (du skrev ingång)

Precis, blandade ihop begreppen..
utgången på tvn är trasig! 😑

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem

En sådan här kommer fungera utmärkt: https://noerdic.se/products/hdmi-extractor

Du kopplar den till ARC på din TV, sedan optisk från extraktorn till Z906. Jag kör exakt så. Den återgår till korrekt inställning efter strömavbrott.

Det enda negativa är att jag kan få behöva gå in i TVns inställningar och aktivera/inaktivera eARC efter att TVn har varit avstängd (bara ibland) men jag vet inte om det är TVn eller extraktorn.

Min TV är en Samsung Q95T, den länkade extraktorn och Logitech Z906. Allt ljud från alla källor fungerar (Xbox Series X, PS5, Nvidia Shield), inkl. inbyggda apparna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

En sådan här kommer fungera utmärkt: https://noerdic.se/products/hdmi-extractor

Du kopplar den till ARC på din TV, sedan optisk från extraktorn till Z906. Jag kör exakt så. Den återgår till korrekt inställning efter strömavbrott.

Det enda negativa är att jag kan få behöva gå in i TVns inställningar och aktivera/inaktivera eARC efter att TVn har varit avstängd (bara ibland) men jag vet inte om det är TVn eller extraktorn.

Min TV är en Samsung Q95T, den länkade extraktorn och Logitech Z906. Allt ljud från alla källor fungerar (Xbox Series X, PS5, Nvidia Shield), inkl. inbyggda apparna.

Fan va najs, det låter ju vettigt!

Ps5an o xboxen är kopplat direkt i tvn o endå funkar ljudet från extraktorn?

Har du också råkat ta sönder din optiska utgång på teven eller? 🤣

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Fan va najs, det låter ju vettigt!

Ps5an o xboxen är kopplat direkt i tvn o endå funkar ljudet från extraktorn?

Har du också råkat ta sönder din optiska utgång på teven eller? 🤣

Precis, Xbox och Playstation kopplat till TV. Sedan en HDMI från din ARC-port till HDMI OUT på extraktorn. Ställ in den mekaniska switcharna på ARC ON och 5.1. Du kommer nog behöva göra inställningar i TVn, man får pilla lite.

Nej, min optiska fungerar bra men av någon anledning så blir det en fördröjning på ca 200ms när ljudet går via TVn och ut via optisk.

Jag använde Xbox Series X och PS5 via HDMI och sedan optisk från TVn till Z906. Tyvärr lägger TVn till ca 200ms om man använder optisk i kombination med 5.1 ljud ut (Dolby). Enda sättet att bli av med denna fördröjning var att ställa in ljudet på stereo (i Xbox och PS5), men då försvinner ju poängen med 5.1-högtalare.

För att bli av med fördröjningen så var jag tvungen att använda en extraktor.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hoppsan hejsan, ja där har du nog ingen räddning

Finns det något vanligt 3.5 mm uttag på tvn? En hel del apparater brukar ha det för att ansluta hörlurar, men fungerar lika bra för vanliga högtalare också.

Det finns en liten utgång det står audio/hp OUT på brevid, gissar det är en 3.5mm

Kanske funkar med en sånhär kabel
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Det finns en liten utgång det står audio/hp OUT på brevid, gissar det är en 3.5mm

Kanske funkar med en sånhär kabel
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Nej, det kommer inte fungera. Du har bara en optisk utgång på TVn och den har ju råkat gå sönder..

Skulle du använda eventuell hörlursutgång (med annan, fungerande kabel) så kommer du bara få stereo. Ditt enda alternativ är att använda en extraktor. Utöver att byta TV/högtalare förstås.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

En sådan här kommer fungera utmärkt: https://noerdic.se/products/hdmi-extractor

Du kopplar den till ARC på din TV, sedan optisk från extraktorn till Z906. Jag kör exakt så. Den återgår till korrekt inställning efter strömavbrott.

Det enda negativa är att jag kan få behöva gå in i TVns inställningar och aktivera/inaktivera eARC efter att TVn har varit avstängd (bara ibland) men jag vet inte om det är TVn eller extraktorn.

Min TV är en Samsung Q95T, den länkade extraktorn och Logitech Z906. Allt ljud från alla källor fungerar (Xbox Series X, PS5, Nvidia Shield), inkl. inbyggda apparna.

Min Sony tv har störningar i optiska utgången när tv:n är avstängd. Mycket frustrerande! Jag har en 2-kanalsförstärkare till tv:n och den (högtalarna…) låter nät tv:n är avstängd.

Tänkte lösa det med ljud ut via arc och sedan extrahera till toslink / coax och sedan rakt in i förstärkaren. Alltså inte 5.1 eller liknande utan vanlig 2-kanal.

Hur fungerar en extractor? Konverterar den ljuder på något sätt mellan hdmi och toslink/coax? …dvs får jag några märkbara försämringar? Kom gärna med synpunkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av velman:

Min Sony tv har störningar i optiska utgången när tv:n är avstängd. Mycket frustrerande! Jag har en 2-kanalsförstärkare till tv:n och den (högtalarna…) låter nät tv:n är avstängd.

Tänkte lösa det med ljud ut via arc och sedan extrahera till toslink / coax och sedan rakt in i förstärkaren. Alltså inte 5.1 eller liknande utan vanlig 2-kanal.

Hur fungerar en extractor? Konverterar den ljuder på något sätt mellan hdmi och toslink/coax? …dvs får jag några märkbara försämringar? Kom gärna med synpunkter!

Det ska inte bli någon skillnad, nej. Den jag länkade skulle fungera för ditt ändamål också. Sätt switcharna på ARC ON och 2.1 så blir det toppen.

Ljuddatan separeras och skickas vidare digitalt via optisk istället. Det sker ingen omvandling av något slag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Skicka in den på reparation hos LG, ta det på drulle.

Visst går det att reparera kretskortet och sätta dit en ny optisk transmitter, men det kanske inte är något att göra på en helt ny TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det ska inte bli någon skillnad, nej. Den jag länkade skulle fungera för ditt ändamål också. Sätt switcharna på ARC ON och 2.1 så blir det toppen.

Ljuddatan separeras och skickas vidare digitalt via optisk istället. Det sker ingen omvandling av något slag.

Stort tack!

Då kör jag den varianten till jag hittar en liten bra hembioförstärkare. Det är dock väldigt lågprioriterat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av velman:

Min Sony tv har störningar i optiska utgången när tv:n är avstängd. Mycket frustrerande! Jag har en 2-kanalsförstärkare till tv:n och den (högtalarna…) låter nät tv:n är avstängd.

Tänkte lösa det med ljud ut via arc och sedan extrahera till toslink / coax och sedan rakt in i förstärkaren. Alltså inte 5.1 eller liknande utan vanlig 2-kanal.

Hur fungerar en extractor? Konverterar den ljuder på något sätt mellan hdmi och toslink/coax? …dvs får jag några märkbara försämringar? Kom gärna med synpunkter!

Låter den även om du drar ut strömmen helt till TVn?
Jag har svårt att tro att TVn skickar någon signal öht taget när den är avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Låter den även om du drar ut strömmen helt till TVn?
Jag har svårt att tro att TVn skickar någon signal öht taget när den är avstängd.

Nej då tystnar det. Tydligen ett vanligt problem / egenskap på Sony TV. En del som har t.ex. en soundbar kopplad till tv:n via toslink har problem med att soundbaren vaknar till igen när allt stängts av pga att toslinken inte stängs av helt.

https://community.sony.co.uk/t5/android-tv/kd43xf8796-optical...

https://community.sony.co.uk/t5/android-tv/bravia-af9-optical...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Låter den även om du drar ut strömmen helt till TVn?
Jag har svårt att tro att TVn skickar någon signal öht taget när den är avstängd.

Ptja signalen är ju optisk, så i detta fall enkelt att bara lossa kabeln och kolla om lampan bakom lyser. Minns jag inte helt fel så brukar nog de flesta enheter jag varit i kontakt med ha lampan igång även med enheten i standby? Min gissning är att det är elektroniken i högtalarna som inte är tillräckligt sofistikerad att avgöra om de får en "riktig" signal in eller inte och tolkar allt ljus in som PCM…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ptja signalen är ju optisk, så i detta fall enkelt att bara lossa kabeln och kolla om lampan bakom lyser. Minns jag inte helt fel så brukar nog de flesta enheter jag varit i kontakt med ha lampan igång även med enheten i standby? Min gissning är att det är elektroniken i högtalarna som inte är tillräckligt sofistikerad att avgöra om de får en "riktig" signal in eller inte och tolkar allt ljus in som PCM…

Det var dit jag ville komma, utan att ge svaret. Det tas gärna genvägar då
Tror att min LG stänger av utgången när tvn går i standby men kan ha fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ptja signalen är ju optisk, så i detta fall enkelt att bara lossa kabeln och kolla om lampan bakom lyser. Minns jag inte helt fel så brukar nog de flesta enheter jag varit i kontakt med ha lampan igång även med enheten i standby? Min gissning är att det är elektroniken i högtalarna som inte är tillräckligt sofistikerad att avgöra om de får en "riktig" signal in eller inte och tolkar allt ljus in som PCM…

Så kan det mycket väl vara men jag har en Rotel RA-12 så det är trots allt en helt ok förstärkare.

Nu är det ju som det är så jag får lösa det på bästa sätt. HDMI-extraheraren kommer i morgon, hoppas att det fungerar som tänkt.

På sikt vill jag ha en hemmabioförstärkare och då slipper jag ju det här problemet. Letar efter en liten förstärkare som har bra ljud även när den fungerar som vanlig stereoförstärkare, lagom många kanaler (5.1 räcker), kan koda av alla aktuella format och som inte behöver ha kraft att fylla Ullevi. Jag behöver inte ha några finesser för bild då jag låter tv:n sköta allt sånt, tar bara ljudet från tv:n till förstärkaren. Jag kommer köra 3.1 eller 5.1 med små bakhögtalare jag måste plocka undan varje gång.

Det är dock inte direkt prioriterat att byta så jag kör nog på min gamla förstärkare ett bra tag till.

Permalänk
Samsung Sverige

Löste det sig för dig TS? Är lite nyfiken här

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Löste det sig för dig TS? Är lite nyfiken här

Fått hem extraktorn o fixat en hdmi-kabel, ska prova ikväll!
Är lite osäker på om extraktorn behöver egen strömtillförsel och om det då är via den usb sladden man fick till.. o vart ska ja koppla den, ett uttag på tvn då tro?

Jag gjorde ett försäkringsärende, fick ett nästan auto-svar om att höra av mig till en reparatör för kostnadsförslag (inget förslag på vart jag skulle höra av mig). Ringde LG, nån trött kille som hänvisa mig till "elcare", fick deras nummer.. ringde det, en norsk tjej svara. Det var den märkligaste rösten jag hört o trodde först det var ett barn eller ett prank.. av det jag kunde tolka från hennes norska var att jag skulle gå in på deras hemsida o sen ev skicka iväg tvn för kostnadsförslag...

Känner mig inte så sugen på o packa ihop pjäsen o skicka iväg den om ja kan lösa detta tillfälligt med extraktorn o senare köpa ett "riktigt" biosystem som jag antar går direkt via HDMI..

I övrigt är jag nöjd med tvn, har ju en cx48 till datorn så visste ju ungefär vad jag kunde förvänta mig. En sak som jag blev rätt paff över är att både jag o tjejen upplever bilden mycket bättre via apple tv (1080p signal) än via tvns egna inbyggda smart-os som torde vara 4k...

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Wh|p:

Fått hem extraktorn o fixat en hdmi-kabel, ska prova ikväll!
Är lite osäker på om extraktorn behöver egen strömtillförsel och om det då är via den usb sladden man fick till.. o vart ska ja koppla den, ett uttag på tvn då tro?

Jag gjorde ett försäkringsärende, fick ett nästan auto-svar om att höra av mig till en reparatör för kostnadsförslag (inget förslag på vart jag skulle höra av mig). Ringde LG, nån trött kille som hänvisa mig till "elcare", fick deras nummer.. ringde det, en norsk tjej svara. Det var den märkligaste rösten jag hört o trodde först det var ett barn eller ett prank.. av det jag kunde tolka från hennes norska var att jag skulle gå in på deras hemsida o sen ev skicka iväg tvn för kostnadsförslag...

Känner mig inte så sugen på o packa ihop pjäsen o skicka iväg den om ja kan lösa detta tillfälligt med extraktorn o senare köpa ett "riktigt" biosystem som jag antar går direkt via HDMI..

I övrigt är jag nöjd med tvn, har ju en cx48 till datorn så visste ju ungefär vad jag kunde förvänta mig. En sak som jag blev rätt paff över är att både jag o tjejen upplever bilden mycket bättre via apple tv (1080p signal) än via tvns egna inbyggda smart-os som torde vara 4k...

Jag förstår helt och hållet Kul att det semi-löst sig

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Fått hem extraktorn o fixat en hdmi-kabel, ska prova ikväll!
Är lite osäker på om extraktorn behöver egen strömtillförsel och om det då är via den usb sladden man fick till.. o vart ska ja koppla den, ett uttag på tvn då tro?

Den kräver strömtillförsel, ja. Extraktorn påstå sig behöva 5v 1A, så om något av dina uttag är det så ska det gå. Annars kanske du hittar någon gammal mobilladdare eller så.

Visa signatur

press nu1mlock