Permalänk
Medlem

Vilken router?

Hej!

Tänkte köpa en ny router. Funderar på nån av dom här två, vilken är mest värt att gå efter?
ASUS RT-AX82U
ASUS RT-AX58U

Mvh Klasse

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag hade gått på AX82U

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Okej tack:)

Permalänk

AX58U köpte jag själv senast det begav sig. Den var hyfsat billig och väggmonteringsbar. Få Asus-routrar är gjorda för att sitta på väggen så kolla upp detta om det är viktigt för dig. Annars är det nog hugget som stucket. Ta den som du gillar designen på och som har bra pris.

PS: Efter ett halvår bytte jag ut Asus-routern mot en Ubiquiti-lösning eftersom wifi-täckningen var bristfällig i bortre delarna av huset. Men för en lägenhet funkar nog Asus bra, och är mycket lättare att komma igång med än Ubiquiti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

PS: Efter ett halvår bytte jag ut Asus-routern mot en Ubiquiti-lösning eftersom wifi-täckningen var bristfällig i bortre delarna av huset. Men för en lägenhet funkar nog Asus bra, och är mycket lättare att komma igång med än Ubiquiti.

https://eu.store.ui.com/products/dream-router-ea

Skulle nog rekomendera den till de flesta som bara ska ha en router (när den släppts då).

Permalänk
Medlem

När släpps den?

Permalänk
Medlem

Ubuquiti Edge Router X och en AP kostar ungefär lika mycket och man kan driva hela paketet från POE injektorn till APn

Permalänk
Skrivet av Mikos:

Ubuquiti Edge Router X och en AP kostar ungefär lika mycket och man kan driva hela paketet från POE injektorn till APn

Ja, den lösningen kör jag i lägenheten i stan, men det är inte trivialt att få upp AP:n i drift för någon som saknar erfarenhet av nätverk. Jag hade inte rekommenderat den till tex någon som frågar i ett forum vilken av två konsumentroutrar han ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klas-Jan:

När släpps den?

Står inget datum tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klas-Jan:

När släpps den?

Fortfarande i Early Access. Om jag skulle gissa, början på Q2 och framåt. Om du behöver router nu så skulle jag inte vänta. Om det inte är bråttom, så är den nice. Prislappen kommer dock troligtvis ligga på 3k+ som tidigare DreamMachine.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Fortfarande i Early Access. Om jag skulle gissa, början på Q2 och framåt. Om du behöver router nu så skulle jag inte vänta. Om det inte är bråttom, så är den nice. Prislappen kommer dock troligtvis ligga på 3k+ som tidigare DreamMachine.

Varför tror du den skulle kosta så mycket? Priserna på EA brukar ligga i linje med va det kommer att kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Varför tror du den skulle kosta så mycket? Priserna på EA brukar ligga i linje med va det kommer att kosta.

I.o.m att det är EA. De kan dra en 180 och ändra specsen helt baserat på feedback de får tillbaka. Ingen skulle gå och betala fullpris för något som är i EA. Sen spekuleras det även att dem gjort en miss på prislappen på den produkten, men sen inte gått och ändrat i.o.m att det bara fanns en begränsad upplaga.

Dream Machine "Gen 1" går för strax över 3 papp. Varför tror du de skulle släppa "Gen 2" som skulle vara en uppdatering för mindre än en tredjedel?

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

I.o.m att det är EA. De kan dra en 180 och ändra specsen helt baserat på feedback de får tillbaka. Ingen skulle gå och betala fullpris för något som är i EA. Sen spekuleras det även att dem gjort en miss på prislappen på den produkten, men sen inte gått och ändrat i.o.m att det bara fanns en begränsad upplaga.

Dream Machine "Gen 1" går för strax över 3 papp. Varför tror du de skulle släppa "Gen 2" som skulle vara en uppdatering för mindre än en tredjedel?

Kolla övriga priser på EA, ligger i linje med vad det kommer kosta, deras WiFi 6 puckar kostade ungefär samma som nu när de fanns på EA.

Jo folk betalar fullpris på EA.

https://eu.store.ui.com/collections/early-access/products/dre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Kolla övriga priser på EA, ligger i linje med vad det kommer kosta, deras WiFi 6 puckar kostade ungefär samma som nu när de fanns på EA.

Jo folk betalar fullpris på EA.

https://eu.store.ui.com/collections/early-access/products/dre...

Vi får väl se om 3-9 månader.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Vi får väl se om 3-9 månader.

Jo, men dream router är inte tänkt som en ersättare till dream machine heller antagligen, den har klart klenare cpu iaf.

Dual-Core Cortex A53 at 1.35 GHz mot Arm Cortex-A57 Quad-Core at 1.7 GHz

dream routern verkar inte ha unifi controllern inbyggd som dream machine heller.