Söndagsmatiné: Att förse en Tesla med flak

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Att förse en Tesla med flak

Tesla ligger i framkant när det kommer till elektriska fordon, men modellerna som erbjuds är inte optimala för att frakta virke och dylikt. Simone Giertz löser problemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kör mycket på landsbygden och främst nattetid så har alltid haft frontbåge. Kanske inte så ovanligt på Peugeot Partner och liknande bilar. Dock hade jag under ett antal år en Saab 9-3 ttid som jag piffade till med just en frontbåge och även en ledramp på taket. Den var kalasfin och räddade mig och bilen från flertalet viltolyckor. Djuret fick en flygtur in i himlen medans jag kunde rulla vidare utan en skråma bortsett från lite blod över motorhuven

Brukade kalla henne för min lilla zombie-killer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag menar att 90 % av alla pickup:er är onödiga och en bättre lösning ofta är en annan/normal bil + släpkärra. Det verkar som om det framförallt i usa verkar vara en massvillfarelse angående behovet av pickups.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

det framförallt i usa verkar vara en massvillfarelse angående behovet av pickups.

Det är knappast deras enda massvillfarelse!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag menar att 90 % av alla pickup:er är onödiga och en bättre lösning ofta är en annan/normal bil + släpkärra. Det verkar som om det framförallt i usa verkar vara en massvillfarelse angående behovet av pickups.

Ja i USA är det ju uppenbart att många kör pickup för att känna sig "manliga". De skjutsar barnen till skolan i en onödigt trång och bränsletörstig bil för att på eftermiddagen ska mannen kunna lajva cowboy och köra runt med ett gevär i baksätet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag menar att 90 % av alla pickup:er är onödiga och en bättre lösning ofta är en annan/normal bil + släpkärra. Det verkar som om det framförallt i usa verkar vara en massvillfarelse angående behovet av pickups.

Håller med, känns som om dagens pickup gått vilse i sin formgivning. Vilka är egentligen menade att använda dem och till vad? De har en bråkdel av lastkapaciteten av en släpvagn. De är värdelösa om man ska åka flera stycken med packning då allting på flaket ligger exponerat för väder och vind. Och de är ofta formgivna på ett sätt som ger dåliga köregenskaper och högt luftmotstånd.

Permalänk
Medlem

Är det en Teslute?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det är väl inget konstigt att äga en pickup. De är mycket mer smidigare när man håller och fraktar saker. Med det sagt är de inte optimala men det är väl bättre att äga en bil än två om man har behovet med lastutrymme.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Pickupsjukan är högst påtaglig i Sverige också. Förvånansvärt många gubbar som anser sig i behov av monster truck som vardagsbil bara för att de någon gång måste göra ett ärende utanför kontoret. Ibland omöjligt att hitta parkering vid mataffären när det står ett gäng av dessa på eftermiddagarna och tar upp två platser var.

OnT: Älskar Simone och hennes kompisar, sjukt roliga projekt. Rekommenderar alla att följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Kör mycket på landsbygden och främst nattetid så har alltid haft frontbåge. Kanske inte så ovanligt på Peugeot Partner och liknande bilar. Dock hade jag under ett antal år en Saab 9-3 ttid som jag piffade till med just en frontbåge och även en ledramp på taket. Den var kalasfin och räddade mig och bilen från flertalet viltolyckor. Djuret fick en flygtur in i himlen medans jag kunde rulla vidare utan en skråma bortsett från lite blod över motorhuven

Brukade kalla henne för min lilla zombie-killer

http://minabilder.online/albums/userpics/10001/8/IMG_20180401_095409.jpg

http://minabilder.online/albums/userpics/10001/8/SAM_3949_1.jpg

Jag bara funderar på hur lagligt det är, finns det inte gränser på hur mycket man får ha där framme beroende på att man inte får skada fotgängare? Kanske bara gäller nya bilar?

Permalänk
Medlem

Finns ett southpar avsnitt som beskriver vilken typ av folk som har pickups. Liksom i avsnittet så kompenserar dom för en eller flera saker.
Pickups är oftast onödiga för vanligt folk. Dom är smidiga då man alltid har last utrymmet med sig och kan enkelt fickparkera och den beter sig som en relativt vanlig bil. Vet ingen som åker runt med släp vagn 24/7, eller fickparkerar med dom. Har man skitiga oljiga maskiner är nog familjekombin ett dåligt val.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Såg det här klippet när det släpptes, och tycker att det är ett riktigt häftigt projekt! Ser själv fram emot att fler elektriska pickups kommer till marknaden, då det i dagsläget inte riktigt finns några alternativ. Rivians r1t är ju dock på G, samt fords lightning, men längtar även till lite billigare alternativ som den notmala lantbrukaren har råd att införskaffa

Och trist att se folks snea inställning till pickisar även här, men foll ska väll hata på något förmodar jag.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag menar att 90 % av alla pickup:er är onödiga och en bättre lösning ofta är en annan/normal bil + släpkärra. Det verkar som om det framförallt i usa verkar vara en massvillfarelse angående behovet av pickups.

Och 100% av all SUV:ar i Sverige och Europa är onödiga.

En pickup har i regel varit löjligt billig i USA och haft andra skatteregler.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Lego Master

Queen of shitty robots har steppat upp sitt game lite, men fortfarande kul att se henne hitta på konstiga grejjor.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns ett southpar avsnitt som beskriver vilken typ av folk som har pickups. Liksom i avsnittet så kompenserar dom för en eller flera saker.
Pickups är oftast onödiga för vanligt folk. Dom är smidiga då man alltid har last utrymmet med sig och kan enkelt fickparkera och den beter sig som en relativt vanlig bil. Vet ingen som åker runt med släp vagn 24/7, eller fickparkerar med dom. Har man skitiga oljiga maskiner är nog familjekombin ett dåligt val.

När man besöker USA känns det dock inte som att det är ett visst klientel som kör pickup. Det som mer som default-biltypen

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tesla med V8 är roligare.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

När man besöker USA känns det dock inte som att det är ett visst klientel som kör pickup. Det som mer som default-biltypen

Beror nog vart i usa du är. På manhattan är det få om några pickups.
I texas har däremot ALLA pickups. 😀

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Rich (han som är i denna och artikelns video) har också en egen kanal (med tveksamt humorvärde eller i alla fall udda smak)

Det är alltså samma snubbe som ligger bakom båda till stor del

https://www.youtube.com/c/RichRebuilds/videos

Permalänk
Medlem

Att det alltid ska sluta med att folk ger sig på folk som har större bilar, ni har ingen aning om att folk har andra behov? Det är som att säga att maratonlöpare ska använda träskor, folk i norra Sverige inte får använda dubbdäck, eller ett par glasögon fits em all.

I vilket fall, det är ju kul att se folk som moddar sina bilar (tittar nog nästan dagligen på sådana klipp), men reglerna i detta land förbjuder väll det mesta genom helbilsgodkännande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Såg det här klippet när det släpptes, och tycker att det är ett riktigt häftigt projekt! Ser själv fram emot att fler elektriska pickups kommer till marknaden, då det i dagsläget inte riktigt finns några alternativ. Rivians r1t är ju dock på G, samt fords lightning, men längtar även till lite billigare alternativ som den notmala lantbrukaren har råd att införskaffa

Och trist att se folks snea inställning till pickisar även här, men foll ska väll hata på något förmodar jag.

Att man vill ha pickup som lantbrukare eller som någon annan skrev för att transportera oljiga, skitiga maskiner, ja det är det väl ingen som skulle har några synpunkter på.

Det som man kan ha roligt åt är ju hur folk som knappast använder bilen mer än att köra från förortsvillan till kontoret ska ha en pickup i USA.

Jag skrattar också åt hur jänkarna som kör SUV jämt ska ha riktiga monsterbilar. De bilar vi kallar "stora SUVar" i Europa tycker ju jänkarna är "compact cars" eller kanske crossovers. Deras jäkla SUVar som inte ens säljs här är ju stora som lastbilar. Ändå kör de bara runt sina två barn i dem till fotbollsträningen eller till Walmart.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det inköpspriset och jobbet dom gjorde så kunde dom haft några hundra tusen över om dom köpte en sliten pickup.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Fast hur ofta är en pickup bättre än en skåpbil när det kommer till att lasta saker? På jobbet har jag kört både skåpbil o flakbil o har alltid föredragit skåpbilarna då dom är lägre o därmed lättare att packa, o så har dom också skydd för väder o vind.

Permalänk
Medlem

Största modifikationen som jag gjort på en bil. Det var när jag satte in en Volvo B23 motor i en T3 VW-buss. Jag fick bygga väldigt många adaptrar och höja golvet i bak dessutom. Detta gjordes strax innan det kom konverteringskit till Subarumotor. Men jag har vw-bussen kvar och den fungerar bra än idag.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag menar att 90 % av alla pickup:er är onödiga och en bättre lösning ofta är en annan/normal bil + släpkärra. Det verkar som om det framförallt i usa verkar vara en massvillfarelse angående behovet av pickups.

Lite som plebsen med suvar i SE.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Att det alltid ska sluta med att folk ger sig på folk som har större bilar, ni har ingen aning om att folk har andra behov? Det är som att säga att maratonlöpare ska använda träskor, folk i norra Sverige inte får använda dubbdäck, eller ett par glasögon fits em all.

I vilket fall, det är ju kul att se folk som moddar sina bilar (tittar nog nästan dagligen på sådana klipp), men reglerna i detta land förbjuder väll det mesta genom helbilsgodkännande?

Skulle säga att det är tvärt om. Vi ser behoven och uppmanar att använda rätt verktyg. Bättre liknelse är att polaren ska springa maran i träskor (för att det var inne i år designmässigt) och vi uppmanar att använda ett par jumpadojor.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Att man vill ha pickup som lantbrukare eller som någon annan skrev för att transportera oljiga, skitiga maskiner, ja det är det väl ingen som skulle har några synpunkter på.

Det som man kan ha roligt åt är ju hur folk som knappast använder bilen mer än att köra från förortsvillan till kontoret ska ha en pickup i USA.

Jag skrattar också åt hur jänkarna som kör SUV jämt ska ha riktiga monsterbilar. De bilar vi kallar "stora SUVar" i Europa tycker ju jänkarna är "compact cars" eller kanske crossovers. Deras jäkla SUVar som inte ens säljs här är ju stora som lastbilar. Ändå kör de bara runt sina två barn i dem till fotbollsträningen eller till Walmart.

/hulle.

Men det är ju det som är lite synd; att folk anser att pickupen inte är till för vem som helst. Ingen ifrågasätter varför man köper en cabbe, eller en sportbil, eller för den delen en suv, men folk ifrågasätter varför man köper en pickup. Hade varit kul att se fler minipickuper eller utes på marknaden i klass med subaru baja, honda ridgeline, skodas gamla pickup eller vw caddy pickupen, fast nu kanske elektrifierade

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag menar att 90 % av alla pickup:er är onödiga och en bättre lösning ofta är en annan/normal bil + släpkärra. Det verkar som om det framförallt i usa verkar vara en massvillfarelse angående behovet av pickups.

Du har helt rätt, men problemet är djupare än bara val av fordon.

Här är en varmt rekommenderas YouTube kanal på ämnet. https://www.youtube.com/channel/UC0intLFzLaudFG-xAvUEO-A

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag menar att 90 % av alla pickup:er är onödiga och en bättre lösning ofta är en annan/normal bil + släpkärra. Det verkar som om det framförallt i usa verkar vara en massvillfarelse angående behovet av pickups.

Ett klassiskt exempel är folk som kör hoj osv, en skåpbil är 100x en bättre och smidigare lösning än en pickup. Men visst är det mycket fränare att ha en Dodge RAM än en VW Multivan.

Permalänk
Skrivet av Qubeista:

Ett klassiskt exempel är folk som kör hoj osv, en skåpbil är 100x en bättre och smidigare lösning än en pickup. Men visst är det mycket fränare att ha en Dodge RAM än en VW Multivan.

En skåp är inte alltid bättre, det beror på vad du skall frakta, fast nu menar jag inte shortbeds utan en riktig pickup med någorlunda långt flak.

Permalänk
Medlem

Har alltid funderat på vad det är som retar folk så mycket kring vad andra kör för bil. Jag menar, det är ju deras problem om dom nu kör en inte så för ändamålet anpassad bil. Låt dom hållas och må lite bättre själv när du slipper reta upp dig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata