Bästa robotdammsugaren oavsett pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har länge kikat på robotdammsugare, men hela tiden tänkt att det är sån utveckling på dom att jag borde vänta (kan vara fel såklart). Nu börjar jag dock bli riktigt sugen och undrar vilken som är bäst oavsett pris. Jag förstår att även om man plockar bort pris ur bedömningen är det svårt att landa i vad som är bäst. Men det jag prioriterar är: ljudnivå, kvalitet på städning, så lite underhåll som möjligt och en riktigt bra app. Det jag struntar i är: moppning, automatisk tömning och stöd för höga trösklar.

Finns det någon kunnig person som kan guida mig rätt?

^
+
Bra tråd, jag har själv stått i startgroparna för en men inte börjat leta, hade en på jobbet för många år sedan som ändå gjorde lite nytta i dessa maskiners stenålder, ska bli spännande och se nytt i ämnet.

Läst igenom tråden och kör på en Ecovacs DEEBOT T9+ osett:), brukar annars alltid kolla tester och videos men gör ett undantag från "regeln".
Vill ha mopp och behållare som verkar bra att ha, och det verkar som om black friday redan gett sig lite till känna så studsade upp nu och shoppade en efter lite pad surf i ämnet då o-sömnen inte gav med sig.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

^
+
Bra tråd, jag har själv stått i startgroparna för en men inte börjat leta, hade en på jobbet för många år sedan som ändå gjorde lite nytta i dessa maskiners stenålder, ska bli spännande och se nytt i ämnet.

Läst igenom tråden och kör på en Ecovacs DEEBOT T9+ osett:), brukar annars alltid kolla tester och videos men gör ett undantag från "regeln".
Vill ha mopp och behållare som verkar bra att ha, och det verkar som om black friday redan gett sig lite till känna så studsade upp nu och shoppade en efter lite pad surf i ämnet då o-sömnen inte gav med sig.

Härligt

Själv kör jag vidare med min svarta S7:a och är toknöjd

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Härligt

Själv kör jag vidare med min svarta S7:a och är toknöjd

Fasen va kul att höra!
Jag som redan vet att det är en så gott som fulländad robotdammsugare undrar vilka nackdelar du har hittat hos den?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Fasen va kul att höra!
Jag som redan vet att det är en så gott som fulländad robotdammsugare undrar vilka nackdelar du har hittat hos den?

Alltså, jag har typ inget att klaga på. Tycker dom borde tweaka mjukvaran så att den fattar att den inte borde köra sina långa svep fram och tillbaka över trösklar och hellre ta ett rum i taget (kanske är en inställning?). Vi har ett matsalsbord med 4 st ben och 6 st stolar (totalt 28 st ben att navigera runt) och det har nog aldrig varit så rent under det som nu Jag är väldigt imponerad över dess navigation.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, jag har typ inget att klaga på. Tycker dom borde tweaka mjukvaran så att den fattar att den inte borde köra sina långa svep fram och tillbaka över trösklar och hellre ta ett rum i taget (kanske är en inställning?). Vi har ett matsalsbord med 4 st ben och 6 st stolar (totalt 28 st ben att navigera runt) och det har nog aldrig varit så rent under det som nu Jag är väldigt imponerad över dess navigation.

Åh va roligt!
Skönt att jag inte lurade på dig något!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Härligt

Själv kör jag vidare med min svarta S7:a och är toknöjd

Trevligt, den verkar helt klart vara en bra maskin nu efter att försökt övertyga mig själv att jag köpte rätt och kollat in lite tester m.m där den också fanns med.
---

Känner att det blir bra/rätt med mitt val också, den är förövrigt lite "svarta fredags" prissänkt för tillfället på amazon.se
https://www.amazon.se/ECOVACS-dammsugarrobot-3D-hinderdetekte...

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Trevligt, den verkar helt klart vara en bra maskin nu efter att försökt övertyga mig själv att jag köpte rätt och kollat in lite tester m.m där den också fanns med.
---

Känner att det blir bra/rätt med mitt val också, den är förövrigt lite "svarta fredags" prissänkt för tillfället på amazon.se
https://www.amazon.se/ECOVACS-dammsugarrobot-3D-hinderdetekte...

Har en sådan och jag är ej nöjd riktigt då den klarar inte suga ur hund hår då det blir så kompakt så det ligger kvar efter tömning så man får tömma behållaren själv. Annars funkar den riktigt bra och även att moppa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Har en sådan och jag är ej nöjd riktigt då den klarar inte suga ur hund hår då det blir så kompakt så det ligger kvar efter tömning så man får tömma behållaren själv. Annars funkar den riktigt bra och även att moppa

Då klarar jag mig nog, har katter med endast lite "ludd" på
Ser verkligen fram emot mopp funktionen.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Då klarar jag mig nog, har katter med endast lite "ludd" på
Ser verkligen fram emot mopp funktionen.

Den moppar bra. Ställer man in deep cleaning på mopp så åker den fram och tillbaka moppen i en väldig snabb rörelse

Permalänk
Medlem

Hade en iRobot ROOMBA-I7550+ före det som tömmer sig själv och den hade inga problem att tömma hund hår. Men sålde den då jag inte var nöjd med den då den hade bara en borste och det bästa är en på var sida och sen krockar den så hårt och mycket det gör inte den jag har nu. Den nuddar knappt då det är bättre navigering i den. Får se om jag köper en ny snart igen. Svårt att bli helt nöjd verkar det som

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Så, vilken bäst pris prestanda nu då?
Har idag en Cleanmate S800 som jag köpte för 3 årsen tror jag för 1500kr. Men den börjar bli riktigt kass så dags för en upgrade.

Vad jag kan se så verkar S7 ha bättre mopp än de andra och bättre sug.
Annars är det ungefär samma mellan dem om man jämför.
Är det något annat man missar när man jämför?
https://se.roborock.com/pages/robot-vacuum-cleaner-compare

Tänker att Roborock S6 Pure verkar vara den mest prisvärda. Är någon elektrisk vattentank som den inte har. Vad det nu är.
Ligger på 3100kr ungefär vs 4750 för S7 an.
Om man inte tycker mopp-funktionen är jätte viktigt då. Frågan är om den är värd de extra 1650kr?

Har idag en Cleanmate S800 som jag köpte för 3 årsen tror jag för 1500. Men den börjar bli riktigt kass så dags för en upgrade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Så, vilken bäst pris prestanda nu då?
Har idag en Cleanmate S800 som jag köpte för 3 årsen tror jag för 1500kr. Men den börjar bli riktigt kass så dags för en upgrade.

Vad jag kan se så verkar S7 ha bättre mopp än de andra och bättre sug.
Annars är det ungefär samma mellan dem om man jämför.
Är det något annat man missar när man jämför?
https://se.roborock.com/pages/robot-vacuum-cleaner-compare

Tänker att Roborock S6 Pure verkar vara den mest prisvärda. Är någon elektrisk vattentank som den inte har. Vad det nu är.
Ligger på 3100kr ungefär vs 4750 för S7 an.
Om man inte tycker mopp-funktionen är jätte viktigt då. Frågan är om den är värd de extra 1650kr?

https://i.imgur.com/afKLQG9.png

Har idag en Cleanmate S800 som jag köpte för 3 årsen tror jag för 1500. Men den börjar bli riktigt kass så dags för en upgrade

För min egen del hade jag valt S5 max om jag inte brytt mig nämnvärt om moppningen och/eller inte velat lägga några större summor. Alternativt Ecovacs N8 Pro+ om man vill ha en tömningsstation och/eller bättre navigering. Detta sagt utan att jag faktiskt testat något, det är bara bara baserat på vad jag läst i diverse tester.

Permalänk
Medlem

Står mellan Roborock S5 Max, S6 och S6 MaxV för min del. Vilken hade ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Så, vilken bäst pris prestanda nu då?
Har idag en Cleanmate S800 som jag köpte för 3 årsen tror jag för 1500kr. Men den börjar bli riktigt kass så dags för en upgrade.

Vad jag kan se så verkar S7 ha bättre mopp än de andra och bättre sug.
Annars är det ungefär samma mellan dem om man jämför.
Är det något annat man missar när man jämför?
https://se.roborock.com/pages/robot-vacuum-cleaner-compare

Tänker att Roborock S6 Pure verkar vara den mest prisvärda. Är någon elektrisk vattentank som den inte har. Vad det nu är.
Ligger på 3100kr ungefär vs 4750 för S7 an.
Om man inte tycker mopp-funktionen är jätte viktigt då. Frågan är om den är värd de extra 1650kr?

https://i.imgur.com/afKLQG9.png

Har idag en Cleanmate S800 som jag köpte för 3 årsen tror jag för 1500. Men den börjar bli riktigt kass så dags för en upgrade

Väldigt nöjd med min S6 Pure
Funkar galant och gör sitt jobb väldigt bra! Ska nämnas att jag inte använt moppfunktionen, så ingen aning hur den är.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Står mellan Roborock S5 Max, S6 och S6 MaxV för min del. Vilken hade ni valt?

Skrivet av Flutters:

Väldigt nöjd med min S6 Pure
Funkar galant och gör sitt jobb väldigt bra! Ska nämnas att jag inte använt moppfunktionen, så ingen aning hur den är.

Som väl påläst i ämnet hade jag gått för en S6 Pure - renodlad dammsugare utan extra funktioner för den som bara vill ha en vettig dammsugare.

Men det valet är i åtanke när vi jämför föregående generationer. Roborock har gjort så otroligt mycket rätt med sin nuvarande S7 att jag inte kan rekommendera något annat än den. Mycket tack vare den nya gummiborsten som arbetar närmare golvet samt står emot hårstrån och trassel betydligt bättre än dess föregångare där borsten är gjord av både gummi och fina spröt.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Samma sits här nu och på g att köpa första robotdammsugaren till vårt ~180kvm enplanshus. Står mellan samma S5 Max, S6 och S6 MaxV? Priser just nu på black friday om man köper "över disk":

S5 MaxV 3290:-
S6 Pure 3190:-
S6 MaxV 3795:-

Tänker dock att den "nyaste" modellen då S6 Max bör vara lite vassare än S5 Max både gällande hård och mjukvara?
Tar emot att betala 2000kr mer för S7 här tyvärr..

//Tobias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobe80:

Samma sits här nu och på g att köpa första robotdammsugaren till vårt ~180kvm enplanshus. Står mellan samma S5 Max, S6 och S6 MaxV? Priser just nu på black friday om man köper "över disk":

S5 MaxV 3290:-
S6 Pure 3190:-
S6 MaxV 3795:-

Tänker dock att den "nyaste" modellen då S6 Max bör vara lite vassare än S5 Max både gällande hård och mjukvara?
Tar emot att betala 2000kr mer för S7 här tyvärr..

//Tobias

Slå ut 2000:- på hur många månader du kommer att ha dammsugaren, då är 2000:- inte så mycket längre

Jag vet att man inte kan resonera så i allt man handlar, det blir lätt en dyr livsstil. Men precis så brukar jag tänka när jag handlar!
Hellre lägga dedär extra och få en produkt jag är helnöjd med, än att spara på budgeten och veta att man kunnat bli mer nöjd med en annan produkt! Saker som man äger länge ska man inte snåla med tycker jag.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Ingen som provat Elektrolux?

Förresten, hur gör ni som har flera våningar? En per våningsplan eller flytta mellan? Hur funkar det med en som scannar av ytan?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Startgas:

Ingen som provat Elektrolux?

Förresten, hur gör ni som har flera våningar? En per våningsplan eller flytta mellan? Hur funkar det med en som scannar av ytan?

Hade personligen kört på 2st. Lär ju vara drygt att flytta mellan. Men har bara 1 plan så svårt att inflika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Den moppar bra. Ställer man in deep cleaning på mopp så åker den fram och tillbaka moppen i en väldig snabb rörelse

Det låter utmärkt!
En liten fundering, själva moppen är väldigt liten till ytan, behöver man byta varje städning eller t.o.m. för varje rum?
Ska man ha något i vattnet?
Så här i eftertankens kranka blekhet låter mopp för bra för att vara sant eller?
Fått den men inte testat, för stökigt här, ska prova i helgen dit jag är på väg att flytta till.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Det låter utmärkt!
En liten fundering, själva moppen är väldigt liten till ytan, behöver man byta varje städning eller t.o.m. för varje rum?
Ska man ha något i vattnet?
Så här i eftertankens kranka blekhet låter mopp för bra för att vara sant eller?
Fått den men inte testat, för stökigt här, ska prova i helgen dit jag är på väg att flytta till.

Osäker om ni pratar om Roborock eller ECOVACS. Men jag kan flika in med min erfarenhet av S6 MaxV. Jag har 6st katter i en lägenhet med svarta golv (det är hemskt). Men moppningsfunktion gör faktiskt så att golvet blir blankt och rent. Ibland kan man få köra två gånger men det är inte ofta. Nu har MaxV en större vattentank tror jag. Men den klarar min lägenhet 1,5x innan den blir tom. Min förra dammsugare S5 klarade hela lägenheten på en full tank. Lägenheten är en ganska stor 2a. Så kök, sovrum, hall och vardagsrum.
Jag tycker moppningsfunktionen fungerar bra. Så med nya S7 kan det bara bli bättre.
Jag kör till 90% endast vanligt vatten. Kallvatten lämnar lite mindre ränder. Ibland någon cocktail med en droppe golvrengöring och kanske 10% alchohol men tror inte det är bra för plasten/gummit i tanken.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tack för infon/tips!
Det är en Ecovacs t9+, ska bli kul och testa den i helgen.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Beställde en S7 nu, nedsatt en tusenlapp hos Komplett! 🧐
Egentligen inte billigt totalt sett om jag senare vill köpa till dockan också men jag har kommit överfund med att den förmodligen är overkill ändå för 70kvm utan långhåriga människor eller djur. Kanske ångrar mig om den råkar dyka upp senare under bf dock, men den blir säkert på en jättebra rea i mellandagarna istället.. 🙃

Permalänk
Medlem

Tack för notisen, slog till jag med för 4790👍🏻 Det känns som den inte kommer sättas ned mycket mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mika3l:

Beställde en S7 nu, nedsatt en tusenlapp hos Komplett! 🧐
Egentligen inte billigt totalt sett om jag senare vill köpa till dockan också men jag har kommit överfund med att den förmodligen är overkill ändå för 70kvm utan långhåriga människor eller djur. Kanske ångrar mig om den råkar dyka upp senare under bf dock, men den blir säkert på en jättebra rea i mellandagarna istället.. 🙃

Gälde den rabatten endast igår?

Vad jag förstår av denna tråden så är det Roborock S7 som gäller om man har långhåriga kattor? Hade en Neato för massor med år sen men den var inget bra, fick lite avsmak för robotdammsugare då men det kanske har hänt en del sen dess.

Hittade denna jämförelse mellan samtliga Roborock : https://smartrobotreviews.com/s/robot-vacuums/roborock-compar...

Man kan se att Roborock S6 MAXV och Roborock S7 har högre suction power, d.v.s 2500 istället för 2000, frågan är hur mycket det påverkar? Båda dessa har dock också större vattentank vilket troligen tar plats från "dustbin". Optimala är kanske S6 Pure som inte har vattentank.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Gälde den rabatten endast igår?

Nej den gäller några dagar. https://www.komplett.se/product/1185743/hem-hushaall/dammsuga...

Permalänk
Medlem

Rabatterade priset kommer inte upp, man får använda en rabattkod i kundvagnen ”ROBOT21” för 1000kr rabatt står även på webbsidan om man kollar.

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat på massa tester så slog även jag till på en S7a från komplett. Lite tråkigt att den inte har kameran som MAXV har, händer ju att vår ena katt spyr på golvet men det är som tur är sällan. Sen har vi små barn också så det ligger ju lite grejer här och där ibland men detta ska nog gå bra. Det som möjligen kan bli ett riktigt problem är våra trösklar, de är förvisso normala trösklar men de har ändå en höjd på 2.5 cm så vi får se om den fixar det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Efter att ha tittat på massa tester så slog även jag till på en S7a från komplett. Lite tråkigt att den inte har kameran som MAXV har, händer ju att vår ena katt spyr på golvet men det är som tur är sällan. Sen har vi små barn också så det ligger ju lite grejer här och där ibland men detta ska nog gå bra. Det som möjligen kan bli ett riktigt problem är våra trösklar, de är förvisso normala trösklar men de har ändå en höjd på 2.5 cm så vi får se om den fixar det.

2,5cm kommer nog inte att gå

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

2,5cm kommer nog inte att gå

Ajaj, är det så alltså? Alla våra trösklar är ganska nymonterade och är standard från alla tillverkare som innerdörrar, sårhär ser den ut i profil :

Vi satte sådana trösklar för att det gjorde stor skillnad för ljudet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide