Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Har gjord en uppgradering idag på min Ender 3. den hade vanliga 1.1.4 moderkortet. det är en icke tyst moderkort.
Nu har jag installerat en 4.2.7 moderkort som är en tyst moderkort och GUD vilken skillnade det blev.
Nu är det mer eller mindra bara fläktarna som hörs när den är igång och skriva ut nåt.
Har även installerat en touch screen och Marlin 2.0.1. touch screenen mest för att det var lite kul och själva interfacen se mycket trevligare ut på den än vanliga skärmen med Marlin 1.0.
kvar att uppgradera fortfarande är en CR Touch, men kommer göra detta senare.

4.2.7 var verkligen en stor uppgradering

Permalänk
Medlem

Har bestältl en Flashforge Creator Pro att starta med, gilla rjag det blir det att beställa en FLASHFORGE CREATOR 3 - DUAL EXTRUDER IDEX SYSTEM

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Vad gillar ni för slicers? Själv tycker jag ideamaker är trevlig.

Kan för övrigt rekommendera att kompilera Marlin själva om ni vill aktivera lite roliga funktioner. Unified bed leveling är rätt kul att aktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Har bestältl en Flashforge Creator Pro att starta med, gilla rjag det blir det att beställa en FLASHFORGE CREATOR 3 - DUAL EXTRUDER IDEX SYSTEM

Idex ser rätt nice ut. Schysst att kunna använda annat stödmaterial. Hips och ABS är väldigt bra tillsammans. Annars är ju såklart flerfärg kul. Jag undrar hur mycket kalibrering det blir med offsets osv?

Jag har en E3d chimera och cyclops liggande att installera. Cyclops är rätt kul att man kan blanda färger. Har för mycket kul och för lite tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Vad gillar ni för slicers? Själv tycker jag ideamaker är trevlig.

Jag började med Ideamaker men nuförtiden kör jag bara PrusaSlicer. Förr använde jag Cura när jag absolut behövde köra med supports men sedan v2.4 gör PS det lika bra.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Vad gillar ni för slicers? Själv tycker jag ideamaker är trevlig.

Kör IdeaMaker, men märker att de börja hamna efter PS/SS så nu har jag börjat testa av SS lite.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Vad gillar ni för slicers? Själv tycker jag ideamaker är trevlig.

Kan för övrigt rekommendera att kompilera Marlin själva om ni vill aktivera lite roliga funktioner. Unified bed leveling är rätt kul att aktivera.

Ultimaker Cura all the way!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Prusa slicer, mest för att det har mindre variabler att hålla reda på jämfört med Cura, om jag inte använder printern på en månad eller två är det i regel inga prob att hoppa in igen utan att behöva läsa på. Fungerar bra med Ender precis som Cura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Vad gillar ni för slicers? Själv tycker jag ideamaker är trevlig.

Kan för övrigt rekommendera att kompilera Marlin själva om ni vill aktivera lite roliga funktioner. Unified bed leveling är rätt kul att aktivera.

Kör Prusaslicer exklusivt numera. Lättanvänd och relativt kraftfull. Inte stött på någon situation där jag behövt något annat nu sedan de lade till paint-on supports

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Prusaslicer (har en Prusa Mk3S+).

Permalänk
Medlem

Låter som man borde titta på prusaslicer. Hört mycket bra om den nu

Permalänk
Medlem

Har börjat med Warhammer nu. Finns det någon här med en resin-skrivare som skulle kunna tänka sig att skriva ut denna chunky boi åt mig:

https://cults3d.com/en/3d-model/game/golden-space-janitors-th...

https://cults3d.com/en/3d-model/game/golden-space-janitors-cl...

Helst i så fin kvalitet och tålig resin som möjligt.

Permalänk

Har ni testat att sanda, måla och lacka era utskrifter? Håller på med ett tangentbord och det borde bli lättare att hålla rent om ytan är blank.

Permalänk
Medlem

Jag har också hoppat på tåget, har precis fått hem en Ender 7 (mer för byggprylar, devices, robotar) men har också en Legoo Saturn på väg.

Tänkte börja med Legoo Saturn för karaktärer och liknande, men är nog också inne på att måla dom. Är ute efter extremt högupplösta filer, gärna i paket, med kända spelfigurer, exempelvis Kerrigan, Geralt, Lara Croft, men diverse annat går också bra.

Har tittat lite efter filer, men har lite svårt att hitta kvalitén jag är ute efter. Har kollat på MyMiniFactory, Cults och en del andra sidor, visst finns det fina assets, men de är svåra att hitta.

Någon som känner till någon bra sida med sökparametrar?
Det gör inget om modellerna eller paketen kostar en slant, så länge de har kvalitén.

Tips på färg, penslar och allt som underlättar målning?

Permalänk
Medlem

Någon som har en idé varför jag får en hel del "blobs" under delen som blir varm. Är helt färsk med 3D skrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Någon som har en idé varför jag får en hel del "blobs" under delen som blir varm. Är helt färsk med 3D skrivare.

Får nog förklara den med en bild. Låter som att det kanske läcker på översidan av värmeblocket, mellan nozzle och heat break. Alt att det klumpar sig på nozzle.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av Signovinces:

Någon som har en idé varför jag får en hel del "blobs" under delen som blir varm. Är helt färsk med 3D skrivare.

Vilket material använder du? PETG har en förmåga att fastna på munstycket.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Vilket material använder du? PETG har en förmåga att fastna på munstycket.

PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Någon som har en idé varför jag får en hel del "blobs" under delen som blir varm. Är helt färsk med 3D skrivare.

Skrivet av SmOOthy:

Får nog förklara den med en bild. Låter som att det kanske läcker på översidan av värmeblocket, mellan nozzle och heat break. Alt att det klumpar sig på nozzle.

Jo, mina misstankar går omedelbart åt det hållet också.

Du behöver inte ens starta videon, syns väldigt bra hur det brukar vara uppbyggt redan i bildrutan som visas ovan

De intressanta delarna är:

Heatbreak, ljusblå.
Munstycke, mörkblå.
Värmarblock, dassgult

Heatbreak och munstycke är ingängade i värmarblocket, från varsitt håll. Om de inte riktigt möts, blir det inte tätt mellan dem, och det kan läcka ut smält filament genom gängorna. Oftast beror det på att heatbreaken inte är tillräckigt långt nedskruvad i värmarblocket, och att munstyckets sexkantfläns bottnar mot värmarblocket innan munstycket nått heatbreaken.

Om det inte är helt fullgeggat med plast, kanske du rent av kan se det. Annars värm upp och pilla bort plasten. Munstyckets sexkantfläns ska inte ligga an mot värmarblocket. En halv millimeter mellanrum kvar är ganska lagom när munstycket bottnar mot heatbreaken.

Är det mindre får du släppa på munstycket, gänga ner heatbreaken en bit till, och sedan dra munstycket igen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tänkte börja med Legoo Saturn för karaktärer och liknande, men är nog också inne på att måla dom. Är ute efter extremt högupplösta filer, gärna i paket, med kända spelfigurer, exempelvis Kerrigan, Geralt, Lara Croft, men diverse annat går också bra.

Har tittat lite efter filer, men har lite svårt att hitta kvalitén jag är ute efter. Har kollat på MyMiniFactory, Cults och en del andra sidor, visst finns det fina assets, men de är svåra att hitta.

Någon som känner till någon bra sida med sökparametrar?
Det gör inget om modellerna eller paketen kostar en slant, så länge de har kvalitén.

Tips på färg, penslar och allt som underlättar målning?

Kolla in 3DArtGuyPatreon, han har väldigt välgjorda modeller och har vanligen 3 teman som han roterar mellan varje månad. Warhammer/Gothic, Sci-Fi/Cyberpunk och Fantasy. Du kan se och köpa ett par av hans figurer på MyMiniFactory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Vad gillar ni för slicers? Själv tycker jag ideamaker är trevlig.

Kan för övrigt rekommendera att kompilera Marlin själva om ni vill aktivera lite roliga funktioner. Unified bed leveling är rätt kul att aktivera.

Själv använder jag Cura, det fungerar bra. Äntligen har de lagt till Ender-6 i senaste (4.12.1) releasen.

Jag kan varmt rekommendera Klipper. Har använt Klipper i strax över en månad och det är helt suveränt med Pressure advance och Input Shaping.

Teaching Tech har en bra video där han går genom båda funktionerna:

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem

Ska man köpa en egen 3D-skrivare och hur mycket måste man betala för att få en bra eller ska man beställa utskrifter från någon?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ska man köpa en egen 3D-skrivare och hur mycket måste man betala för att få en bra eller ska man beställa utskrifter från någon?

Svårt att ge ett rakt svar på dom frågorna. Hur mycket du måste betala beror lite på din tekniska kompetens.Du kan få bra kvalitet ur en billig skrivare men strular den så måste du själv veta/ta reda på hur du ska lösa det. Sen kan en dyrare maskin strula också men vanligtvis mer sällan. Oavsett så finns det hjälp att få på diverse forum.

Om det är bättre att beställa printjobben beror ju även på hur mycket och ofta du behöver ha saker tillverkade. Hjälper dig gärna med det om du inte tycker det är värt att printa själv.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Svårt att ge ett rakt svar på dom frågorna. Hur mycket du måste betala beror lite på din tekniska kompetens.Du kan få bra kvalitet ur en billig skrivare men strular den så måste du själv veta/ta reda på hur du ska lösa det. Sen kan en dyrare maskin strula också men vanligtvis mer sällan. Oavsett så finns det hjälp att få på diverse forum.

Om det är bättre att beställa printjobben beror ju även på hur mycket och ofta du behöver ha saker tillverkade. Hjälper dig gärna med det om du inte tycker det är värt att printa själv.

Tack! Skulle säga att jag är väldigt tekniskt kompetent, men i det här fallet är jag beredd att betala för något som funkar.
Jag har lite dåligt med plats hemma, jag har lite idéer och projekt men har inte jättemycket att skriva ut. Det talar ju för att anlita nån annan.

Tack! Ska fundera lite. Vilket verktyg ska man använda för att CAD filerna? Behöver man ange vilka delar som ska ha mycket material och inte? Kanske kan ta det över PM.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tack! Skulle säga att jag är väldigt tekniskt kompetent, men i det här fallet är jag beredd att betala för något som funkar.
Jag har lite dåligt med plats hemma, jag har lite idéer och projekt men har inte jättemycket att skriva ut. Det talar ju för att anlita nån annan.

Tack! Ska fundera lite. Vilket verktyg ska man använda för att CAD filerna? Behöver man ange vilka delar som ska ha mycket material och inte? Kanske kan ta det över PM.

Jag kör Autodesk Fusion 360 för allt CAD -arbete. Är du inte företagare kan du använda det gratis med vissa mindre begränsningar.

Normalt modellerar man allt solitt och sedan bestämmer man vid beredningen hur mycket fyllnad man vill ha.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Creality Ender-3 S1 ser ganska bra ut:
https://www.youtube.com/watch?v=sbRHZUnmfYw

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Creality Ender-3 S1 ser ganska bra ut:
https://www.youtube.com/watch?v=sbRHZUnmfYw

JA verkligen! Helt ny modell antar jag?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

JA verkligen! Helt ny modell antar jag?

Jo det är en ny modell. 3D Prima: "Prel i lager Dec 29, 2021"
Jag kommer att köra vidare på min lilla Ender-2 men lite sugen blir man allt

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Jo det är en ny modell. 3D Prima: "Prel i lager Dec 29, 2021"
Jag kommer att köra vidare på min lilla Ender-2 men lite sugen blir man allt

Såg verkligen mumsig ut men jag klarar mig väl med min moddade Ender3 V2

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Någon i Stockholm som har några gänginsatser med storlek M4 över?