Permalänk
Medlem

Kan inte boota från USB

Har en 4-5 år gammal emachines laptop. Har en gång i tiden installerat Ubuntu, numera en gammal distro.
Gjorde i ordning en USB sticka med installationsverktyg för W10. Proceduren borde vara enkel för att föra in det till laptoppen i fråga, men nej. Gick till bios och ändrade bootordningen till USBn, men datorn vägrar att boota från stickan. Den laddar upp Ubuntun från hårddisken. Gjorde samma steg flera gonger utan resultat Vad ska jag göra för att få in W10 och bli av med den sketna gamla Ubuntun?
Några goda råd?

Permalänk
Medlem

Har du formaterat USB minnet till FAT32?

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Du har nog missat att göra stickan bootbar. Alltså skrivit på fel sätt. Rätt program skriver över från noll och ett antal gb framåt. Formatering är onödig eftersom filsystemet skrivs över! Testa på en annan dator.

Permalänk
Medlem

dels kan du ha fel USB-sticka - alla går inte att boota ifrån, men jag tror mer på att datorn fortfarande vill ha x86 (aka 32-bitars) uppstart och inte AMD64 (64-bitars) och jag vet att i de senare distributionerna har man slopat stödet för x86 om det inte uttryckligen står detta. det är delvis BIOS som obstruerar mot 64-bit bootstrappningen även om man senare kör 64-bits OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Du har nog missat att göra stickan bootbar. Alltså skrivit på fel sätt. Rätt program skriver över från noll och ett antal gb framåt. Formatering är onödig eftersom filsystemet skrivs över! Testa på en annan dator.

Jag använde Microsofts verktyg för att ladda in W10 till stickan, så den borde vara funktionsduglig. Fattar inte varför datorn envisas att ladda in Ubuntu från hårddisken!
Trots att jag ändrar i bios.
Ms. laddningsverktyg ska formatera stickan automatiskt, har jag för mig.
Finns ett annat verktyg som heter Rufus. Undrar om det gör någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Har du formaterat USB minnet till FAT32?

Gjorde ingen formatering eftersom MS. laddningsverktyg ska göra det automatiskt, antar jag.
Tyckte att jag läste om att så är fallet. Borde jag kanske formatera i alla fall tro?
Datan är drygt 4 år gammal så den borde vara 64 bitars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Har du formaterat USB minnet till FAT32?

FAT 32 klarar väl filer på max 4GB? W10 är 8GB stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relaxo:

FAT 32 klarar väl filer på max 4GB? W10 är 8GB stor.

Hela ISOn är något i stil med 4.2GB, men den största individuella filen är <4GB

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

dels kan du ha fel USB-sticka - alla går inte att boota ifrån, men jag tror mer på att datorn fortfarande vill ha x86 (aka 32-bitars) uppstart och inte AMD64 (64-bitars) och jag vet att i de senare distributionerna har man slopat stödet för x86 om det inte uttryckligen står detta. det är delvis BIOS som obstruerar mot 64-bit bootstrappningen även om man senare kör 64-bits OS

OK. Om burken vägrar att boota från stickan, finns det då andra alternativ?
Tänkte på följande: Man kan kanske boota från en CD/DVD?
Problemet är att W10 får plats endast på double layer DVD skiva. Det går inte att ladda in det på 2 st. vanliga DVD? Men hur som helst så lär datan ändå att kunna boota från en CD/DVD?
Har en gammal Vista os på 2 CD. Skulle man kunna få in den och sedan via Vistan ladda in W10 från USB, alternativt formatera HDn i Vista? Vistan är förvisso 32bitars och datan är väl 64 bitars. Går det att köra Vistan ändå i datorn?
Idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hela ISOn är något i stil med 4.2GB, men den största individuella filen är <4GB

Så ISO filen är då precis lite för stor för FAT32 - irriterande!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Relaxo:

Så ISO filen är då precis lite för stor för FAT32 - irriterande!

Du ska inte kopiera in isofilen på usbminnet utan du ska bränna den till usbminnet, det är inte samma sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

dels kan du ha fel USB-sticka - alla går inte att boota ifrån, men jag tror mer på att datorn fortfarande vill ha x86 (aka 32-bitars) uppstart och inte AMD64 (64-bitars) och jag vet att i de senare distributionerna har man slopat stödet för x86 om det inte uttryckligen står detta. det är delvis BIOS som obstruerar mot 64-bit bootstrappningen även om man senare kör 64-bits OS

Fast en 4-5 års gammal laptop lär ju vara 64-bitars kompatibel. Windows 10 har fortfarande stöd för 32-bitars OS (förutsatt att man valt både och i Media Creation Tool).

Skrivet av Relaxo:

Så ISO filen är då precis lite för stor för FAT32 - irriterande!

Använd Media Creation Tool och välj USB istället för ISO så kommer det säkert fungera klockrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relaxo:

Så ISO filen är då precis lite för stor för FAT32 - irriterande!

Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte kopiera in isofilen på usbminnet utan du ska bränna den till usbminnet, det är inte samma sak.

Precis, det är ISOn innehåll, inte ISOn som ska ligga på USBminnet.

Skrivet av Northbane:

Använd Media Creation Tool och välj USB istället för ISO så kommer det säkert fungera klockrent

Precis, det är ju allra enklast. Den gör allt det där åt en.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Du verkar inte ha "installerat" USB-minnet på rätt sätt så det är nog problemet. En annan sak som kan ställa till det är ju att man använder "fel" USB-ingång på datorn, jag har haft några lite halvgamla datorer som inte kunde boota från USB3 eller så verkade det funka men man fick konstiga fel och installationen gick inte igenom.

Permalänk
Medlem

Datorn bör väl ha nåt tangentkommande för att få upp boot-menyn där du kan välja att starta från USB-minnet och då behöver du inte ställa om boot-ordningen i bios för att kunna starta installationen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte kopiera in isofilen på usbminnet utan du ska bränna den till usbminnet, det är inte samma sak.

Skrivet av Northbane:

Använd Media Creation Tool och välj USB istället för ISO så kommer det säkert fungera klockrent

Skrivet av evil penguin:

Precis, det är ISOn innehåll, inte ISOn som ska ligga på USBminnet.

Precis, det är ju allra enklast. Den gör allt det där åt en.

Han skrev ovan att han använt MS nedladdningsverktyg för att skriva till usb så det är troligen OK.
Kanske är USB:t som inte kan boota alls alt korrupt nedladdning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tcntad:

Han skrev ovan att han använt MS nedladdningsverktyg för att skriva till usb så det är troligen OK.
Kanske är USB:t som inte kan boota alls alt korrupt nedladdning?

Det finns en del usbminnen som identifierar sig som hårddiskar och då hanteras de inte på samma sätt och det finns också en del moderkort som inte usbbootar från usb 3 portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Gå in i bios och sätt usb först i bootordningen. Annars bootar den från ditt os

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Fast en 4-5 års gammal laptop lär ju vara 64-bitars kompatibel. Windows 10 har fortfarande stöd för 32-bitars OS (förutsatt att man valt både och i Media Creation Tool).

Använd Media Creation Tool och välj USB istället för ISO så kommer det säkert fungera klockrent

Gjorde det från början... men icke.
Skulle jag kunna bränna w10 filen från usb stickan till dvd skivan. Men har bara 4.7 GB skivor. Går det att växla till ytterligare en 4.7 GB skiva om filen inte får plats på en skiva?
Borde gå, tycker man.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Relaxo:

Gjorde det från början... men icke.
Skulle jag kunna bränna w10 filen från usb stickan till dvd skivan. Men har bara 4.7 GB skivor. Går det att växla till ytterligare en 4.7 GB skiva om filen inte får plats på en skiva?
Borde gå, tycker man.

Nej det finns inget stöd i installationsprogrammet att använda flera skivor utan du måste få in det på en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är imagen större än 4.7GB så få du köra 2-lagers DVD+/-R skiva (om man nu hittar sådana längre) om det skall brännas ut på optisk skiva.

---

Även om processorerna stöder 64-bit sedan > 10 år tillbaka så är det inte alltid att BIOS hanterar det i sin bootstrap-förfarande innan OS är uppe och snurrar i installationsprocessen. Har råkat på problemet i lite äldre maskiner som bevisligen kör x64-kod men vägrar helt om inte USB-stickans installations-ISO också är kompatibel med x86-familjen...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xxargs:

Är imagen större än 4.7GB så få du köra 2-lagers DVD+/-R skiva (om man nu hittar sådana längre) om det skall brännas ut på optisk skiva.

---

Även om processorerna stöder 64-bit sedan > 10 år tillbaka så är det inte alltid att BIOS hanterar det i sin bootstrap-förfarande innan OS är uppe och snurrar i installationsprocessen. Har råkat på problemet i lite äldre maskiner som bevisligen kör x64-kod men vägrar helt om inte USB-stickans installations-ISO också är kompatibel med x86-familjen...

Är det nån besynnerlig gammal Intelmaskin du syftar på nu för AMD har ju rullat med x64 sedan de uppfann det 2003 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relaxo:

Gjorde det från början... men icke.
Skulle jag kunna bränna w10 filen från usb stickan till dvd skivan. Men har bara 4.7 GB skivor. Går det att växla till ytterligare en 4.7 GB skiva om filen inte får plats på en skiva?
Borde gå, tycker man.

Det går inte att dela upp den tyvärr, du får då använda DL (dual layer) DVD skivor istället. Eventuellt kan äldre versioner av Windows 10 få plats på en (vanlig) DVD skiva dock.
Om du har en iso fil kan du använda balena etcher eller Rufus för att ”bränna” den till ett USB minne.

Permalänk
Medlem

Installera ett Linux först så att du ser att datorn funkar. Från dess boatloader kan man ladda vilken ISOfil som helst utan någon fysisk dvd! Jag har aldrig någonsin använt min dvd på min tio år gamla dator!