Få fart på Home Assistant...

Permalänk
Entusiast

Få fart på Home Assistant...

Hej mina swec-vänner...

Har helt snöat in på det här med smarta hem och vill få igång lite automation och inte bara en massa röstkommandon/scener. Home assistant verkar vara det man ska köra, speciellt om man ska tro alla videos jag sett i ämnet. Men att få home assistant att prata med mina Ikea-lampor och huben verkar vara omöjligt.

Så som jag förstått det så är det en Zigbee2MQTT som ska införskaffas. Men vilken version och var hittar jag "rätt" variant/version?
I dagsläget sitter jag på uteslutande google nest och Ikea Trådfri. Till veckan dyker min roborock S7 upp och längre framöver tänkte jag utöka med lite kameror samt dörrklocka från Google Nest.

Så om jag förstått allt rätt så är det att koppla från allt från IKEA-huben och köra allt via en Zigbee-USB och Home Assistant?
Förstår jag det rätt än en gång så ska det funka alldeles utmärkt att köra det på en vanlig 24/7 windows-dator utan VM eller andra funktioner?

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Har inte provat, men finns ju en integration för att koppla hubben till HA, https://www.home-assistant.io/integrations/tradfri/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xcorp:

Har inte provat, men finns ju en integration för att koppla hubben till HA, https://www.home-assistant.io/integrations/tradfri/

Får ta en titt på det, tack!

Permalänk
Medlem

Integrationen trådfri pratar med trådfri-hubben. Om du vill kan du använda Conbee II och ZHA för att prata direkt med Zigbee-enheter, och då behövs ingen hub. Då får du också stöd för massvis av fler enheter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dlq84:

Integrationen trådfri pratar med trådfri-hubben. Om du vill kan du använda Conbee II och ZHA för att prata direkt med Zigbee-enheter, och då behövs ingen hub. Då får du också stöd för massvis av fler enheter.

Ja det var lite grann det som var tanken... undrar bara vad det är som behöver köpas för att få igång alltihop. Vill sätta det i en windowsdator som puttrar 24/7 och köra "Home Assistant-servern" där...

Kikat på den här videon och har förstått att det ska funka utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Integrationen trådfri pratar med trådfri-hubben. Om du vill kan du använda Conbee II och ZHA för att prata direkt med Zigbee-enheter, och då behövs ingen hub. Då får du också stöd för massvis av fler enheter.

https://www.aliexpress.com/item/1005002791666029.html?spm=a2g...
jag köpte en sån här och har en RPi3 med HA samt zha installerat på, går det att få till att zha agerar trådfri gateway så man kan tex koppla upp sig med ikeas smart home app? funderar på om jag annars bara behöver köpa en ikea gateway så grabben med en app kan ändra färger istället :s

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anderz:

https://www.aliexpress.com/item/1005002791666029.html?spm=a2g...
jag köpte en sån här och har en RPi3 med HA samt zha installerat på, går det att få till att zha agerar trådfri gateway så man kan tex koppla upp sig med ikeas smart home app? funderar på om jag annars bara behöver köpa en ikea gateway så grabben med en app kan ändra färger istället :s

Får du alla dina saker att funka i home assistant via den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Får du alla dina saker att funka i home assistant via den?

fungerar skitbra att para saker med zha, den biten är klockren. Men att tex ha en RGB lampa som grabben ska kunna ändra färger på ett smidigt sätt däremot... :s en App för den biten hade ju varit trevligt.

Permalänk
Medlem

Perfekt tråd

Jag håller också på att bli kompis med HA och kör min klient via VM på en dator som står på 24/7.
Har också Trådfri lampor vilket inte var några problem att lägg in i HA via plugin.

Lånar den med en fråga.
Ska ställa in timer under condition men undrar vad "after & before" innebär? Är det hur länge tex en lampa ska vara aktiv?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör på en Conbee2 och ZHA om du vill köra utan några extra problem. Jag har bytt till ZHA istället för Phoscon efter att flera lampor rapporterade värdet i fel format till Hass.

Vill ni köra zigbee2mqtt så köp en sticka från https://slae.sh/projects/cc2652/ så har ni det bästa.
Största fördelen jag ser med att köra zigbee2mqtt är att man kan ha flera olika RPI eller vad man kör på olika ställen och koppla alla dessa till samma mqtt broker och kan styra allt från samma interface. Dock kommer dom inte ligga i samma meshnät.

Gällande meshnät så måste alla saker ligga på samma hub för att bygga mesh så kör bara med 1hub och en öppen typ conbee istället för en Ikea, en smartthing osv för att kunna stoppa in alla saker man vill.

För sensorer rekommenderar jag aqara som är små och bra pris, tänk på att batteridrivna enheter inte hjälper till i ett meshnät som en lampa gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag håller också på att bli kompis med HA och kör min klient via VM på en dator som står på 24/7.
Har också Trådfri lampor vilket inte var några problem att lägg in i HA via plugin.

Lånar den med en fråga.
Ska ställa in timer under condition men undrar vad "after & before" innebär? Är det hur länge tex en lampa ska vara aktiv?

After: 22:00:00
Before: 23:00:00

Alltså kommer den bara funka mellan 22-23. gällande visst tid se exempel nedan:

- alias: starta lampor 2min vid rörelse
trigger:
- platform: state
entity_id: binary_sensor.din_PIR
to: 'on'
condition:
- condition: time
after: "22:00:00"
before: "23:00:00"
action:
- service: light.turn_on
data:
entity_id: light.nattlampa
- delay: 00:02:00
- service: light.turn_off
data:
entity_id: light.nattlampa

Permalänk
Entusiast
Skrivet av slusk:

Kör på en Conbee2 och ZHA om du vill köra utan några extra problem. Jag har bytt till ZHA istället för Phoscon efter att flera lampor rapporterade värdet i fel format till Hass.

Vill ni köra zigbee2mqtt så köp en sticka från https://slae.sh/projects/cc2652/ så har ni det bästa.
Största fördelen jag ser med att köra zigbee2mqtt är att man kan ha flera olika RPI eller vad man kör på olika ställen och koppla alla dessa till samma mqtt broker och kan styra allt från samma interface. Dock kommer dom inte ligga i samma meshnät.

Gällande meshnät så måste alla saker ligga på samma hub för att bygga mesh så kör bara med 1hub och en öppen typ conbee istället för en Ikea, en smartthing osv för att kunna stoppa in alla saker man vill.

För sensorer rekommenderar jag aqara som är små och bra pris, tänk på att batteridrivna enheter inte hjälper till i ett meshnät som en lampa gör.

Vad är skillnaden på den du länkat mot för den vanliga "Conbee II" man kan köpa av inet eller webhallen? Zigbee2mqtt är inte integrerat i den man kan köpa "här", eller?

Sensorer för dörrar är också något jag sneglat på. Att få google nest, ikea, xiaomi och sen sensorer från aqara att prata och funka ihop för automation i HA är inga bekymmer?

Du får ursäkta om det är tonvis av dumma frågor, men detta är en helt ny värld för mig

Permalänk
Medlem

Den jag länkade hade speciell firmware för mqtt... Conbee2 funkar också med zigbee2mqtt men kommer krävas mera pill och även kanske att du flashar om den.

Som novis som du verkar vara så kör conbee2 och kör zha som finns inbyggt i HA.
Nej är inga problem att få det att lira med HA, sen ska jag inte lura dig att säga inga problem mycket går med HA men vissa saker är svårare än andra så skulle rekommendera deras guider i första hand och kolla exempel på hemsidan i deras guider sen deras forum.

Jag kör själv med en conbee och kör aqara sensorer för dörrar, temp, ljusvärde (för att bestämma om det är mörkt nog att tända lampor), vibration för att se om tvättmaskin är klar samt massa knappar.

Sen kör jag Ikea pluggar för vissa saker typ 3d printer osv sen Ikea lampor och trafo för belysning.

Sen har jag hue lampor och även sunricher trafo för spottar och lampor och allt styrs på en rpi4 med ssd disk.

Körde förut i docker på servern men köpt en dedikerad enhet för hass så jag kan labba mera med serven.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av slusk:

Den jag länkade hade speciell firmware för mqtt... Conbee2 funkar också med zigbee2mqtt men kommer krävas mera pill och även kanske att du flashar om den.

Som novis som du verkar vara så kör conbee2 och kör zha som finns inbyggt i HA.
Nej är inga problem att få det att lira med HA, sen ska jag inte lura dig att säga inga problem mycket går med HA men vissa saker är svårare än andra så skulle rekommendera deras guider i första hand och kolla exempel på hemsidan i deras guider sen deras forum.

Jag kör själv med en conbee och kör aqara sensorer för dörrar, temp, ljusvärde (för att bestämma om det är mörkt nog att tända lampor), vibration för att se om tvättmaskin är klar samt massa knappar.

Sen kör jag Ikea pluggar för vissa saker typ 3d printer osv sen Ikea lampor och trafo för belysning.

Sen har jag hue lampor och även sunricher trafo för spottar och lampor och allt styrs på en rpi4 med ssd disk.

Körde förut i docker på servern men köpt en dedikerad enhet för hass så jag kan labba mera med serven.

Merparten guider jag sett har lagt in zigbee2mqtt i HA och finns det guider att följa samt vilja att så sakteliga lära sig så är det den rutten jag tänkt ta. Blir att beställa den du länkade

Skulle du rekommendera att sätta upp en VM eller köra det direkt på windows? Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

After: 22:00:00
Before: 23:00:00

Alltså kommer den bara funka mellan 22-23. gällande visst tid se exempel nedan:

- alias: starta lampor 2min vid rörelse
trigger:
- platform: state
entity_id: binary_sensor.din_PIR
to: 'on'
condition:
- condition: time
after: "22:00:00"
before: "23:00:00"
action:
- service: light.turn_on
data:
entity_id: light.nattlampa
- delay: 00:02:00
- service: light.turn_off
data:
entity_id: light.nattlampa

Ah det är så det funkar, tackar så mycket.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Merparten guider jag sett har lagt in zigbee2mqtt i HA och finns det guider att följa samt vilja att så sakteliga lära sig så är det den rutten jag tänkt ta. Blir att beställa den du länkade

Skulle du rekommendera att sätta upp en VM eller köra det direkt på windows? Vad är skillnaden?

Hade kört en VM eller på dedikerad hårdvara typ rpi4.

Kolla https://www.home-assistant.io/installation/ men se till att få med supervisor så du kan installera alla add-ons via hass så du slipper köra separata saker.

Är dålig på windows körde det på Debian med docker men nu allt på samma rpi4 med ett argon m.2 chassi

Permalänk
Medlem

Jag kör med Sonoffs Zigbee Bridge istället, den har fördelen att den kopplar upp mot nätverket trådlöst och således kan placeras mer optimalt i huset för bästa Zigbee täckning och för att minska strömförbrukning på batteridrivna enheter.

https://sonoff.tech/product/smart-home-security/zbbridge/

Men för bästa funktion så bör enheten programmeras om med Tasmota zbbridge firmware för att få fullvärdig integrering mot Home Assistant. Länken nedan beskriver hur du programmerar in Tasmota och aktiverar integrering mot Home Assistant.

https://www.digiblur.com/2020/07/how-to-use-sonoff-zigbee-bri...

Jag har kört med denna lösning nu i snart ett år och har aldrig haft några problem med Zigbee-enheterna. Det förutsätter förstås att du har stabilt wifi i anslutning till zbbridge-enheten, jag har två UniFi accesspunkter som jag ser till att aldrig starta om/uppgradera firmware på samtidigt så den tappar aldrig trådlösa.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag kör med Sonoffs Zigbee Bridge istället, den har fördelen att den kopplar upp mot nätverket trådlöst och således kan placeras mer optimalt i huset för bästa Zigbee täckning och för att minska strömförbrukning på batteridrivna enheter.

https://sonoff.tech/product/smart-home-security/zbbridge/

Men för bästa funktion så bör enheten programmeras om med Tasmota zbbridge firmware för att få fullvärdig integrering mot Home Assistant. Länken nedan beskriver hur du programmerar in Tasmota och aktiverar integrering mot Home Assistant.

https://www.digiblur.com/2020/07/how-to-use-sonoff-zigbee-bri...

Jag har kört med denna lösning nu i snart ett år och har aldrig haft några problem med Zigbee-enheterna. Det förutsätter förstås att du har stabilt wifi i anslutning till zbbridge-enheten, jag har två UniFi accesspunkter som jag ser till att aldrig starta om/uppgradera firmware på samtidigt så den tappar aldrig trådlösa.

men finns det då en app man kan styra vissa funktioner med? tex ändra färg på en RGB lampa, tända en lampa osv ?

Permalänk
Medlem

Jag kör följande och har vart superstabilt under flera år nu.

*Ubuntu på dator
*Docker på Ubuntu
*Phoscon i docker med Conbee II
*HA i docker

Det jag framförallt gillar med Phoscon är att du har ett enkelt webbinterface för att synka nya enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderz:

men finns det då en app man kan styra vissa funktioner med? tex ändra färg på en RGB lampa, tända en lampa osv ?

Det gör du ju i Home Assistant appen på mobilen/plattan.

Android
https://play.google.com/store/apps/details?id=io.homeassistan...
Apple
https://apps.apple.com/se/app/home-assistant/id1099568401

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se