Permalänk
Medlem

Låg fps på cs

Tja köpte en dator nyligen med dessa spec :

GPU Zotac GeForce GTX 1080 TI 11 GB
Processor AMD Ryzen 5 1600X 6-core 3,6/4.0GHz
Ram Ballistix sport LT DDR4 4x4 GB
Moderkort Asus ROG Strix B350-F gaming
CPU kylare Corsair Hydro Series
Nätagg Corsair Rm 850x

Ligger på en fps från 150-200. Ibland så illa som 120

Vad kan felet bero på?
Borde minst vara en fps på 300 känner jag?.
Tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

Du är ny här ser jag så jag ger dig ett tips.
Denna fråga är ställd och besvarad ofantligt många gånger. Sök här och på tex google så får du upp många svar.

Ett tråkigt svar jag vet, men folk har ställt den frågan sen spelet släpptes.

En motfråga, varför ställer ni som spelar cs inte detta till dom ni spelar med?? Dom har brottats med exakt samma problem.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xaltg:

Tja köpte en dator nyligen med dessa spec :

GPU Zotac GeForce GTX 1080 TI 11 GB
Processor AMD Ryzen 5 1600X 6-core 3,6/4.0GHz
Ram Ballistix sport LT DDR4 4x4 GB
Moderkort Asus ROG Strix B350-F gaming
CPU kylare Corsair Hydro Series
Nätagg Corsair Rm 850x

Ligger på en fps från 150-200. Ibland så illa som 120

Vad kan felet bero på?
Borde minst vara en fps på 300 känner jag?.
Tacksam för alla svar

Hej!

CSGO är väldigt CPU krävande och med tanke på att du sitter med en Ryzen 5 1600x så är det inte alls konstigt att du ligger på mellan 150-200.

Mitt råd till dig är att du uppgraderar din processor till exempelvis Ryzen 5 5600x vilket kommer ge dig bra mycket bättre FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xaltg:

Tja köpte en dator nyligen med dessa spec :

GPU Zotac GeForce GTX 1080 TI 11 GB
Processor AMD Ryzen 5 1600X 6-core 3,6/4.0GHz
Ram Ballistix sport LT DDR4 4x4 GB
Moderkort Asus ROG Strix B350-F gaming
CPU kylare Corsair Hydro Series
Nätagg Corsair Rm 850x

Ligger på en fps från 150-200. Ibland så illa som 120

Vad kan felet bero på?
Borde minst vara en fps på 300 känner jag?.
Tacksam för alla svar

Vad för moderkort har du?
Det avgör i huvudsak vad för CPU du kan stoppa i om du nu vill ha högre FPS, CPU'n avgörs av vad för BIOS stöd som finnes.

Fel av mig... Ryzen 3000 är max stöd beroende på bios

Skrivet av Fortitude:

Hej!

CSGO är väldigt CPU krävande och med tanke på att du sitter med en Ryzen 5 1600x så är det inte alls konstigt att du ligger på mellan 150-200.

Mitt råd till dig är att du uppgraderar din processor till exempelvis Ryzen 5 5600x vilket kommer ge dig bra mycket bättre FPS.

Om "xaltg" nu kan stoppa i en Ryzen 5 5600x eller någon annan nyare variant, vi vet inte vad för moderkort det är.

OK! Ryzen 3000 är högsta...

Av vad jag ser så är mycket valt på häftig grund och inte teknisk, som 4x4 GB drar ner minneshastigheten, 2x8 GB hade varit bättre som ex.

Missade moderkort...
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Viking

100% CPU:n som begränsar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Bengt-Arne:

Vad för moderkort har du?
Det avgör i huvudsak vad för CPU du kan stoppa i om du nu vill ha högre FPS, CPU'n avgörs av vad för BIOS stöd som finnes.

Han har ju skrivit vilket moderkort han har. Det stödjer som högst Ryzen 3000.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Han har ju skrivit vilket moderkort han har. Det stödjer som högst Ryzen 3000.

Ohh... Miss av mig...

Då är det Ryzen 3000 serien som gäller.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ohh... Miss av mig...

Då är det Ryzen 3000 serien som gäller.

Vad bör jag byta ut? Processorn eller köpa nytt moderkort? Är inte så kunnig inom detta nämligen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av xaltg:

Vad bör jag byta ut? Processorn eller köpa nytt moderkort? Är inte så kunnig inom detta nämligen…

Var köpte du datorn? Byggde du själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Var köpte du datorn? Byggde du själv?

Köpte den av en snubbe som hade byggt den själv

Permalänk
Medlem

Även folk med bra datorer droppar FPS på CS GO. Gammal motor som behöver uppgraderas, men det enda Valve gör är att slänga in mer skit så att vi får mer drops.

CS GO gillar höga klockfrekvenser, ha det i åtanke.

Permalänk
Viking
Skrivet av xaltg:

Vad bör jag byta ut? Processorn eller köpa nytt moderkort? Är inte så kunnig inom detta nämligen…

Antingen bara processorn till en 3600 eller 3700X, eller uppgradera både moderkort och processorn till något nyare.

Det här är billigast möjliga med en 5600x:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xaltg:

Köpte den av en snubbe som hade byggt den själv

Skrivet av Extrapaj:

Även folk med bra datorer droppar FPS på CS GO. Gammal motor som behöver uppgraderas, men det enda Valve gör är att slänga in mer skit så att vi får mer drops.

CS GO gillar höga klockfrekvenser, ha det i åtanke.

OK!
Då är det dessa CPU'er som antagligen gäller.
Snikvarianten Ryzen 3 3300X presterar uppriktigt rätt bra, den är testad här på Swec, tyvärr så är inte CS med i testsviten så där vet jag tyvärr inte hur den presterar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Eftersom ditt nuvarande moderkort inte är kompatibel med ryzen 5 serien så hade jag satsat på ett nytt moderkort + cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Eftersom ditt nuvarande moderkort inte är kompatibel med ryzen 5 serien så hade jag satsat på ett nytt moderkort + cpu.
https://komponentkoll.se/bild/DNebU.png

Grymt pris på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Antingen bara processorn till en 3600 eller 3700X, eller uppgradera både moderkort och processorn till något nyare.

Det här är billigast möjliga med en 5600x:
https://komponentkoll.se/bild/ZuwJM.png

Gigabyte B550M DS3H som Donnerstal tog fram, är ett väldigt kapabelt moderkort, har haft föregångaren B450M DS3H och var väldigt nöjd.

Kör idag på B550M DS2H som är systermodellen, den stora skillnaden mellan DS3H och DS2H är antalet SIM som stöds.
DS3H stödjer 4 st SIM och då du @xaltg redan har 4x4 GB Ram så blir det det naturliga valet.

Att jag själv valde DS2H när jag gick från B450 till B550 var att jag kunde nå något högre hastighet på ram med två SIM.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Viking
Skrivet av Bengt-Arne:

Gigabyte B550M DS3H som Donnerstal tog fram, är ett väldigt kapabelt moderkort, har haft föregångaren B450M DS3H och var väldigt nöjd.

Kör idag på B550M DS2H som är systermodellen, den stora skillnaden mellan DS3H och DS2H är antalet SIM som stöds.
DS3H stödjer 4 st SIM och då du @xaltg redan har 4x4 GB Ram så blir det det naturliga valet.

Att jag själv valde DS2H när jag gick från B450 till B550 var att jag kunde nå något högre hastighet på ram med två SIM.

Kollade igen och det här är nog prisvärdare:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kollade igen och det här är nog prisvärdare:
https://komponentkoll.se/bild/hwLaG.png

Ha ha... Här går det undan

Ja även det kortet fungerar då ROG STRIX B350-F GAMING som han nu har är fullstorlek.

Nu får vi ta det lugnt och inte skapa beslutsångest

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!