Ny dator, går varken att boota från/installera windows 11 på m2 ssd

Permalänk

Ny dator, går varken att boota från/installera windows 11 på m2 ssd

Nytt bygge, har aldrig haft så stora problem, men efter ett dygns kämpade är jag här just nu:

Flyttade min m2 från min gamla dator till nya bygget

Fick blåskärm "Pc repair etc etc", försökte istället installera windows från win11 usb men fick samma felmeddelande även där.

Lyckades däremot installera windows på en gammal 3,5 tummare, men det var ju inte riktigt tanken med mitt nya system.

Hur ska jag bära mig åt för att få en fungerande installation på mitt m2 ssd??

***************
Moderkort: msi mpg z690 edge wifi ddr4
M2: Samsung SSD 970 EVO PLUS 1TB installerad i slot 1 på moderkortet
minne: Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 2x16GB
cpu: i7-12700K 5,0GHz
***************

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusit0:

Nytt bygge, har aldrig haft så stora problem, men efter ett dygns kämpade är jag här just nu:

Flyttade min m2 från min gamla dator till nya bygget

Fick blåskärm "Pc repair etc etc", försökte istället installera windows från win11 usb men fick samma felmeddelande även där.

Lyckades däremot installera windows på en gammal 3,5 tummare, men det var ju inte riktigt tanken med mitt nya system.

Hur ska jag bära mig åt för att få en fungerande installation på mitt m2 ssd??

***************
Moderkort: msi mpg z690 edge wifi ddr4
M2: Samsung SSD 970 EVO PLUS 1TB installerad i slot 1 på moderkortet
minne: Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 2x16GB
cpu: i7-12700K 5,0GHz
***************

En som jag känner hade liknande problem och han löste det med en bios uppgradering, så kolla om du har senaste bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusit0:

Nytt bygge, har aldrig haft så stora problem, men efter ett dygns kämpade är jag här just nu:

Flyttade min m2 från min gamla dator till nya bygget

Fick blåskärm "Pc repair etc etc", försökte istället installera windows från win11 usb men fick samma felmeddelande även där.

Lyckades däremot installera windows på en gammal 3,5 tummare, men det var ju inte riktigt tanken med mitt nya system.

Hur ska jag bära mig åt för att få en fungerande installation på mitt m2 ssd??

***************
Moderkort: msi mpg z690 edge wifi ddr4
M2: Samsung SSD 970 EVO PLUS 1TB installerad i slot 1 på moderkortet
minne: Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 2x16GB
cpu: i7-12700K 5,0GHz
***************

Kontrollera biosverison också innan du fortsätter nedan. Ev gör det efteråt.
Förutsatt att du har ett fungerande usb minne med win11 (kanske ska överväga win10 för att vara säker på att det fungerar) på så boota upp ifrån det och när du väljer disken du ska installera på så antingen tar du bort alla partitioner, eller om datorn frågar dig om du vill göra en "ren installation" så väljer du ja, OBS detta medför att all data på disken försvinner, vilket är det bästa sättet man sak göra det på när man bytt dator (moderkort, cpu etc) annars resulterar det många ggr i blåskärmar. Om det fortfarande inte fungerar så skriv ner ev felmeddelande eller helst ta bild på det.
Om du lyckas så tjongar du i skivan som kommer med moderkortet och installerar alla drivers därifrån så är du igång med en basic fungerande installation iaf.

Visa signatur

.

Permalänk

Funkade, tack för tipsen!!

Testade clean install redan innan, men den här gången gjorde jag det på "riktigt" och raderade varenda gammal partition från disken först.

Tillägg: Är det nån som kör fast lika mycket som jag och fick blåskärm även för USB installations-disken, tänk på att reseta cmos kan vara en bra idé. Plus för att få en fungerande uppkoppling, i slutet av windowsinstallationen kan du klicka shift-F10 för att få upp en command-prompts. Därifrån kan du köra moderkortets lan-drivers som du laddat hem på en usb.

Skrivet av fragwolf:

Kontrollera biosverison också innan du fortsätter nedan. Ev gör det efteråt.
Förutsatt att du har ett fungerande usb minne med win11 (kanske ska överväga win10 för att vara säker på att det fungerar) på så boota upp ifrån det och när du väljer disken du ska installera på så antingen tar du bort alla partitioner, eller om datorn frågar dig om du vill göra en "ren installation" så väljer du ja, OBS detta medför att all data på disken försvinner, vilket är det bästa sättet man sak göra det på när man bytt dator (moderkort, cpu etc) annars resulterar det många ggr i blåskärmar. Om det fortfarande inte fungerar så skriv ner ev felmeddelande eller helst ta bild på det.
Om du lyckas så tjongar du i skivan som kommer med moderkortet och installerar alla drivers därifrån så är du igång med en basic fungerande installation iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusit0:

Funkade, tack för tipsen!!

Testade clean install redan innan, men den här gången gjorde jag det på "riktigt" och raderade varenda gammal partition från disken först.

Tillägg: Är det nån som kör fast lika mycket som jag och fick blåskärm även för USB installations-disken, tänk på att reseta cmos kan vara en bra idé. Plus för att få en fungerande uppkoppling, i slutet av windowsinstallationen kan du klicka shift-F10 för att få upp en command-prompts. Därifrån kan du köra moderkortets lan-drivers som du laddat hem på en usb.

Gött det kom igång!
99% av alla fallen när det blåskärmar för folk är att de gör "fel" när de installerar windows efter ex moderkortsbyte. Och med fel så innebära det att de inte tar bort alla partitioner innan de installerar. Eller möjligen lägger på fel drivers för satakontrollern men det är sällan ett problem nu med win10+.
Istället för att krångla med F10 etc vilket det inte finns något behov av är att du stoppar i skivan som kommer med moderkortet så du kan installera alla drivers för att få en fungerade basic installation (ev bara lan drivers). Sen går man inte på resp tillverkare och laddar hem drivers för alla enheter som kräver det.

Visa signatur

.