Permalänk
Medlem

Bygga dator för fotoredigering

Hej!

Behöver en ny dator primärt för att fixa med foton (Photoshop). Har hittills kört på en ca 10 år gammal laptop och en hemmabyggd NAS för bildlagringen. I NAS'en har jag två st 2TB diskar speglade (Raid 1). Backup har jag på externa diskar.

Tänker att jag bygger en dator själv, lite dålig koll på vad det är för grejer man ska ha idag och vad som funkar ihop. Lådan ska vara såpass stor att jag kan montera i 2x 3,5" SATA-diskarna från min NAS och kanske utöka med två till framöver.

Skärm, tangentbord och mus har jag redan.

Behöver alltså:
Chassi
Moderkort med stöd för RAID
CPU
Minne
Arbetsdisk
Nätaggregat
Grafikkort

Budget - ca 8000 kr

Tar tacksamt emot tips på vad jag bör satsa på.
Ska inte spela på datorn.

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swede80:

Hej!

Behöver en ny dator primärt för att fixa med foton (Photoshop). Har hittills kört på en ca 10 år gammal laptop och en hemmabyggd NAS för bildlagringen. I NAS'en har jag två st 2TB diskar speglade (Raid 1). Backup har jag på externa diskar.

Tänker att jag bygger en dator själv, lite dålig koll på vad det är för grejer man ska ha idag och vad som funkar ihop. Lådan ska vara såpass stor att jag kan montera i 2x 3,5" SATA-diskarna från min NAS och kanske utöka med två till framöver.

Skärm, tangentbord och mus har jag redan.

Behöver alltså:
Chassi
Moderkort med stöd för RAID
CPU
Minne
Arbetsdisk
Nätaggregat
Grafikkort

Budget - ca 8000 kr

Tar tacksamt emot tips på vad jag bör satsa på.
Ska inte spela på datorn.

Tack!

Med tanke på priserna på grafikkort så tror jag att du ska skippa det med den budgeten och gå på en apu typ R5 5600G, 32 Gbyte ram och lite prylar...
Här är ett förslag på hårdvara att börja diskutera från så kan man ändra på vidssa delar för det finns bättre erbjudanden om man handlar på flera olika ställen men det blir ju lite bökigare.
Kör du med en apu behöver du inte heller nått jättestor nätdel för datorn kommer att dra under 200W även med ett par hårddiskar så 550W nätdelen kommer att gå att använda utan fläkt, originalkylaren till AMD är också ganska tyst så man behöver inte lägga pengar på en tystare kylare från början för man blir kanske helnöjd med orignalkylaren som följer med och dämpar man plastramen som fläkten sitter i blir de ännu tystare, jag har själv spänt ett par gummiband runt den så det är inte särskilt svårt.
Eftersom du knappast ska överklocka och/eller spela så kan man ev ta ett billigare moderkort om man vill spara ett par hundra men det är ju ändå inget dyrt överklockningskort som jag valde.
Priserna med BF21 gäller väl till den 29de eller tills delarna är slut.

https://www.inet.se/datorbygge/b1275104/fotodator

Lite andra delar man kanske vill byta mot.
https://www.webhallen.com/se/product/336854-Kingston-NV1-M-2-...
https://www.amazon.se/gp/product/B08GS7748F/ref=ppx_yo_dt_b_a...
https://www.amazon.se/-/en/dp/B08GS7748F/ref=sr_1_1?keywords=...
https://www.komplett.se/product/1121774/datorutrustning/lagri...
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B08TJ2649W/ref=ppx_yo_d...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Hade inte tänkt på att man kan strunta i grafikkortet!
Är det värt att köra på en Ryzen 7 5700G istället? Den är ju inte jättemycket dyrare. Eller spelare det mindre roll för vad jag ska använda den till?
Kommer jag kunna köra windows 11 på den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swede80:

Tack för hjälpen! Hade inte tänkt på att man kan strunta i grafikkortet!
Är det värt att köra på en Ryzen 7 5700G istället? Den är ju inte jättemycket dyrare. Eller spelare det mindre roll för vad jag ska använda den till?
Kommer jag kunna köra windows 11 på den?

En 5700G är snabbare om alla kärnor används men lite mindre prisvärd och för bild redigering är det liten/ingen fördel men för videoredigering kan det vara skillnad, eftersom 5600g är mest prisvärt tog jag den som förslag men har du råd med en 5700g så är den tekniskt bättre.
Win 11 är inga problem för det är nya prylar med stöd för alla funktioner det kräver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok! Behåller nog 5700G då.

För moderkortet står det att minneshastigheten ska vara 3200 MHz. Fungerar det då med 3600 MHz också eller ska jag köpa 3200 som var lite billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swede80:

Ok! Behåller nog 5700G då.

För moderkortet står det att minneshastigheten ska vara 3200 MHz. Fungerar det då med 3600 MHz också eller ska jag köpa 3200 som var lite billigare?

3600 MT/s ska fungera utan problem men tveksamt om du vinner särskilt mycket prestanda jämfört med 3200 med tightare timings.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swede80:

Ok! Behåller nog 5700G då.

För moderkortet står det att minneshastigheten ska vara 3200 MHz. Fungerar det då med 3600 MHz också eller ska jag köpa 3200 som var lite billigare?

Man skriver 3200 MHz för det är Jedec standarden för DDR4 och allt över det räknas som överklockning men 3600 MHz har blivit de facto standard så idag fungerar nya prylar med den frekvensen.
Det går att köpa långsammare minnen men man tapper prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sådär då har alla prylar kommit hem och jag ägnade fredagskvällen till att skruva ihop burken

Blev den konfigurationen mrqaffe rekommenderade ovan! Inte flyttat över lagringsdiskarna ännu så den är tyst som tusan!

Tack för råd och tips!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swede80:

Sådär då har alla prylar kommit hem och jag ägnade fredagskvällen till att skruva ihop burken

Blev den konfigurationen mrqaffe rekommenderade ovan! Inte flyttat över lagringsdiskarna ännu så den är tyst som tusan!

Tack för råd och tips!

Du körde med en 5700g då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nä, 5600G. Såg nu att jag skrev fel i det citerade inlägget

Köpte chassit från webhallen så fick jag det helsvarta utan detaljer i orange. Kostade bara 50 kr mer.
Trevligt chassi att bygga i tycker jag!

Likaså var minnet några tior billigare under black-friday rean om man valde RGB-varianten.