LG SP11R Soundbar - inget ljud när kopplad till TV:n

Permalänk

LG SP11R Soundbar - inget ljud när kopplad till TV:n

Hej,

Jag köpte en LG SP11R Soundbar nu under Black week och idag när jag kopplade den till min TV, QE65Q6FNATXXC, så fick jag inte igång något ljud.

Jag har kopplat den med HDMI-kabel, ARC till ARC-uttag och TV:en hittar soundbaren och står på soundbaren att ARC är kopplad, men tyvärr får jag inget ljud. Har ändrat inställningen på TV:en att använda ARC-källan (hittade först inte ens det då CEC var avstängt, så vet iaf att den är påslagen nu:) ) När hag ändrar volymen på TV dosan så ändras volymen på soundbaren.

Det enda jag själv kan tänka mig, är dock inte speciellt bra på ljud och bild :), är att HDMI-kablarna inte är 1.4, har provat 3st men har ingen aning om vilken märkning de har. Har ingen optisk kabel så kan inte prova med det ännu.
Soundbaren fungerar när jag kopplar den till telefonen med bluetooth.
Provade koppla den till min andra TV, också samsung, men var samma problem där.

Så min fundering är om någon har en annan idé vad som kan vara problemet som jag kan testa. Har beställt en ny HDMI kabel, men tar ju några dagar innan den kommer så kan ju testa andra sätt under tiden man väntar. Skulle ju vara skönt att kunna titta på en film med bra ljud imorgon kväll

Permalänk
Medlem

HDMI-kablar är egentligen inte specificerade per version och skillnaden mellan dem handlar främst om striktare toleranser. Du har dock rätt i att du officiellt behöver en HDMI-kabel av typen "High Speed with Ethernet", vilket funktionsmässigt motsvarar HDMI 1.4. Dessa ledare fanns dock redan i kabeln vill jag minnas, så i teorin borde det kunna fungera med vilken kabel som helst (men risken finns ju att tillverkaren aldrig verifierade att just dessa pinnar var kopplade korrekt).

https://www.tripplite.com/products/hdmi-cable-types

Är du säker på att du har konfigurerat TV:n rätt? Förmodligen vill du ställa in den på "bitstream" eller liknande, även om du borde få åtminstone någon form av ljud ändå. Du kanske kan ta en bild på de olika relevanta inställningarna, eller skriva ner deras värden?

Något som kan vara värt att veta är att du enbart kommer kunna få Dolby Atmos via Dolby Digital Plus när du kör ARC eftersom din TV saknar eARC-stöd. Detta är dock vad de vanliga streamingtjänsterna brukar använda så det bör inte vara ett problem om du primärt använder dessa. Har du en bluray-spelare eller liknande kan det dock vara värt att koppla in den via din soundbar istället.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om du har LGs app på telefonen kan du prova ställa in att den ska ta ljud över HDMI där (för min SJ9 får man välja mellan optisk och hdmi när man sätter upp den).

Annars även koppla ur saker, starta om, koppla in, koppla ur+stänga av helt (ström av) sen koppla in igen efter uppstart.
Har löst liknande problem för mig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Tack för råden! Jobbade natt så först kunnat prova nu i eftermiddag. Fick tag i en optisk kabel och då fungerar soundbaren utmärkt iaf, dock vill man ju ha ARC/e-arc funktion så behöver ju få det att fungera med HDMI.

På två av kablarna jag provade så står det "High Speed with Ethernet" så då kan jag nog glömma att det var en så enkel lösning

Jag lyckades få ljud i soundbaren när jag kopplade in boxern till soundbaren och arc till arc, funkade dock inte med min blueray spelare, vet inte om det beror på att den är 10 år gammal, men framsteg iaf
Dock får jag fortfarande inget ljud med Viaplay, youtube eller netflix appen fastän det är inställd på HDMI-arc.
TV:en är inställd på:
HDMI-ingångsljudformat - bitstream
Ljudutgång - Mottagare (HDMI)
Digitalt utgångsljudformat - PCM
Troligtvis är det jag som gör något fel iaf då ljudet fungerade när boxern var inkopplad till soundbaren och soundbaren med TV i ARC HDMI, var först orolig att det var något fel på ARC uttaget.
Att koppla ur och koppla in har jag provat ett antal gånger, speciellt när jag burit den upp och ner mellan mina TV-apparater
Jag skaffade LG appen iaf och fick soundbaren uppdaterad, dock fungerade inte ljudet ändå, men stod att den var inställd på HDMI i appen.

Jag har dock beställt en ny "huvud TV" som soundbaren ska vara inkopplad i som troligtvis kommer den 30/11, så funderar på att lägga ner soundbaren tills den är på plats och hoppas att den fungerar felfritt direkt då

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksanta:

Tack för råden! Jobbade natt så först kunnat prova nu i eftermiddag. Fick tag i en optisk kabel och då fungerar soundbaren utmärkt iaf, dock vill man ju ha ARC/e-arc funktion så behöver ju få det att fungera med HDMI.

På två av kablarna jag provade så står det "High Speed with Ethernet" så då kan jag nog glömma att det var en så enkel lösning

Jag lyckades få ljud i soundbaren när jag kopplade in boxern till soundbaren och arc till arc, funkade dock inte med min blueray spelare, vet inte om det beror på att den är 10 år gammal, men framsteg iaf
Dock får jag fortfarande inget ljud med Viaplay, youtube eller netflix appen fastän det är inställd på HDMI-arc.
TV:en är inställd på:
HDMI-ingångsljudformat - bitstream
Ljudutgång - Mottagare (HDMI)
Digitalt utgångsljudformat - PCM
Troligtvis är det jag som gör något fel iaf då ljudet fungerade när boxern var inkopplad till soundbaren och soundbaren med TV i ARC HDMI, var först orolig att det var något fel på ARC uttaget.
Att koppla ur och koppla in har jag provat ett antal gånger, speciellt när jag burit den upp och ner mellan mina TV-apparater
Jag skaffade LG appen iaf och fick soundbaren uppdaterad, dock fungerade inte ljudet ändå, men stod att den var inställd på HDMI i appen.

Jag har dock beställt en ny "huvud TV" som soundbaren ska vara inkopplad i som troligtvis kommer den 30/11, så funderar på att lägga ner soundbaren tills den är på plats och hoppas att den fungerar felfritt direkt då

Tack så mycket för hjälpen!

Vilka möjliga val finns det för de olika inställningarna du nämnde som jag kopierat nedan?

HDMI-ingångsljudformat - bitstream
Ljudutgång - Mottagare (HDMI)
Digitalt utgångsljudformat - PCM

"Mottagare (HDMI)" ovan låter som en dålig svensk översättningar av Receiver. Borde kunna vara rätt, men vore bra att veta alternativen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ändra "Digitalt utgångsljudformat" till Pass-through.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Pass-through eller sätt den i autoläge

Permalänk
Skrivet av blunden:

Vilka möjliga val finns det för de olika inställningarna du nämnde som jag kopierat nedan?

HDMI-ingångsljudformat - bitstream
Ljudutgång - Mottagare (HDMI)
Digitalt utgångsljudformat - PCM

"Mottagare (HDMI)" ovan låter som en dålig svensk översättningar av Receiver. Borde kunna vara rätt, men vore bra att veta alternativen.

Ljudutgång ska det väl vara HDMI-Arc/eARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Ljudutgång ska det väl vara HDMI-Arc/eARC

Ja, det var något liknande jag funderade på men det är svårt att veta vad som är rätt utan att veta vilka alternativ som finns, därav frågan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd, har samma problem.
Sony Bravia ke-75xh9096 + soundbar HDMI problem
Någon månad sedan installerade jag:
Tele2 Tv hub med hårddisk koppad via HDMI.
Soundbar JVC soundbar TH-D337H koppad via HDMI.

Allt fungerade bra. Men så kom en systemuppdateringen till Tv.
Nu vägrar ljud skickas till Soundbar via HDMI. Bara ljud till Tv-högtalare fungerar.
Har gjort:
Återställning av tv flera gånger.
Provat flera HDMI kablar.
Provat flera HDMI utgångar.
Provat återställa Tv hub.
Provat alla utgångar på soundbar (mode).
Provat massor av olika ljud-inställningar.
Provar att koppla Soundbar vid optisk kabel.
Fungerade om jag ställde om till PCM i Tv men kan inte reglera ljudet från Tv-fjärrkontrollen.

Har nu köpt TCL TS8132 på BF och problemet återstår med HDMI men fungerar utmärkt via bluetooth.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag fick ställa in en specifik inställning på min Samsung TV och sedan välja HDMI på min soundbar (inte LG) för att få ljud att fungera överhuvud taget. Sedan fick jag starta om TVn för att få apparna att ge ljud.
Fick googla runt lite, men tror jag satte HDMI / -E-ARC på tvn för ljudkälla.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Hej igen

Ursäkta min dåliga respons men hade några hantverkare här så var tvungen att täcka över TV:en några dagar med lakan för att inte riskera få damm på den.

På HDMI-ingångsljudformat finns 2 alternativ: PCM och Bitstream
På Digitalt utgångsljudformat finns 3: PCM, Dolby digital och dolby digital+
På Ljudutgång kan man välja mellan: TV-högtalare, HDMI, ljudutgång/optisk eller bluetooth högtalarlista

Har provat alla möjliga versioner men inte fått det att fungera ännu. Försökt titta i apparna, netflix och viaplay men inte hittat något sätt att ändra någon inställning där.

Just nu kör jag med optisk kabel iaf, när hantverkarna är klara ska jag sätta upp min nya TV, får se om det fungerar bra med den.

Vem hade trott att de skulle vara så svårt att få en soundbar att fungera till en smart-TV