Bra högtalare till datorn runt 1000-1500 kr

Permalänk

Bra högtalare till datorn runt 1000-1500 kr

Hej behöver lite tips på ett bra högtalare runt 1000 kr, vill gärna använda dem för att kunna kolla film/serier med bra ljud och bass. Förhoppningvis så kan få ett bra högtalare för 1000 kr? om inte så är det inga problem att gå upp i priset lite

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Blixxten0:

Hej behöver lite tips på ett bra högtalare runt 1000 kr, vill gärna använda dem för att kunna kolla film/serier med bra ljud och bass. Förhoppningvis så kan få ett bra högtalare för 1000 kr? om inte så är det inga problem att gå upp i priset lite

Jag säger som föregående, köp begagnat. Du kommer få väldigt mycket mer ljud för pengarna när du köper begagnat

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Samsung-Daniel:

Jag säger som föregående, köp begagnat. Du kommer få väldigt mycket mer ljud för pengarna när du köper begagnat

//Daniel

Aa håller med, ska köpa något begagnat. Tack ska du ha för hjälpen

Permalänk
Medlem

Och om du har plats och inte WAF-faktor att ta hänsyn till - köp gärna lite större högtalare och om möjligt tryckkammare om inte basen skall rulla av för fort [1] och ofta får man bättre transientrespons (bättre slagverksåtergivning) med tryckkammare än basreflex.

Småhögtalare som försöker låta mycket på låga frekvenser låter helt enkelt inte bra hur mycket man än önskade att det vore så...

[1]

tryckkammare rullar av med 6 dB/oktav under sin 3dB/punkt medans basreflex rullar av med 12 dB/oktav - vilket gör att det kan finnas något märkbart kvar även nedåt 20 Hz med tryckkammare medans med basreflex så är det ganska tydligt 'tomt' kort under sin nedre gränsfrekvens...

Permalänk
Medlem

Begagnade studiohögtalare ger ju helt klart ett "bättre" och mer korrekt ljud. Men är du ute efter mycket bas så är det fel väg att gå. Då krävs det sub och plötsligt är vi uppe i mycket mer än 1000kr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Fast mono-sub av den vanliga slaget passar bättre för filmåtergivning än att spela musik mer trovärdigt - och om du frågar mig så är stereobas med högtalare som kan gå relativt lågt ned (dvs. har en anständigt lågbasdel) betydligt bättre än en mono-sub som puttrar någonstans i något hörn om musiklyssning är huvudmålet - speciellt för musikinspelningar som inte mono-mixar basen utan låter den vandra runt. Subbarnas smala bandbredd gör dom också långsamma i reaktion vilket passar för jordbävningsljud men inte för att återge pukslag trovärdigt...

Men det beror också på vad för musik eller filmer man tittar på och hur mycket av respektive - och hur mycket lågbas man kan dra på innan grannarna reagerar...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xxargs:

Fast mono-sub av den vanliga slaget passar bättre för filmåtergivning än att spela musik mer trovärdigt - och om du frågar mig så är stereobas med högtalare som kan gå relativt lågt ned (dvs. har en anständigt lågbasdel) betydligt bättre än en mono-sub som puttrar någonstans i något hörn om musiklyssning är huvudmålet - speciellt för musikinspelningar som inte mono-mixar basen utan låter den vandra runt. Subbarnas smala bandbredd gör dom också långsamma i reaktion vilket passar för jordbävningsljud men inte för att återge pukslag trovärdigt...

Men det beror också på vad för musik eller filmer man tittar på och hur mycket av respektive - och hur mycket lågbas man kan dra på innan grannarna reagerar...

Håller med du, multi-mono eller stereo bas är bättre men det är nog svårt att lösa runt 1000 kr, visserligen så hittade jag själv ett par bra golvare (Mårten design Miles) för 1000 kr för ett par år sedan men det var nog en helt unik affär mest för att han inte orkade/kunde få ut dem ur huset på nått vettigt sätt, 150 kilo/par och stod på övervåningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/6301821/edifier-r1700bt-brun?gcli...

Dessa köpte jag tidigare i år och är riktigt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyharry:

https://www.inet.se/produkt/6301821/edifier-r1700bt-brun?gcli...

Dessa köpte jag tidigare i år och är riktigt nöjd!

Är du nöjd med dom?
Jag beställde mig ett par Edifier Studio R2000DB som borde komma hem i veckan så hoppas dom också är bra 😊

Permalänk
Rekordmedlem

Har man möjlighet att placera dem vettig så är faktisk Ikea Eneby 30 en otroligt prisvärd högtalare, 1400 kr för ett par och de har en analog linjeingång så de går att koppla till datorn, däremot kan ju deras fyrkantiga design göra att de är svåra att placera på ett skrivbord men i klassen
"nya aktiva budgethögtalare" är de faktisk svårslagna vad gäller ljudkvaliten. (Man kan också para dem med en Google nest mini så blir det marknadens kanske bästa smarthögtalare)
https://www.ikea.com/se/sv/p/eneby-bluetooth-hoegtalare-vit-g...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kanske lite offtopic:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96077&whichp...

kanske förmedlar lite känslan med projekt av högtalare som är lite i den större storleken

och ja, jag har ett par schmackhorn bygga på den tiden där man höll på med sådant i gymnasie/högskoletiden.
dessvärre har 8" fullregister-elementen rasat pga. att polyuretan-baserade upphängningen har rasat av dess inbyggda kemiska klocka när man inte får till blandningen riktigt perfekt (antingen smular det sig eller blir kladd med tiden - mitt fall så smulade det sig och därmed omkoningsbart)

och som det står i tråden att om man väl fått lyssna på ett par schmackhorn i den lite ljudligare nivån så är det en känsla i kroppen som aldrig riktigt kan glömmas bort och man söker till högtalare som i alla fall ens kommer i närheten av det... ...och därav att transientförmågan av slagverk och pukor blir viktigare faktor än djupbas...

Permalänk
Avstängd

Och kom ihåg, det viktigaste av allt. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet! Vänliga hälsningar Barbro

Visa signatur

Jag kom, jag såg, jag fick panik och sprang.

Permalänk
Inaktiv

Ett begagnat logitech z-5500 system kommer att ge dig mer bass än vad du någonsin kan önska. Inte lika bra diskant som "riktiga" högtalare, men om basen är viktig för dig skulle jag helt klart rekommendera detta system om du har en tight budget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon265474:

Ett begagnat logitech z-5500 system kommer att ge dig mer bass än vad du någonsin kan önska. Inte lika bra diskant som "riktiga" högtalare, men om basen är viktig för dig skulle jag helt klart rekommendera detta system om du har en tight budget.

Jag tolkade frågan som bra ljud och bra bas...
Logitechs högtalarsystem är i vart fall så långt från bra bas man kan komma, det kommer mest ett tonlöst buller från dem, går inte att höra skillnad på om det är ett Viggenplan som tänder ebkn eller en blockflöjt, samma buller hela tiden oavsett hur det egentligen borde låta

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag tolkade frågan som bra ljud och bra bas...
Logitechs högtalarsystem är i vart fall så långt från bra bas man kan komma, det kommer mest ett tonlöst buller från dem, går inte att höra skillnad på om det är ett Viggenplan som tänder ebkn eller en blockflöjt, samma buller hela tiden oavsett hur det egentligen borde låta

Så må det vara, det är mer kvantitet än kvalitet. Men mer "buller" för pengarna får man nog inte, jag köpte mitt system för 800kr och deadmau5 eller liknande tycker jag är helt magiskt (Till skillnad från mina grannar). Tipsa gärna om du vet något bättre för liknande slant (Med bra och stark bas i).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon265474:

Så må det vara, det är mer kvantitet än kvalitet. Men mer "buller" för pengarna får man nog inte, jag köpte mitt system för 800kr och deadmau5 eller liknande tycker jag är helt magiskt (Till skillnad från mina grannar). Tipsa gärna om du vet något bättre för liknande slant (Med bra och stark bas i).

Jag tycker verkligen inte att mycket basbuller går att kalla bra, jag gillar däremot bra bas men är det inte bra återgivning så förstör det bara upplevelsen, mycket buller i stället för bra bas är inget jag vill höra på utan då föredrar jag att basen rullar av innan det börjar låta skit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker mitt 5500 system funkar fint. Har haft det den sen de kom på marknaden för typ 10+ år sen. Har ett Sound blaster Z ljudkort så man måste ju tricksa lite med equalizer inställningarna för att få de att funka bra. Men tryck i spel finns det gott om. 170mm kanoner i World of Tanks låter umm kanoners 😏. Serier o film låter bra också. Musik e sådär då mellanregister saknas

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker verkligen inte att mycket basbuller går att kalla bra, jag gillar däremot bra bas men är det inte bra återgivning så förstör det bara upplevelsen, mycket buller i stället för bra bas är inget jag vill höra på utan då föredrar jag att basen rullar av innan det börjar låta skit.

Jag (personligen) håller med. Deras högtalare är ganska överskattade. Har man någonsin hört ett bra system, så tror jag ingen skulle anse att Logitechs är bra

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Jag köpte högtalare för 15k från Hifi-klubben men gick snabbt tillbaka till Logitech Z906.

Klart märkbar skillnad men inte tillräckligt och verkligen inte värt i mina öron.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pistvakt83:

Och kom ihåg, det viktigaste av allt. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet! Vänliga hälsningar Barbro

Nix, men samtidigt så bör man veta att man inte alltid får bättre bara för att men spenderar större summor. Finns mycket bluff i branschen. Sen kan det bli så att man börjar märka att en stor mängd inspelningar är inte så bra..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag köpte högtalare för 15k från Hifi-klubben men gick snabbt tillbaka till Logitech Z906.

Klart märkbar skillnad men inte tillräckligt och verkligen inte värt i mina öron.

Så kan det vara, en stor del av resultatet beror på annat än högtalarna, rummet, placeringen och inspelningens kvalitet är otroligt viktiga.
Och allt Hifiklubben säljer är inte direkt prisvärt det heller så besök en vanlig hifiaffär bästa gång när du fixat akustiken och ska skaffa bättre återgivningsutrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

jag tror du hade blivit väldigt nöjd om du hade gått upp något i prisklass, då får du tag i riktiga grejer! sony sscs5 är riktigt grymma, men svåra att få tag i begagnade och kostar 2000kr nya. här är ett par klipsch som jag kan rekommendera: https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/stativ/28170...
kolla som sagt begagnad, finns mycket klipsch på blocket, dem är liksom "the shit" kan man väl säga

en billig stereo: https://cdon.se/hobby-fest/nordic-bluetooth-5-0-stereo-audio-...

men dom kommer du vilja komplettera med en sub. köp någon slumpmässig du hittar billigt. audio pro som någon länkade ovan är verkligen enl mig inget att ha. de låter alldeles för dovt och grumligt, mina föräldrar har t10 i vardagsrummet, inget stort fan av dom. jag själv kör med klipsch rp-8000f, yamaha r-n803d och klipsch 12" sub. hörlurssetuppen är musical fidelity lx2 hpa förstärkare, beyer dynamic t5p och rega dac. + 2 anläggningar med ordentligt billjud på det. nåja. kör på ett billigt men ordentligt 2.1 vägs sytem så lär du bli riktigt nöjd! kolla på den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=41XHQk1RxyM

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av anon265474:

Ett begagnat logitech z-5500 system kommer att ge dig mer bass än vad du någonsin kan önska. Inte lika bra diskant som "riktiga" högtalare, men om basen är viktig för dig skulle jag helt klart rekommendera detta system om du har en tight budget.

Tack ska kolla in dem

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

jag tror du hade blivit väldigt nöjd om du hade gått upp något i prisklass, då får du tag i riktiga grejer! sony sscs5 är riktigt grymma, men svåra att få tag i begagnade och kostar 2000kr nya. här är ett par klipsch som jag kan rekommendera: https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/stativ/28170...
kolla som sagt begagnad, finns mycket klipsch på blocket, dem är liksom "the shit" kan man väl säga

en billig stereo: https://cdon.se/hobby-fest/nordic-bluetooth-5-0-stereo-audio-...

men dom kommer du vilja komplettera med en sub. köp någon slumpmässig du hittar billigt. audio pro som någon länkade ovan är verkligen enl mig inget att ha. de låter alldeles för dovt och grumligt, mina föräldrar har t10 i vardagsrummet, inget stort fan av dom. jag själv kör med klipsch rp-8000f, yamaha r-n803d och klipsch 12" sub. hörlurssetuppen är musical fidelity lx2 hpa förstärkare, beyer dynamic t5p och rega dac. + 2 anläggningar med ordentligt billjud på det. nåja. kör på ett billigt men ordentligt 2.1 vägs sytem så lär du bli riktigt nöjd! kolla på den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=41XHQk1RxyM

Mm kan tänka mig gå upp i pris så man förhoppningvis blir nöjd när man får högtalarna

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blixxten0:

Mm kan tänka mig gå upp i pris så man förhoppningvis blir nöjd när man får högtalarna

Tack så mycket för hjälpen!

Om du kan tänka dig att öka budgeten lite och vill ha nått nytt så håll koll på Thomanns b stock sortiment https://www.thomann.de/se/aktiv_naerfaeltsskaerm.html?oa=pra&...
En liten varning bara, kolla på om priset är per styck eller per par för det varierar men det går att se i texten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag är också intresserat för ett par högtalare till min förstärkare.
Har ni några bra som ni kan rekommendera?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av njanja:

Hej

Jag är också intresserat för ett par högtalare till min förstärkare.
Har ni några bra som ni kan rekommendera?

mvh
Njanja

Du menar att du letar passiva högtalare? i så fall finns det betydligt mer att hitta på begmarknaden, hur stora får du plats med ?
Börja med att kolla på https://hifitorget.se/ och sök högtalare kring där du bor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att du letar passiva högtalare? i så fall finns det betydligt mer att hitta på begmarknaden, hur stora får du plats med ?
Börja med att kolla på https://hifitorget.se/ och sök högtalare kring där du bor.

Hej

Helst jag vill nya. När det gäller plats det spelar ingen roll. Tanke var att byta ut mina högtalare i vardagsrum.
Där jag har 5.1 (2 golv, 1 center och 2 bak). Dom jag kan äntligen i sovrummet eller köket.
Dessa som jag har idag, dom är nästan över 20år gamla, det har hänt ganska mycket på marknaden.
Jag är intresserat för atmos, vet inte om det är värt att satsa eller ska man satsa för 5.1 eller 7.1.
Budgeten är inte bestämt än, men det ska vara inom rymliga gränser.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB