Permalänk

Ljuddämpade chassin

Hej,

Har i flera år och många byggen haft ljuddämpade chassin, dock börjar jag tycka det gått lite troll i begreppet ljuddämpat och när jag tittar runt på vilka alternativ det finns idag blir jag inte direkt övertygad.

Har ni koll på ett bra, verkligt dämpat chassi, bryr mig inte om LED eller fönster och sånt trams, bara ett bra, TYST, chassi för ATX och fullängds GPU (3080), gärna gott om storage platser. Pris spelar ingen större roll.

Tack på förhand.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Avstängd

Jag har ett Fractal Design R4 (tror jag) som är ganska tyst. Dock är det fulltower så stort som fan. Men om de håller samma stil fortfarande så borde typ: https://www.inet.se/produkt/6902536/fractal-design-define-r6-... funka rätt bra. Det är inget supertyst på något sätt men det har dämpning och inget fönster som ju motverkar tysthet förstås.

Permalänk
Avstängd

Fractal Design 7 och Be Quiet 601 eller 802 kan vara värda att kika på.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har ett ljuddämpat Lian-Li A-71F om de är intressant. Full-tower med plats för många diskar(10 st+) beroende på konfig.

Finns i Stockholm, enda anledningen de säljs är byte till Micro-tower.

https://www.dustin.se/product/5010502808/lian-li-pc-a71f

Permalänk

Tack för tipsen hör ni.
Får se vad jag landar i.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

annars kanske ett alternativ kan vara att köpa dämpmatta på ex Biltema och extradämpa chassit du väljer.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

annars kanske ett alternativ kan vara att köpa dämpmatta på ex Biltema och extradämpa chassit du väljer.

Ja det är ingen dum idé alls. Gjorde det för många år sen på ett chassi. Det jag stör mig på mest nu är coil whine, att fläktarna låter vid hög belastning är ok.

Bästa är kanske att ställa datorn i en skrubb och ha långa kablar, slipper jag höra åbäket.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

Har ett Fractal Define 7, dock utan den ljuddämpande sidan utan med glas. Men är mycket nöjd, och jag är kräsen. Enda nackdelen är att det är rätt stort, och om man är ute efter att min-maxa temps så är det inte bäst i klassen. Men det är bra allround, mkt god kvalitet etc. Haft alla färger faktiskt (lång historia), och gun metal är det ojämförligt bästa utförandet.

Permalänk
Samsung Sverige

Ja du har redan fått bra tips, jag kan bara instämma med kören här.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define S dock bara plats för 5st diskar (2st 2,5", 3st 2,5/3,5")
https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-s...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Fractal Design Define S dock bara plats för 5st diskar (2st 2,5", 3st 2,5/3,5")
https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-s...

Den kör jag själv på till grabbens speldator. Tyst, lagom stort och rymmer det mesta. Han har förvisso bara en hårddisk i (resten ligger på NAS), så jag har inte prioriterat mängden hårddiskar som ska få plats.

Permalänk
Skrivet av anon336981:

Den kör jag själv på till grabbens speldator. Tyst, lagom stort och rymmer det mesta. Han har förvisso bara en hårddisk i (resten ligger på NAS), så jag har inte prioriterat mängden hårddiskar som ska få plats.

Hur är kvaliteten på plattorna i taket ifall man inte vill ha fläktar där uppe? Är de också metall? är de skruvade eller ligger de bara där?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Hur är kvaliteten på plattorna i taket ifall man inte vill ha fläktar där uppe? Är de också metall? är de skruvade eller ligger de bara där?

Plattan är av metall. Har inte tänkt på den tidigare om jag ska vara ärlig. Det verkar kunna gå att ta av den men jag vill inte prova med våld. Om du är genuint intresserad kan jag självklart öppna chassit om en stund och kika. Dottern ska bara bli klar med att klä granen.

Permalänk
Skrivet av anon336981:

Plattan är av metall. Har inte tänkt på den tidigare om jag ska vara ärlig. Det verkar kunna gå att ta av den men jag vill inte prova med våld. Om du är genuint intresserad kan jag självklart öppna chassit om en stund och kika. Dottern ska bara bli klar med att klä granen.

De är lugnt, att de är av metall och sitter fast ordentligt är nog med info.
Blir ju lite sugen på att byta ut mitt 18 år gamla chassi när man tittar på detta. Lite extra ljuddämpning i det så ska det nog inte bara bli lika bra utan klart bättre på att vara tyst.