Väggfäste för TV - vad klarar gipsväggar av?

Permalänk
Medlem

Väggfäste för TV - vad klarar gipsväggar av?

Hej alla!

I nya lägenehten har vi inget jättebra sätt att montera TV'n i förhållande till soffan, därför vill jag få upp den på ett rejält väggfäste och har hittat nedan:

https://tvvaggfaste.se/collections/tv-vaggfasten/products/xtr...

Det blir 120 centimeter långt och kan vrida det lite som jag vill. Vi har en 55 tums TV som väger 22 kilo. Problemet är att väggen där jag vill montera den är i gips och jag är lite rädd för hur stressad väggen blir med den typen av hävstång.

Är det någon som monterat något liknande i en gipsvägg innan? Tips på plugg? Går det över huvud taget?

Jag har inte hittat någon bra regel att fästa i heller.

//Pontus

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hej alla!

I nya lägenehten har vi inget jättebra sätt att montera TV'n i förhållande till soffan, därför vill jag få upp den på ett rejält väggfäste och har hittat nedan:

https://tvvaggfaste.se/collections/tv-vaggfasten/products/xtr...

Det blir 120 centimeter långt och kan vrida det lite som jag vill. Vi har en 55 tums TV som väger 22 kilo. Problemet är att väggen där jag vill montera den är i gips och jag är lite rädd för hur stressad väggen blir med den typen av hävstång.

Är det någon som monterat något liknande i en gipsvägg innan? Tips på plugg? Går det över huvud taget?

Jag har inte hittat någon bra regel att fästa i heller.

//Pontus

Oftast sitter väl reglarna med 60cm mellanrum bakom gipsskivan. Sätt fast en plywood-skiva som du sedan skruvar fast väggfästet i så lär det knappast ramla ner

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Reglar i nya hus/lägenheter sitter på 45cc så någon regel kommer du träffa