Permalänk
Medlem

Bästa lösning 4g och mesh/ap?

Dessvärre har vi ej fiber i villan (betongväggar) just nu. Vi är sju vuxna som bor här så det kan ju vara iallafall 30-40 enheter anslutna åt gången. Vi har 4g från telenor, tp-link archer mr600 som modem och router, två äldre routrar kopplade som accesspunkter (nätverksladd) och en repeater i källaren som också är kopplad som accesspunkt (nätverksladd) om jag inte mins fel.

Det är helt klart ett hopkok. Det finns även olika nätverk just nu. Ett huvudnätverk som kommer från tp-link archer samt accesspunkten i köket. Accesspunkten i källaren ger ett nätverk och en av accesspunkterna på övervåningen ger ett eget. Anledningen till att det är olika nätverk är för att jag inte lyckats få till att uppkopplingen automatiskt hoppar till starkaste signalen. Så om man går från nedervåningen upp på övervåningen så kan man fortfarande vara kopplad till accesspunkten nere och få dålig signal.

Utöver att nätverket inte har optimal hårdvara för att jobba tillsammans och att nätverket inte är konfigurerat optimalt så verkar 4g modemet i tp-link archer mr600 vara svajigt. Allt fungerar bra länge men så är det några dagar då den bara är disconnected utan att ge någon fellog eller något att gå på och man måste starta om den ett antal gånger per dag.

Så nu tänkte jag köpa ett nytt 4g modem. När jag ändå gör det funderar jag på att investera i ett mesh/ap system så att allt kan funka lätt och smidigt utan för mycket jobb för mig. Frågan är då om man ska köpa ett 4g modem och sedan koppla till ett mesh/ap system eller om man ska köpa ett 4g modem som redan har mesh integrerat. Funderar till exempel på en TP-Link Deco X20-4G Whole-Home Mesh WiFi Gateway men ser att även andra mer traditionella 4g modem/routrar stödjer mesh.

Har ni några råd på vad jag ska köpa för att få igång ett nätverk som har bra 4g mottagning (bör finnas antennanslutning på modemet) samt kan täcka hela huset med bra sömnlös täckning utan att det kräver för mycket know-how eller tid från mig?

Tack på förhand/ Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Anledningen till att det är olika nätverk är för att jag inte lyckats få till att uppkopplingen automatiskt hoppar till starkaste signalen. Så om man går från nedervåningen upp på övervåningen så kan man fortfarande vara kopplad till accesspunkten nere och få dålig signal.

Jag hade exakt samma problem som dig innan jag skaffade ett Mesh-system från Asus. Tidigare hade jag accesspunkt på övervåningen, accesspunkt på nedervåningen. Gick man ner så var mobiler etc. fortfarande anslutna till den övre accesspunkten, trots att dess signalstyrka var så låg att bokstavligen inte gick att surfa. Det tog lång tid innan mobilen automatiskt gick över till den nedre accesspunkten och i fler än 9 av 10 fall så var jag tvungen att manuellt inaktivera/aktivera WiFi för att mobilen skulle ansluta till korrekt accesspunkt.

Sen köpte jag Mesh och alla mina problem är lösta. Jag köpte ett litet billigare kit, då jag inte behöver hög WiFi-hastighet (allt krävande är kopplat med kabel) och det blev ett Asus ZenWiFi CD6.

Nu är jag alltid ansluten till den nod med bäst signalstyrka.

Edit: Gällande 4G-modem:
Stäng av DHCP och WiFi i ditt MR600 och låt ditt nyköpta (vilket det nu blir) mesh sköta sånt. Eventuellt kan du passa på att uppdatera firmware till den beta-firmware som tillåter att du låser modemet på en specifik frekvens (om du inte redan har uppdaterat manuellt till den tidigare). Har du tur så kan det ge dig väldigt mycket högre hastighet (beroende på vad du har nu). En återställning kanske kan fixa dina problem med att nätet går ner.

Om du använder extern antenn så glöm inte bort att använda så kort antennkabel som möjligt. Kommer inte ihåg exakt, men har för mig att signalstyrkan halveras varje meter ungefär. Bäst förutsättning får man om man har riktantenn utomhus med kort antennkabel, riktad mot en mast som inte är överbelastad och som har så hög frekvens som möjligt. Vilken mast som har vad och var skiljer från operatör till operatör.

En bordsantenn med enorma antenner men 5m kabel är ofta sämre än inbyggda antennerna i modemet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag hade exakt samma problem som dig innan jag skaffade ett Mesh-system från Asus. Tidigare hade jag accesspunkt på övervåningen, accesspunkt på nedervåningen. Gick man ner så var mobiler etc. fortfarande anslutna till den övre accesspunkten, trots att dess signalstyrka var så låg att bokstavligen inte gick att surfa. Det tog lång tid innan mobilen automatiskt gick över till den nedre accesspunkten och i fler än 9 av 10 fall så var jag tvungen att manuellt inaktivera/aktivera WiFi för att mobilen skulle ansluta till korrekt accesspunkt.

För den allmänna förståelsen kan det vara bra att veta att "mesh" (802.11s, vi kan kalla det backhaul över radio) och assisterad roaming (som får hjälp av 802.11k och 802.11v) är ortogonala begrepp. De kan alltså existera oberoende av varandra. Bara för att man köper ett "mesh"-system är det inte säkert att man får bra assisterad roaming. Eftersom klienten behöver vara kompatibel med standarderna så kan assisterad roaming fungera olika på olika klienter. Eftersom mesh och roaming inte har med varandra att göra så kan man alltså även få assisterad roaming på trådade accesspunkter (AP).

I WiFi (< 7 i alla fall) så finns det ingen standard för hur AP:er ska koordinera med varandra för att veta var det är lämpligt att klienterna befinner sig. Det får man lösa genom den information som strömmar mellan nuvarande AP och klient genom meddelandena som definieras i de ovan nämnda standarderna. Av den anledningen finns det i alla fall en hypotetisk fördel att använda samma operativsystem (dvs samma tillverkare) på alla AP:er/mesh-noder. Tillverkarna behöver implementera icke-standardiserad funktionalitet för att kunna erbjuda assisterad roaming och i alla fall i det teoretiska fallet kan AP:erna koordinera med varandra.

Om man mot förmodan är intresserad av hur roaming kan fungera i detalj, så kan man titta på de relativt ofärdiga OpenWrt-paketen usteer och DAWN som försöker implementera assisterad roaming.

Det kan också vara intressant att veta att "mesh" är lite olika saker. Det handlar dels om hur de trådlösa länkarna ska se ut mellan AP:er och dels om layer-2-routingen, dvs hur en L2-frame ska ta sig från klienten till gatewayen mot internet (eller tvärtom) över flera meshnoder. Det senare kan använda olika implementationer, till exempel rå 802.11s, B.A.T.M.A.N-advanced eller kanske äldre eller proprietära lösningar. Därmed finns ett ytterligare incitament att inte blanda enheter med olika operativsystem/tillverkare.

Poängen med inlägget? Det är avancerat, bli inte förvånad om något inte fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Tack för informativa texter. Dessvärre hjälpe de mig ej till att veta vad för ny 4g modem och nätverkslösning jag bör skaffa. Jag hoppas någon annan kan hjälpa till på den punkten.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Jag kan inte uttala mig om modem men jag är supernöjd med Unifi Lite Accesspunkter här hemma. Tråda dem till router/modem och stäng av routerns egna wifi om den har sådant.

När man rör sig i lägenheten kopplar mobilen om till rätt AP precis som man förväntar sig hela tiden. Toppbetyg till dessa från mig

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Tack för informativa texter. Dessvärre hjälpe de mig ej till att veta vad för ny 4g modem och nätverkslösning jag bör skaffa. Jag hoppas någon annan kan hjälpa till på den punkten.

Du fick inget tips på nytt 4G-modem av anledningen att du kanske inte behöver ett. Om du ska ha ett bättre 4G-modem än MR600 så kostar det en slant, och såvida ditt MR600 faktiskt inte är defekt så finns det ingen fördel med att köpa något nytt. Ditt modem har redan stöd för 300Mbit via 4G, du kan välja frekvens (med beta-firmware) etc. Stöd för Carrier Aggregation är där. Det finns inget som saknas i MR600 som hittas i något annat modem.

Jag tyckte däremot att jag gav ett bra exempel på en Mesh-produkt. Jag har en Asus ZenWiFi CD6 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5457021. Det finns nyare och snabbare alternativ, men då kostar det mer - t.ex. XT8 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5271929.

Då sköter Mesh-systemet all hand-off och det spelar därför ingen roll vilka standarder som mobiler/paddor/etc. har stöd för.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Såg nu att jag har MR400. Kan ju vara det som spelar roll? Men visst kan det vara defekt.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Kör nog på en Huawei B628 eller B818 samt Asus ZenWiFi AX XT8 och ser hur det går. Tack för hjälpen alla.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant det @nu1mlock säger om att använda en TP-link Archer MR600 och stänga av DHCP samt WIFI och på så sätt bara använda den som ett modem. Jag skulle gärna vilja ha mer info innan jag beställer mig en MR600. Är allt man gör följande?

  • Inaktivera DHCP och WIFI på MR600

  • Dra en sladd från LAN-porten på MR600 till WAN-porten på CD6:an som då får agera router?

Finns det andra mer prisvärda enheter än MR600 med tanke på att jag bara behöver använda den som modem. Så klart med motsvarande prestanda som MR600:an gällande modemets prestanda. Fungerar det på "alla" 4G-routrar att stänga av DHCP och WIFI så länge dom har en LAN-port? Stort plus om det går att koppla på en extern antenn om behov skulle finnas.

Bakgrund: Jag har redan köpt 4 stycken Asus CD6:or för att göra ett mesh-nätverk och köra minst 3 av enheterna med sladd mellan (wired backhaul). Nu verkar det dröja innan fiber kan dras in och jag behöver en 4G-lösning tills vidare.

Tacksam för all feedback jag kan få

Permalänk
Medlem
Skrivet av peteng:

Väldigt intressant det @nu1mlock säger om att använda en TP-link Archer MR600 och stänga av DHCP samt WIFI och på så sätt bara använda den som ett modem. Jag skulle gärna vilja ha mer info innan jag beställer mig en MR600. Är allt man gör följande?

  • Inaktivera DHCP och WIFI på MR600

  • Dra en sladd från LAN-porten på MR600 till WAN-porten på CD6:an som då får agera router?

Finns det andra mer prisvärda enheter än MR600 med tanke på att jag bara behöver använda den som modem. Så klart med motsvarande prestanda som MR600:an gällande modemets prestanda. Fungerar det på "alla" 4G-routrar att stänga av DHCP och WIFI så länge dom har en LAN-port? Stort plus om det går att koppla på en extern antenn om behov skulle finnas.

Bakgrund: Jag har redan köpt 4 stycken Asus CD6:or för att göra ett mesh-nätverk och köra minst 3 av enheterna med sladd mellan (wired backhaul). Nu verkar det dröja innan fiber kan dras in och jag behöver en 4G-lösning tills vidare.

Tacksam för all feedback jag kan få

Ja, att inaktivera DHCP och WiFi duger för att din Asus CD6 ska sköta resten.

Det finns billigare produkter än MR600, men om det är värt det kan bara du svara på. Du går miste av bl.a. Carrier Aggregation, så teoretisk maxhastighet blir 150Mbit, men i praktiken säkert mycket lägre än så. Det beror helt och hållet på signalstyrka, överbelastning av master, frekvenser på master och operatörer.

Du kan använda valfritt 4G-modem så länge det har en LAN port och kan inaktivera DHCP (troligen alla), men hur bra det blir beror ju på vilket du väljer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Och man kopplar en LAN-port på MR600 till WAN-porten på CD6:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peteng:

Och man kopplar en LAN-port på MR600 till WAN-porten på CD6:an?

yes

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Var tyvärr inte så enkelt att få TP-link MR600 att agera 4G modem åt en uppsättning CD6or.

Jag stängde av DHCP och Wifi samt kopplade LAN till WAN på CD6an. Det hände inget. Läste att MR600 saknar Bridge mode och som jag förstår det så fungerar det inte så enkelt om det läget saknas.

Så den dom använder MR600 till en uppsättning CD6or får gärna berätta vad ni har för inställningar.

Jag har fått det att fungera, men det var många vändor fram och tillbaka och exakt vad som löste det vet jag inte.

- Jag återställde MR600 helt och hållet och började om.
- MR600 har DHCP påslaget, men jag ändrade default IP så att den inte skulle krocka med CD6ans default IP-serie.
- Jag reserverade det IP som CD6an fått i MR600.
- Jag la till MAC för CD6an i MR600s DMZ.

I CD6an så provade jag att köra DHCP / statisk och ange IP etc. Men det fungerade inte och efter många omstarter och resets så gav jag upp. I samband me det ställde jag in CD6an på "DHCP auto" och då började det att fungera helt plötsligt. Jag har även stängt av Wifi på MR600 genom att trycka på Wifi-knappen på baksidan av enheten.

Varför det helt plötsligt fungerade vet jag inte

Permalänk
Medlem

TP-Link MR600 har bara 3G/4G-routerläge och wifi-routerläge. Läs manualen för utrustning ni ska använda.

Fullösning ska vara möjlig enligt manualen – går att köra DMZ och alternativt går att stänga av WiFi, stänga DHCP och stänga av NAT.

Är målet att bara köra som modem finns det säkert annat. LTE kat-6 är inte så hett idag.

Permalänk
Medlem

Fick tips i tråden om att TP-Link MR600 skulle fungera att köra som endast 4G modem tillsammans med en uppsättning Asus CD6:or. När denna MR600 dök upp till ett bra pris så slog jag till.

Vet inte om jag tycker att en manual alltid är så tydliga för alla användningsområden och sen är det inte alla av oss som har full koll på alla begrepp. Vi gör vårt bästa

Därför var jag mest nyfiken på om det var något jag missat eller om någon kunde bekräfta hur dom får igång denna kombo - nu när jag väl har både en MR600 och ett gäng CD6:or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peteng:

Fick tips i tråden om att TP-Link MR600 skulle fungera att köra som endast 4G modem tillsammans med en uppsättning Asus CD6:or. När denna MR600 dök upp till ett bra pris så slog jag till.

Vet inte om jag tycker att en manual alltid är så tydliga för alla användningsområden och sen är det inte alla av oss som har full koll på alla begrepp. Vi gör vårt bästa

Därför var jag mest nyfiken på om det var något jag missat eller om någon kunde bekräfta hur dom får igång denna kombo - nu när jag väl har både en MR600 och ett gäng CD6:or.

Det går inte att brygga MR600 utan man stänger av DHCP och NAT så att CD6 hanterar all DHCP. Som du skriver så måste du ändra IP så det inte blir adresskonflikt.

Visa signatur

press nu1mlock