Permalänk
Medlem

Behöver jag en gamingdator?

Halloj!

Har kört med Macbook air senaste 7 åren, funkat skitbra. Men nu behöver jag ett bättre upplägg och tänker köpa en stationär dator.

Är tyvärr helt lost på datorer så behöver råd..

Jag kommer använda datorn till:
Surfa på nätet
Modda discord/twitch. Titta på streams.
Chatta.
Jag kommer förmodligen spela The sims också, med en massa moddar. Spelet har funkat hyfsat på min macbook men man märker att den inte pallar riktigt (låter som fan och blir varm).
Jag vill kunna göra allt det där samtidigt utan att det hackar/segar.

Kommer att kopplas två 27" skärmar till burken.

Det kommer finnas ett antal bilder på datorn, men inga tyngre filer (videos,filmer, mängder med fotografier)

Behöver jag verkligen köpa en gamingdator för dessa behov, eller funkar det med en vanlig "arbets" dator?
Vilket minne bör datorn ha? Något specifikt jag ska titta efter?

Jag har 0 krav på utseendet. Struntar fullständigt i hur den ser ut, behöver inget snyggt chassi eller discolampor.

Länka gärna om du har några tips.
Vill verkligen inte köpa en grym dator och sen inte ens använda den till maxkapacitet, så ordentliga gamingdatorer går bort, skulle bara vara waste of money. Kör inga tyngre spel.

Kommer behöva tips till tangentbord, mus och headset också men det får bli en framtida tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opmibe:

Halloj!

Har kört med Macbook air senaste 7 åren, funkat skitbra. Men nu behöver jag ett bättre upplägg och tänker köpa en stationär dator.

Är tyvärr helt lost på datorer så behöver råd..

Jag kommer använda datorn till:
Surfa på nätet
Modda discord/twitch. Titta på streams.
Chatta.
Jag kommer förmodligen spela The sims också, med en massa moddar. Spelet har funkat hyfsat på min macbook men man märker att den inte pallar riktigt (låter som fan och blir varm).
Jag vill kunna göra allt det där samtidigt utan att det hackar/segar.

Kommer att kopplas två 27" skärmar till burken.

Det kommer finnas ett antal bilder på datorn, men inga tyngre filer (videos,filmer, mängder med fotografier)

Behöver jag verkligen köpa en gamingdator för dessa behov, eller funkar det med en vanlig "arbets" dator?
Vilket minne bör datorn ha? Något specifikt jag ska titta efter?

Jag har 0 krav på utseendet. Struntar fullständigt i hur den ser ut, behöver inget snyggt chassi eller discolampor.

Länka gärna om du har några tips.
Vill verkligen inte köpa en grym dator och sen inte ens använda den till maxkapacitet, så ordentliga gamingdatorer går bort, skulle bara vara waste of money. Kör inga tyngre spel.

Kommer behöva tips till tangentbord, mus och headset också men det får bli en framtida tråd.

"Gamingdator" säger väl egentligen ingenting mer än att det normalt sett krävs ett dedikerat grafikkort i en dator för att kunna spela med drägliga förhållanden. Beroende på vilket sims du tänkt spela så kan val av grafikkort spela roll. Tjejen lirar sims 4 med ett GTX 960 2GB i 1080p och höga grafikkinställningar. Ska du lira i 1440p så skulle jag inte gå lägre än ett GTX 970 ungefär. Cpun hon har är en i5 4440. Så en mainstream-cpu från 2013 ungefär. Moderkortet och cpun kom från en gammal kontorsdator. Köpte ett annat chassi så att det skulle få plats med större nätagg och grafikort då originalchsssit var lågprofil.

Du kan säkert hitta en komplett dator här på marknaden för runt 3000 kr som möter dina kriterier.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kolla på AMD 5700G, en amd processor med en helt ok inbyggd grafikdel. Då slipper du betala chockpriser för grafikkort som du kanske inte behöver när du spelar the sims. Du skulle till och med kunna bygga den i ett passivkyllt chassi som Streacom DB4 (finns att köpa från tyskland) så har du en helt tyst dator. Du kan ju annars spara typ 1000kr på att köpa ett mer vanligt chassi och en vanlig stor luftkylare. Köp minst 16gb ram, 8 är rätt litet idag. Kanske är bra att kolla på någon video om 5700G och vilka ram hastigheter osv. man ska ha.

Kan man köra the sims på M1 mac mini? Annars vore det ju rätt coolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

"Gamingdator" säger väl egentligen ingenting mer än att det normalt sett krävs ett dedikerat grafikkort i en dator för att kunna spela med drägliga förhållanden. Beroende på vilket sims du tänkt spela så kan val av grafikkort spela roll. Tjejen lirar sims 4 med ett GTX 960 2GB i 1080p och höga grafikkinställningar. Ska du lira i 1440p så skulle jag inte gå lägre än ett GTX 970 ungefär. Cpun hon har är en i5 4440. Så en mainstream-cpu från 2013 ungefär. Moderkortet och cpun kom från en gammal kontorsdator. Köpte ett annat chassi så att det skulle få plats med större nätagg och grafikort då originalchsssit var lågprofil.

Du kan säkert hitta en komplett dator här på marknaden för runt 3000 kr som möter dina kriterier.

Nice! Tack snälla för ditt svar.

Har köpt skärmarna för 1080p så det räcker väl och det är Sims 4 jag ska spela. Har haft relativt låga grafikinställningar då Macbook är sisådär när det kommer till det så vore ju kul å få dra upp dom lite.
Kan inte bygga ihop en egen dator så det är nog inget utrymme för att byta ut saker. Vill bara köpa en komplett burk liksom.
Om du känner dig generös får du gärna länka till något som möter mina krav..

Vet inte hur det funkar att köpa grejer på market här, är det begagnat? Säkert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Kolla på AMD 5700G, en amd processor med en helt ok inbyggd grafikdel. Då slipper du betala chockpriser för grafikkort som du kanske inte behöver när du spelar the sims. Du skulle till och med kunna bygga den i ett passivkyllt chassi som Streacom DB4 (finns att köpa från tyskland) så har du en helt tyst dator. Du kan ju annars spara typ 1000kr på att köpa ett mer vanligt chassi och en vanlig stor luftkylare. Köp minst 16gb ram, 8 är rätt litet idag. Kanske är bra att kolla på någon video om 5700G och vilka ram hastigheter osv. man ska ha.

Kan man köra the sims på M1 mac mini? Annars vore det ju rätt coolt

Kan absolut inte bygga ihop nånting, måste köpa färdigt paket. Hopplös med prylar.
Ok minst 16gb ram är noterat... Du får gärna länka om du ser nått som passar mig..
Har kollat på datorer runt 12K men känns sjukt onödigt då jag inte kommer vara nån gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opmibe:

Nice! Tack snälla för ditt svar.

Har köpt skärmarna för 1080p så det räcker väl och det är Sims 4 jag ska spela. Har haft relativt låga grafikinställningar då Macbook är sisådär när det kommer till det så vore ju kul å få dra upp dom lite.
Kan inte bygga ihop en egen dator så det är nog inget utrymme för att byta ut saker. Vill bara köpa en komplett burk liksom.
Om du känner dig generös får du gärna länka till något som möter mina krav..

Vet inte hur det funkar att köpa grejer på market här, är det begagnat? Säkert?

Den här klarar ju allt det du önskar, men du får verkligen göra avkall på rätt mycket prestanda kämfört med en dator för säg 10.000 kr. Dvs pris/prestandaförhållandet är antagligen bättre om du betalar mer. Men om du samtidigt vet med dig att du inte behöver mer prestanda så klarar den här det du vill göra. Samtidigt om du köpte begagnat skulle du få ett äldre hemmabygge av högre kvalitet för ca 3000 kr med likvärdig prestanda.
Och då känns allt som är nytt svårt att rekommendera i det här prestandasegmentet. Men visst... köper du begagnat har du ingen garanti för om något skulle sluta fungera. Och har du inte kunskap, eller vill lära dig hur du byter ut någon del är det kanske bättre att köpa nytt.
https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=90N900C5MW

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

jag byggde min dator 2015 med gtx 970, i5 6600k, ssd och hdd, 8gb ram. den här burken var ju inte någon galen dator när jag byggde den, men än idag hänger den med strålande och har inga planer på att uppgradera alls. jag spelar cs, lol, age of empires 2 DE och även aoe 4, battlefield V och bf 1 går också strålande. back 4 blood funkar strålande. dock kan nog senaste COD bli lite krävande men det gillar jag ändå inte så det är ju skitsamma :P. det krävs inte någon galen dator för att hänga med

16gb ram e bra. men funkar absolut med 8. är ju enkelt att uppgradera senare om det skiter sig men det är ju inte så stor skillnad prismässigt ändå. dock MÅSTE du köpa en ssd. en något år gammal hdd blir man ju bara förbannad på, om OS ligger på den dvs

och jag tror absolut du skulle kunna bygga ihop din egen dator... det är inte så mycket att hålla koll på direkt. jag byggde min när jag var 14 helt själv

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Denna är intressant om du vill ha färdigbyggd med grafikkort
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...
Du får nog köpa till en sata ssd och vara beredd på att man helst bör byta ett par fläktar/cpukylare i framtiden....
Fördelen är att du skulle kunna sälja grafikkort om det sedan inte behövs

Vettigare är nog att välja mac mini m1, bygga en daror med inbyggd grafik sim den här https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4197569&view=l
eller lägga till någon tusenlapp och bygga lite större med möjlighet till grafikkort i framtiden.

Permalänk

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/gamingdator_gtx_780__i...

satsa på någon begagnad annars. värt den chansningen. denna är ju med ssd och allt. kanoners

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den här klarar ju allt det du önskar, men du får verkligen göra avkall på rätt mycket prestanda kämfört med en dator för säg 10.000 kr. Dvs pris/prestandaförhållandet är antagligen bättre om du betalar mer. Men om du samtidigt vet med dig att du inte behöver mer prestanda så klarar den här det du vill göra. Samtidigt om du köpte begagnat skulle du få ett äldre hemmabygge av högre kvalitet för ca 3000 kr med likvärdig prestanda.
Och då känns allt som är nytt svårt att rekommendera i det här prestandasegmentet. Men visst... köper du begagnat har du ingen garanti för om något skulle sluta fungera. Och har du inte kunskap, eller vill lära dig hur du byter ut någon del är det kanske bättre att köpa nytt.
https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=90N900C5MW

Tack för länken!
Har ingen kunskap kring detta och är nog inget jag vill sätta mig in i heller, jag har tillräckligt med grejer jag nördar ner mig i.
Datorer har aldrig varit något intresse.
Har inget emot att köpa begagnat men rädd för att något ska paja och så skiter sig allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jag byggde min dator 2015 med gtx 970, i5 6600k, ssd och hdd, 8gb ram. den här burken var ju inte någon galen dator när jag byggde den, men än idag hänger den med strålande och har inga planer på att uppgradera alls. jag spelar cs, lol, age of empires 2 DE och även aoe 4, battlefield V och bf 1 går också strålande. back 4 blood funkar strålande. dock kan nog senaste COD bli lite krävande men det gillar jag ändå inte så det är ju skitsamma :P. det krävs inte någon galen dator för att hänga med

16gb ram e bra. men funkar absolut med 8. är ju enkelt att uppgradera senare om det skiter sig men det är ju inte så stor skillnad prismässigt ändå. dock MÅSTE du köpa en ssd. en något år gammal hdd blir man ju bara förbannad på, om OS ligger på den dvs

och jag tror absolut du skulle kunna bygga ihop din egen dator... det är inte så mycket att hålla koll på direkt. jag byggde min när jag var 14 helt själv

Du har lite för höga krav på mig här känner jag. Vad fan är ssd? Vad är en hdd? vad är OS?
Är man kille och teknikintresserad fattar jag att man klarar det men jag är brud och inte duktig på sånthär. Inga gamingvänner som kan hjälpa mig. Det känns extremt osäkert att låta mig pilla inne i en dator, jag lär ju göra fel och paja något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Denna är intressant om du vill ha färdigbyggd med grafikkort
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...
Du får nog köpa till en sata ssd och vara beredd på att man helst bör byta ett par fläktar/cpukylare i framtiden....
Fördelen är att du skulle kunna sälja grafikkort om det sedan inte behövs

Vettigare är nog att välja mac mini m1, bygga en daror med inbyggd grafik sim den här https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4197569&view=l
eller lägga till någon tusenlapp och bygga lite större med möjlighet till grafikkort i framtiden.

Vet inte vad en ssd är eller hur man byter ut den. :S
Tack för förslagen, har faktiskt kollat på den första ett par gången men känt mig vilsen eftersom jag inte vet om den är bra eller inte. Det är svårt att läsa ett språk man inte förstår..
Slipper helst Mac framöver nu när jag har möjligheten att välja. Men kommer behålla min macbook air också.

Permalänk
Skrivet av opmibe:

Du har lite för höga krav på mig här känner jag. Vad fan är ssd? Vad är en hdd? vad är OS?
Är man kille och teknikintresserad fattar jag att man klarar det men jag är brud och inte duktig på sånthär. Inga gamingvänner som kan hjälpa mig. Det känns extremt osäkert att låta mig pilla inne i en dator, jag lär ju göra fel och paja något.

https://www.youtube.com/watch?v=p4ROwADdf9Q

ssd=solid state drive. inga rörande delar som i en vanlig hårddisk. de är mycket snabbare, och blir inte segare med tiden. OS=opersativsystem=windows.

hårddiskar har 2 kontakter. 1 för ström och 1 för att koppla ihop med moderkortet (SATA kabel). det är samma kontakter för SSD och HDD. SSD är lite mindre, så den kan man bara sätta fast med buntband eller vad som helst om man nu vill lägga till en sådan. det finns också m2 SSD som man kan sätta direkt på vissa nyare moderkort

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Är det här nått att ha?

Nvidia Geforce GTX 960 4GB
Intel core i7 processor 2.93 GHz
8 GB Ram
SSD 250 GB
1,8 TB Lokal minne

Permalänk
Skrivet av opmibe:

Är det här nått att ha?

Nvidia Geforce GTX 960 4GB
Intel core i7 processor 2.93 GHz
8 GB Ram
SSD 250 GB
1,8 TB Lokal minne

det låter bra. nyfiken, till vilket pris?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

det låter bra. nyfiken, till vilket pris?

4000 kr.
Begagnat. För bra för å vara sant?

Permalänk
Skrivet av opmibe:

4000 kr.
Begagnat. För bra för å vara sant?

Det låter ganska rimligt tycker jag. Vet ju iofs inte vilken i7 processor det där är. Men kör på

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av opmibe:

4000 kr.
Begagnat. För bra för å vara sant?

Första generationens i7. Den är inte värd så mycket. Härom dagen såkdes den här som för 2700 kr som referens.
https://www.sweclockers.com/marknad/207552-i7-4770k-r9-290x-1...

Skulle tippa på att den är ungefär dubbelt så kraftfull som den du kollar på till ca 32% lägre pris. Men visst... det kan ju dröja att hitta något som är värt att buda på.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Första generationens i7. Den är inte värd så mycket. Härom dagen såkdes den här som för 2700 kr som referens.
https://www.sweclockers.com/marknad/207552-i7-4770k-r9-290x-1...

Skulle tippa på att den är ungefär dubbelt så kraftfull som den du kollar på till ca 32% lägre pris. Men visst... det kan ju dröja att hitta något som är värt att buda på.

Jaha. Antog att den va från samma era som grafikkortet. Ja då finns det kanske bättre, hddn är säkert lika gammal som processorn och resten då

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Är det här bra eller?

Processor: AMD Ryzen™ 5 3400G (4 kärnor, 8 trådar, 6 MB cache)
RAM-Minne: 16 GB
Grafikkort: NVIDIA® GeForce® GTX1660S 6GB DDR6
Operativsystem: Windows 10 Home
Processorhastighet: 3.7 Ghz (bas), 4.2 Ghz (turbo)

12 k ny.

Permalänk
Medlem

Vad vill de ha för den, har den ssd? Det är en helt ok dator som kommer klara dina sysslor utan problem troligtvis.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Vad vill de ha för den, har den ssd? Det är en helt ok dator som kommer klara dina sysslor utan problem troligtvis.

12 000 kr

Antal installerade hårddiskar:
2
Hårddisk 1:
SSD , 512 GB , M.2 via NVMe
Hårddisk 2:
HDD , 1 TB , 7200 rpm , SATA 6 Gbps
Typ av hårddisk 1:
SSD
Kapacitet hårddisk 1:
512 GB
Anslutning hårddisk 1:
M.2 via NVMe
Typ av hårddisk 2:
HDD
Kapacitet hårddisk 2:
1 TB
RPM hårddisk 2:
7200 rpm
Anslutning hårddisk 2:
SATA 6 Gbps
Solid State Drive/SSD:
Ja

Duger det?

Permalänk
Medlem

Då köper du klart hellre den på Power.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av opmibe:

12 000 kr

Antal installerade hårddiskar:
2
Hårddisk 1:
SSD , 512 GB , M.2 via NVMe
Hårddisk 2:
HDD , 1 TB , 7200 rpm , SATA 6 Gbps
Typ av hårddisk 1:
SSD
Kapacitet hårddisk 1:
512 GB
Anslutning hårddisk 1:
M.2 via NVMe
Typ av hårddisk 2:
HDD
Kapacitet hårddisk 2:
1 TB
RPM hårddisk 2:
7200 rpm
Anslutning hårddisk 2:
SATA 6 Gbps
Solid State Drive/SSD:
Ja

Duger det?

Hade tvekat att köpa den för hälften

Skrivet av Shakermaker:

Då köper du klart hellre den på Power.

Instämmer

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Så det här borde alltså täcka mina behov för vad jag letar efter? Köpt skärmar för att köra sims i 1080 så det funkar med denna dator?

NVIDIA GeForce RTX 3060 12 GB
AMD Ryzen™ 5 5600G
16 GB RAM, 256 GB M.2 NVMe SSD
Kompakt och anpassningsbar design
AMD Promontory B550A-chippsats
1 x USB-C, 4 x USB-A 3.2, 4 x USB-A 2.0
Wi-Fi 5, Bluetooth 4.2
Ett års Office 365-licens ingår

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte bara bra, utan mer än utmärkt sett till prestandan.

Liten hårddisk dock, så där lär du behöva utöka om du har filmer, bilder, etc.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

För att nyansera lite, så skulle som sagt en Mac mini M1 också klara dina krav utan problem för ett lägre pris om du trivs med macOS https://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=4302057386. Går inte att uppgradera i framtiden förstås men kommer å andra sidan förmodligen hålla värdet bättre.

En ny MacBook Air M1 skulle ju också klara dina krav också om du gillar att ha en bärbar dator fortfarande och skulle kosta ungefär lika mycket som gamingdatorerna som tipsats om.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

För att nyansera lite, så skulle som sagt en Mac mini M1 också klara dina krav utan problem för ett lägre pris om du trivs med macOS https://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=4302057386. Går inte att uppgradera i framtiden förstås men kommer å andra sidan förmodligen hålla värdet bättre.

En ny MacBook Air M1 skulle ju också klara dina krav också om du gillar att ha en bärbar dator fortfarande och skulle kosta ungefär lika mycket som gamingdatorerna som tipsats om.

Sen lägger du till någon billig adapter för lite extra Hdmi portar och du är good to go. Har en m1a och den är riktigt rapp. Sval och tyst också (den har ingen fläkt )

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Tack snälla för all hjälp.

Vill inte ha någon Mac mini, jag behöver windows på nya datorn och jag kommer dessutom behålla min Macbook air för de tillfällen jag behöver bärbar.

En dum fråga kanske, men om man kör The sims via Origin, tar det då upp lika mycket plats på min dator som de hade gjort om jag bara installerat på min dator via CD skivan?

Har 2GB bilder på min macbook, det är inte särskilt mycket, eller?...
Enligt informationen på min dator nu så har jag 7,1 GB ledigt av 121GB.
Betyder det att jag har mycket saker på datorn? För jag har haft denna i flera år...

Funderar på om jag ska satsa på 8gb ram eller 16gb... Svårt för mig att välja då jag inte förstår vad skillnaden är och vad jag ska med det till.

Har ingen musik eller filmer på datorn, så det enda jag egentligen sparar på datorn är bilder och dokument.

Permalänk
Hedersmedlem

Bilder kan också ta mycket plats. Senaste gången jag kollade hade jag passerat 1,5tb men det är då med 20 års mer eller mindre flitigt fotograferande inräknat.

Baserat på det du tänkt använda datorn till så klarar du dig bra med en ganska enkel dator.

Vilka skärmar har du och vad har de för ingångar?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||