Fast på bios startup skärmen med Kingston NV1 och Gigabyte Z370N

Permalänk
Medlem

Fast på bios startup skärmen med Kingston NV1 och Gigabyte Z370N

Hej

Har precis fyndat en Kingston Nv1 2tb ssd och installerade den idag i datorn, men jag kommer inte förbi Bios startskärmen eller vad man ska kalla den. 😞

Jag har två m2 slottar och har provat båda utan lycka. Hittar inget i bios manualen om att en M2 disk skulle bråka med mina befintliga sata diskar eller något annat.

Jag har senaste bios f14b och helt slut på ideer. Kan mitt moderkort helt enkelt vara inkompatibelt med disken?

Ssd: https://www.kingston.com/sweden/en/ssd/nv1-nvme-pcie-ssd
Moderkort: https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z370N-WIFI-rev-10#kf

Edit:

Permalänk
Medlem

Om du kommer in i BIOS, har du kontrollerat inställningarna för den under Peripherals -> NVMe Configuration
Displays information on your M.2 NVME PCIe SSD if installed (sidan 33 i manualen)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Om du kommer in i BIOS, har du kontrollerat inställningarna för den under Peripherals -> NVMe Configuration
Displays information on your M.2 NVME PCIe SSD if installed (sidan 33 i manualen)

Jag kommer bara till splashscreenen ovan när disken är installerad.
Spelar ingen roll vilken tangent jag klickar på.

Fläktarna varvar upp, sen varvar de ner och jag har provat vänta i åtminstonde 10min utan att något händer.

Men jag ska se om jag kan pilla på några inställningar utan att disken är installerad.

Edit: Står bara No NVMe device found. :/

Permalänk
Medlem

För att komma in i bios ska du spamma DEL-tangenten direkt när du trycker på strömbrytaren, ända tills du kommer in i bios, om du inte har gjort så. Verkar som det inte fungerar för de som har FAST BOOT aktiverat.
Har du aktiverat UEFI bios eller är det Legacy. Du ska ha UEFI.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Spammar del som fasen, händer inget.

Csm är avstängt.
Fast boot är avstängt

Slänger in mina bios inställningar här.

Dold text
lade till bilder
Permalänk
Medlem

Får hoppas någon kunnig här i forumet kan hoppa in med förslag på lösning.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@sp1k3n Tack för hjälpen i alla fall!

Permalänk
Medlem

Mindre rolig utveckling.
Aktiverade Secure boot för att prova valorant, och nu kommer jag inte ens in i bios.

Ingen bild öht på varken vanliga grafikkortet eller det interna.
Cmos reset gjorde ingen skillnad, och har provat diverse kombinationer för att försöka aktivera backup bios utan någon skillnad.

Känns som moderkortet kanske har gjort sitt ändå, det börjar ju bli 4år.... lite trisst dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Mindre rolig utveckling.
Aktiverade Secure boot för att prova valorant, och nu kommer jag inte ens in i bios.

Ingen bild öht på varken vanliga grafikkortet eller det interna.
Cmos reset gjorde ingen skillnad, och har provat diverse kombinationer för att försöka aktivera backup bios utan någon skillnad.

Känns som moderkortet kanske har gjort sitt ändå, det börjar ju bli 4år.... lite trisst dock.

"Aktiverade Secure boot för att prova valorant"
Va? Aktiverade du det för ett spel?

Så du kom in i bios ändå och fick disken och funka och nu detta?

Berätta vad som pågår.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Aktiverade Secure boot för att prova valorant"
Va? Aktiverade du det för ett spel?

Så du kom in i bios ändå och fick disken och funka och nu detta?

Berätta vad som pågår.

Jag monterade ut M2 disken (och gav väl upp lite om den) då boota datorn som vanligt.

Skulle prova detta Valorant då en polare tjatade om det, och det kräver secure boot för att öht starta i Win11, helt sjukt egentligen. Men Valirant ger ett felmeddelande och går inte att starta utan. (url).

Jag blev lite förvånad för jag är 95% säker att jag aktiverat secure boot i och med Win11 uppgraderingen, men det har av någon anledning deaktiverats.
Jag tänkte att jag hade haft det igång tidigare så det är nog bara att köra igång igen. Men det var ju uppenbart ett misstag... blir så trött.

Läste vidare att någon Windows 11 patch eventuellt har deaktiverat secure boot, och det kanske fanns någon bra anledning till det.

Hur som helst, nu är jag i stadiet att jag inte får bild från grafikkortet. Det känns inte heller som att datorn öht bootar normalt, det kommer inte så långt att den dyker upp på nätverket.

Har demonterat grafikkortet (Gtx 1080) då jag googlat mig till att vissa kort ur 1000-serien kan strula med secure boot, och provat det interna, men ingen bild ändå.
Har lånat brorsans 970, ingen bild.

Har även försökt resetat CMOS genom att kortsluta två piggar på moderkortet, i hopp om att det ska inaktivera secure boot, men det har inte gjort någon skillnad. Jag har dock gjort detta med avstängd dator enligt manualen, så jag är väl inte helt säker att det tagit. Man ska ju kunna demontera cmos batteriet med, och jag borde väl prova det med. Men det sitter bakom en liten kylfläns under cpu kylningen så jag har dragit mig för det då jag behöver tabort cpu kylaren m.m.

Läste iofs någonstans att någon var tvungen att köra cmos resetten när datorn var igång, men det känns lite riskabelt när manualen explicit säger gör inte detta när datorn är igång. Men i detta stadie har jag väl lite att förlora egentligen... urk!

Permalänk
Medlem

WOW.. där där ser man. Hade ingen aning om att spel krävde secure boot.

Vad du bör göra nu även om det är jobbigt är att ta ut strömsladden ur nätagget, trycka några gånger på startknappen, sen ta ut batteriet i ca fem min.

Du ska INTE ha datorn igång när du gör en resett. NEJ.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Bara fråga.

har du installerat rätt distans osv för SSD´n?

vet att de finns en annan äldre tråd nånstans där distansen var felmonterad och orsakade liknande problem för att den inte satt i m.2 sloten som den skulle pga felmonterad distans på moderkortet.

har du moderkortet inställt på RAID istället för AHCI?

ser ut som enligt manualen att moderkortet inte gillar raid om du har sata SSD´s installerade?
eller om de bara menar att det inte går att köra raid med en m.2 pcie disk och SATA/m.2 sata disk ihop lite otydligt.

men dubbelkolla att moderkortet inte står i raid läge och försöker böka ihop nån skum raid config.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows