Amazon planerar att göra tv-serie av Mass Effect

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Amazon planerar att göra tv-serie av Mass Effect

I en intervju med Deadline pratar Amazon Studios-bossen Jennifer Salke om kommande projekt för streamingtjänsten, där de just nu ligger i förhandlingar om rättigheterna att skapa en tv-serie baserad på Mass Effect-universumet. Det känns inte som någon högoddsare att EA skulle gå med på detta för att skapa ännu mer buzz kring det kommande Mass Effect-spelet, och speciellt nu när serien varit på dekis efter Andromeda-släppet.

Stora frågan är hur upplägget kommer att se ut? Kommer de gå den säkra vägen och berätta Shepards historia, eller bara använda själva universumet för att bygga upp en helt ny story? Jag personligen hoppas på det sistnämnda.

Känner att @emilakered, @Kenneth och @landmarks har åsikter om detta.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

El Jefe kanske tar huvudrollen som Shepard själv, han har trots allt erfarenhet av rymdfärd.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag hoppas också att dom gör en helt ny story. Finns ju så mycket man kan göra i det universumet i olika tidsåldrar osv.

Känns som att det kan bli en större flopp om dom försöker med en Shepard-story där både innehåll och casting kommer bli betydligt mer kritiskt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Schysst bild! 😁
10/10 @JonasT

Vet inte riktigt vad jag tycker om en serie, men kanske blir skitbra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Relik 📜

Jag är jävligt tveksam. ME är för mig lika mycket karaktärerna och illusion of choice som universumet. Min spaning är att det kommer bli kexfest.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hype! Ju mer högbudget sci-fi vi kan få, ju bättre!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av emilakered:

Jag är jävligt tveksam. ME är för mig lika mycket karaktärerna och illusion of choice som universumet. Min spaning är att det kommer bli kexfest.

This, väldigt mycket this. Skulle man följa någon av de redan existerande karaktärerna eller Shepard kommer det bli svårt att leva sig in för min del eller känna att det blir "rätt", haha. En serie med Male Shep som huvudkaraktär blir dessutom sjukt ointressant för egen del (även om jag köper att det är andras favorit) , för mig är det liksom Femshep med tillhörande Jennifer Hale-röst som är The Shepard.

Karaktärerna är typ det som utgör spelets själ för mig och (utöver ett frustrerande UI) vad som gjorde att jag aldrig riktigt fastnade för speluppföljaren Andromeda. Det var inte ett värdelöst spel, men jag fick aldrig samma känsla för karaktärerna. Å ena sidan ja pls ge mig mer, å andra sidan oklart om jag verkligen vill ha mer från samma universum eller om jag bara saknar mina rymdkompisar. Och där kommer väl nummer två, även om de tar tillbaka gamla karaktärer kommer kännas...knepigt med "fel" röster exempelvis. Man har ju ändå åtminstone en illusion om att man har någon slags unik relation och man formar ändå karaktärerna i viss mån åt ett eller annat håll, så frågan är om det verkligen skulle kännas som "mina" rymdkompisar då.

Det blev en lagom oförståelig rant det där, varsågoda.

Permalänk
Medlem

Om den inte handlar om just Shephard skulle jag helst se att serien började ungefär när mänskligheten upptäcker Mass Relays, för första gången stöter på utomjordingar, vilket leder till First Contact War.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mayhem SWE:

Om den inte handlar om just Shephard skulle jag helst se att serien började ungefär när mänskligheten upptäcker Mass Relays, för första gången stöter på utomjordingar, vilket leder till First Contact War.

Det vore awesome ja!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mayhem SWE:

Om den inte handlar om just Shephard skulle jag helst se att serien började ungefär när mänskligheten upptäcker Mass Relays, för första gången stöter på utomjordingar, vilket leder till First Contact War.

Tror också detta är en bra möjlig vinkel. De fyller i en del av detaljerna kring händelserna i boken Mass Effect: Revelations, som är typ en prequel till första spelet. Det är fortfarande ett tag efter First Contact War, men det ger en del kontext till relationerna och politiken mellan de olika Council-raserna.

Permalänk
Medlem

Då måste dom verkligen få till det. Kan bli svårt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Snusfri

Efter att ha binge kollat på The Expanse så tackar jag inte nej till mer bombastisk sci-fi.

Tror det kan bli bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Känns fel, just valfrihet och karaktärerna och sådant är ju kärnan. Kan kanske sätta något i samma universum, men är det verkligen ME fortfarande då? Då kan det nästan vara vilken sci-fi som helst... kanske ett spår nära vanliga storys med spelens sidokaraktärer där spelets huvudkaraktärer bara är med ibland som sidokaraktärer?

Lite som tanken på en Kotor-serie... det blir fel ur alla vinklar, revan blir nog vaniljsås då

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill om Amazon, men såhär långt har de väl ändå lyckats med de få serier jag sett.

Invincible och The Expanse (s4+s5) var ju otroligt bra imho,
så nog vågar jag ge dem chansen att utforska min absoluta favoritspel jämte Half-Life.

Förhoppningsvis skiter dom i att göra Shephards berättelse, då det kommer bli ett jävla skrik om vad som är canon etc,
och siktar på något annat, t.ex. hur mänskligheten först upptäckte reläerna (hehe) och första kontaktskriget. Ja, svensk översättning, come at me.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se problemet med att det kanske blir annorlunda om de adapterar spelserien för alla adaptioner från andra medium till film innebär förändringar så varför skulle det vara så mycket värre här? Det är ju knappast så att spel är det medium som har den absolut högsta nivån av historieberättande och karaktärsskildringar heller, samt att spel ofta försöker efterapa film så det finns redan en hel del likheter.

Jag är öppen för det. Verkar det inte bli bra när man får se trailers osv så tittar jag bara inte på serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Om den inte handlar om just Shephard skulle jag helst se att serien började ungefär när mänskligheten upptäcker Mass Relays, för första gången stöter på utomjordingar, vilket leder till First Contact War.

Exakt vad jag hoppas på. 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Lego Master

Tänk om man kunde få det bästa av båda världar; en parallell eller senare story med nya karaktärer, men flashbacks eller cuts till mer välkända scener från den etablerade timelinen för att få förklaringar till varför vissa saker är som de är.

Kanske lite krystat, men med rätt manusförfattare och mängd klipp kan det funka.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av UndaC:

El Jefe kanske tar huvudrollen som Shepard själv, han har trots allt erfarenhet av rymdfärd.

Med ett sådant stort ego skulle det inte förvåna mig om det blir sanning

Nej men det kan bli hur bra som helst, hoppas jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hoppas Henry Cavill spelar Shepard, riktigt lik karaktären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Karaktärerna är typ det som utgör spelets själ för mig och (utöver ett frustrerande UI) vad som gjorde att jag aldrig riktigt fastnade för speluppföljaren Andromeda. Det var inte ett värdelöst spel, men jag fick aldrig samma känsla för karaktärerna.

Jag spelade faktiskt inte Andromeda förrän alldeles nyligen. Att du inte fastnade för karaktärerna är inte så konstigt, de är nämligen bedrövliga. Det är bara att börja med protagonisterna. Shepard är asball, Scott Ryder är en plågsam tönt. Nästan så att man undviker att prata med folk för att man helst vill att han ska vara tyst. Alla sidokaraktärer är dessutom extremt platta eller direkt osympatiska på ett inte särskilt kul vis.

Håller med om att spelet är OK, men utan engagerande story och karaktärer skulle ju i ärlighetens namn inte ursprungstrilogin vara något särskilt heller.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tänk om de skulle våga sig på ett choose your own adventure-upplägg i stil med Black Mirror: Bandersnatch. Blev ju inte fantastiskt bra i det nämnda exemplet, men det kan ändå vara en rolig twist sett till hur spelen är uppbyggda.

Permalänk
Medlem

Hoppas de gör ny story i så fall, för det är ett häfigt universum.

Svårt att få till en Shepard som alla är nöjda med. Ska de köra GubbShepard eller FemShepard liksom? Hur ska de se ut? Ska de vara Paragon, Renegade osv. Det är så många saker i de här spelen som gör ens egen karaktär speciell med alla val.

Jag spelade ärligt talat inte ens genom hela ME3 för att min default FemShep som jag kört i 1 och 2 såg helt fel ut, hur man än pillrade med settings eller t.o.m. med Lazarus addon.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Hoppas Henry Cavill spelar Shepard, riktigt lik karaktären.

Asså nog för att han det rätt bra ut men vete inte om hans käklinje riktigt kan övertygande spela kvinna..

Och ser ärligt hellre first contact war etc med intressanta karaktärer och helst inte standard "army dude" som huvudkaraktär...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av boogey:

Jag spelade faktiskt inte Andromeda förrän alldeles nyligen. Att du inte fastnade för karaktärerna är inte så konstigt, de är nämligen bedrövliga. Det är bara att börja med protagonisterna. Shepard är asball, Scott Ryder är en plågsam tönt. Nästan så att man undviker att prata med folk för att man helst vill att han ska vara tyst. Alla sidokaraktärer är dessutom extremt platta eller direkt osympatiska på ett inte särskilt kul vis.

Håller med om att spelet är OK, men utan engagerande story och karaktärer skulle ju i ärlighetens namn inte ursprungstrilogin vara något särskilt heller.

För mig var det nog att jag i allmänhet var lite trött på en ung, oerfaren protagonist som precis upptäcker världen och allt som hör till. Jag gillade att Shepard var lite äldre och inte lika naiv, utan gick att spela som lite mer sliten veteran haha. Därtill hade jag precis investerat ett antal timmar i Dragon Age Inquisition (som jag visserligen älskar) med just en sådan yngre huvudkaraktär så det föll mig inte riktigt i smaken att göra om det typ?

Vissa av lagkamraterna var intressanta, men det knappt 1-2 som fick mig att känna något. De andra var mest...meh. Sen hämtade jag mig nog aldrig från besvikelsen över att hela poängen med biotics typ dog helt när man bara kunde ha typ 2-3 krafter tillgängliga samtidigt.

Men ja, originaltrilogin skulle inte heller ha blivit var det blev utan sina karaktärer, vilket på ett sätt såklart öppnar för att göra mer sjukt spännande saker i universumet. För potentialen finns ju där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Om den inte handlar om just Shephard skulle jag helst se att serien började ungefär när mänskligheten upptäcker Mass Relays, för första gången stöter på utomjordingar, vilket leder till First Contact War.

Först tänkte jag "JA" men sen inser jag att då får inte Reapers nån plats. Hur bad ass antagonist är inte Sovereign?! Lätt top tre!
De behöver sy ihop ett FCW med _riktigt_ bra karaktärer och story för att få snurr på det i så fall :S

Sovereign: Organic life is nothing but a genetic mutation, an accident. Your lives are measured in years and decades. You wither and die. We are eternal. The pinnacle of evolution and existence. Before us, you are nothing. Your extinction is inevitable. We are the end of everything.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Hoppas Henry Cavill spelar Shepard, riktigt lik karaktären.

Ser ärligt talat inte alls några likheter 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Lika som bär!

Permalänk
Medlem

Vilken bild! Haha, skrattade högt.
My face is tired.

Älskar Mass Effect, så hoppas de vårdar universumet bättre än EA har gjort...!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Om Ty Franck (The expanse) får uppdraget kommer de garanterat bli bra!!!! HOPPAS! Annars blir de väl smörja av de :/

Permalänk
Medlem

Tycker det skulle vara riktigt intressant faktiskt! Det är ett universum som helt klart kan nyttjas till mer än spel om vi säger så, utan minsta tvekan. Spelen har etablerat universumet men det går ju hitta på allt möjligt i det.

Det finns ju liksom mycket historia innan spelen tar vid och även under spelens gång som kan utforskas utan att man behöver göra vissa händelser i spelen till canon så att säga. Efter blir nog svårt dock utan att göra vissa saker till canon dock tänker jag spontant. Men samtidigt verkar nya spelet utspela sig efter så vem vet, går kanske lösa snyggt?

Jag har inte något problem med att göra vissa saker till canon, jag har spelat igenom spelet flera gånger och gjort alla möjliga val. Jag gör inte val baserat på vad jag skulle gjort utan vad Shepard i mina ögon gjort i just den genomspelningen så att säga. Men inte alla lirar på det sättet och då blir det väldigt känsligt när det bara finns en händelse man ser som den "rätta".

Men håller de sig bara borta från sånt och är trogna till källmaterialet kan det ju bli riktigt bra.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |