Rimligt att Electrolux tar ut 900 sek för returkostnad och frakt vid ångrat köp inom 14 dagar?
Hallå, tack för att du klickade.
Jag kontaktade Electrolux, som jag köpte ifrån, Electrolux Hemprodukter AB, om att jag ville göra ett återköp på dammsugaren jag köpte direkt av dem.
Dammsugaren i fråga är en skaftdammsugare Electrolux PF91-6IBM som jag köpte för 5300 sek av dem. Avsevärt mycket dyrare än t.ex. Clas Ohlson och så vidare. Jag tänkte att det klart oftast är bäst att handla direkt av tillverkaren pga support, garantiäreende, reservdelar. Och så klart även kundservice vid t.ex. återköp.
Jag ville göra återköpet då dammsugaren helt enkelt inte är värd 5300 sek. Detta efter att jag laddat den fullt, enligt instruktionsboken, sedan dammsugit ett rum tills batteriet tog slut. Det är som sagt en skaftdammsugare så det tar inte jättelång tid tills dess. Det var den enda användningen jag gjorde. Jag vill påstå att detta är ett rimligt sätt att komma fram till om produkten håller kvaliteten man förväntade sig. På vilket annat sätt kan man göra detta med en dammsugare man köper på distans?
Jag kontaktade dem via email om att jag vill göra ett återköp och fick då detta svar:
Då dammsugaren är använd kan vi inte skicka tillbaka den till vårt lager. För att ta den i retur görs ett avdrag på 849 kr (returavgift + frakt). Vid ankomsten tlll en butik kommer dammsugaren att undersökas för att se om den är intakt, i annat fall en det innebära en värdeminskning. Via följande länk kan du läsa mer om ångerrätten https://www.electroluxhome.se/om-oss/kopvillkor/angerratt/. Återkom till oss så ordnar vi med en upphämtning via Schenker.
Jag kollade lite snabbt vid köpet om köpvillkoren de hade som generellt för deras butik. Det om värdeminskningen är ju helt rimligt om produkten är använd så pass att det är befogat.
Ett, 1, enkelt test, som jag gjorde enligt ovan, vill jag påstå är ett rimligt sätt att utvärdera sitt köp avseende prestanda.
Dammsugaren jag köpt är i det närmaste orörd. Efter att jag torkat de delar som kan tänka sig beröras av ett test vill jag påstå att man inte kan se att den är använd över huvud taget, med undantag för ett par vrår som man inte kommer åt, och då alltså vrår som man ej heller ser om man inte vet om exakt var de är och hur den ser ut splitter ny. T.ex. ser borsten och behållaren ut som helt orörd, bland alla de andra delarna. Samma för alla filter. Självklart är även samtliga kartonger och förpackningsmaterial kvar och ser ut som orörda.
Vad jag tycker är ytterst konstigt är just denna returavgift. Att betala frakt är ju helt rimligt vid ett återköp. Men en kostnad enbart för att man i princip startat den över huvud taget för att testa den i det enda syfte produkten har är väl inte rimligt? Efter frakten tillbaka är då denna returavgift som minst 500 sek.
Jag hade kunnat bifoga bilder till er för att bedömma men jag kan säga att det syns inte på bilderna att dammsugaren är använd över huvud taget.
Jaja, vore skönt att få höra lite input om vad ni tycker om deras returavgift.
Tack, mvh / h