Snabbkoll: Handlade du mer under årets Black Friday jämfört med 2020?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Handlade du mer under årets Black Friday jämfört med 2020?

Årets stora reafest är till ändå och många på SweClockers tog chansen att fynda. Handlade du mer under årets Black Friday än förra?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja jag handlade mer, men bara för stt jag inte handlade under BF2020, jag saknade det alternativet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Köpte en grej till mig själv. En Mandalorian black series helmet från Hasbro. Och en Wacom Intuos bluetooth M till sambon för hennes nya dator (tidig julklapp).
Så inga datordelar i år.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blev en 970 EVO PLUS förra året och detta året ett X570S, och sist men inte minst två eminenta tishor från SweC-shoppen!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Känns lite grand som att den sanna innebörden av Black Friday har vattnats ut
Ungefär som på samma sätt som Bokrean i Februari.
"Förr i världen" var bokrean då bokaffärerna sålde ut allt de inte ville ha kvar
Nu är det ett kommersialiserat spektakel.

Black Friday i år påminde mycket om samma sak.
Att det sedan uppdagas att fusk förkom, mer eller mindre bekräftade det
https://www.sweclockers.com/nyhet/33285-sony-playstation-5-popularast-pa-black-friday

Så har gått tillbaka att köpa prylarna när jag behöver dem
Och om en "bra-att-ha-sak" har bra rabatt givetvis!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Köpte en TV i år. Den översteg allt jag köpte förra året med en faktor tre ungefär! 😂

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Var på krogen på happyhour (black week special), gills det ?:D
Annars inget inköp.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Förra året handlade jag bara en längre kabel till mina hörlurar, råkade infalla på Black Friday. I år vart det ett strykjärn och en hårtrimmer.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

I år var första gången jag handlade på black friday/week alls, så ja. Att det var en slump och att det jag köpte inte var rabatterat hör väl dock inte till frågan..

Permalänk
Medlem

För svara "Ja" på den frågan. gjorde mitt första Black Friday shopande i år. Fick bli en WD Black 750SE 1TB så man kunde gå ifrån sin 256GB M.2 Sata SSD till en 1TB nVME-disk istället

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Väntade på att Black Friday-fynden skulle komma men de kom aldrig. Sedan var det över.

Vet att det är standard att klaga men jag brukar ändå åtminstone hitta en handfull prylar som är 40-60% under marknadsvärde. Tror detta var första året sedan Black Friday inleddes i Sverige som jag inte handlat.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, två SSDs i år och förra året var det bara mjukvara (gitarrförstärkar-emulator för $39, halva priset).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag handlade något mindre, inte av miljöskäl, utan för att årets ”rea” var sämre än förra året. ☹️

Permalänk
Medlem

Jag handlade en sak istället för ingen.

Permalänk
Inaktiv

Handlade faktiskt inget på BF. Blev en Google stadia för 250kr, men den ska jag flippa till julen.

Permalänk
Medlem

2 PS5 spel var allt som faktiskt hade rea enligt mig.
Airpods Pro köptes också men var samma pris som innan rean så var mer att man gav upp om att det någonsin kommer bli en bra deal på dom

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Känns lite grand som att den sanna innebörden av Black Friday har vattnats ut
Ungefär som på samma sätt som Bokrean i Februari.
"Förr i världen" var bokrean då bokaffärerna sålde ut allt de inte ville ha kvar
Nu är det ett kommersialiserat spektakel.

Black Friday i år påminde mycket om samma sak.
Att det sedan uppdagas att fusk förkom, mer eller mindre bekräftade det
https://www.sweclockers.com/nyhet/33285-sony-playstation-5-popularast-pa-black-friday

Så har gått tillbaka att köpa prylarna när jag behöver dem
Och om en "bra-att-ha-sak" har bra rabatt givetvis!

Vad menar du med sanna innebörden av Black Friday? Jag har alltid trott att det handlar om att affärer ska kunna kränga mer saker, och det är väl precis det de gör... Det är ju knappast en dag som är till för att gynna konsumenter.

Permalänk
Medlem

Blev inga inköp till BF förra året. I år hade jag tänkt uppgradera dator och en del kringutrustning när alder lake kom men väntade in BF, så det blev en hel del fler inköp i år jämfört med förra året. Dock saker som hade införskaffats oavsett. Sparade ändå ett par tusenlappar sett mot normalpris.

Det enda som inte var helt planerade inköp var Astro A50 wireless headset och lite keycaps. Dock saker jag hade övervägt ett tag. Blev rimliga priser på dem så det var väl inköpet jag gjorde på grund av BF i sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tomaso:

Vad menar du med sanna innebörden av Black Friday? Jag har alltid trott att det handlar om att affärer ska kunna kränga mer saker, och det är väl precis det de gör... Det är ju knappast en dag som är till för att gynna konsumenter.

BF är ju en köpfest i USA. Här i Sverige var det rätt bra i början, men sen vattnades det ur. Att pandemin har orsakat kretsbrist gör ju att det inte finns några fynd att tala om. Hade hoppas på en Switch lite för 1800kr.

Permalänk
Medlem

Färre stycken grejer (3st) men mer i pengar (dyrare prylar). Så jag röstade på mindre.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Mindre. Förra året var det nåt jag köpte, minns inte vad, men i år inget alls.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag handlar på Black Friday om det finns saker till bra priser som jag ändå skulle köpa eller som jag har funderat på att köpa länge. Det här året var det fallet; förra året var det inte.

Permalänk

Lite men inte så mycket, bara en hel dator under inets swexclusive

Permalänk
Avstängd

3070
LG OLED
Nintendo Switch
Hörlursförstärkare och DAC
Guru Audio Junior

alla köptes innan BF, så nu gällde det att hålla i slantarna

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mindre, det är för uppstyrt och urvattnat. SweC har rätt. Det är sommar-reorna som man kan göra fynden. BF är "vanliga priser", ordinarie priser är överpriser, sommar-reorna är fyndpriser.

Permalänk
Medlem

I antal prylar färre, eftersom det bara blev en. I pengar mer, eftersom det blev en 65" LG OLED. Just den tyckte jag att det vara bra pris på, eftersom föregångaren bara gick under det priset långt fram till sommaren året efter, och jag vill verkligen ha en TV eftersom min gamla var 10 år vid det laget.

Sen köpte jag ett par hörlurar (Sony XM4) strax innan, och också tipsade om dem i fyndtråden, men det var innan den riktiga fyndveckan. De var också det billigaste jag sett dem, även om det finns XM3 till mycket lägre pris.

Tycker att det är på BF som det alltid är - om du har något du vill ha, så kolla på det under BF och om priset är OK så slå till. Det blir inte bättre än så förrän till mellandagarna. Behöver du inte så så köp inte, och strunta i de där procent-angivelserna om hur mycket bättre det är än precis innan, för det är inte relevant.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Köpte endast en switch till mig själv för 99kr. Annars handlat lite julklappar till andra.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

En helt ny uppsättning med vattenkylning från EKWB.
Julklappar.
EUFY doorbell
4k filmer
En displate (tavla)

Blev en massa i år...

Permalänk
Medlem

Black Friday passade in rätt så perfekt, flyttade nyss till en ny lägenhet så passade på att handla massa grejer som var rabatterade, knivar, gardiner, småsaker osv.
Sen blev det även ett nytt headset och en musmatta..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Spenderade 389 på årets BF, förra året spenderade jag 0 så jo, det blev mer än förra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2