Permalänk

Köpa laptop för spel

Hej!

Behöver köpa en laptop för spel. Kommer användas till olika bilspel typ Dirt 5/Forza Horizon 5 ect ect.
Kan någon länka prisvärd dator som klarar dessa spel gärna flera alternativ. ex alternativ för Med/höga inställningar samt alternativ för att maxxa spelen.

Mvh Tobbe

Permalänk
Medlem

Vilken budjet har du?
Annars så skulle jag nog säga att Lenovos Legion 5 är nog den serie som kanske är mäst prisvärd, i alla fall när den är på rea.
Sedan vill du ha minst ett 3060 kort i eller motsvarande från amd.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Avstängd

Köpte själv denna https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/337680... på black friday för samma pris som den reas för nu (10490:-).

Letade runt överallt och detta var bästa spel-laptop för pengarna jag kunde hitta.

RTX 3060 i 85W utförande
6 kärnig 11400h cpu med HT (totalt 12 trådar)
16gb ram som är utbytbart.
Dessutom gillar jag att det finns numpad

Man får passa sig lite för intels namnsättning på cpu'er där t'ex en i7-11375h är en simpel 4kärnig cpu, samma som 11300h fast lite högre boost bara, medans i5-11400h är 6kärnig och alltså är avsevärt bättre än tidigare nämnda i7'a.

Nackdelarna med denna dator är:
Ingen RGB!
Högljudd och höga temps (som typ alla gaminglaptops)
Usel batteritid (som typ alla gaminglaptops)
Ingen fingeravtryckläsare.

Men för 10490:- lär du inte hitta någon annan laptop med lika bra gaming-prestanda.

För att maxa spelen så får du titta på laptops med rtx3080 eller bättre, och hamnar då i en helt annan prisklass, inte värt det imo, ofta ser man väldigt lite skillnad på med/high och ultra speciellt när man spelar och inte sitter och jämför detaljer i screenshots.

Här är en firestrike-benchmark med denna laptop i "turbo"-läge (dvs fläktar på max)
https://www.3dmark.com/fs/26711928

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/1966595/gigabyte-aorus-15p-15-6-i...
Köpte denna på black friday och är super nöjd.
Min första gaming laptop vid 50 år ålder 🙂
Mvh Peter

Permalänk

Elgiganten kör en kampanj under veckan på den här rackaren:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/317215...
Det som sticker ut är väl att det sitter en R9 i den (vanligare att se R7 i den här klassen), och att den har har en snabb skärm och hyfsad kylning. För 3-4 000 till så kan du hitta en bärbar dator med 3080 istället för 3070. Ingen aning om det är värt det.

Någon som har erfarenhet av den här modellen? Är det en bra deal?

Permalänk
Inaktiv

Sätter in ett slag till för Lenovo Legion 5, det finns nog inte något som slår den i den prisklass den är. Även Legion 5 pro är väldigt bra men den är lite dyrare (den har jag haft själv)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Klubba:

Köpte själv denna https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/337680... på black friday för samma pris som den reas för nu (10490:-).

Letade runt överallt och detta var bästa spel-laptop för pengarna jag kunde hitta.

RTX 3060 i 85W utförande
6 kärnig 11400h cpu med HT (totalt 12 trådar)
16gb ram som är utbytbart.
Dessutom gillar jag att det finns numpad

Man får passa sig lite för intels namnsättning på cpu'er där t'ex en i7-11375h är en simpel 4kärnig cpu, samma som 11300h fast lite högre boost bara, medans i5-11400h är 6kärnig och alltså är avsevärt bättre än tidigare nämnda i7'a.

Nackdelarna med denna dator är:
Ingen RGB!
Högljudd och höga temps (som typ alla gaminglaptops)
Usel batteritid (som typ alla gaminglaptops)
Ingen fingeravtryckläsare.

Men för 10490:- lär du inte hitta någon annan laptop med lika bra gaming-prestanda.

För att maxa spelen så får du titta på laptops med rtx3080 eller bättre, och hamnar då i en helt annan prisklass, inte värt det imo, ofta ser man väldigt lite skillnad på med/high och ultra speciellt när man spelar och inte sitter och jämför detaljer i screenshots.

Här är en firestrike-benchmark med denna laptop i "turbo"-läge (dvs fläktar på max)
https://www.3dmark.com/fs/26711928

Fast den säljs ju med I7-11800H som är 8 kärnig men är 1000kr billigare just nu

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung-Daniel:

Fast den säljs ju med I7-11800H som är 8 kärnig men är 1000kr billigare just nu

//Daniel

Elgiganten byter ju gamingdeals varje vecka, så TS hade till i Söndags på sig att köpa den 6 kärniga för 10490:-, varför jag också var tydlig med att det är just för 10490:- jag rekomenderar den. Om priset ändras så ändras ju såklart förutsättningarna, och att denna vecka betala 12990:- när den 8-kärniga säljs för 11990:- vore ju mindre begåvat.

Men då TS verkar försvunnit från tråden i en veckas tid är han säkert upptagen med att game'a på sin nya laptop

Permalänk

Kan också vara värt att nämna att Inet har en Legion som julklappserbjudande den 22 december. Oklart om det är en stationär eller bärbar.

Permalänk
Skrivet av StickyNavels:

Elgiganten kör en kampanj under veckan på den här rackaren:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/317215...
Det som sticker ut är väl att det sitter en R9 i den (vanligare att se R7 i den här klassen), och att den har har en snabb skärm och hyfsad kylning. För 3-4 000 till så kan du hitta en bärbar dator med 3080 istället för 3070. Ingen aning om det är värt det.

Någon som har erfarenhet av den här modellen? Är det en bra deal?

Jag har Asus:en med 3070 och R9 5900HX och min bror har legion 5 med 3070 och R7 5800H.
För mig ser jag igentligen ingen märkbar skillnad så sätt men på pappret har Asus maskinen markant snabbare processor och 300hZ skärm.
Sida vid sida dom presterar igentligen detsamma ljudnivån är lite lägre på asusen men dock högre temps kan va mitt fel då jag har custom fan curve.
Har du några funderingar eller dylikt tveka inte att höra av dig så kan jag göra tester har tillgång till båda datorerna här om det önskas kan ladda upp här sen isåfall.

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Jag har Asus:en med 3070 och R9 5900HX och min bror har legion 5 med 3070 och R7 5800H.
För mig ser jag igentligen ingen märkbar skillnad så sätt men på pappret har Asus maskinen markant snabbare processor och 300hZ skärm.
Sida vid sida dom presterar igentligen detsamma ljudnivån är lite lägre på asusen men dock högre temps kan va mitt fel då jag har custom fan curve.
Har du några funderingar eller dylikt tveka inte att höra av dig så kan jag göra tester har tillgång till båda datorerna här om det önskas kan ladda upp här sen isåfall.

Sorry att jag kapar tråden lite, men har du möjlighet att testa Valorant (1080p allt på low) och se vad du får för resultat? Hade uppskattas väldigt mycket. Är på jakt efter en laptop förutsatt att det går att få riktigt fin fps i Valorant annars så köper jag en stationär nämligen.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

Sorry att jag kapar tråden lite, men har du möjlighet att testa Valorant (1080p allt på low) och se vad du får för resultat? Hade uppskattas väldigt mycket. Är på jakt efter en laptop förutsatt att det går att få riktigt fin fps i Valorant annars så köper jag en stationär nämligen.

Absolut kan testa det på måndag laddar upp en YouTube video så får du se resultaten lägger länken här på måndag kvällen 🙂

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Absolut kan testa det på måndag laddar upp en YouTube video så får du se resultaten lägger länken här på måndag kvällen 🙂

Strålande uppskattas. Svårt att hitta benchmarks nämligen(allt man hittar så kör folk på high osv och det är knappast det viktigaste vid spel som Valorant)

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

För medelpris. Rekommenderar Acer.

Undvik HP, fläkten låter som en jetmotor och datorn blir för varm.

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

Strålande uppskattas. Svårt att hitta benchmarks nämligen(allt man hittar så kör folk på high osv och det är knappast det viktigaste vid spel som Valorant)

Får ej igång spelet tyvärr https://imgur.com/Iz5AJZE

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)