AMD prishöjer Radeon RX 6000-serien grafikkort med 10 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Jag hade väl en jädrans bonnröta att få tag på ett 6800 referenskort på release. Spelar fasen aldrig på datorn men likväl sitter man på guld

Hädare! Då måste du sälja ditt kort till en miner! Minst!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Inte alls helt oväntat med tanke på efterfrågan och tillgången.

Skrivet av SellahiR:

Hahaha, mitt 2080 tuffar på

Samma här

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

"kostar från 6 099 kronor och uppåt hos svenska återförsäljare."
Det har nu gått så långt så det jag tänkte när jag läste detta är : "Men det är ju inte så dyrt?"

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utrymningsplan:

"kostar från 6 099 kronor och uppåt hos svenska återförsäljare."
Det har nu gått så långt så det jag tänkte när jag läste detta är : "Men det är ju inte så dyrt?"

Finns det några att köpa då? Jag ser bara 6900XT överallt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

I det här läget är det väl skitsamma, priserna skulle behöva sjunka med 50-60% innan jag är intresserad av att köpa nytt, och det lär ju inte hända inom överskådlig tid. Därför blir det bara en surfdator och ett Xbox i framtiden. Spel till pc är alldeles för dyrt nu...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Lyckades haffa en 3090 som tuffare på i frugans dator som jag offrade och uppgradera hela systemet. Sen gav jag mig in på project quadra " Finnes i min galleri" men då var det omöjligt att få tag på en vid tillfället. Lyckades då plocka Sveriges sista 6900 Merc 319 black edition för 16k vilket är sinnes. Och nu höjs det ännu mera. Har aldrig varit med om under mina 25 år som dator entusiast att man kan sälja begagnade kort för mer än man köpt dem. Om något kommer döda pc master race så är det priserna som är i dag. Intresset kanske finns djupt där i hjärtat på de yngre men hur ska de kunna bygga ett system om de måste offra en lever på svarta marknaden för att kunna ens köpa en komponent. Konsolerna är dyrare med men inte som att bygga dagens pc och leder på automatik att man väljer en konsol.

Permalänk
Medlem

Tur man enbart spelar äldre titlar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite synd att det är så få som har undersökt prisökningen noggrannare, och tittat på hur vi kan se priser som är det dubbla över MSRP. Vilka är dom stora vinnarna?

Vart är den grävande journalistiken? Hade gärna sett artiklar som förklara hur ekonomin fungerar genom leden, och vart den största ökningen hamnar. Vet att gamersnexus har haft en del videos om kostnads-breakdowns men det har varit innan dessa priser. Jag är faktiskt lite förvånad att det skrivs så lite om detta (ping @Jacob), när det vart så oroligt mycket nyheter och är det största samtalsämnet inom pc-hårdvara senaste åren.

Liksom själva tillverkningskostnaden av GPUn är ju en väldigt liten del av det totala priset vi ser nu i handeln, och det är inte så att AMD och nvidia har kunnat börja sälja gpuer till AIB-partners för tredubbla priset utan att justera MSRP, utan att det skulle kommit ut, för då hade det helt klart pekats fingrat från flera håll vid det här laget.

Sen är det såklart säkert många bäckar små osv, redan innan detta läste man om att marginalerna för att nå MSRP för AIB-partners var för låga och att kretsar prioriteras till lyxmodeller med extra allt för att det är lättare att ta ut högre marginaler där. Men oavsett, kan detta få Nvidia och AMD att börja ändra sin affärsmodell? För en stor del av dessa pengar hamnar väl inte i deras fickor. Många produkter har ju faktiskt inte fri prissättningen på detta sättet, utan slutpriser reglerat. Finns ju massor av andra dator-relaterade produkter med enorma leveransproblem där priserna inte rör sig något extremt. Jag beställer väldigt mycket hårdvara genom jobbet och kan inte säga att jag sett några enorma prisskillnader trots månaders väntetider. Och OEM/systembyggare verkar fortsätta kunna köpa grafikkort för humana priser.

Permalänk
Medlem

Pc-gaming kommer snart bli ett nöje betydligt färre kommer syssla med. Få kommer vilja eller ha råd att lägga de fantasipriser som det blivit. Kidsen kommer spela på mobilen eller välja konsoll i stället. Synd när pc-gaming började bli brett. Vi får se hur det utvecklar sig i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utrymningsplan:

"kostar från 6 099 kronor och uppåt hos svenska återförsäljare."
Det har nu gått så långt så det jag tänkte när jag läste detta är : "Men det är ju inte så dyrt?"

Max 2500 kr är det egentligen värt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Pc-gaming kommer snart bli ett nöje betydligt färre kommer syssla med. Få kommer vilja eller ha råd att lägga de fantasipriser som det blivit. Kidsen kommer spela på mobilen eller välja konsoll i stället. Synd när pc-gaming började bli brett. Vi får se hur det utvecklar sig i framtiden.

Jag vet inte för vem spelutvecklare ska utveckla spel om PC som plattform blir extremt nishat. Jag skulle iofs tycka det var skönt om man kunde frångå alla dessa krossplattformspel där allt tillslut ser likadant ut. Skräddarsydda spel till skräddarsydd hårdvara har alltid varit mer unika än allt copy pasteande av de grafiska gränssnitt som används idag. Tyvärr lär väl det kanske fortsätta även om PC-plattformen blir en liten nisch, men ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ska vi gissa på att 6900 XT ligger på 10k till nästa jul?
Så, vänta till sommaren eller julen efter. Två är till innan man kan köpa för ett normalt pris.... 😢

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

När 3dfx började sälja egna grafikkort utan partnertillverkare tyckte många det var idiotiskt. Kanske var dom före sin tid. Att CPU-marknaden inte är lika trasig som GPU-marknaden kan nog delvis förklaras av avsaknaden av flera led partnertillverkare.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Hade lite flyt och bokade ett 3070 någon månad efter släppet. Någon timme senare kunde jag hämta ut ett Asus för 6300 kr. Det fanns inte i lager men tror någon släppte en bokning och så blev jag näst i tur. Har sedan bytt det mot ett rx 6800 för 500 kr mera.
Så totalt har jag lagt ut 6800 kr för ett rx 6800.

Ganska nöjd med det efter att ha sett gångna årets galna priser..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Skriken inombords har tystnat. Man är bara luttrad och uppgiven. Känns mer och mer som om de försöker bli av med sina kunder med flit. "entusiasterna" som vi har varit blir mer och mer "cynikerna". Det är sorgligt.

På tal om cynism... Det drabbar ju ingen att de höjer priset med 10% på en produkt som ingen kan få tag på. Kunde varit 100% och det hade gjort noll skillnad. Det är där vi är, det är så den äckliga verkligheten ser ut just nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker det är lite synd att det är så få som har undersökt prisökningen noggrannare, och tittat på hur vi kan se priser som är det dubbla över MSRP. Vilka är dom stora vinnarna?

Vart är den grävande journalistiken? Hade gärna sett artiklar som förklara hur ekonomin fungerar genom leden, och vart den största ökningen hamnar. Vet att gamersnexus har haft en del videos om kostnads-breakdowns men det har varit innan dessa priser. Jag är faktiskt lite förvånad att det skrivs så lite om detta (ping @Jacob), när det vart så oroligt mycket nyheter och är det största samtalsämnet inom pc-hårdvara senaste åren.

Liksom själva tillverkningskostnaden av GPUn är ju en väldigt liten del av det totala priset vi ser nu i handeln, och det är inte så att AMD och nvidia har kunnat börja sälja gpuer till AIB-partners för tredubbla priset utan att justera MSRP, utan att det skulle kommit ut, för då hade det helt klart pekats fingrat från flera håll vid det här laget.

Sen är det såklart säkert många bäckar små osv, redan innan detta läste man om att marginalerna för att nå MSRP för AIB-partners var för låga och att kretsar prioriteras till lyxmodeller med extra allt för att det är lättare att ta ut högre marginaler där. Men oavsett, kan detta få Nvidia och AMD att börja ändra sin affärsmodell? För en stor del av dessa pengar hamnar väl inte i deras fickor. Många produkter har ju faktiskt inte fri prissättningen på detta sättet, utan slutpriser reglerat. Finns ju massor av andra dator-relaterade produkter med enorma leveransproblem där priserna inte rör sig något extremt. Jag beställer väldigt mycket hårdvara genom jobbet och kan inte säga att jag sett några enorma prisskillnader trots månaders väntetider. Och OEM/systembyggare verkar fortsätta kunna köpa grafikkort för humana priser.

Det skrevs ju en del sådana artiklar i början av detta år så helt frånvarande har inte den "grävande" journalistiken varit.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

När 3dfx började sälja egna grafikkort utan partnertillverkare tyckte många det var idiotiskt. Kanske var dom före sin tid. Att CPU-marknaden inte är lika trasig som GPU-marknaden kan nog delvis förklaras av avsaknaden av flera led partnertillverkare.

Dock må det vara för att ett grafikkort består av elkomponenter och g-ram (GDDR) chips placerade på en PCB yta, vilket iaf får mig att då och då fundera på varför man inte gör sig av med detta sättet att tillverka grafikkort så att säga och inte, antingen integrerar alla komponenter direkt på moderkortet utom GPUn och video-ram, eller tillverkar kretskort som har slots för GPUn och video-RAM direkt på kretskortet..
I mean, då hade man sluppit "partnertillverkare" och allt sånt trams, AMD och nVIDIA hade kunnat sälja med färre led mellan sig själva och konsumenterna och bäst av allt, (well, second best..); grafik-minnena hade kanske kunnat göras utbytbara och därmed hade man kunnat välja själv hur mycket grafikminne man ha.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Går det ens att kalla RX 6600 för mellanklass?, är väll billigaste/sämsta kortet ur serien, torde ju vara budgetklass?.

6099:- är inte så långt ifrån vad jag betalade för mitt första RTX 3080(8295:- om jag inte mins helt fel)...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Hjälpsam

Som Ranelid skulle säga;
Hääärrrrligt!

Som jag säger;
Tung suck!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker det är lite synd att det är så få som har undersökt prisökningen noggrannare, och tittat på hur vi kan se priser som är det dubbla över MSRP. Vilka är dom stora vinnarna?

Vart är den grävande journalistiken? Hade gärna sett artiklar som förklara hur ekonomin fungerar genom leden, och vart den största ökningen hamnar. Vet att gamersnexus har haft en del videos om kostnads-breakdowns men det har varit innan dessa priser. Jag är faktiskt lite förvånad att det skrivs så lite om detta (ping @Jacob), när det vart så oroligt mycket nyheter och är det största samtalsämnet inom pc-hårdvara senaste åren.

Liksom själva tillverkningskostnaden av GPUn är ju en väldigt liten del av det totala priset vi ser nu i handeln, och det är inte så att AMD och nvidia har kunnat börja sälja gpuer till AIB-partners för tredubbla priset utan att justera MSRP, utan att det skulle kommit ut, för då hade det helt klart pekats fingrat från flera håll vid det här laget.

Sen är det såklart säkert många bäckar små osv, redan innan detta läste man om att marginalerna för att nå MSRP för AIB-partners var för låga och att kretsar prioriteras till lyxmodeller med extra allt för att det är lättare att ta ut högre marginaler där. Men oavsett, kan detta få Nvidia och AMD att börja ändra sin affärsmodell? För en stor del av dessa pengar hamnar väl inte i deras fickor. Många produkter har ju faktiskt inte fri prissättningen på detta sättet, utan slutpriser reglerat. Finns ju massor av andra dator-relaterade produkter med enorma leveransproblem där priserna inte rör sig något extremt. Jag beställer väldigt mycket hårdvara genom jobbet och kan inte säga att jag sett några enorma prisskillnader trots månaders väntetider. Och OEM/systembyggare verkar fortsätta kunna köpa grafikkort för humana priser.

Korta svaret är AIB, importörer och återförsäljare. AMD och Nvidias del i det här är rätt liten, förutom kretsbristen möjligen.

Att MSRP är för lågt för att AIB ska kunna nå det måste ju vara fullständigt skitsnack. Om AMD och Nvidia kan beställa referens kort till MSRP, så kan AIB göra det också, åtminstone mycket nära.

Som exempel hur mycket koppar och RGB och fläktar får du för 50€? att sen AIB slänger referens designen på kretskortet och fläktdesignen i papperskorgen och börjar om ifrån ”början” klart som fan att MSRP kan vara svår att uppnå då

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det skrevs ju en del sådana artiklar i början av detta år så helt frånvarande har inte den "grävande" journalistiken varit.

Då får då gärna länka till några sånna artiklar. Jag kan bara minnas artiklar som denna, men det är ju inte riktigt vad jag efterfrågade.

Skrivet av Wyver:

Korta svaret är AIB, importörer och återförsäljare. AMD och Nvidias del i det här är rätt liten, förutom kretsbristen möjligen.

Att MSRP är för lågt för att AIB ska kunna nå det måste ju vara fullständigt skitsnack. Om AMD och Nvidia kan beställa referens kort till MSRP, så kan AIB göra det också, åtminstone mycket nära.

Som exempel hur mycket koppar och RGB och fläktar får du för 50€? att sen AIB slänger referens designen på kretskortet och fläktdesignen i papperskorgen och börjar om ifrån ”början” klart som fan att MSRP kan vara svår att uppnå då

Jag syftar på det som t ex tas upp i denna video https://youtu.be/JDN8rLjWrTQ?t=139 Har även för mig att det var liknande diskussioner med vissa AMD-kort med HBM där det pratades om att det krävdes rabatter från AMD för att kunna sälja dessa kort med vinst vid MSRP.

Det är dock som sagt bara en del av prisdiskussionen, där det är mer en fråga om några hundralappar, snarare än tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag vet inte för vem spelutvecklare ska utveckla spel om PC som plattform blir extremt nishat. Jag skulle iofs tycka det var skönt om man kunde frångå alla dessa krossplattformspel där allt tillslut ser likadant ut. Skräddarsydda spel till skräddarsydd hårdvara har alltid varit mer unika än allt copy pasteande av de grafiska gränssnitt som används idag. Tyvärr lär väl det kanske fortsätta även om PC-plattformen blir en liten nisch, men ändå.

Senaste Xbox och Playstation verkar inte heller så lätta att få tag i. Jag har ingen vidare koll på den marknaden men på prisjakt ser det i varje fall mindre roligt ut. Spelutvecklarna får väl i så fall utveckla mot äldre hårdvara eller hoppas på att situationen snart blir bättre.

Förr eller senare lär det vända med tanke på vilka enorma investeringar som görs i ökad produktionskapacitet. Det kommer ta tid men det är mycket möjligt att vi får riktiga guldår sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Dock må det vara för att ett grafikkort består av elkomponenter och g-ram (GDDR) chips placerade på en PCB yta, vilket iaf får mig att då och då fundera på varför man inte gör sig av med detta sättet att tillverka grafikkort så att säga och inte, antingen integrerar alla komponenter direkt på moderkortet utom GPUn och video-ram, eller tillverkar kretskort som har slots för GPUn och video-RAM direkt på kretskortet..
I mean, då hade man sluppit "partnertillverkare" och allt sånt trams, AMD och nVIDIA hade kunnat sälja med färre led mellan sig själva och konsumenterna och bäst av allt, (well, second best..); grafik-minnena hade kanske kunnat göras utbytbara och därmed hade man kunnat välja själv hur mycket grafikminne man ha.

Kräver nog präktiga moderkort för att klara strömförsörjningen!
För att inte tala om potentiellt komplicerade kylningslösningar...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Då får då gärna länka till några sånna artiklar. Jag kan bara minnas artiklar som denna, men det är ju inte riktigt vad jag efterfrågade.

Nu finns det ju fler sajter än sweclockers. Vet jag har läst sådana dock, men minns inte var så känner inte jag har lust att leta. Det var bara en fotnot att det faktiskt gjorts sådana artiklar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av DerpMcDerp:

Skulle mer än gärna köpa ett till nya MSRP - men det lär förbli en utopi.

Man kan lika gärna börja tro på tomten känns det som….nä men ärligt, nästa generation. Inget kommer hända innan dess….

Skrivet av Utrymningsplan:

"kostar från 6 099 kronor och uppåt hos svenska återförsäljare."
Det har nu gått så långt så det jag tänkte när jag läste detta är : "Men det är ju inte så dyrt?"

Nä eller hur, helt normalt jue….🙄

Haha nämen jag förstår 🙂. Vi människor är fantastiskt anpassningsbara….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]