Vattenkylning för nybörjare del 2 - Kenneth böjer "hard tubes"

Permalänk
Melding Plague

Vattenkylning för nybörjare del 2 - Kenneth böjer "hard tubes"

Kenneth tar sig an vattenkylning ännu en gång och ska nu installera hårda rör i sin arbetsdator. Häng med!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kör också 90 vinklar för att slippa böja en massa, flippar ut helt efter ett tag annars.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Samsung Sverige

Fasen vad roligt! Som en gammal moddare är det kul att se nya entusiaster göra samma misstag som en annan har gjort

Har inga direkta förslag på förbättringar, prova på att använda glastubing möjligtvis?:)

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Snusfri

Har länge varit sugen på att köra vattenkylning själv, men när man har ca 12st tummar mitt i näven (känns det som iaf) och man vill använda datorn typ nyss så har det aldrig blivit av.

Det jag velat köra på är ett Svart/Vitt/Guld tema typ.

Antingen ett vitt chassi med svarta detaljer, såsom modertkort, fläktar och liknande med rör av antingen koppar eller mässing (polerade) eller omvänt (Svart chassi med vita detaljer).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Lite snett är också rakt! Skämt o sido, bra jobbat @kenneth 10/10 inet gubbar

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Samsung:

Fasen vad roligt! Som en gammal moddare är det kul att se nya entusiaster göra samma misstag som en annan har gjort

Har inga direkta förslag på förbättringar, prova på att använda glastubing möjligtvis?:)

//Pontus

haha kommer ta sönder så många glasrör om jag provar det

Skrivet av THB:

Har länge varit sugen på att köra vattenkylning själv, men när man har ca 12st tummar mitt i näven (känns det som iaf) och man vill använda datorn typ nyss så har det aldrig blivit av.

Det jag velat köra på är ett Svart/Vitt/Guld tema typ.

Antingen ett vitt chassi med svarta detaljer, såsom modertkort, fläktar och liknande med rör av antingen koppar eller mässing (polerade) eller omvänt (Svart chassi med vita detaljer).

Om du inte har kört det alls förut så börja med mjukarör. Det är sjukt mycket enklare att ge sig in i och går fortfarande att få snyggt. Där kan du t.ex leka lite mer med färgat vatten också för att passa temat.

Permalänk

Vilka fördelar/nackdelar finns det med att bygga såna här egna "custom loops" (heter de väl?) jämfört med att bara köra på färdiga kits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Vilka fördelar/nackdelar finns det med att bygga såna här egna "custom loops" (heter de väl?) jämfört med att bara köra på färdiga kits?

Vad menar du med kit? Tänker du på AIO? Eller tänker du på start kits för vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Fråga Bertil: Ett tips är att använda handskar. A... ajjajajjj... Kaaaaarin!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

En väldigt ärlig film. Bra jobbat!

Permalänk

Grym film
Undrar när man ska testa detta...pust!

Skrivet av siXpounder:

Vilka fördelar/nackdelar finns det med att bygga såna här egna "custom loops" (heter de väl?) jämfört med att bara köra på färdiga kits?

Det finns fördelar det finns nackdelar, men ponera att du har full koll på vad du håller på med. Du vet hur mycket värme som ska hanteras, du kan skilja på kvalité och skräp etc så minskar nackdelarna väsentligt och kontrollen av ditt lilla eller stora projekt väger över den bästa passiva kylaren. AIO eller Custom? I långa loppet Custom = Custom, AIO = Plug n play och inget annat.

Skrivet av Joppis:

Fråga Bertil: Ett tips är att använda handskar. A... ajjajajjj... Kaaaaarin!

Acidofilus och bifidus

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Vad menar du med kit? Tänker du på AIO? Eller tänker du på start kits för vattenkylning?

Jag trodde att AIO och vattenkylnings-kit var samma sak. xD

Skrivet av coolerfreak:

Det finns fördelar det finns nackdelar, men ponera att du har full koll på vad du håller på med. Du vet hur mycket värme som ska hanteras, du kan skilja på kvalité och skräp etc så minskar nackdelarna väsentligt och kontrollen av ditt lilla eller stora projekt väger över den bästa passiva kylaren. AIO eller Custom? I långa loppet Custom = Custom, AIO = Plug n play och inget annat.

OK, så man kan alltså uppnå ~5-10% bättre kylning med custom-lösningar? (Som kostar X kronor mer.)

Eller vad är ett rimligt tal?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av siXpounder:

Jag trodde att AIO och vattenkylnings-kit var samma sak. xD

OK, så man kan alltså uppnå ~5-10% bättre kylning med custom-lösningar? (Som kostar X kronor mer.)

Eller vad är ett rimligt tal?

Kylningen blir somsagt något bättre. Men största anledningen till att folk väljer att vattenkyla nuförtiden är utseende och ljudnivå. Prestandaökningen från vattenkylning finns inte riktigt där tyvärr

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag använde mig av en Elektrisk koltändare för att värma rören, då blir inte värmen lika koncentrerad och det är ''bara'' att hålla rätt avstånd och vända för att värma runt om

Permalänk
Skrivet av siXpounder:

Jag trodde att AIO och vattenkylnings-kit var samma sak. xD

OK, så man kan alltså uppnå ~5-10% bättre kylning med custom-lösningar? (Som kostar X kronor mer.)

Eller vad är ett rimligt tal?

Det beror helt på. 24/7, klockning, vad är rimliga utlägg, ett hantverk, flasha med sin rigg. Att motivera vattenkylning idag är dock svårt då du likaväl kan undervolta ordentligt och köra lägre frekvens men med fullt acceptabel prestanda på en 200:- passiv tornkylare.

De riktigt intressanta är när företag lyckas få fram vattenkylningsprodukter som får andra produkter att se ut att vara från slutet av 90-talet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av BjK:

Snyggt! Jag använde mig av en Elektrisk koltändare för att värma rören, då blir inte värmen lika koncentrerad och det är ''bara'' att hålla rätt avstånd och vända för att värma runt om

https://i.imgur.com/4PA5Czm.jpeg

Ooh den ser rätt vettig ut faktiskt. Tyckte det var lite knepigt med värmepistolen just eftersom det är sån koncentrerad stråle och tog sån tid att värma upp så pass mycket för att böja

Permalänk
Medlem

Trevlig video, uppskattas!

Själv ska jag gå på min första vattenkylningsloop någonsin nu vid jul...men det blir mjuka rör.
Måste lära mig hur man ska planera rördragning och tänkte mjuka rör är en bra början.

Är det kul blir det hårda rör nästa gång

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Nimman:

Trevlig video, uppskattas!

Själv ska jag gå på min första vattenkylningsloop någonsin nu vid jul...men det blir mjuka rör.
Måste lära mig hur man ska planera rördragning och tänkte mjuka rör är en bra början.

Är det kul blir det hårda rör nästa gång

Vad kul! Låter väldigt rimligt att gå på mjuka rör först.
Ett misstag jag ofta gör är att blanda ihop in- och utporten på pumpen. Är inget som kan skadas direkt men allt man hade planerat går åt motsatt håll istället

Släng upp en bild (och tagga gärna mig) när du har fått ihop vattenkylningen

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!
Själv får man nog ta in en VVS firma

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Bra jobbat @kenneth! Går hur bra som helst det här!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Vad landar slutpriset på för ett helt vattenkylningskit av det här slaget?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad landar slutpriset på för ett helt vattenkylningskit av det här slaget?

Försökte dra ihop allt på Inet just nu och där landar det på ca 13k för bara vattenkylningsgrejerna. Så det är ju inte billigt direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Försökte dra ihop allt på Inet just nu och där landar det på ca 13k för bara vattenkylningsgrejerna. Så det är ju inte billigt direkt

Oj! Att det var såpass dyrt hade jag aldrig kunnat gissa. Jag har ju alltid tänkt att det vore svårmotiverat med vattenkylning, även som hobby med tanke på att det är pengar du kan lägga på ännu mer högpresterande hårdvara, och blir väl då bara aktuellt när du köpt det absolut bästa som går att köpa för pengar, typ Alder Lake i9 och ett 3090 för den entusiast som primärt spelar, streamar och renderar lite videor etc. Trots det stöter man ändå på vattenkylda riggar rätt så ofta här på forumet och på marknaden.

Det måste väl finna mer prisvärda alternativ kan jag tänka? Hur kan det prisspannet tänkas se ut? Gissar att de här grejerna inte nödvändigtvis är instegsprylar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Chris_Kadaver:

Oj! Att det var såpass dyrt hade jag aldrig kunnat gissa. Jag har ju alltid tänkt att det vore svårmotiverat med vattenkylning, även som hobby med tanke på att det är pengar du kan lägga på ännu mer högpresterande hårdvara, och blir väl då bara aktuellt när du köpt det absolut bästa som går att köpa för pengar, typ Alder Lake i9 och ett 3090 för den entusiast som primärt spelar, streamar och renderar lite videor etc. Trots det stöter man ändå på vattenkylda riggar rätt så ofta här på forumet och på marknaden.

Det måste väl finna mer prisvärda alternativ kan jag tänka? Hur kan det prisspannet tänkas se ut? Gissar att de här grejerna inte nödvändigtvis är instegsprylar?

Det går helt klart att få ner priset. Nu var det med dubbla radiatorer och disto plate som inte är ett måste. Går helt klart att få ner priset men lär fortfarande vara dyrare än luftkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Oj! Att det var såpass dyrt hade jag aldrig kunnat gissa. Jag har ju alltid tänkt att det vore svårmotiverat med vattenkylning, även som hobby med tanke på att det är pengar du kan lägga på ännu mer högpresterande hårdvara, och blir väl då bara aktuellt när du köpt det absolut bästa som går att köpa för pengar, typ Alder Lake i9 och ett 3090 för den entusiast som primärt spelar, streamar och renderar lite videor etc. Trots det stöter man ändå på vattenkylda riggar rätt så ofta här på forumet och på marknaden.

Det måste väl finna mer prisvärda alternativ kan jag tänka? Hur kan det prisspannet tänkas se ut? Gissar att de här grejerna inte nödvändigtvis är instegsprylar?

Finns vattenkylning i olika prisnivåer! Kolla här exempelvis på färdiga kit som går att beställa.

https://www.inet.se/kategori/683/kit

Lägg på 2000kr för ett vattenblock till GPUn. Kanske något mer för ytterligare smågrejer.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Varför valde du just PETG? Har själv kollat på PETG men känns lite sketchy om rören börjar mjukna redan vid 45 grader typ så blev att jag valde ZMT soft tubing.

Lutade åt akryl ist för PETG då det inte mjuknar på samma sätt men va dyrare så blev ZMT iaf.

Det är inte billigt iaf, tror mitt gick på 11k med soft tubing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag kör också 90 vinklar för att slippa böja en massa, flippar ut helt efter ett tag annars.

Finns även förböjda rör med 90 graders vinkel, så sparar man ett gäng vinkel-anslutningar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det måste väl finna mer prisvärda alternativ kan jag tänka? Hur kan det prisspannet tänkas se ut? Gissar att de här grejerna inte nödvändigtvis är instegsprylar?

Absolut, skulle säga att man kan börja från strax under 3.000:
https://www.inet.se/kategori/683/kit?sortColumn=price&sortDir...

Då är det vettig pump/reservoar och sen bygger man ut det därifrån över tid ett steg i gången.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, skulle säga att man kan börja från strax under 3.000:
https://www.inet.se/kategori/683/kit?sortColumn=price&sortDir...

Då är det vettig pump/reservoar och sen bygger man ut det därifrån över tid ett steg i gången.

Ah okey. Det känns ju överkomligt om man lägger pengar på en premiumburk. Har ju spanat in andras byggen men aldrig brytt mig om att kolla upp delar och kostnad tidigare utan bara konstaterat att listan över delar ofta blir lång. Fattar att Kenneth som trots att han tillhör redaktionen ännu inte satt sit in i det, förrän nu så. Jag kommer nog köra på med luftkylning i den kommande riggen men lite nyfiken på vatten är man ju ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag kommer nog köra på med luftkylning i den kommande riggen men lite nyfiken på vatten är man ju ändå.

Det är en liten hobby i hobbyn…
Jag gillar det för att när man adderar till tillräckligt med radiator och gpu-block sen så blir ljudnivån väldigt behaglig. Mina fläktar snurrar i princip på konstant (låg) fart. Då styr jag fläktarna baserat på vattentemperaturen (man får köpa till en termometer för det, så ytterligare kostnader… det tar aldrig slut, utflödet av pengar när man väl börjat med vatten )

Visa signatur

Dator: Mac