Bra högtalare till datorn runt 1000-1500 kr

Permalänk
Avstängd

Förutom hifitorget så kan jag rekommendera rehifi.se
Köpt 3 ggr och det har alltid varit välpaketerat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av njanja:

Hej

Helst jag vill nya. När det gäller plats det spelar ingen roll. Tanke var att byta ut mina högtalare i vardagsrum.
Där jag har 5.1 (2 golv, 1 center och 2 bak). Dom jag kan äntligen i sovrummet eller köket.
Dessa som jag har idag, dom är nästan över 20år gamla, det har hänt ganska mycket på marknaden.
Jag är intresserat för atmos, vet inte om det är värt att satsa eller ska man satsa för 5.1 eller 7.1.
Budgeten är inte bestämt än, men det ska vara inom rymliga gränser.

mvh
Njanja

Du vill alltså egentligen inte ha billiga bordshögtalare ? Men 20 år är ingen ålder på en högtalare om den var bra från början är den bra idag, det händer nästan inget med ljudkvaliten utan det är designmodet som ändras mest, 20 år är dessutom så nytt att man antagligen använde simulatorer för att designa dem så åldern i sig är absolut inget problem men man kan ju vilja byta till nått bättre oberoende av åldern.

Jag tycker du bör se Atmos som nått du kan expandera med, det är inget som bör påverka valet av grundhögtalarna såvida du inte jagar budgetmodeller där man har "fusk-atmos" dvs högtalare som pekar år nått roligt håll för att man ska lyssna på reflexerna från dem.
Det viktigaste är att ha ett par bra frontar, helst ett par golvare som själva klarar av basen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av njanja:

Hej

Helst jag vill nya. När det gäller plats det spelar ingen roll. Tanke var att byta ut mina högtalare i vardagsrum.
Där jag har 5.1 (2 golv, 1 center och 2 bak). Dom jag kan äntligen i sovrummet eller köket.
Dessa som jag har idag, dom är nästan över 20år gamla, det har hänt ganska mycket på marknaden.
Jag är intresserat för atmos, vet inte om det är värt att satsa eller ska man satsa för 5.1 eller 7.1.
Budgeten är inte bestämt än, men det ska vara inom rymliga gränser.

mvh
Njanja

Jag slår ett slag för klipsch, bra Bang for the buck, vill man ha bättre ljud blir det snabbt väldigt mycket dyrare. Första frågan jag har är om du har en dac?

Kolla på begagnad klipsch golvare, 6.5”arna har jag hört att vissa tycker lirar bättre än 8”arna som jag har. Men de går riktigt lågt och behöver inte ens kompletteras med sub. Dock kan det rekommenderas till film, men för musik behövs det inte tycker jag.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Helst jag vill nya. När det gäller plats det spelar ingen roll. Tanke var att byta ut mina högtalare i vardagsrum.
Där jag har 5.1 (2 golv, 1 center och 2 bak). Dom jag kan äntligen i sovrummet eller köket.
Dessa som jag har idag, dom är nästan över 20år gamla, det har hänt ganska mycket på marknaden.
Jag är intresserat för atmos, vet inte om det är värt att satsa eller ska man satsa för 5.1 eller 7.1.
Budgeten är inte bestämt än, men det ska vara inom rymliga gränser.

mvh
Njanja

Håller med mrqaffe så högtalare är nog inget du behöver fundera på att byta ut utan det är nog mer förstärkaren i så fall om du vill ha Atmos och komplettera med extra högtalare för det i så fall

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har man möjlighet att placera dem vettig så är faktisk Ikea Eneby 30 en otroligt prisvärd högtalare, 1400 kr för ett par och de har en analog linjeingång så de går att koppla till datorn, däremot kan ju deras fyrkantiga design göra att de är svåra att placera på ett skrivbord men i klassen
"nya aktiva budgethögtalare" är de faktisk svårslagna vad gäller ljudkvaliten. (Man kan också para dem med en Google nest mini så blir det marknadens kanske bästa smarthögtalare)
https://www.ikea.com/se/sv/p/eneby-bluetooth-hoegtalare-vit-g...

Intressant produkt, jag skulle behöva biffa upp tv ljudet i ett rum. Kan man köra dessa parkopplade och ta tv ljudet in via linjeingången på dessa?
Letar egentligen efter en högtalare som kan kopplas in till tv, gärna ha en ingång för en cd spelare (med linjeingång och kopplad till tv kan vi stå ut med att spela skiva via bd spelaren men helst en egen ingång önskas) och ha blåtand för att streama ljud när det önskas. Jag vill alltså ha högtalarnas motsvarighet till Kinderägg här!

Kanske blir ett sidospår här men eftersom produkten från Ikea verkar lovande kanske det tillför något även till TS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av doctor_N:

Intressant produkt, jag skulle behöva biffa upp tv ljudet i ett rum. Kan man köra dessa parkopplade och ta tv ljudet in via linjeingången på dessa?
Letar egentligen efter en högtalare som kan kopplas in till tv, gärna ha en ingång för en cd spelare (med linjeingång och kopplad till tv kan vi stå ut med att spela skiva via bd spelaren men helst en egen ingång önskas) och ha blåtand för att streama ljud när det önskas. Jag vill alltså ha högtalarnas motsvarighet till Kinderägg här!

Kanske blir ett sidospår här men eftersom produkten från Ikea verkar lovande kanske det tillför något även till TS.

Du menar om de kan kopplas in med en kabel till ena och den länkar trådlöst till den andra ? Det vet jag personligen inte nått om, det är i vart fall inget problem att koppla dem med kabel för de har en linjeingång med 3,5mm tele på baksidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar om de kan kopplas in med en kabel till ena och den länkar trådlöst till den andra ?

Ja det hade ju varit det smidigaste! Ska kolla upp dom, tror det bli knas om jag måste dela signalen som kommer ut från tv'n till två högtalare, vill ju helst ha bara en sladd upp till högtalarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av doctor_N:

Ja det hade ju varit det smidigaste! Ska kolla upp dom, tror det bli knas om jag måste dela signalen som kommer ut från tv'n till två högtalare, vill ju helst ha bara en sladd upp till högtalarna.

Fråga Ikeas kundtjänst eller besök ett varuhus och prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.