Hur dimensionera en UPS till hemmanätverk

Permalänk
Medlem

Hur dimensionera en UPS till hemmanätverk

Kära Sweklockare!

Inför vintern vaknar preppertarmen till liv i den gamla gubben. Speciellt denna vintern kan miljöpartiets jävlandes med det svenska elnätet få synbara konsekvenser för oss alla. Därför sitter jag här i braskaminens sken och funderar kring hur man förlänger den tid man har tillgång till information vid ett eventuellt strömavbrott. Googlar febrilt förstås, men kan ngn dela med sig om erfarenhet och kunnande kring bland annat följande:
1) Räcker det med en UPS (uninterruptable power supply) till wifi, router, bredbandsmodem och eventuella mobila enheter
2) Vad händer med bredbandssignalen vid lokalt eller större strömavbrott. Körs de också på UPSer? Hur länge räcker de?
3) Förslag på märke, model, lösning....???

Jag tänker mig att man skall åtminstone förlänga några timmar, helst något halvt dygn, men förstås ingen ide att jag har längre backup än det finns någon bredbandssignal. Huvudsyftet är att ha tillgång till information utifrån, dvs gaming, nöje etc har låg prio.

Tack och bock!
/Calle

Permalänk
Medlem

Då skaffar du en radio med batterier för att få viktig information.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jo, det bör man ha förstås. ...och har det redan

Men informationsbandbredden på p4 är tveksam. De sköter dessutom sitt beredskapsuppdrag relativt mediokert så förutom en eventuell förvarning när ryssen kommer löser det inte mitt problem.

Permalänk
Medlem

Skaffa en normal UPS som håller tills du hinner starta ett elverk som du får fylla på, om du vill vara uppe en halv dag.
Tips: köp inget billigt line interactive-skit. De är inte ens värda namnet.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Du kan knappast räkna med långvarig internetåtkomst via bredbandet vid ett strömavbrott.

Citat:

Operatörernas basstationer är till exempel som regel utrustade med en viss reservkraft, men den räcker normalt endast under maximalt någon eller några timmar från det att strömavbrottet inträffade.

https://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Storningar-och-avbrott/

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Fast om du preppar för ryssen eller liknande så känns det som att en ups gör lika mycket nytta som ett paket nudlar. D.v.s. att den är försvinnande liten.

Eftersom du har en kamin gissar jag att du bor i hus? I så fall borde du väl skaffa en generator istället.

Med andra ord: Jag har inte den blekaste men jag måste ändå ordbajsa lite så fort jag får chansen.

Permalänk
Medlem

@Pappy : ok tack!

@twit : ok, tack! intressant då kanske min ide mer eller mindre faller. Då blir det enklare att köra 3G/4G med mobila enheter och simpla powerbanks de få timmarna / timmen

@trunk : Preppar inte för ryssen och som sagt då har jag batteriradio ...elverk är för seriöst för mig.
Ärligt ordbajsande ger cred i min bok! Tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av callexyz:

Kära Sweklockare!

Inför vintern vaknar preppertarmen till liv i den gamla gubben. Speciellt denna vintern kan miljöpartiets jävlandes med det svenska elnätet få synbara konsekvenser för oss alla. Därför sitter jag här i braskaminens sken och funderar kring hur man förlänger den tid man har tillgång till information vid ett eventuellt strömavbrott. Googlar febrilt förstås, men kan ngn dela med sig om erfarenhet och kunnande kring bland annat följande:
1) Räcker det med en UPS (uninterruptable power supply) till wifi, router, bredbandsmodem och eventuella mobila enheter
2) Vad händer med bredbandssignalen vid lokalt eller större strömavbrott. Körs de också på UPSer? Hur länge räcker de?
3) Förslag på märke, model, lösning....???

Jag tänker mig att man skall åtminstone förlänga några timmar, helst något halvt dygn, men förstås ingen ide att jag har längre backup än det finns någon bredbandssignal. Huvudsyftet är att ha tillgång till information utifrån, dvs gaming, nöje etc har låg prio.

Tack och bock!
/Calle

PTS föreskrifter säger att det ska finnas reservkraft för 2 till 24 timmar, beroende av hur många som drabbas vid ett strömavbrott i den aktuella utrustningen och om den står i tätort eller i spenaten.

Trevlig läsning
https://www.pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dok...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag har en mindre UPS (APC Pro 550 LCD) till min NAS men har också kopplat in min router på den. Dock medger inställningarna inte mer än max åtta minuter drift efter strömavbrott om man vill ha en styrd avstängning av den anslutna datorn, trots att kapaciteten skulle räcka för ungefär en timmes drift vid de ca 40-45 W som är inkopplade, enligt tillverkarens kurva.
Om jag väljer bort mjukavstängningsfunktionen kan jag driva saker längre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av callexyz:

Kära Sweklockare!

Inför vintern vaknar preppertarmen till liv i den gamla gubben. Speciellt denna vintern kan miljöpartiets jävlandes med det svenska elnätet få synbara konsekvenser för oss alla. Därför sitter jag här i braskaminens sken och funderar kring hur man förlänger den tid man har tillgång till information vid ett eventuellt strömavbrott. Googlar febrilt förstås, men kan ngn dela med sig om erfarenhet och kunnande kring bland annat följande:
1) Räcker det med en UPS (uninterruptable power supply) till wifi, router, bredbandsmodem och eventuella mobila enheter
2) Vad händer med bredbandssignalen vid lokalt eller större strömavbrott. Körs de också på UPSer? Hur länge räcker de?
3) Förslag på märke, model, lösning....???

Jag tänker mig att man skall åtminstone förlänga några timmar, helst något halvt dygn, men förstås ingen ide att jag har längre backup än det finns någon bredbandssignal. Huvudsyftet är att ha tillgång till information utifrån, dvs gaming, nöje etc har låg prio.

Tack och bock!
/Calle

Själv funderat på detta och upser brukar inte vara för långvarig drift. kanske finns någon ups där man kan koppla till externa batterier för att förlänga driften och att upsen kan ladda de större batterierna men har inte hittat något än själv? tänk dig en ups med låt säga bly acc på 20AH MEN så kan du kanske koppla till egna batterier också. kanske 2 stora 240AH djupcykelsbatterier. då kan du driva många saker ett bra tag.
Ett alternativ är ju att skaffa en inverter med ren sinus våg och sedan bygga upp en egen liten batteribank som förslagsvis laddas av en solpanel. kostsammare men lättare att få det som man vill.

Elverk som drivs av bensin eller disel är rätt bra men har man som jag grannar ganska nära inpå är det opopulärt mitt i natten. mitt verk är dessutom rätt litet så det måste tankas var fjärde timma.

köpte det för 5 år sedan och har använt det 1 gång hittills så att slänga pengar på ett större och kanske tystare känns lite bortkastat just nu. men en tyst batteribank kanske kostar en bråkdel av ett finare elverk och man kan ha allting inomhus. var inte kul att stå i snöovädret och dra igång det där jäkla sura åbäket.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

PTS föreskrifter säger att det ska finnas reservkraft för 2 till 24 timmar, beroende av hur många som drabbas vid ett strömavbrott i den aktuella utrustningen och om den står i tätort eller i spenaten.

Trevlig läsning
https://www.pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dok...

Tack Ahpex!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Själv funderat på detta och upser brukar inte vara för långvarig drift. kanske finns någon ups där man kan koppla till externa batterier för att förlänga driften och att upsen kan ladda de större batterierna men har inte hittat något än själv? tänk dig en ups med låt säga bly acc på 20AH MEN så kan du kanske koppla till egna batterier också. kanske 2 stora 240AH djupcykelsbatterier. då kan du driva många saker ett bra tag.
Ett alternativ är ju att skaffa en inverter med ren sinus våg och sedan bygga upp en egen liten batteribank som förslagsvis laddas av en solpanel. kostsammare men lättare att få det som man vill.

Elverk som drivs av bensin eller disel är rätt bra men har man som jag grannar ganska nära inpå är det opopulärt mitt i natten. mitt verk är dessutom rätt litet så det måste tankas var fjärde timma.

köpte det för 5 år sedan och har använt det 1 gång hittills så att slänga pengar på ett större och kanske tystare känns lite bortkastat just nu. men en tyst batteribank kanske kostar en bråkdel av ett finare elverk och man kan ha allting inomhus. var inte kul att stå i snöovädret och dra igång det där jäkla sura åbäket.

Tänkvärt! Jag får nog tänka nytt. Underskattade effektbehovet, överskattade hur länge det lokala bredbandet fungerar och känner att elverk är för stort steg. Nöjer mig för denna gång med att se över matlagning, ved till kamin, vatten, powerbanks till mobiler och testa nödradion.

Jag rekommenderar alla att nu innan(?) vintern se över sin personliga krisberedskap. En bra början är här. https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/forbered-dig-fo...
Större risk än tidigare att det svenska elnätet får störningar. Tacka MP för det.

Tack för alla fina svar! Ha en trevlig vinter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av callexyz:

Tänkvärt! Jag får nog tänka nytt. Underskattade effektbehovet, överskattade hur länge det lokala bredbandet fungerar och känner att elverk är för stort steg. Nöjer mig för denna gång med att se över matlagning, ved till kamin, vatten, powerbanks till mobiler och testa nödradion.

Jag rekommenderar alla att nu innan(?) vintern se över sin personliga krisberedskap. En bra början är här. https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/forbered-dig-fo...
Större risk än tidigare att det svenska elnätet får störningar. Tacka MP för det.

Tack för alla fina svar! Ha en trevlig vinter!

Vill du verkligen gå all in med batterier så är lifepo4 nog vägen att gå. Vissa varianter kan du få ut över 3000 ladd cykler vid 100% urladdning vilket är väldigt imponerande. Blyaccar gillar inte mer än 50% urladdning men du kan gå ned till 20% med minskade cykler.

Det jag har i nöd väg nu är lite olika bly batterier, alla i olika typer av hälsa. större gamla start batterier(inte bra att använda som kraft källa men gratis) samt mindre djupcykels batterier ofta funna i många upser. allt från 4 AH till 17 AH. försöker hålla alla dessa i god vigör.
Utöver det har jag en inverter med ren sinus våg som klarar 200 watt. den duger för att få viss belysningen att gå och laddare och annat.
Sen har vi biltemas största bensin generator även den med ren sinus våg. den levererar 1700 watt kontinuerligt och kan ta start watt på 2000. Den låter och är ful men det är den man kopplar in element till och kylskåp och frys. Det är här jag funderar på en större på kanske 4000 watt då kan jag köra en värme pump OCH kyl och frys + nått element.
Min värme besatthet beror på att jag har vattenburen värme som jag bara kör när luft luft pumparna inte pallar. den har elpatron så det är inget man njuter av att köra med dessa priser. men fryser det så systemet har jag ALLVARLIGA problem. Idag måste man nästan ha en genrator med ren sinus våg. all känslig elektronik klarar inte av de billigare varianterna med modifierad sinus våg som det så fint heter, det är RIKTIG ful ström. Vill man ha en sådan kan man få punga ut med närmare 15000kr.

Går elen hemma på vintern(får notis på mobilen), så släpper jag i princip allt jag gör och åker hem PGA vattnet.

Som du ser finns det mycket att lära och är du en prepper av rang så har du snart hela källaren full av lifepo4 batterier med tillhörande ladd och balans system samt starka inverters

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Huruvida man behöver ren eller modifierad sinusvåg är ju till 100% beroende på vad som ska drivas. Majoriteten av prylar fungerar bra med modifierad, men effektiviteten blir lidande och eventuella störningar kan förekomma. TV, dator, diverse laddare, kylskåp och så vidare har generellt inget problem med det t.ex.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Eaton har en UPS väljare på sin hemsida där man kan dimensionera en UPS efter sitt behov.

http://powerquality.eaton.com/UPS/selector/SolutionOverview.a...

Man kan glömma att kunna köra datorer i flera timmar på en vanlig UPS utan vi snackar snarare några minuter. En UPS använder man för att stänga ner en server i lugn och ro eller i större professionella sammanhang för att hålla liv i servern under tiden som det tar för det automatiska reservkraftverket att starta.