Når inte säkra websidor från Appleenheter

Permalänk

Når inte säkra websidor från Appleenheter

Hej!
Hjälper en vän med ett skumt fel.
En nyinstallerad router(D-Link) sitter bakom ett kabelmodem i ett fibernät i ett lägenhetshus. Routern är konfad så som jag brukar sätta upp routrar. Och allt funkar som det ska på den windowsdator jag testade mot.
Men från Apple-enheter så som iphone/pad och även Macbook kan jag inte nå säkra websidor som till exempel transportstyrelsen, handelsbanken, swedbank. Andra sidor funkar.

Får inga felmeddelanden från webläsaren på iphone/pad, sidan försöker bara ladda tills det inte går.
Men i Safari på Mac får jag till slut en varning om att Dlink har ett självsignerat certifikat, dvs ej verifierats av 3e part. Vet inte om detta kan vara problemet eller om det är nån inställning i routern som jag bommat. Hjälper dock inte att välja att lita på certifikatet...

Nån som har nån idé?

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så att klockan/tiden är fel?

Permalänk
Medlem

Annars är Apple enheter extra känsliga på självsignerade certifikat, så eventuell MITM-funktion för granskning av TLS-trafik i D-Link bör stängas av för full Apple-kompatibilitet. Men det låter helt insane att det skulle finnas en sådan funktion i en D-Link av alla budget-prylar där ute.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Tackar för tipsen! Jag ska undersöka dessa saker nästa gång! Återkommer

Permalänk

Är det samtliga HTTPS-sidor som du inte når? Jag vet att många enheter, t ex min Synology fick problem med HTTPS mot siter som hade LetsEncrypt när de bytte sitt certifikat.