Qualcomm avtäcker Snapdragon 8 Gen 1 för nästa generations telefoner

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm avtäcker Snapdragon 8 Gen 1 för nästa generations telefoner

Med prestandaförbättringar på alla fronter och nytt namnschema är Qualcomm redo att med Snapdragon 8 Gen 1 inta telefoner i toppsegmentet.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Så en Big.Medium.Little modell?
Helt ok namngivning, om de följer den. Och all förbättring av kameran är positivt!

Permalänk
Medlem

Bra det stora problemet tycker jag är att mellansegmentcpuerna är för slöa, nya bättre top lär göra att de mer normaldyra mobilerna blir snabbare.

Annars så har ens mobil många begränsningar, jag upplever inte flagskeppstelefonerna är för slöa utan små. Men kretser lär sitta i surfplattor och annat.

Permalänk
Medlem

För min del är mobiler gott och väl snabba nog. Min budgetmobil har ungefär 10% av beräkningskraften av dagen topchip och det fungerar bra ändå. Bättre ARM är intressant för framtida datorer, konsoler och kommande VR-headset.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med ARMv9? Måste man kompilera om en app för att den skall dra full nytta av det?

Permalänk
Snusfri

Min Xiaomi Mi 11i 888 får räcka några år för mig.

Permalänk
Medlem

Frågan är som alltid vem som behöver prestandan och till vad, men dessa kommer troligen bli riktigt imponerande och antagligen vara nära Apple till och med!

Skulle vara mer intressant att se vad de har på gång för PC med kanske 8 X2 och lite mer fri effekt

Namngivningen är ju fantastisk

Dock kan jag tycka att ’Gen 1’ är något långt. Hade kunnat vara året istället (2022) i så fall

Permalänk
Medlem

Xiaomi 12 sägs bli första telefonen med denna nya systemkrets, blir intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Frågan är som alltid vem som behöver prestandan och till vad, men dessa kommer troligen bli riktigt imponerande och antagligen vara nära Apple till och med!

Skulle vara mer intressant att se vad de har på gång för PC med kanske 8 X2 och lite mer fri effekt

Namngivningen är ju fantastisk

Dock kan jag tycka att ’Gen 1’ är något långt. Hade kunnat vara året istället (2022) i så fall

Vore va trevligt om processorer skulle komma med årtal i namnet så enkelt visste hur gammal den var.
Iofs 8-2022 är inte så mycket kortare än 8-Gen 1

Permalänk
Medlem

Xiaomi la upp detta och skrev håll utkik efter deras nästa mobil typ. Ska bli spännande och se

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Vore va trevligt om processorer skulle komma med årtal i namnet så enkelt visste hur gammal den var.
Iofs 8-2022 är inte så mycket kortare än 8-Gen 1

Det vore önskvärt att även program bytte mer till datumformat istället. AMDs sätt att namnge drivrutiner är klart bättre än Nvidias.

Permalänk

Qualcomm är inte i närheten av Apple. De kan fortsätta drömma.

Permalänk
Nyhetschef
Skrivet av Kulturman:

Hur funkar det med ARMv9? Måste man kompilera om en app för att den skall dra full nytta av det?

ARMv9 är bakåtkompatibel med ARMv8.

Det heter inte bakgrundskompatibelt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Qualcomm är inte i närheten av Apple. De kan fortsätta drömma.

Jaha hur då. Snapdragon finns i alla de stora telefon märken för Android. Även Xiaomi och ZTE som är större än Apple använder Qualcomm och deras telefoner har faktiskt mer avancerad hårdvara i sig. Även Oneplus, Sony och Oppo kör Qualcomm.
Det är som att jämföra äpple mot päron. Båda lika goda och lika dåliga.

Permalänk
Medlem

10 Gbps (hoppas det är Gbps och inte GBps) i nerlänk? Mitt hemmanät är bara delvis så snabbt.

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Jaha hur då. Snapdragon finns i alla de stora telefon märken för Android. Även Xiaomi och ZTE som är större än Apple använder Qualcomm och deras telefoner har faktiskt mer avancerad hårdvara i sig. Även Oneplus, Sony och Oppo kör Qualcomm.
Det är som att jämföra äpple mot päron. Båda lika goda och lika dåliga.

De är också anledningen till att Androidmobiler inte kan uppdateras längre än tre år. Du kan tacka Qualcomm för det!