Permalänk
Medlem

ASUS dåligt val (för grafiskt jobb)?

Hej hopp!
Efter att ha funderat i flera år på att gå över till PC från Mac slog jag till på en bärbar dator från ASUS för två veckor sedan. Datorn heter ASUS TUF FX505G och har i5-processor av nionde generationen, 8 GB DDR4 och 512 GB SSD. Bara ett par minuter sedan jag knäppt på den, under registreringen av Windows-kontot, började fläktarna att susa ganska kraftigt. Det fortsatte i princip hela tiden under installationen. När jag sedan laddade ner och installerade Adobe CC-programmen var fläktarna väldigt högljudda och det fortsatte när jag använde programmen. Sen upptäckte jag att batteritiden var usel, men det är väl så med speldatorer. Skärmen visade inte färger korrekt, rött blev mer åt orange. Jag trodde datorn skulle lämpa sig för grafiska arbetsuppgifter men jag förstår nu att så inte är fallet. Den kostade 7 499 kronor hos Elon Ljud & Bild, en rabatt på 2 500.

Processorn är kanske för svag för tunga applikationer, i5 9:e generationen? Minnet kan utökas till 32 GB tror jag. Ett annat minus är att den saknar minneskortläsare, vilket är bra när man ska ladda in bilder, men det går väl att koppla till. Försökte returnera den via ångerrätten men säljaren var inte så pigg på det. Han bara föreslog att deras verkstad skulle försöka åtgärda bristerna. Jag gick med på det. Datorn står på verkstad sedan 22 november. Kan skärmen kalibreras? Kan fläktarnas sus dämpas? Men i så fall kanske processorn riskerar att överhettas.

På Elgiganten finns en MacBook Pro 16 tum från 2019, i7 9:e generationen, som stått som demodator i ca 2 år. Priset har sänkts från 23 990 till 14 996. Men då vet man ju inte hur länge till den får vara med när Apple lämnat Intel. Utan portar och omöjlig att reparera. Kan inte ens byta batteri, det sitter fastklistrat. Vet inte om det varit bättre. Skärmen hade varit sjukt mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Det finns många olika modeller av FX505, jag antar att den du har är en FX550GT eftersom det är den enda jag kan hitta med en 9:e gen i5:a. Jag kan inte hitta någon recension på just den modellen, men recensioner på andra FX505-modeller nämner ofta att de blir varma och är högljudda. Det är väl vad man kan förvänta sig av en billig spellaptop, fokuset är mer på att trycka in så mycket spelprestanda som möjligt medan saker som ljudnivå och färgåtergivning inte har särskilt hög prioritet.

Permalänk
Medlem

Den modellen du valt verkar inte särskilt lämpad för professionell creative-work. Utbudet är kraftigt begränsat ju mindre man spenderar, särskilt med Laptops. Sen vet man inte vad man får för kylarlösning heller med dom flesta modellerna. Nya laptops går att manipulera rätt så mycket med undervoltning, speedshift och begränsa PowerLimits men det kräver lite mer fördjupning och intresse att läsa på inom över/underklockning.

Iaf, ja man kan kalibrera skärmar med rätt verktyg och skapa en ICC-profil. Dessa fungerar dock inte i alla applikationer och ger inte bättre resultat än vad skärmen är kapabel till.

Fläktarnas sus kan eventuellt manipuleras med någon medföljande Asus-mjukvara anpassad att göra lite övergripande enkla inställningar.

Det blir såklart bättre, men frågan är om du kommer bli nöjd med tanke på kraven du har? Apple ligger i framkant när det kommer till saker du nämnt

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Tänker rent spontant att 8GB ram kanske är lite i underkant om man börjar jobba grafiskt och därav som allt annat får jobba hårdare = fläktar låter mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Den modellen du valt verkar inte särskilt lämpad för professionell creative-work. Utbudet är kraftigt begränsat ju mindre man spenderar, särskilt med Laptops. Sen vet man inte vad man får för kylarlösning heller med dom flesta modellerna. Nya laptops går att manipulera rätt så mycket med undervoltning, speedshift och begränsa PowerLimits men det kräver lite mer fördjupning och intresse att läsa på inom över/underklockning.

Iaf, ja man kan kalibrera skärmar med rätt verktyg och skapa en ICC-profil. Dessa fungerar dock inte i alla applikationer och ger inte bättre resultat än vad skärmen är kapabel till.

Fläktarnas sus kan eventuellt manipuleras med någon medföljande Asus-mjukvara anpassad att göra lite övergripande enkla inställningar.

Det blir såklart bättre, men frågan är om du kommer bli nöjd med tanke på kraven du har? Apple ligger i framkant när det kommer till saker du nämnt

Nej det är tveksamt om jag skulle bli nöjd. Hade datorn varit påslagen i butiken hade jag i alla fall kunnat se hur skärmen var. Hade varit bättre att jag köpt en MacBook Pro från 2015, den hade inte haft de här problemen. Men å andra sidan vet man inte hur länge den haft support. MacOS Monterey är kanske sista systemet den kan ta. Den kan man också byta hårddisk i, men inte de nyare från 2016 och framåt.
Nu har den nya datorn stått på verkstad snart 2 veckor. De ska SMS:a mig när den är klar. Undrar om man ska undvika Elon Ljud & Bild framöver? Känns inte riktigt bra det här. Det jobbar bara en kille i verkstaden också så det kanske tar sin tid.
Men av de datorer som fanns i övrigt måste denna ändå varit en av de bättre. Det fanns en med 17-tumsskärm för 6 990, men den hade Celeron-processor så den undvek jag. Måste vara ännu sämre än i5.

Permalänk

Öppet köp? isåfall lämna tillbaka och köp något som du blir nöjd med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Nej det är tveksamt om jag skulle bli nöjd. Hade datorn varit påslagen i butiken hade jag i alla fall kunnat se hur skärmen var. Hade varit bättre att jag köpt en MacBook Pro från 2015, den hade inte haft de här problemen. Men å andra sidan vet man inte hur länge den haft support. MacOS Monterey är kanske sista systemet den kan ta. Den kan man också byta hårddisk i, men inte de nyare från 2016 och framåt.
Nu har den nya datorn stått på verkstad snart 2 veckor. De ska SMS:a mig när den är klar. Undrar om man ska undvika Elon Ljud & Bild framöver? Känns inte riktigt bra det här. Det jobbar bara en kille i verkstaden också så det kanske tar sin tid.
Men av de datorer som fanns i övrigt måste denna ändå varit en av de bättre. Det fanns en med 17-tumsskärm för 6 990, men den hade Celeron-processor så den undvek jag. Måste vara ännu sämre än i5.

Själv instämmer jag helt med att du är missnöjd med Asus. Har haft ett par stycken Asus-skärmar och båda har haft en grynig ytbehandling som visar sina sämsta sidor särskilt i vita färger.

TUF:en är väl en av de mest prisvärda laptops på marknaden idag men du kanske inte är intresserad av prestanda?

Vad exakt vill du ha? Vilka krav har du på laptopen och till vilket pris? Jag själv inte är inte särskilt insatt i laptops men kanske någon annan kan ge tips här på SweC.

Skrivet av hollowman71:

Öppet köp? isåfall lämna tillbaka och köp något som du blir nöjd med!

Jaa utnyttja öppet köp. Gå tillbaka och berätta att du inte är nöjd med produkten och varför.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Behöver en dator som jag kan arbeta med bildredigering, hemsidor och produkter som ska gå till tryck. I första hand skulle jag egentligen behöva byta ut min gamla Mac Pro 5.1 från 2012 som är ute ur leken, men jag ville känna mig för med en PC-laptop för att se hur det är att arbeta i Windows innan jag byter. Men eftersom jag aldrig ägt en PC hittills (köpte Mac redan 1998) så kanske det blir motigt att byta miljö. Men vilket val har jag? Apples datorer har extrema priser i dag. Skulle inte ha något emot nya Mac Pro från 2019, men ingångspriset är 71 995 kr och då får man en dator man måste uppgradera omedelbart (256 GB SSD, 32 GB RAM och ett halvkasst grafikkort). iMac och MacMini är jag totalt ointresserad av. Gamla Traschcan? Fortfarande väldigt dyr och allt mer på efterkälken.
Fick uppfattningen att butiken inte gärna tar tillbaka datorn. Den skulle ju ’’lagas’’ först. Det står att man har 30 dagars returrätt på Elons hemsida, men gäller det datorer om man börjat använda dem? Jag förhastade mig här känner jag. Datorn har inte displayport och ingen kortläsare heller. Dock har den plats för 2,5"-SSD, vilket är bra. Det avskaffade Apple redan i 2012 års MacBook Pro. Svagt. Att man inte ska kunna välja vilken sorts SSD man vill använda.
Det tar 3 minuter att starta upp min nuvarande Mac, helt sanslöst. Och då har jag ändå 2,5"-SSD i den. Den ska kolla minnet innan den kan fortsätta, och det tar sin tid när det sitter 128 GB i den. Sen susar och viner den ganska påtagligt. Fläktarna på grafikkortet snurrar i mycket höga varvtal vid varje start beroende på att kortet inte är ett Apple original utan ett flashat PC-kort. Låter nästan som en hårtork. USB 2.0 är inte heller high tech direkt. Har funderat på Hackintosh men när Apple väl har gått över helt till ARM-arkitektur och droppat supporten för Intel, så lär väl Hackintoshen dra sin sista suck. Min nuvarande dator är delvis hackad via Open core. Utan det hade jag inte kunnat köra in Big Sur 11.6.1 som jag har nu.

Permalänk
Medlem

Jag äger precis som du en Macbook pro från 2012 som börjar tappa formen så valde att uppgradera nu under Black Friday. Blev pga av jobb tvungen att ha en bättre bärbar dator nu direkt så fick slå till på det som fanns ute, inom för mig rimlig prisnivå. Valde att köpa en Macbook Air M1 256gb för 10500kr. Kombinerar den med en SSD vid sidan av. Ska precis som du sitta med bildbehandling osv. Nu har jag inte börjat använda den så mycket än men räknar med att den ska klara det som krävs. Som bonus slipper du allt vad fläktar heter vilket alltid är skönt. Hade aldrig valt en PC laptop pga av problemen du tar upp. Sitter med en stationär PC och gillar den kombinationen.

Jag förstår inte riktigt varför den är på lagning? Var det något direkt fel på den som de hittade? Var du för sent ute när du skulle ångra köpet eller varför var inte säljaren "pigg på det"? Känns konstigt. Jag lämnar tillbaka saker hit o dit jämt utan problem, däremot aldrig handlat på Elon. Tror personligen du hade uppskattat att fortsätta med Mac inom kategori bärbart. Just där är det enligt mig på en egen nivå.

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Skrivet av norda72:

Behöver en dator som jag kan arbeta med bildredigering, hemsidor och produkter som ska gå till tryck. I första hand skulle jag egentligen behöva byta ut min gamla Mac Pro 5.1 från 2012 som är ute ur leken, men jag ville känna mig för med en PC-laptop för att se hur det är att arbeta i Windows innan jag byter. Men eftersom jag aldrig ägt en PC hittills (köpte Mac redan 1998) så kanske det blir motigt att byta miljö. Men vilket val har jag? Apples datorer har extrema priser i dag. Skulle inte ha något emot nya Mac Pro från 2019, men ingångspriset är 71 995 kr och då får man en dator man måste uppgradera omedelbart (256 GB SSD, 32 GB RAM och ett halvkasst grafikkort). iMac och MacMini är jag totalt ointresserad av. Gamla Traschcan? Fortfarande väldigt dyr och allt mer på efterkälken.
Fick uppfattningen att butiken inte gärna tar tillbaka datorn. Den skulle ju ’’lagas’’ först. Det står att man har 30 dagars returrätt på Elons hemsida, men gäller det datorer om man börjat använda dem? Jag förhastade mig här känner jag. Datorn har inte displayport och ingen kortläsare heller. Dock har den plats för 2,5"-SSD, vilket är bra. Det avskaffade Apple redan i 2012 års MacBook Pro. Svagt. Att man inte ska kunna välja vilken sorts SSD man vill använda.
Det tar 3 minuter att starta upp min nuvarande Mac, helt sanslöst. Och då har jag ändå 2,5"-SSD i den. Den ska kolla minnet innan den kan fortsätta, och det tar sin tid när det sitter 128 GB i den. Sen susar och viner den ganska påtagligt. Fläktarna på grafikkortet snurrar i mycket höga varvtal vid varje start beroende på att kortet inte är ett Apple original utan ett flashat PC-kort. Låter nästan som en hårtork. USB 2.0 är inte heller high tech direkt. Har funderat på Hackintosh men när Apple väl har gått över helt till ARM-arkitektur och droppat supporten för Intel, så lär väl Hackintoshen dra sin sista suck. Min nuvarande dator är delvis hackad via Open core. Utan det hade jag inte kunnat köra in Big Sur 11.6.1 som jag har nu.

Du måste kunna hävda öppet köp!
Spelar ingen roll om du använt den! Motsvarar inte vara det som utlovas så kan du ångra köpet/öppetköp!
Gå till butiken och stå på dig!!

Laga en ny dator? Låter märkligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av toast_93:

Jag äger precis som du en Macbook pro från 2012 som börjar tappa formen så valde att uppgradera nu under Black Friday. Blev pga av jobb tvungen att ha en bättre bärbar dator nu direkt så fick slå till på det som fanns ute, inom för mig rimlig prisnivå. Valde att köpa en Macbook Air M1 256gb för 10500kr. Kombinerar den med en SSD vid sidan av. Ska precis som du sitta med bildbehandling osv. Nu har jag inte börjat använda den så mycket än men räknar med att den ska klara det som krävs. Som bonus slipper du allt vad fläktar heter vilket alltid är skönt. Hade aldrig valt en PC laptop pga av problemen du tar upp. Sitter med en stationär PC och gillar den kombinationen.

Jag förstår inte riktigt varför den är på lagning? Var det något direkt fel på den som de hittade? Var du för sent ute när du skulle ångra köpet eller varför var inte säljaren "pigg på det"? Känns konstigt. Jag lämnar tillbaka saker hit o dit jämt utan problem, däremot aldrig handlat på Elon. Tror personligen du hade uppskattat att fortsätta med Mac inom kategori bärbart. Just där är det enligt mig på en egen nivå.

Nej jag har en stationär Mac Pro, ingen bärbar. Det är den gamla modellen, före Trash can med en massa ventilationshål på fronten samt USB-uttag. Stor silverpjäs som väger 18 kg. Surrar, susar och viner. Det är den jag funderar på att pensionera, det har jag gjort i fyra år. Trodde man skulle ha råd med nya Mac Pro men icke.
’’Laga’’ var kanske fel ord. De skulle undersöka varför färgerna i skärmen inte är som de ska, och sen även få fläktarna att rusa mer sällan. Nej jag var inte för sent ute. Hade haft datorn i tre dagar. Jag frågade om man har returrätt på en dator när man börjat använda den och då sa han att han inte visste. Jag har pratat mycket datorer med denne säljare i ett par års tid och alltid haft bra konversationer, men nu verkar han annorlunda. Han skrev upp vad jag anmärkte på och skulle se över datorn. I dag 15 december har jag hämtat ut den. Det var en annan säljare som tog upp den från verkstaden, det fanns inga noteringar vad som hade gjorts, men var den inte bättre efter detta skulle jag återkomma. Jag måste väl göra ett nytt försök då. Att jag valde en PC beror på att jag inte har råd med Mac längre, priserna är extrema. Billigaste bärbara 16-tummaren kostar 29 995 kronor och då sitter man fast med alla specifikationer, kan inte uppgradera vare sig minne eller SSD. Knappt att man kan byta batteriet. Finns ingen plats för 2,5"-SSD som det faktiskt gör i ASUS-en. Men som sagt, man ska nog köpa dator för runt 20 000 för att få kvalitet, särskilt på PC-sidan. Är den inte bättre nu, vilket jag tvivlar på, ska jag försöka sälja den privat. Jag går inte tillbaka till affären igen. Den stod hos dem i 3 veckor, skulle få ett SMS när den var klar, men det kom inget. Jag vet inte, affären känns annorlunda nu än tidigare. Lika frikostig returrätt som hos Elgiganten verkar det inte vara.

Permalänk
Medlem

ASUS är nuförtiden längst ner i listan på vad jag köper... tror jag hellre köper "Tovarish" elektronik av en skum ryss på plattan än ASUS. Skitprodukter, skitservice, skitföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

ASUS är nuförtiden längst ner i listan på vad jag köper... tror jag hellre köper "Tovarish" elektronik av en skum ryss på plattan än ASUS. Skitprodukter, skitservice, skitföretag.

OK, då är det bäst att hålla sig undan detta märke framöver. Trodde inte att det var så dåligt. Skulle tro att de flesta bärbara i den här prisklassen, runt 10 000 SEK, har en del i övrigt att önska. Har en router av märket ASUS, den fungerar klockrent, har haft den i drygt två år.

Permalänk
Medlem

Måste fråga. Får du betalt för dessa jobb som ska till tryck etc? Om så är fallet är det väl egentligen inga konstigheter att du köper en dator som är anpassad för jobbet du gör? Om den nu kostar 30 tusen så är det väl värt det?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av norda72:

Nej jag har en stationär Mac Pro, ingen bärbar. Det är den gamla modellen

Har du inte en befintlig skärm som fyller ditt behov? Måste du arbeta på rörlig fot? Om inte och skärmen duger kan en stationär och ganska milt specad PC likt Swecs vinterdator för runt 10-11 kkr fylla det behovet, särskilt ifall du har mjukvara som lätt kan flyttas mellan olika oprativsystem.

Idag skulle jag säga att behovet av att byta ssd, minne och batteri är mindre viktigt än vad det var för 10 år sedan. Hårdvaran hinner ändå bli föråldrad innan man slår i taket. Men man är gärna kvar idéerna om att kunna byta komponenter vartefter fast man egentligen kanske inte behöver.

Grafiskt arbete är inte så värst mycket mer krävande än vad det var för 10 år eller ens 15 år sedan. Du lär kunna välja en modell som från början är rätt utrustad för dina behov och köra den till saliga dagar utan att egentligen behöva byta så värst mycket i efterhand.

De fastklistrade batterierna i Apples bärbar är mycket bättre än de gamla som man kunde byta själv. När jag väl behövde byta fläktar, mer internminne ordna ssd och nytt batteri (det gamla batteriet orkade max 20 minuter) till min MBPro 2009 insåg jag att dess Core2Duo ändå var för satans trött. Visst kostade det betydligt mer med en ny MBpro 2014 med 4-core i5. Fast den har ju hållit så mycket bättre och längre, inklusive batteriet som ändå körts hårdare men fortfarande ger flera timmar.

Står inför samma funderingar igen. Inget är akut med MBpron, men min utveckling tar mig mot mer krävande användning. Rätt specat och rätt tänkt kan jag få 5+ år drift utan att känna att jag måste byta någon komponent. Ett läge för år 2027 då det återigen lär finnas en ännu bättre modell att titta på.