Nvidia Geforce RTX 4000 "Lovelace" tillverkas på TSMC:s 5 nanometer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Trunk:

Jupp, det var jag som läste in lite extra mening i din text. My bad.

Nja. Men även om vi för enkelhetens skull utgår från att det stämmer så är inte det någon anledning att byta bara för att ens iphone är något år gammalt.

Jag kör fortfarande med en 6S och jag törs påstå att fler än 90 % av alla svenskar skulle klara sig utmärkt med den, förutsatt att de bytt ut batteriet. Trots sex(?) generationer av vad du kallar enorma hopp i prestanda så är det ingenting som den stora majoriteten behöver.

Även om man nu behöver en kraftfull mobil, vad klarar en iPhone 13 av som inte en, låt oss säga, tre år äldre modell klarar av?

Sen att nyare modeller har funktion man vill ha för att det är roligt, det är en annan sak.

Massor av saker klarar dom inte av tex dock krävs det mer specifika områden att hålla på med.
För anna 22 på Tiktok nej inte precis gör någon skillnad.

Jag är sjukt glad att min telefon är så bra att jag slipper ta med min mini systemkamera och min laptop.
Kan köra 95 % remote med skärm med telefonen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ditt 3080 kommer vara dubbelt så långsamt som ett 4080.

Älskar att det har varit samma visa generation ut och generation in. Men tillslut visar det sej aldrig vara så. Mitt gamla 1080TI är bara 50% "sämre" mot ett 3080 som skulle vara ca dubbelt så kraftfullt som ett 2080TI innan release. Man ska nog inte riktigt tro på vad dom som försöka sälja skiten säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Kan redan förutse....

Nvidias rekommenderade pris för ett GEFORCE RTX 4080, 14995:-

Inet/webhallen/komplett/etc pris för ett GEFORCE RTX 4080 48995:-

Och hela sveriges affärer får dela på 100 kort....från olika leverantörer

Du missar att vi behöver en autoklicker så vi hinner beställa

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ur ett globalt hållbarhetsperspektiv så ja. Det är egentligen helt vansinnigt att skaffa ny mobil, och andra prylar, varje år.. Att det hjälper hålla igång ekorrhjulen är ett ganska svagt argument, världsekonomin står eller faller inte pga mobiltelefonförsäljningen.

Men tvång? Nej, det är inte riktigt en bra väg att gå men med den utveckling som är med klimat och överexploatering så kanske det kommer bli så ändå till slut.

Det går alltid stoppa huvudet i sanden och säga "världen går inte under bara för att jag byter mobil varje år" och det är väl i grunden korrekt, problemet uppstår när flera miljarder människor tänker exakt likadant.

Exempel : Mitt 7970 fungerar fortfarande, det hade varit svårt att lira t ex BF 2042 på det om jag inte uppgraderat.

Hållbarhetskortet eller behovskortet kan bara dras i vissa specifika fall anser jag och rent generellt inte appliceras alls.

Eller så kan man ställa allt på sin spets, behövs en mobiltelefon alls ? Det fungerade på 70 talet utan så varför måste man ha en nu osv hela vägen bak till grottan och elden. Vem är det som bestämmer vad som är nödvändigt, lagom etc ?

Så fort det kryper för nära på de som vurmar om hållbarhet så att det påverkar det som de anser viktigt för sina liv, så brukar det ofta låta annorlunda. Men det är lätt att tala om för alla andra om vad som är lagom, behövs, hur ofta man bör byta etc - för det är baserat på vad man själv tycker och tänker och framför allt känner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Exempel : Mitt 7970 fungerar fortfarande, det hade varit svårt att lira t ex BF 2042 på det om jag inte uppgraderat.

Hållbarhetskortet eller behovskortet kan bara dras i vissa specifika fall anser jag och rent generellt inte appliceras alls.

Eller så kan man ställa allt på sin spets, behövs en mobiltelefon alls ? Det fungerade på 70 talet utan så varför måste man ha en nu osv hela vägen bak till grottan och elden. Vem är det som bestämmer vad som är nödvändigt, lagom etc ?

Så fort det kryper för nära på de som vurmar om hållbarhet så att det påverkar det som de anser viktigt för sina liv, så brukar det ofta låta annorlunda. Men det är lätt att tala om för alla andra om vad som är lagom, behövs, hur ofta man bör byta etc - för det är baserat på vad man själv tycker och tänker och framför allt känner.

Tror du väljer missförstå mig. Jag pratar inte om de som skaffar nytt när det gamla inte räcker till längre, även om det också kan bli ett problem i längden. Min poäng är att om alla världens människor fortsätter att byta upp sig vart eller vartannat år till nya mobiler, nya bilar, nya datorer osv. så kommer det inte hålla. Bryter man ner det på en en ensam människa så nej, det spelar ingen roll vilket jag också skrev, men när alla gör så kommer det skapa problem. Det har redan gjort det.

Till syvende och sidst är det ändå så att det är ingen mänsklig rättighet att kunna spela de senaste spelen, köra den senaste bilen, ha den senaste TVn mm. Det är en möjlighet men inget annat. Så jo, hållbarhet kan appliceras generellt just för att mänskligheten fungerar så. Ingen, eller iaf väldigt få, vill vara den som ensam tar ansvar och därför fortsätter alla i samma gamla spår och konsumerar, många gånger helt i onödan.

Nej, jag lever inte som jag lär, inte fullt ut i alla fall. Är dock väldigt självkritisk och tänker mer och mer på detta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tror du väljer missförstå mig. Jag pratar inte om de som skaffar nytt när det gamla inte räcker till längre, även om det också kan bli ett problem i längden. Min poäng är att om alla världens människor fortsätter att byta upp sig vart eller vartannat år till nya mobiler, nya bilar, nya datorer osv. så kommer det inte hålla. Bryter man ner det på en en ensam människa så nej, det spelar ingen roll vilket jag också skrev, men när alla gör så kommer det skapa problem. Det har redan gjort det.

Till syvende och sidst är det ändå så att det är ingen mänsklig rättighet att kunna spela de senaste spelen, köra den senaste bilen, ha den senaste TVn mm. Det är en möjlighet men inget annat. Så jo, hållbarhet kan appliceras generellt just för att mänskligheten fungerar så. Ingen, eller iaf väldigt få, vill vara den som ensam tar ansvar och därför fortsätter alla i samma gamla spår och konsumerar, många gånger helt i onödan.

Nej, jag lever inte som jag lär, inte fullt ut i alla fall. Är dock väldigt självkritisk och tänker mer och mer på detta.

Absolut, det är ingen mänsklig rättighet men också människans fria val att välja hur man vill leva sin tid på jorden (och spendera sina pengar indirekt).

Grundproblemet kanske inte är att vi byter upp oss varje år utan att vi blir än fler på jorden som byter upp oss, så överbefolkningen är det egentliga problemet. Men nu börjar vi sväva ut i politik och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Absolut, det är ingen mänsklig rättighet men också människans fria val att välja hur man vill leva sin tid på jorden (och spendera sina pengar indirekt).

Visst, har aldrig påstått något annat. Men just däri ligger en del av problematiken.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Moton:

Älskar att det har varit samma visa generation ut och generation in. Men tillslut visar det sej aldrig vara så. Mitt gamla 1080TI är bara 50% "sämre" mot ett 3080 som skulle vara ca dubbelt så kraftfullt som ett 2080TI innan release. Man ska nog inte riktigt tro på vad dom som försöka sälja skiten säger.

Varför jämför du ett Ti-kort mot ett vanligt? Säger inte att ditt 3080 dåligt men rättvist ska vara rättvist. Vi vet att priset för ett 3080 Ti inte är i närheten av vad det var när ett 1080 Ti var nytt.

Permalänk
Medlem

Hoppas kunna få en relativt fin ny dator för 25k nästa gen iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kalla iphone för ifån 2021, ganska cringe.

offtopic:
Nintendo borde göra en u-phone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Känner redan -1000 hype. Måste köra mitt 3080 i minst 10 år för att köpet ska kännas värt de.

"lanseras till slutet av år 2022."
känns mest segt att det dröjer så länge och inte släpps i Maj/Juni eller något.

Inte köpt något 3000 kort, funderade på att hoppa på 4000 serien till nästa uppgradering..
men ett år kvar altså

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du menar att man skulle införa typ "lifetime working" tvång på saker bara för dom funkar så ska man inte byta?

OnT: Om samma brist håller i sig kanske man kan sälja av sin 3080Ti för samma pris som den köptes in på och uppgradera? Why? Why not. 4K gaming baby.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ur ett globalt hållbarhetsperspektiv så ja. Det är egentligen helt vansinnigt att skaffa ny mobil, och andra prylar, varje år.. Att det hjälper hålla igång ekorrhjulen är ett ganska svagt argument, världsekonomin står eller faller inte pga mobiltelefonförsäljningen.

Jag har ägt tre smartphones totalt, och då tycker jag min senaste uppgradering för 5 år sedan var halvt onödig, så hade egentligen klarat mig på två. Ser inget behov av att byta telefon igen innan den här helt enkelt går sönder. Så jag förstår inte heller varför folk ska byta telefon hela tiden. Ringa, texta, surfa, spela fungerar ypperligt på en 5 år gammal telefon. Enda anledningen att byte vore väl om man är en seriös mobilgamer som vill spela det allra senaste och häftigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

OnT: Om samma brist håller i sig kanske man kan sälja av sin 3080Ti för samma pris som den köptes in på och uppgradera? Why? Why not. 4K gaming baby.

Varför tror du att du kommer få tag i ett kort att uppgradera till (för samma pris) om det är brist?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Varför tror du att du kommer få tag i ett kort att uppgradera till (för samma pris) om det är brist?

Du får nog läsa om meningen:
sälja av sin 3080Ti för samma pris som den köptes in på

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du får nog läsa om meningen:
sälja av sin 3080Ti för samma pris som den köptes in på

My mistake! ... men jag kan omformulera genom att bara ta bort parentesen:
Varför tror du att du kommer få tag i ett kort att uppgradera till om det är brist?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Känner redan -1000 hype. Måste köra mitt 3080 i minst 10 år för att köpet ska kännas värt de.

Själv fick jag mitt kort för 8,7k och har redan tjänat ihop pengarna genom att sälja min gamla kort för dyra pengar och minat när datorn inte används

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

My mistake! ... men jag kan omformulera genom att bara ta bort parentesen:
Varför tror du att du kommer få tag i ett kort att uppgradera till om det är brist?

För att allt går att lösa med lite VVV

Fick tag på en 3080Ti, har inget emot att kriga igen i 2 timmar utanför Webhallen för en 4080Ti. Om inget annat får man be svågern att försöka boka en i USA och skicka/ta med sig. Lösningar finns alltid för dem som verkligen vill

Det viktiga är väl ändå; Visst är det dags att kunna spela 4K@120hz utan problem?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kalla iphone för ifån 2021, ganska cringe.

Det heter ju ajFön

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan bli ungefär som 2080ti-lanseringen. För höga priser och översvämning av begagnade grafikkort efter att det inte kommer vara lönsamt att bryta krypton längre om ett år. Det går ju inte att veta säkert men mycket tyder på det.
Om så är fallet hoppas jag nvidia lärt sig något från 2080ti-lanseringen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mithras:

{ data-uri }

OnT: Om samma brist håller i sig kanske man kan sälja av sin 3080Ti för samma pris som den köptes in på och uppgradera? Why? Why not. 4K gaming baby.

4K gaming for life!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

{ data-uri }

OnT: Om samma brist håller i sig kanske man kan sälja av sin 3080Ti för samma pris som den köptes in på och uppgradera? Why? Why not. 4K gaming baby.

Känns inte riktigt som om det är troligt att det blir samma situation nästa gen där man kan sälja sitt gamla kort högre än inköpspriset. Detta har uppstått på grund av pandemin som orsakat enorm efterfrågan på både gaming och kryptovaluta. Är nog miljontals 3000 serie kort där ute som redan betalt sig själva via mining så när det blir dags att uppgradera gamingdatorn eller avveckla miningriggen är försäljningspriset inte så viktigt. Kan bli samma som Turing som släpptes efter miningrush där folk sålde Pascalkort billigt begagnat. Dock förutsätter det att mining slutar vara lönsamt förstås.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Verkar som iaf toppmodellen blir (problematiskt) strömtörstigt!