Hämta ut paket för över 10k kr?

Permalänk
Hedersmedlem

Hämta ut paket för över 10k kr?

Hur sjutton gör man då?

Posten tar tydligen inte emot kontant betalning över 10 000kr längre och kort verkar de inte ta heller. Postväxel står det att man kan betala med men det är ju lagom lätt att få ut en sådan när banken bara har öppet när jag jobbar.

Check vet jag att de tog för två år sedan, men hur är det nu?

Antar att det är många som hamnar i denna situation när det köps ny dator eftersom priset gärna drar iväg.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Sen när lämnade posten ut paket?

ICA tar väl kontanter, annars är lösningen givetvis att betala med kort...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Sen när lämnade posten ut paket?

ICA tar väl kontanter, annars är lösningen givetvis att betala med kort...

Enligt vad som står på skylten utanför utlämningsstället på ICA här i åtvid så tar de bara kort när grejerna kostar under 10k. Däröver är postväxel det enda de accepterar.

Hur det är på postcentret här nere vet jag inte men jag antar att det är exakt samma regler där. Så man kan säga att posten fortfarande lämnar ut paket, om än i begränsad omfattning. Just nu hämtar jag post och paket där dagligen till jobbet, men då är det ju för ett företag och för dem verkar posten fjäska ordenligt ibland.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Bank/postväxel brukar man kunna beställa från sin bank och få den hemskickad. Tar dock några dar...

Permalänk
Medlem

Det här verkar helt klart idiotiskt. Man får väl i värsta fall beställa i två paket som vardera kostar mindre än 10.000 då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Det här verkar helt klart idiotiskt. Man får väl i värsta fall beställa i två paket som vardera kostar mindre än 10.000 då.

För personalens säkerhet...

Beställa i två omgångar är lite sent påkommet nu, redan beställt grejer för 14k (två datorer).

Dessutom vägrar jag att betala två postförskott och två frakter och på så sätt ge posten ännu mer pengar.

menmen.. får se när grejerna kommer iväg från db.com, de är ju inte alltid så snabba. Så det borde gå att fixa en postväxel innan paketet dyker upp.

Måste ändå till banken och kräva lite pengar av en kompis som ska ha den andra datorn. Jobbigt med kontanter när man kommer över 5000kr.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt hur kortköp på över 10.000 riskerar personalens säkerhet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Jag ser inte riktigt hur kortköp på över 10.000 riskerar personalens säkerhet...

Större risk för rån om de har mer pengar i kassan antar jag.

[edit] DOH! läste fel. Såg inte att du skrev kortköp. Jag håller med dig om att det verkar vara lite korkat.

Permalänk
Medlem

Hehe, ja...jag förstår det där med kontanterna, men att behöva fixa bankväxel (vad är det egentligen?!?) istället för att få betala med kort verkar ju bisarrt.

Permalänk
Medlem

Kort funkar ALLTID.
Du behöver inte skaffa postväxel.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Jag hämtade ut ett paket för 5700 idag och de tog INTE kort...

Permalänk
Medlem

Va?
Varför inte det då?
(jag hämtade nyligen ut ett paket för 12000:- och det gick bra med kort....)

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Det här verkar helt klart idiotiskt. Man får väl i värsta fall beställa i två paket som vardera kostar mindre än 10.000 då.

Om det bara är en sak man beställer som kostar mer än 10kkr då? Jag har planer på att köpa en 20" tft skärm, blir svårt att få den i två delar.

Men det verkar ju konstigt om dom inte tar kort. Det är ju en av fördelarna med kort, att dom slipper ha en massa pengar i butiken.

Föresten, när vi köpte en ny soffa i början av året så tog inte butiken kort. Enbart kontanter accepterade dom, soffan gick på lite drygt 30.000kr så det blev ju ett par sedlar.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Va?
Varför inte det då?
(jag hämtade nyligen ut ett paket för 12000:- och det gick bra med kort....)

Inte vet jag. Posten på mitt ica tar inte kort. Däremot går det att ta ut kontanter i kassan och betala med dem, men det tog mig c:a en kvart extra i vilket fall. Känns rätt olustigt att behöva gå omkring med tusenlappar i händerna, med tanke på rånrisk osv. Dålig stil av butiker att inte ta kort.

Permalänk
Medlem

det är väl bara att komma med 4000:- i handen och ta resten på kortet...

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

På min lokala "post" (det är ingen post) så kan dom inte ta kort, då måste man gå till kassan på konsum och ta ut pengar, man får handskrivna kvitton i den "posten", dåligt som bara den

Permalänk
Medlem

Det borde vara krav på att alla utlämningsställen ska ta kort.
Det gör vi iaf på mitt jobb, supersmidigt.
Hämtade själv ut ett paket för drygt 14 000 och betalade med kort... orka gå med kontanter

Visa signatur

-----------