Telia fiber, hur dålig hastighet får dom leverera?

Permalänk
Medlem

Telia fiber, hur dålig hastighet får dom leverera?

Hej, har precis flyttat in i en bostadsrättsförening som har ett gruppavtal med Telia.

Hörde från en granne (som tydligen nyligen blev kontaktperson för Telia) när jag flyttade in att det var problem med hastigheterna ibland och just nu får jag ungefär 30-60mbps ner och 20-80mbps upp med en ping på ca 40-70ms när jag kör bredbandskollen. På dagen när jag provade för några dagar sedan hade jag 500mbps ner och 300mbps upp med ping på 3ms. Jag märker att saker tar lång tid att ladda osv.

Avtalet säger att vi ska ha upp till 1000/1000.

Hur dåliga hastigheter får Telia leverera utan att göra något fel?
Eftersom grannen sa som han sa så antar jag att den dåliga hastigheten just nu inte är någon engångsföreteelse.

Jag har inte pratat med Telia ännu, men undrar lite hur mycket jag kan kräva när jag ringer upp dom.

Om det är en flaskhals någonstans som ingen vill uppgradera, skulle det kunna hjälpa att strypa allas hastighet till t ex 200/200 eller kommer det bli samma sak ändå?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Squallie:

Hej, har precis flyttat in i en bostadsrättsförening som har ett gruppavtal med Telia.

Hörde från en granne (som tydligen nyligen blev kontaktperson för Telia) när jag flyttade in att det var problem med hastigheterna ibland och just nu får jag ungefär 30-60mbps ner och 20-80mbps upp med en ping på ca 40-70ms när jag kör bredbandskollen. På dagen när jag provade för några dagar sedan hade jag 500mbps ner och 300mbps upp med ping på 3ms. Jag märker att saker tar lång tid att ladda osv.

Avtalet säger att vi ska ha upp till 1000/1000.

Hur dåliga hastigheter får Telia leverera utan att göra något fel?
Eftersom grannen sa som han sa så antar jag att den dåliga hastigheten just nu inte är någon engångsföreteelse.

Jag har inte pratat med Telia ännu, men undrar lite hur mycket jag kan kräva när jag ringer upp dom.

Om det är en flaskhals någonstans som ingen vill uppgradera, skulle det kunna hjälpa att strypa allas hastighet till t ex 200/200 eller kommer det bli samma sak ändå?

För att förtydliga, du har en fiberomvandlare i din bostad så att det verkligen är Telias fiber hela vägen hem till dig och inte bara till huset så att det är nått kopparnät in i bostaden för en del kallar det fiber fastän de inte har fiber hela vägen ?

Låter i så fall som det är nått som är trasigt hos er för Telia brukar aldrig ge dig mindre än det du beställt.
Du borde felanmäla och inte "klaga allmänt" för det är i så fall uppenbarligen något tekniskt problem och ingen avsiktlig strypning av bandbredden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att förtydliga, du har en fiberomvandlare i din bostad så att det verkligen är Telias fiber hela vägen hem till dig och inte bara till huset så att det är nått kopparnät in i bostaden för en del kallar det fiber fastän de inte har fiber hela vägen ?

Låter i så fall som det är nått som är trasigt hos er för Telia brukar aldrig ge dig mindre än det du beställt.
Du borde felanmäla och inte "klaga allmänt" för det är i så fall uppenbarligen något tekniskt problem och ingen avsiktlig strypning av bandbredden.

Ja det sitter en omvandlare på väggen hemma.

Eftersom grannen redan uppmärksammat Telia på problemet och det ändå inte blir åtgärdat så undrar man ju vart felet är. Ska jag ta detta helt via föreningen (som det lät som dom redan försökt) eller ska jag kontakta Telia direkt och låta dom felsöka den vägen?

Vad kan jag kräva när jag ringer Telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja det sitter en omvandlare på väggen hemma.

Eftersom grannen redan uppmärksammat Telia på problemet och det ändå inte blir åtgärdat så undrar man ju vart felet är. Ska jag ta detta helt via föreningen (som det lät som dom redan försökt) eller ska jag kontakta Telia direkt och låta dom felsöka den vägen?

Vad kan jag kräva när jag ringer Telia?

Du ska börja med att själv göra en felanmälan hos Telia, om föreningen har problem så får ju styrelsen ombesörja den större felanmälan.

Sen vadan detta krävande, vad är det du vill kräva av Telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Du ska börja med att själv göra en felanmälan hos Telia, om föreningen har problem så får ju styrelsen ombesörja den större felanmälan.

Sen vadan detta krävande, vad är det du vill kräva av Telia?

I den först posten så efterfrågar TS någon form av minsta överföringshastighet.
Avtalet säger 1000/1000 medan uppmätt hastighet är långt under.

Frågan är väl då om man har köpt 1000/1000 vad är acceptabelt att få? Vilken hastighet ska man nöja sig med, eller kunna kräva av leverantören. 800/800, 500/500 eller ännu lägre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

I den först posten så efterfrågar TS någon form av minsta överföringshastighet.
Avtalet säger 1000/1000 medan uppmätt hastighet är långt under.

Frågan är väl då om man har köpt 1000/1000 vad är acceptabelt att få? Vilken hastighet ska man nöja sig med, eller kunna kräva av leverantören. 800/800, 500/500 eller ännu lägre?

Bredbandskollen brukar väl ha sånt specat om man gör ett test. Annars får man kika igenom sina villkor? Telia borde ju annars ha ett minimum specat som supporten bör kunna tala om.

Tror dock inte man skall förvänta sig 1000/1000, mer 800/800 som du nämner som exempel som godtycklig hastighet.

Permalänk
Medlem

Brukar finnas nåt avtal som säger typ minimum 500/500 och upp till 1000/1000.

Tänk på att din dator måste klara av hastigheten också. Både CPU, SSD/HDD och nätverkskort ska klara av det.
Haft många datorer som inte klarar mer än 500/500.

Får ni under 100Mbps så ska ni såklart felanmäla direkt till Telia. Om ni är fler grannar som har problem ska det felanmälas individuellt OCH via föreningen. Två olika kontaktingångar nämligen.

OBS, detta är min erfarenhet av annan ISP än Telia.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om jag kör bredbandskollen med min VPN till jobbet igång så får jag ca 200/200 med bredbandskollen. Om jag väljer att utvärdera det mot 500-1000 så blir resultatet:

Ditt mätresultat är dåligt
Jämfört med din utlovade hastighet är ditt mätresultat dåligt.

1. Läs vår Hjälp-sida för tips om vad som kan påverka hastigheten.
2. Kontakta din bredbandsleverantör om du fortfarande är missnöjd
3. Vänd dig till Telekområdgivarna om du inte får rätt mot din leverantör
4. Undersök dina alternativ på Bredbandsval eller Bredband.se
5. Har du frågor om Bredbandskollen så kan du kontakta vår support

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Om jag kör bredbandskollen med min VPN till jobbet igång så får jag ca 200/200 med bredbandskollen. Om jag väljer att utvärdera det mot 500-1000 så blir resultatet:

Ditt mätresultat är dåligt
Jämfört med din utlovade hastighet är ditt mätresultat dåligt.

1. Läs vår Hjälp-sida för tips om vad som kan påverka hastigheten.
2. Kontakta din bredbandsleverantör om du fortfarande är missnöjd
3. Vänd dig till Telekområdgivarna om du inte får rätt mot din leverantör
4. Undersök dina alternativ på Bredbandsval eller Bredband.se
5. Har du frågor om Bredbandskollen så kan du kontakta vår support

Du ska aldrig mäta med VPN igång..
Och enbart med en dator direkt till fiberomvandlare. Alltså skippa router osv. Annars är resultatet aldrig pålitligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Om jag kör bredbandskollen med min VPN till jobbet igång så får jag ca 200/200 med bredbandskollen. Om jag väljer att utvärdera det mot 500-1000 så blir resultatet:

Ditt mätresultat är dåligt
Jämfört med din utlovade hastighet är ditt mätresultat dåligt.

1. Läs vår Hjälp-sida för tips om vad som kan påverka hastigheten.
2. Kontakta din bredbandsleverantör om du fortfarande är missnöjd
3. Vänd dig till Telekområdgivarna om du inte får rätt mot din leverantör
4. Undersök dina alternativ på Bredbandsval eller Bredband.se
5. Har du frågor om Bredbandskollen så kan du kontakta vår support

Vad får du för resultat utan VPN? Det blir ju klart felaktigt om man testar med VPN då VPN kan påverka klart negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja det sitter en omvandlare på väggen hemma.

Eftersom grannen redan uppmärksammat Telia på problemet och det ändå inte blir åtgärdat så undrar man ju vart felet är. Ska jag ta detta helt via föreningen (som det lät som dom redan försökt) eller ska jag kontakta Telia direkt och låta dom felsöka den vägen?

Vad kan jag kräva när jag ringer Telia?

Jag jobbar med att planera byggnation av fiber i lägenheter, det händer då och då att fastighetsägaren hör av sig till mig och frågar varför anslutningen är ostabil hos hans hyresgäster etc. Brukar svara att hyresgästen får kontakta sin tjänsteleverantör och göra en felanmälan om dom inte är nöjda med sin uppkoppling.

Jag tror att det är ganska vanligt att fastighetsägare hör av sig till någon som dom har haft en personlig kontakt med under byggnationen av fibernätet om fastighetsägaren får in klagomål från hyresgästerna. Det kan jag förstå då det är mer naturligt att höra av sig till mig som dom träffat flera gånger än att ringa till någon support och sitta i telefonkö etc.

Vad vill jag ha sagt med detta då, jo att du som enskild kund alltid ska felanmäla din anslutning till din tjänsteleverantör för att du ska vara säker på att dom kontaktat rätt person. Det är möjligt att föreningen kontaktat någon som mig som säger att dom inte vet varför anslutningen inte levererar förväntad hastighet. Personen på föreningen anser att denne försökt och sprider den informationen vidare till dom som upplever problem som då skiter i att felanmäla då föreningen redan försökt.

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Du bör ju ofta få i närheten av vad du betalar för tycker jag (så länge servrarna du laddar ifrån hänger med). Även på kvällstid. Klart mer än 500/500 iaf för det är ju nästa vanliga lägre hastighet som säljs.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Squallie:

Ja det sitter en omvandlare på väggen hemma.

Eftersom grannen redan uppmärksammat Telia på problemet och det ändå inte blir åtgärdat så undrar man ju vart felet är. Ska jag ta detta helt via föreningen (som det lät som dom redan försökt) eller ska jag kontakta Telia direkt och låta dom felsöka den vägen?

Vad kan jag kräva när jag ringer Telia?

Det är du som ska felanmäla, vad dina grannar gör spelar ingen roll

Skrivet av MickeBoy:

I den först posten så efterfrågar TS någon form av minsta överföringshastighet.
Avtalet säger 1000/1000 medan uppmätt hastighet är långt under.

Frågan är väl då om man har köpt 1000/1000 vad är acceptabelt att få? Vilken hastighet ska man nöja sig med, eller kunna kräva av leverantören. 800/800, 500/500 eller ännu lägre?

Praxis är att det inte ska gå under hälften av avtalad hastighet för då räknas det som ett problem.

Skrivet av Def_Dog:

Bredbandskollen brukar väl ha sånt specat om man gör ett test. Annars får man kika igenom sina villkor? Telia borde ju annars ha ett minimum specat som supporten bör kunna tala om.

Tror dock inte man skall förvänta sig 1000/1000, mer 800/800 som du nämner som exempel som godtycklig hastighet.

1000 Mbit är överföringens kapacitet men det är ju inte det som når webbläsaren utan det innefattar det som går i fibern, som minst kan man väl tappa kring 7% till en webbsida men det kan även bli högre om man överför komprimerad data om man mäter goodput.

Det finns flera olika sätt man kan mäta om man vill göra det exakt, bandbredd, throughput och goodput är nog de vanligaste värdena och ibland blandas de ihop eller så skrivs det inte ut vad som avses
https://en.wikipedia.org/wiki/Goodput
https://en.wikipedia.org/wiki/Throughput

Dessutom så förekommer det ju ganska ofta att folk som skriver i trådarna här blandar ihop bit och byte och använder felaktiga prefix så skriv ut hela ordet om det handklar om felsökning.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tänk på att din dator måste klara av hastigheten också. Både CPU, SSD/HDD och nätverkskort ska klara av det.
Haft många datorer som inte klarar mer än 500/500.

Ja jag har en laptop som inte orkar mer än kring 300 Mbit men blanda inte in lagringen när det handlar om tester typ Bredbandskollen för det belastar inte lagring, att mäta med nedladdnigar av nått är däremot inte ett test av uppkopplingen just pga att det påverkas av lagringsprestandan.

Skrivet av MickeBoy:

Om jag kör bredbandskollen med min VPN till jobbet igång så får jag ca 200/200 med bredbandskollen.

Då blir det inte alls ett test av din bandbredd hemma för du tunnlar till jobbet och testar därifrån och dessutom via hela vpnkedjan med vad det nu kan sitta för prylar i den, värdet bli i vart fall inte samma som om du mäter hemifrån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag har en laptop som inte orkar mer än kring 300 Mbit men blanda inte in lagringen när det handlar om tester typ Bredbandskollen för det belastar inte lagring, att mäta med nedladdnigar av nått är däremot inte ett test av uppkopplingen just pga att det påverkas av lagringsprestandan.

Det beror lite på vilket test du kör, vissa av dem laddar ned filer för att direkt ta bort dem och vi hade mätt skillnad på upp mot 50Mbps beroende på HDD mot SSD. Sen är det ju klart CPU som påverkar mest. Tydligt tecken är att det är snabbare download än upload exempelvis.
Oavsett vad, gör man testerna korrekt med en bekräftad maskin (som klarar X hastighet) så bör man felanmäla om det inte når upp till den nivån.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

...
Då blir det inte alls ett test av din bandbredd hemma för du tunnlar till jobbet och testar därifrån och dessutom via hela vpnkedjan med vad det nu kan sitta för prylar i den, värdet bli i vart fall inte samma som om du mäter hemifrån.

Skrivet av mikaeljacob:

Vad får du för resultat utan VPN? Det blir ju klart felaktigt om man testar med VPN då VPN kan påverka klart negativt.

Jag förstår detta. Det var mest för att visa på vad som händer (vilken information som visas) på bredbandskollen om värdet som blir uppmätt inte matchar förväntningen.

Förtydligande: Jag upplever alltså inte att jag har ett problem.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är något generellt fel med Telia nu. Jag har, varje kväll sedan i måndags haft ca 4Mbit upp/12 ned och en responstid på 130-150MS. Även en vän 10 mil bort har samma problem just nu.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vet inte om det är något generellt fel med Telia nu. Jag har, varje kväll sedan i måndags haft ca 4Mbit upp/12 ned och en responstid på 130-150MS. Även en vän 10 mil bort har samma problem just nu.

Tror det, jag har också problem. Sitter i Örebro. Hög ms och packet loss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vet inte om det är något generellt fel med Telia nu. Jag har, varje kväll sedan i måndags haft ca 4Mbit upp/12 ned och en responstid på 130-150MS. Även en vän 10 mil bort har samma problem just nu.

Skrivet av R!sc:

Tror det, jag har också problem. Sitter i Örebro. Hög ms och packet loss.

Samma sak för mig i Örebro. Ibland håller det normala hastigheter, framförallt tidigt på dagen. Sedan går det ner till 10ish mbit och MS har varit uppe i 12 000 men oftast 100-200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vet inte om det är något generellt fel med Telia nu. Jag har, varje kväll sedan i måndags haft ca 4Mbit upp/12 ned och en responstid på 130-150MS. Även en vän 10 mil bort har samma problem just nu.

Skrivet av R!sc:

Tror det, jag har också problem. Sitter i Örebro. Hög ms och packet loss.

Skrivet av Toarulle:

Samma sak för mig i Örebro. Ibland håller det normala hastigheter, framförallt tidigt på dagen. Sedan går det ner till 10ish mbit och MS har varit uppe i 12 000 men oftast 100-200.

Behöver inte vara Telia som är felet. Kan vara nätet ni sitter på. Ingen aning vad som finns i just Örebro, men t.ex "Örebro statsnät" kan vara överbelastat. Speciellt på kvällningen brukar det ju vara som värst, när ALLA använder internet samtidigt.
Har själv Telia Öppen fiber på landsbygden 500/500, och har just nu på Bredbandskollen ca 420/280.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Behöver inte vara Telia som är felet. Kan vara nätet ni sitter på. Ingen aning vad som finns i just Örebro, men t.ex "Örebro statsnät" kan vara överbelastat. Speciellt på kvällningen brukar det ju vara som värst, när ALLA använder internet samtidigt.
Har själv Telia Öppen fiber på landsbygden 500/500, och har just nu på Bredbandskollen ca 420/280.

Bor också i Örebro. Men det vore ju anmärkningsvärt om det är någonting vi får förlika oss med nu. Tror inte att det i måndags flyttade in 10k invånare som anslöt sig till stadsnätet.

Från 500 till 420 är en okej skillnad. Från 100/100 till 0,45/12 150ms är inte acceptabelt, haha.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R!sc:

Tror det, jag har också problem. Sitter i Örebro. Hög ms och packet loss.

Skrivet av Toarulle:

Samma sak för mig i Örebro. Ibland håller det normala hastigheter, framförallt tidigt på dagen. Sedan går det ner till 10ish mbit och MS har varit uppe i 12 000 men oftast 100-200.

Intressant. Samma som för mig då. Vilka skall vi klaga hos? Har ni alla Telia?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

TS, var bor du? Det där låter bedrövligt dåligt. Jag har 100/100 hos Bredband2 och jag fick ut 98/97 Mbit/s med 2 ms nu precis när jag testade på Bredbandskollen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Nu är det bra igen, vi får se om det håller imorgon kväll.

Ping statistics for 37.156.192.50:
Packets: Sent = 8, Received = 8, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 3ms, Maximum = 4ms, Average = 3ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Intressant. Samma som för mig då. Vilka skall vi klaga hos? Har ni alla Telia?

Jepp jag har telia, har felanmält det till dem. Det är självklart ett fel hos Telia. Jag har en bostadsrättsförening som har Telia fiber, tillhör inte stadsnätet.
Har fungerat perfekt tills denna vecka då det blev kattskit. Testa på olika datorer, olika nätverkskablar direkt till uttaget etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Jepp jag har telia, har felanmält det till dem. Det är självklart ett fel hos Telia. Jag har en bostadsrättsförening som har Telia fiber, tillhör inte stadsnätet.
Har fungerat perfekt tills denna vecka då det blev kattskit. Testa på olika datorer, olika nätverkskablar direkt till uttaget etc.

Okej, exakt samma fel som för mig. Sitter också i BRF med Telia.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Hej, har precis flyttat in i en bostadsrättsförening som har ett gruppavtal med Telia.

Hörde från en granne (som tydligen nyligen blev kontaktperson för Telia) när jag flyttade in att det var problem med hastigheterna ibland och just nu får jag ungefär 30-60mbps ner och 20-80mbps upp med en ping på ca 40-70ms när jag kör bredbandskollen. På dagen när jag provade för några dagar sedan hade jag 500mbps ner och 300mbps upp med ping på 3ms. Jag märker att saker tar lång tid att ladda osv.

Avtalet säger att vi ska ha upp till 1000/1000.

Hur dåliga hastigheter får Telia leverera utan att göra något fel?
Eftersom grannen sa som han sa så antar jag att den dåliga hastigheten just nu inte är någon engångsföreteelse.

Jag har inte pratat med Telia ännu, men undrar lite hur mycket jag kan kräva när jag ringer upp dom.

Om det är en flaskhals någonstans som ingen vill uppgradera, skulle det kunna hjälpa att strypa allas hastighet till t ex 200/200 eller kommer det bli samma sak ändå?

Men hur ser avtalet ut i det finstilta ...

Är det 1000/1000 till FÖRENINGEN som sen ska fördelas till alla hushåll
eller är det 1000/1000 till varje hushåll som är utlovat?

Permalänk
Medlem

Nu är det piss igen. Verkar vara typ en gång i veckan

Ping statistics for 37.156.192.51:
Packets: Sent = 96, Received = 90, Lost = 6 (6% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 115ms, Maximum = 125ms, Average = 119ms