Permalänk
Medlem

Religion och politik

Religion och politik ska inte diskuteras på de här forumen. Så min fråga till er alla är: Vilken sida diskuterar ni dessa ämnen på?

Vill bara ha länk och kort beskrivning. Och snälla håll er borta från att kommentera andras rekommenderade länkar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Flashback är den mest populära skulle jag tro?
Hänger inte där och har inte hängt där men den har kommit upp flertalet gånger av polare osv.

Permalänk
Inaktiv

Diskuterar det privat med vänner.

Tycker personligen att Flashback representerar baksidorna med mänskligheten och visar konsekvenserna av att "få säga vad man vill" rätt bra. Men vissa gillar ju det, så kanske något för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Religion och politik ska inte diskuteras på de här forumen. Så min fråga till er alla är: Vilken sida diskuterar ni dessa ämnen på?

Vill bara ha länk och kort beskrivning. Och snälla håll er borta från att kommentera andras rekommenderade länkar.

Är väl bara flashback som är helt öppet?
In och diskutera där, sedan tror jag inte svaren du kommer få kommer vara speciellt bra, men det är en annan femma.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Visst får man väl diskutera politik och religion här?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Eftersom det är ämnen många har väldigt starka åsikter om och många tar argument mot den egna hållningen som angrepp, kanske till och med personangrepp, så är det klokt att hålla diskussioner på forum till ett minimum.
Det blir lätt dålig stämning och forummedlemmar man har positiva bilder av kan färgas negativt av de politiska eller religiösa åsikter de för fram.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sando:

Visst får man väl diskutera politik och religion här?

Jag gör helt enkelt så att jag länkar till artikeln som sweclockers redaktion lagt upp kring det här ämnet.
https://www.sweclockers.com/artikel/26130-sweclockers-install...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Sando:

Visst får man väl diskutera politik och religion här?

Vi har regler för vad som får diskuteras och se till att det inte spårar ur. Så det här gäller även för trådar om teknik som innehåller religion och politik dvs de stängs ned då de spårar ur t e x.

"Vi tror dock att SweClockers har något att tillföra i det politiska samtalet, men endast inom de ämnen som ligger vår gemenskap nära – teknik, IT, datorspel och dylikt. Vad som inte hör hemma här är ämnen som skatter, försvar, skola, ekonomi, lag & ordning, välfärd, integration, invandring- & flyktingpolitik."

Källa: https://www.sweclockers.com/artikel/26130-sweclockers-install...

Permalänk
Medlem

Teknikveckan har lite friare tyglar än sweclockers om du vill diskutera med folk som iaf delvis är likasinnade

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Så Flashback och Reddit är vad vi har hittills? Stackars Sverige

Vart hänger alla ungdomspartier t.ex? Alla kan ju inte göra sig hörda på DN Debatt. Tänker att även inom samma parti så vill man ju diskutera sakfrågor.

Och religion hittar jag bara amerikanska sidor om.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag tror att väldigt mycket av den sortens diskussioner sker i grupper på Facebook och liknande plattformar. Diskussionsforum minskar i popularitet till förmån för flyktiga och mer svåröversiktliga lösningar, tyvärr.

Ungdomspartier diskuterar förmodligen mest i slutna grupper, fysiskt eller digitalt genom mötestjänster. Men politiska diskussioner inom partier är sällan särskilt intressanta. De flesta har samma åsikt, så det blir mer av gruppmedhåll och ryggdunkande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Flashback är bra för det mesta. De flesta som är neg mot Flashback, har inte spenderat mycket tid där, utan mest bildat sig en uppfattning om sidan genom typ: ”man har ju hört om flashback” - attityden.

Tycker/tror jag iaf

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Facebook är verkligen ett uselt forum för diskussion. Forum av klassisk stil, som Sweclockers, funkar bättre men bara till en viss gräns. Heta trådar på Flashback blir snabbt så belamrade med inlägg att det blir kaos. Men bättre lösningar tycks svårt att finna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Så Flashback och Reddit är vad vi har hittills? Stackars Sverige

Vart hänger alla ungdomspartier t.ex? Alla kan ju inte göra sig hörda på DN Debatt. Tänker att även inom samma parti så vill man ju diskutera sakfrågor.

Och religion hittar jag bara amerikanska sidor om.

Mina politiskt aktiva vänner brukar diskutera IRL. Även om de såklart har slutna grupper på Facebook med, men där kan man ju typ glömma att få va med som utomstående. Diskutera på internet är en sak men är man aktiv på det sättet vill man kunna ge svar på tal i debatter och det krävs övning i riktiga livet att göra det. Vi har ju alla efter en diskussion tänkt "fasen, jag skulle sagt det här istället". Det krävs övning.

Så de ses helt enkelt i sina lokaler, och diskuterar och umgås. Så om du är intresserad av något särskilt parti kan det ju vara en idé.

Permalänk
Lego Master

Diskuterar folk ens längre? Det enda jag ser är folk som delar otvetydiga sanningar för varann och sen klappar de varandra om ryggen eller slutar följa varann, beroende på om man håller med eller inte.
Omni:s kommentarsfält på Facebook brukar vara ett intressant ställe, men det lämnar ju inte direkt utrymme för uttömmande diskussioner, utan mer plattityder och ren pajkastning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Samsung Sverige

Jag tror inte du kommer hitta någon givande diskussion kring politik på nätet. Det går alldeles för snabbt till personliga påhopp och pajkastning. Nej huvva, jag håller mig ifrån ivarjefall.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Facebook är verkligen ett uselt forum för diskussion. Forum av klassisk stil, som Sweclockers, funkar bättre men bara till en viss gräns. Heta trådar på Flashback blir snabbt så belamrade med inlägg att det blir kaos. Men bättre lösningar tycks svårt att finna.

Jag förstår inte varför forum inte experimenterar med sånt oftare. Allting passar inte i samma mall. De skulle kunna försöka att bara ha med ett visst antal deltagare. 4-6 stycken och en jämn åsiktsfördelning. Resten av forumet är med som åskådare och det är tidsbegränsat. Som en debatt fast på nätet och utan att den retoriska biten väger tungt

Permalänk
Medlem

Diskussioner bör leda till framsteg på olika vis.
Antingen genom att kunskap förmedlas, som t ex när nån frågar hur man installerar en viss komponent och får svar på det. Eller genom att nån med en åsikt i en fråga får ny eller utökad information och ändrar ståndpunkt.

I diskussioner om politik och religion är nästan alla så djupt känslomässigt och prestigemässigt förankrade i de åsikter man har, delvis för att de är en del av ens identitet och personlighet, så sannolikheten för att man ändrar åsikt utifrån argument som andra kommer med, är extremt låg. Det blir bara två (eller flera) monologer som var för sig argumenterar för en sak, utan ens ansats att försöka ta in motståndarens argument eller hitta detaljfrågor där man är överens. En boxningsmatch med ord.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

LinkedIn om du vill diskutera ultrapolitisk korrekta saker. Det dyker alltid upp såna kommentarer där och absolut ingen vågar att säga emot då man även representerar företaget som man jobbar på och hela ens karriär sätts på spel.

Att det finns få ställen att diskutera politik på tror jag hänger ihop med att få vill vara ansvarig givare för en sådan plattform. Det finns otroligt många som har problem med åsiktsfrihet och kommer agera på olika sätt att stoppa det. Lagligt så en massa polisanmälningar.

Kvar finns lite mer skumma ställen och där får man diskutera med mestadels unga män och deras politisk riktning är ofta ett visst håll, så det blir inte mycket till debatt.

På Facebook finns olika sidor, men det är så många som har stora mentala problem om någon inte exakt tycker det de gör och det är ett dumt forum att då diskutera saker på.

Det absolut dummaste stället jag tycker det diskuteras på är partidebatter. Det spelar ingen roll vem som diskuterar. De säger en massa påståenden, ofta kommer med en fråga. Sedan får någon annan svara, ibland struntar de i alla frågor osv.
I vilket fall är kvaliten låg. Istället borde många frågor analyseras noggrant, nationalekonomer och annat ska beräkna påstående osv., Men det är rena dagisnivån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadNewsBrod:

De flesta som är neg mot Flashback, har inte spenderat mycket tid där, utan mest bildat sig en uppfattning om sidan genom typ: ”man har ju hört om flashback” - attityden.

Jag är själv inte aktiv på Flashback, men jag har susat förbi ibland och smygläst någon gång då och då, och asså, det finns jättemycket skitläskiga typer där med helt vidriga åsikter - vilket man ju i och för sig kan förvänta sig av ett ställe som säger sig tillåta "allt".

Reddit kan ingen betala mig nog mycket för att vilja använda frivilligt, fyfan sån skit. Sajten är rent människofientligt designad, fattar inte hur den kunnat bli så populär.

Annars, snacka politik över nätet är i grund och botten meningslöst, eftersom alla redan är fastlåsta i sina egna åsikter och inte låter sig övertalas av andra. Så "diskuterandet" blir ju bara kasta pajer och dunka varandra i huvet med slagträn typ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Så Flashback och Reddit är vad vi har hittills? Stackars Sverige

Vart hänger alla ungdomspartier t.ex?
Alla kan ju inte göra sig hörda på DN Debatt. Tänker att även inom samma parti så vill man ju diskutera sakfrågor.

Och religion hittar jag bara amerikanska sidor om.

Privata Discord-servrar och privata Facebook-grupper skulle jag tippa på. Om de är privata så lär det vara rejält selektivt urval av vilka som får vara där så räkna med rejäla ekokammare där.

En start vore dock varje politiskt partis sociala mediesidor och sedan fråga runt där om det finns något "diskussionsforum" utanför deras sociala medier.

Majoriteten av människor idag kan ändå inte diskutera på samma sätt för deras "åsikter" är inte längre "olika livsåskådningar som kan skilja mellan människor" utan ur varje enskild individs ögon är deras "livsåskådning den sanna verkligheten och andra som inte delar samma är inte längre en människa på grund av det - och då har jag all rätt att behandla dem som allt annat än mänskligt".

Min uppkomna cyniska människosyn efter 30-snåret lär snart också förbjudas här på Sweclockers!

Lycka till med letandet. Prova mina rekommendationer ovan (Facebook för politiska partier för att sedan hitta ungdomsgruppernas privata grupper).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jag är själv inte aktiv på Flashback, men jag har susat förbi ibland och smygläst någon gång då och då, och asså, det finns jättemycket skitläskiga typer där med helt vidriga åsikter - vilket man ju i och för sig kan förvänta sig av ett ställe som säger sig tillåta "allt".

ptja, tror nog det finns lika många här som är ”riktigt läskiga typer”. Skillnaden är att på Flashback kan dem ventilera deras åsikter fritt. 🤷🏻‍♂️

Sen behöver man ju inte hänga på de delar av forumet man inte tycker om.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Religion och politik ska inte diskuteras på de här forumen. Så min fråga till er alla är: Vilken sida diskuterar ni dessa ämnen på?

Vill bara ha länk och kort beskrivning. Och snälla håll er borta från att kommentera andras rekommenderade länkar.

Skrivet av anon134512:

Diskuterar det privat med vänner.

Tycker personligen att Flashback representerar baksidorna med mänskligheten och visar konsekvenserna av att "få säga vad man vill" rätt bra. Men vissa gillar ju det, så kanske något för dig.

Skrivet av griid:

Är väl bara flashback som är helt öppet?
In och diskutera där, sedan tror jag inte svaren du kommer få kommer vara speciellt bra, men det är en annan femma.

Personligen är jag inte intresserad av politik. Jag gör min plikt och röstar på det jag står för men det är det.
Brukar dock intressera mig lite mer när det just är valår.

Ett datorforum är verkligen helt fel ställe för sådana diskussioner.

Ett stort problem idag är att det inte finns något ställe för en nyanserad debatt:
Kollar man hos t.ex. SVT så är 99% vänster, kollar man hos Flashback är 99% höger eller extrem höger.
Kommer man med avvikande åsikter blir man antagligen snabbt förlöjligad och nertystad. Det blir inga vettiga diskussioner.
Dessutom luras personer inom dessa ställen, att deras åsikter är de rätta, eftersom alla andra håller med dem.

Kanske reddit på sett och vis är bra, men vet inte hur andelen av vänster och höger blir där. Sen har de som verkligen är engagerade ofta väldigt starka åsikter och har svårt för en nyanserad diskussion utan att nivån sänks.

Det som är sant för en person behöver inte vara sant för en annan. Det som är viktigt för en person kanske inte är viktigt för nån annan. Sen har alla sina åsikter. Vi har t.ex. lite sådana trådar här: Heinz vs Felix, Olw vs Estrella m.m. Inget är fel eller rätt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadNewsBrod:

ptja, tror nog det finns lika många här som är ”riktigt läskiga typer”. Skillnaden är att på Flashback kan dem ventilera deras åsikter fritt. 🤷🏻‍♂️

Grejen är det att ställen där extrema åsikter är legitima att dryfta öppet drar till sig folk med sådana åsikter, betydligt mer än andra ställen som är mer välstädade. Detta är tämligen väl etablerat empiriskt... Och det är just på grund av detta som jag inte frekventerar Flashback alls; jag ser den som en sajt av och för sociopater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Grejen är det att ställen där extrema åsikter är legitima att dryfta öppet drar till sig folk med sådana åsikter, betydligt mer än andra ställen som är mer välstädade. Detta är tämligen väl etablerat empiriskt... Och det är just på grund av detta som jag inte frekventerar Flashback alls; jag ser den som en sajt av och för sociopater.

Okej, håller dock inte med. Agree to disagree:)

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k