Lisa Su: "Playstation 5 finns – du är inte beredd att betala priset"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag tror han menar att de som skryter om sin lön.
men som jag ser funktionen på forumet så är det bättre att ställa frågan alt se här vad andra har i lön i snitt, än att börja prata med kollegor på jobbet om det. för om chefen får reda på att de anställda sitter å jämför löner så blir det garanterat svårare å höjja sin lön eller andra förmåner.

så den tråden tycker jag uppfyller ett bra syfte, att få reda på hur man ligger till utan att göra arbetsgivaren grinig.

Absolut inte. Urvalet blir skevt då det bara är vissa som kommer vara intresserade av att posta sin lön. Det finns korrekt statistik vid SCB och möjligen via fackförbund (men självrapporterad lön blir ofta lite skev) som är betydligt bättre att utgå ifrån. Jobbar man inom offentlig sektor är det bara att begära ut lönelistan från personalavdelningen.

Däremot är tråden intressant ur andra perspektiv. Man får ta del av människors karriärvägar och får kanske lite insikt i vad som gett dem en sådan god lön.

Permalänk
Medlem

Hon har ju iofs helt rätt. Marknadspris heter det. Sen kanske det är tråkigt att höra för köparen.

Är trots allt inte AMD som sätter butikspriserna på Playstation.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se poängen med att köpa en ps5 eller series x än, det ska vara för att polarna eller något, köpt den och man vill vara i gänget.

Men varken spelen eller teven känns optimerat än ja jo undantag finns men om 2-3 år är det enligt mig bäst och billigast.

Sen att Telia släpper ps5 till exklusiva kunder till originalpris är respektfullt tycker jag men klart att det alltid finns någon som betalar 12 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Hon har ju iofs helt rätt. Marknadspris heter det. Sen kanske det är tråkigt att höra för köparen.

Är trots allt inte AMD som sätter butikspriserna på Playstation.

Ändå ett konstigt uttalande från henne, hon får ju inte mer om jag köper en PS5 från en scalper. Men hon är väl trött på allt gnäll att AMD inte kan leverera tillräckligt med chip.

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte vad folk klagar på. Det är väl självklart att ett rekommenderat pris inte ska ses som ett självklart pris med allt som hänt senaste åren. Förstår inte varför folk blir irriterade på att butiker tar ut högre pris på produkter utan räknar kallt med att de ska göra en förlustaffär för att du som slutkonsument ska få köpa din nöjesburk till lanseringspris, det är ju rent av idiotiskt att svenska återförsäljare fortsätter att släppa ps5 och xbox till samma pris. Det är precis som i politiken att de som klagar mest hörs också mest, skärp er för fan, sluta skrämma återförsäljarna för att de vill ha en fungerande verksamhet. Blir typ mörkrädd hur folk tänker och tycker. Allting är inte alltid för alla, har du inte råd så har du inte råd. Vill du ha råd, gör något åt din inkomstsituation men bli inte arg för att du inte får trycka på X,Y,A och B på kvällarna på allra senaste modellen. Finns så mycket jag vill skriva men jag orkar inte, men var tvungen att säga något.

Många ovan skriver, konstigt uttalande, för att det kommer bli hatat av massan. Men tänk en gång till vad orden hon säger faktiskt betyder? Det stämmer ju mycket riktigt? Varför ska man linda in allt i bomull? Är det inte bättre att säga sanningen?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hon talade om för en person med bra lön att han var snål. Väx upp, de flesta av er har bra löner, det handlar enbart om prioriteringar och spelkonsoler har historiskt legat lågt i pris i förhållande till hårdvaran så ni som leker med sådana har varit bortskämda.

Ja för att det handlar bara om folk i denna tråd.

Skrivet av ibland:

Förstår faktiskt inte vad folk klagar på. Det är väl självklart att ett rekommenderat pris inte ska ses som ett självklart pris med allt som hänt senaste åren.

Det har ju påverkat negativt även konsumenten.
De pengarna kanske många inte har nu att spendera.
Vi ska väl inte betala deras förluster heller

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Kämpa swec community! Stå upp för rätten att få en PS5a till lanseringspris. Nästa steg är ett demokratiskt pris på bitcoin samt att alla ska ha råd med rysk kaviar.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Haha, den är så sjukt "spot on" om hur chefer är som kör med härskartekniker. Kung Åke

Älskar den reklamen eftersom jag själv ibland skulle velat säga exakt så till chefen. Det är dock inga härskartekniker chefen ägnar sig åt, han ställer bara orimliga krav/taskiga krav. Åke däremot ägnar sig faktiskt åt en härskarteknik, nämligen att förlöjliga.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Marknadspris heter javisst men om man styper tillgången vad heter det då marknadsmanipulation? eller

Permalänk

Jag har svårt att bli upprörd oavsett. Det handlar om en lyxvara som sätter guldkant på tillvaron, inget fel med det, men den är inte nödvändig. Om det handlat om bensinpriset eller elpriset eller till och med att folk har svårt att ha råd med en basic surfdator som man ju behöver i vardagen hade jag hållit med.

Permalänk
Medlem

Jag ställde tidigare frågan varför svenska ÅF scalpar grafikkort men inte konsoler, och fick så svaret om att det rör sig om avtal med Sony och Microsoft varför priserna stannar vid MSRP. Men då stämmer det alltså inte?! Eller skulle svenska ÅF ha unika avtal som bara gäller här? Det låter osannolikt. Så varför släpper elgiganten, webhallen m.fl. konsoler till rekommenderat pris men säljer grafikkort långt över rekomenderat pris?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

PS5 och Xbox Series X är onekligen för billiga idag.
Just därför existerar scalpers, handlar inte om fomo längre, folk är villiga att betala 8-9k för de, då det är riktigt bra maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Ja för att det handlar bara om folk i denna tråd.

Det har ju påverkat negativt även konsumenten.
De pengarna kanske många inte har nu att spendera.
Vi ska väl inte betala deras förluster heller

Det är väl klart att vi ska betala för deras förluster? Synd om dem som inte kan hosta upp lite extra pengar? Nej verkligen inte synd om dem. Det är så världen bör fungera, alla har vi olika förutsättningar till allt.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Ändå ett konstigt uttalande från henne, hon får ju inte mer om jag köper en PS5 från en scalper. Men hon är väl trött på allt gnäll att AMD inte kan leverera tillräckligt med chip.

Hehe, Jo det är säkert jobbigt att ständigt svara på det.

Men nämndes scalpers verkligen? Har inte läst hela orginaltexterna, fick uppfattningen av att man talade om butikspriser som rusat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsson32:

Marknadspris heter javisst men om man styper tillgången vad heter det då marknadsmanipulation? eller

Hur menar du då?

Tillverkas/säljs fler PS5or än PS3or och ungefär som PS4.

Permalänk
Medlem

Osmidigt uttalande, men hon har mestadels rätt. Däremot är det ett problem med scalpers överlag, folk som har scalping son affärsidé borde betala vinstskatt osv.

Mycket värre när brist leder till skenande matpriser eller, som i Sverige, skenande bostadspriser. Att relativt billig nöjesteknik skenar i pris är ju trist, här har många företag valt att hålla priset lågt vilket innebär att lagren töms direkt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag ställde tidigare frågan varför svenska ÅF scalpar grafikkort men inte konsoler, och fick så svaret om att det rör sig om avtal med Sony och Microsoft varför priserna stannar vid MSRP. Men då stämmer det alltså inte?! Eller skulle svenska ÅF ha unika avtal som bara gäller här? Så varför släpper elgiganten, webhallen m.fl. konsoler till rekommenderat pris men säljer grafikkort långt över rekomenderat pris?!

För att de har avtal med Sony och Microsoft men inte grafikkortstillverkarna? Vilket också är fallet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Och folk trodde att AMD skulle bete sig bättre mot sina kunder än Nvidia och Intel bara för att dom varit underdog i några år?

Skrivet av Jumpcut:

Hur är en "sån" person?

Så här:

Dold text
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

För att de har avtal med Sony och Microsoft men inte grafikkortstillverkarna? Vilket också är fallet.

Men varför gäller den typen av avtal bara svenska större återförsäljare och inte i andra länder? Eller gäller det även i andra länder, men inte USA? Strider den typen av avtal mot amerikanska grundlagar eller nåt i den stilen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Och folk trodde att AMD skulle bete sig bättre mot sina kunder än Nvidia och Intel bara för att dom varit underdog i några år?

Så här:

Konkurrens tvingar företag vara schyssta emot kunder och det många gillade med AMD var att de skapade konkurrens.
När det gäller spelkonsoler så finns det inte mycket konkurrens till AMD cpu/Gpuer i de kraftfullare. Och problemet är att Amd inte kan producera enligt efterfrågan.

Då är det helt rimligt att AMD:
1: Försöker höja produktionen.
2: Höjer priserna så att balansen mellan tillgång och efterfrågan blir jämlikt.

Sedan kan man ha åsikter av ett citat taget ur sin kontext som Lisa har sagt.

Problemet med monopol är dock väldigt mycket, AMD skulle kunna välja att ha uppe priserna och inte prioritera produktion. Så mer konkurrens behövs. Många misstolkar att folk gillade Amd för de var AMD, utan vi gillade företaget för att det just skapade konkurrens. Apples MacOS är på samma sak som Windows bra, problemet är där att man ej kan köra det på icke Apple hårdvara.

Permalänk
Medlem

Hon klarar inte av att leverera och vi klarar inte av att betala priset för det. Winwin.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Chris_Kadaver:

Men varför gäller den typen av avtal bara svenska större återförsäljare och inte i andra länder? Eller gäller det även i andra länder, men inte USA? Strider den typen av avtal mot amerikanska grundlagar eller nåt i den stilen?

Jag vet inte varför det inte är så i andra länder. Vad jag kan säga är att distributörerna av Xbox och Playstation i Sverige skulle bli mer än upprörda om återförsäljarna började trissa upp priserna allt för mycket över MSRP.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Ja för att det handlar bara om folk i denna tråd.

Det har ju påverkat negativt även konsumenten.
De pengarna kanske många inte har nu att spendera.
Vi ska väl inte betala deras förluster heller

Du är alltså sekundärkränkt, är det så du menar? För vad annars har "Ja för att det handlar bara om folk i denna tråd" för mening?

Det finns massa saker som de flesta inte har råd med fast dom vill ha och det finns massa saker man får prioritera om man skall ha det eller det. Som barn så kan man inte få allt man pekar på och som vuxen får man göra dom prioriteringarna själv. Det är lixom inget konstigt utan en del av livet.

Men dels så var Lisa Sus kommentar riktad direkt till en vuxen person med bra lön, dels så kan vi inte ta hänsyn till folk som inte är här och diskuterar. Skriver man nått här så riktar man sig till de som besöker forumet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Chris_Kadaver:

Men varför gäller den typen av avtal bara svenska större återförsäljare och inte i andra länder? Eller gäller det även i andra länder, men inte USA? Strider den typen av avtal mot amerikanska grundlagar eller nåt i den stilen?

Sverige har också en tradition av att återförsäljare inte tar överpriser i alls samma utsträckning som många av våra europeiska grannar eller USA tex. Man har helt enkelt spelat mer schysst och inte trissat priser när tillgång är låg i regel.

Ett tydligt exempel är ju 1080 Ti t.ex. I tyskland och england gick de för dubbla MSRP kort efter lansering medan det var temporär brist. I Sverige stannade priset på sitt utgångsläge i stort sett.-
Helt enkelt eftersom prishöjningarna vi såg då inte hade med ökade inköpspriser att göra. Det handlade bara om att återförsäljare profiterade på en bristsituation.

Grafikkort nuförtiden kostar betydligt mer att köpa in, medan konsolerna är i princip oförändrade.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

För ett år sedan klagade han över att han inte kunde hitta dem. Nu säger han att han inte kan köpa dem (men tillägger att det är för att de är för dyra i förhållande till retail-priserna).
Lisa svarar: de finns, men du är inte beredd att betala för dem.

Unpopular opinion: Jag förstår att det kan upplevas som arrogant av Lisa, men han borde varit klyftigare i sin argumentation. I min bok kom Lisa vinnande ur den diskussionen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd

Musikalisk är hon då inte, enormt tondövt sagt för att vara VD.

Men hon kanske har Kotick som mentor, vad vet jag?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att SweClockers översättning är lite spetsigare än det hon sa på engelska.

"You can find them, you're not just willing to pay for them."

Kan t.ex. översättas:

"De går att finna, men du är inte villig att betala priserna."

Handlar om nyanser. Men ja, det var ett kort och koncist uttalande på gränsen. Och om jag känner Lisa Su rätt så var det sagt men glimten i ögat.

Lyssna på det som länkas i källan istället för att jaga up er över sådant här, betydligt mer intressant: https://seekingalpha.com/article/4472614-advanced-micro-devic...

Permalänk
Medlem

Helt korrekt, de erbjuder en produkt för ett pris. Antingen så tycker du dealen är bra och köper eller så köper du inte.. Speciellt när det gäller en lyxprodukt..

Raderat §1
Permalänk
Medlem

Hur uttalandet skall tolkas är nog även det en tolkningsfråga.

Så som jag tolkar uttalandet handlar det inte om någon egentlig brist på enheter till försäljning utan snarare handlar det om en brist på enheter till försäljning mot slutkund som motsvarar MSRP och då är ju hennes uttalande trots allt inte helt galet.
Det är ju inte en fråga om enheterna existerar eller ej, för existerar gör de -till ett pris- vilket motsvarar typ >3x MSRP, som varken du eller jag är särskilt benägna att betala.

Så för att summera:
Antal enheter som finns i lager till MSRP: -56732652 st. = Stor efterfrågan.
Antal enheter som finns i lager till extrema överpriser: ∞ st. = Inte så stor efterfrågan.

Detta är ju verkligen inte snåljåparnas drömvärld varpå jag personligen, som en direkt konsekvens av det, köpt exakt 0 (noll) teknikrelaterade prylar under det gångna året.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

När det är lönsamt för folk att sälja konsoler på andrahandsmarknaden ett par tusenlappar över butikspriset ringer påståendet att tillgången från tillverkare är tillräcklig rätt falskt.