Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vitlök har ingen plats i svensk husmanskost. Det var i stort sett en okänd ingrediens fram till 70-talet, när den började dyka upp pga arbetskraftsinvandrare från områden där vitlök var populär.

Jag vill påstå att dagens Svenska husmanskost har Europeiska influencer typ Spagetti Bolognese mm där vitlök är en viktig ingrediens. Husmanskosten utvecklas och förändras med tiden och andra smaker, råvaror blir viktigare..
Vitlök är idag en normal stapelvara i de flesta Svenska hem.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tycka? Det finns inte vitlök i svensk husmanskost, mer än möjligen att folk på senare år börjat stoppa i det i gamla maträtter. Men då är det tveksamt om man kan anse att det är de gamla rätterna fortfarande.

Jag kan faktiskt inte komma på en enda klassisk husmanskosträtt som har vitlök i sig.

Inte jag heller. Jag gillar verkligen vitlök men kan egentligen inte hitta en enda klassisk husmanskosträtt där vitlök ingår.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad intressant. Vad får du din fakta ifrån?
Vitlök har funnits i Sverige sedan vikingatiden.

Den första sidan jag hittar när jag googlar säger både att "I Sverige har vitlök funnits sedan vikingatiden" samt att "Vitlök försvann i början på 1900-talet som matkrydda i Sverige på grund av sin lukt men återkom under 1970-talet".

Jag minns att jag läst kommentarer från folk vars lite äldre föräldrar frågat "Vad är det för en konstig lukt?" om de lagat något med vitlök, så nog har det varit ovant för många tills relativt nyligen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av cyklonen:

Tycka? Det finns inte vitlök i svensk husmanskost, mer än möjligen att folk på senare år börjat stoppa i det i gamla maträtter. Men då är det tveksamt om man kan anse att det är de gamla rätterna fortfarande.

Jag kan faktiskt inte komma på en enda klassisk husmanskosträtt som har vitlök i sig.

Ptja, matkultur förändras med tiden precis som det mesta. Jag är i alla fall uppväxt med det och vitlök användes brett när jag jobbade inom restaurangbranschen för mer än 10 år sedan. Luncherna som serverades merparten av vardagarna var definitivt husman och vitlök användes ofta, att de inte följde recept från långt tillbaka är en annan femma. Det går så klart om man vill nitiskt anse att man slaviskt måste följa recept från decennier bakåt för att kalla det husmanskost.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag tycker att begreppet Svensk husmanskost är just det: rätter som större delen av Svenska folket regelbundet lagar och äter.
Här är några exempel på "Nya" husmanskosträtter: Fredags-taco, Spagetti och köttfärssås, pulled pork, hamburgare...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Bara att slå av kvarnen övre diskhon e dyl så slipper man nästan allt skräp, så jag tycker nog att städproblemet känns marginellt.

Varför inte slå av den över maten istället?

Zassenhaus eller Skeppshult tycker är bästa kvarnarna.
Tellicherry är ett måste i köket

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför inte slå av den över maten istället?

Zassenhaus eller Skeppshult tycker är bästa kvarnarna.
Tellicherry är ett måste i köket

Beror på situation, men ska man bara ha lite kan det bli en lite väl stor hög på ett ställe om man gör så. Blir lite olika resultat över en kastrull full med potatismos eller en liten tallrik med enstaka uppskivade tomater...

Permalänk
Medlem

Nutida husmat: vitlök ja
Dåtida husman: vitlök nej

Så diskussion är väl egentligen vilken husman ni avser? Fläsk med löksås, kåldolmar, palt, raggmunk, strömming och ärtsoppa. Ett gäng dåtida husmansrätter. Ingen har vitlök.

Nutida som redan nämnts: bolognese, tacos o köttgryta typ Bourgogne. Dessa kan ha vitlök

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänker vara den som är den och säga att jag tycker svartpeppar är något av det hemskaste som finns i matlagning Kommer aldrig innanför mina dörrar, än mindre ner i maten.

Permalänk
Medlem

Tellicherry är daglig "Go To" tycker jag!

Annars så är den godaste svartpepparn jag någonsin snubblat över var när jag besökte en pepparfarm i Vietnam på Phu Quoc och kunde köpa direkt från källan. Riktigt kul att se hur det odlas! Helt annan karaktär på den pepparn, önskar jag köpte med mig mer än en påse hem!
Otroligt fräsch och tropisk I smaken, med väldigt kraftig "svartpepprighet"!
De hade även en svartpeppar"sås"/röra som var helt fenomenal till typ allt! Var väl en tjock paste bestående av fisksås och svartpeppar bara. Helt sagolik.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Jag använder svartpeppar till det mesta.
Gratänger, pastarätter, kött osv.

Kvarnen används flitigt, i princip varje dag.

Priserna varierar dock otroligt, där de billigaste kostar 100kr kilot (har köpt två paket i två olika butikskedjor), vilka smakar helt okej.
Sedan ser man att priserna går upp mot 500.. 700.. 2000 spänn kilot. Kanske inte mycket med tanke på hur lite man använder, men det måste ändå vägas in i det hela.

Permalänk
Medlem

Denna har jag haft i över 30 år, ett av de bästa köksredskapen jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Denna har jag haft i över 30 år, ett av de bästa köksredskapen jag vet.

Klickade vidare och:

https://zerazza.com/produkter/cole-mason-pepparkvarn-king-pep...

Känns lite på temat "det finns f*n allt"...

borttappat "på" och bokstav
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Klickade vidare och:

https://zerazza.com/produkter/cole-mason-pepparkvarn-king-pep...

Känns lite temat "de finns f*n allt"...

Haha jisses en ny amazon, behövs verkligen i vinterrusket

Permalänk
Medlem

Kör cole and mason kvarnar själv (2x peppar, 1x salt) som jag hittade efter jag blivit förbannad hur jävla dåliga Zassenhaus och Peugeot kvarnar är.
Också jävligt prisvärda på amazon. 599:- för 1salt och 1pepparkvarn. (dyrare i Swedenland).
Jag hade dock velat prova MÄNNKITCHEN. Men Cole & Mason fungerar riktigt bra.

Svartpeppar kör jag oftast tellicherry eller Tan Hoi.

Nu vart ju tråden om Svartpeppar så sichuan peppar osv hör väl inte hemma i det egentligen :)=
Men det används mest i asiatisk mat för min del, när man vill ha den lite bedövande munkänslan som det ger (det är ju ingen stark krydda egentligen, men innehåller ju ett ämne som är lätt bedövande).

Vitpeppar är ett måste i mitt hushåll, används ofta på kyckling, vit fisk, makaroner, potatismos för mig då jag gillar smaken av vitpeppar

Grön, rose peppar använder jag nästan aldrig.

Permalänk
Medlem

Älskar att ha en sju-jäkla massa grovmalen svartpeppar på smörstekta ägg med rostat bröd.

Värdaste tråden!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Tellicherry är ju samma som vanliga svartpepparn så ni som inte känner skillnad i smaken ska inte oroa er. Det är främst marknadsföringsknep.

Tellicherryn ska vara de största kornen från skörden, som sägs ha mer smak och mindre hetta men med tanke på hur små kornen är ibland så myglas det nog friskt här

Grym sida för kryddor, dock inte kollat hur dyrt import är efter Brexit https://spicesontheweb.co.uk/categories/spices-and-herbs/pepp...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tycka? Det finns inte vitlök i svensk husmanskost, mer än möjligen att folk på senare år börjat stoppa i det i gamla maträtter. Men då är det tveksamt om man kan anse att det är de gamla rätterna fortfarande.

Jag kan faktiskt inte komma på en enda klassisk husmanskosträtt som har vitlök i sig.

Håller faktiskt med och självupplevt till skillnad från att titta på wikin - så var vitlök icke existerande i svensk husmanskost bland vanligt folk under hela 70-talet, varken i skolbespisning eller någon annan stans och vitlöken i maten kan närmast parkopplas till när pizzan introducerades och spreds i Sverige och på mitten av 1980-talet så kallade man blåa tunnelbanelinjen i Stockholm för 'Vitlöks expressen' i nedlåtande syfte och insinuera vad det var för folk som bodde efter den linjen. Men samtidigt fanns det svenskar som gick 'all in' på vitlök när de fick smak på det!

Skall man vara riktigt ärlig så var inte maten särskilt spännande på 70-talet och jag tycker personligen att det blivit en väldigt bra 'befruktning' när det gäller nya maträtter och olika smaker med våra invandrare och detta blir väldigt tydligt och man får bokstavligen ångest om man tex. måste vistas i England en tid (i arbetet), för fy faan vad dåligt det är där och de indiska restaurangerna där är räddningen att få något som i alla fall smakar något... och Engelsmän som besöker här tror på sin sida knappt sina ögon med våra vanliga Lunchrestauranger och deras salladsbordn det sistnämnda var den stora stora ögonöppnaren för dem och går helt in på det och somliga har fastnat djupt i - ja gissa - I Julmust, Påskmust och andra muster och bönade och bad att smuggla med ett antal flaskor i gods eller med i resväska vid flyg som skulle till England.

Finns väldigt många länder som har god mat och det är en viktig del i dagliga livet (som Frankrike, kanada, sydamerika, asien etc.) men England är definitivt inte en av dem och Irland inte så mycket bättre även om deras rätter liknar lite mer som hur det såg ut i Sverige på 70-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Beror på situation, men ska man bara ha lite kan det bli en lite väl stor hög på ett ställe om man gör så. Blir lite olika resultat över en kastrull full med potatismos eller en liten tallrik med enstaka uppskivade tomater...

Vrider man lite försiktigt blir det lagom för de där enstaka tomaterna med

Skrivet av ztenlund:

Klickade vidare och:

https://zerazza.com/produkter/cole-mason-pepparkvarn-king-pep...

Känns lite på temat "det finns f*n allt"...

Tänk att du jobbar med grillcatering / events, perfekt att dra fram en sån för lite show

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vrider man lite försiktigt blir det lagom för de där enstaka tomaterna med

Du missade nog sammanhanget. Frågan var varför jag skrev att man kunde slå av kvarnen över diskhon och inte att man kunde göra det över maten. Alltså efter att man har använt den och redan tagit det man vill ha.

Jag svarade ursprungligen på att en annans inlägg som gick ut på att det var bättre med malverket uppåt för att det inte skräpade ned. Då menade jag att det var ett problem som kunde lösas genom att slå av kvarnen över diskhon.

Permalänk
Medlem

Har nästan alltid lite svartpeppar på typ allt.
Använder vitpeppar på typ stuvade makaroner, potatismos.
Annars är huvudkryddan här hemma chili och curry, har typ alltid en nypa curry i allt för en djupare umami smak.
Har ett par kvarnar från Rusta som jag tycker har funkat otroligt bra som jag använt nu i ett antal år.
Brukar köpa svartpeppar i refillpåsar från typ Kryddhuset på DollarStore.
Använder inte alls så mkt salt som vissa personer verkar ha som huvud"krydda".
Lite fint flingsalt på en god köttbit dock med lite nymald svartpeppar på är ju juvligt

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du missade nog sammanhanget. Frågan var varför jag skrev att man kunde slå av kvarnen över diskhon och inte att man kunde göra det över maten. Alltså efter att man har använt den och redan tagit det man vill ha.

Jag svarade ursprungligen på att en annans inlägg som gick ut på att det var bättre med malverket uppåt för att det inte skräpade ned. Då menade jag att det var ett problem som kunde lösas genom att slå av kvarnen över diskhon.

Och jag menar att man kan alltid göra det över maten istället för att skicka pepparn i vasken.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."