Android lur kommer åt WIFI men inte internet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irre:

Isolera felet genom att göra en annan mobil till "hot spot" och se om din splittenya mobil vill koppla upp sig. Om ja, så konfigurera om routern. Om nej, reklamera telefonen.

TS har inte nån normal router utan en docsis gateway som saknar normal wananslutning (ethernet) den kan bara anslutas mot wan via docsis/kabeltv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av crocop:

Så det går inte få Android att fungera på denna?
Märkligt att apple fungerar av en slump

Nej det är du som använt fel utrustning, du får troligen två IP-adresser av din ISP.

Varför byt du ut tidigare router mot denna?

Permalänk
Medlem

Jag kände på mig att det var lite fulkopplat, om jag är en på miljonen som kopplar WIFI så här så kvittar det.
Men i och med att Apple fungerade trodde jag det var fel på min android.

Tror inte det har med 2 IP adresser att göra. Android failade först sedan efter det kopplade jag på en ipad för första ggn, pryl nr 3 som fungerade. Tror det har med sättet lurarna hämtar IP:n kanske.
Apple är kanske bättre än Android trots allt. Fanboy-kriget är avgjort?

Men tack för svar.

Skrivet av mrqaffe:

Det har inget med operativsystemet att göra utan beror på i vilken ordning de har kopplats in på nätet, några klienter har fått fungerande konfiguration beroende på vilken ordning du har loggat in med dem på nätet och övriga har fått en icke fungerande konfiguration, det blir ofta väldigt slumpmässigt och icke repeterbara fel när man slår ut adresseringen som du gjort genom att koppla in allt på lan.

Dessutom så kan du ha förstört för andra än dig själv för du har anslutit en dhcpserver mot din operatörs nät, förr var det relativt vanligt med trådar om folk som fått sitt bredband avstängt pga de problem det kan innebära men operatörerna har numera nästan alltid lagt in spärrar för den typen av trafik men det förekommer då och då att man kan läsa att nån gjort det och fått sin anslutning avstängd och behöver bevisa att de kopplat rätt och inte har en dhcpserver kopplad till operatörens nät.

Ajdå, då ska jag inte fulkoppla så här mer.
Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Du har redan fått lösningen på ditt problem minst två gånger. Väljer du att inte följa råden du har fått så finns det inget någon kan göra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Stiger över hvudet hur du väljer att inte ta emot hjälp eller följa hyffsat lätta instruktioner. Trollar du?
Enheter hämtar inte adress på olika sätt, de blir tilldelade en efter en DHCP-request/förfrågan.

Permalänk
Medlem

Ni missuppfattar mig eller vad är det jag inte tar åt mig för instruktioner?

Jag menar att det kvittar om Android inte mäktar med mitt nätverk för jag lär aldrig stöta på något annat nätverk kopplat så. Luren är inte trasig, så jag är nöjd. Men att det är en slump köper jag inte, det är ju uppenbart att apple prylar fixar denna fulkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crocop:

Jag menar att det kvittar om Android inte mäktar med mitt nätverk för jag lär aldrig stöta på något annat nätverk kopplat så. Luren är inte trasig, så jag är nöjd. Men att det är en slump köper jag inte, det är ju uppenbart att apple prylar fixar denna fulkoppling.

Om du nu vill tro det så fortsätt med det, du lurar bara dig själv.
Du kan uppenbarligen inget själv om nätverk och ändå förkastar du svaren från folk som kan sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crocop:

När en av dina Apple-enheter plötsligt inte längre kommer åt internet så kan du ju återbesöka tråden och följa instruktionerna.

Det är en ren slump att dina Apple-enheter har blivit tilldelade dina få IP-adresser. Det hade lika gärna kunnat vara Android-enheter. Nu är dock IP-adresserna redan låsta till dina Apple-enheter och därför får inte Android-enheten någon fungerande IP-adress och därför fungerar det inte heller att bara koppla ifrån en Apple-enhet.

Lösningen så att alla dina enheter får fungerande internet finns på flertalet ställen i tråden.

Visa signatur

press nu1mlock