Samsung kan köpa OLED-TV-paneler av LG

Permalänk
Melding Plague

Samsung kan köpa OLED-TV-paneler av LG

Teknikjätten är på väg att omfamna OLED för sina TV-apparater, men kan komma att ta hjälp av rivalen LG för att komma till skott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hehehe, inte ens Samsung kan längre förneka att OLED is the shit. Inbränningssnacket är närmast skrämselpropagande så länge man använder pixeluppfräshningsinställningarna. Synd för LG bara, jag personligen hellre köper Samsung än LG

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

LG panel med Samsung mjukvara. Jämförelsen kommer vara intressant. Kommer de använda egna processorer så blir det ännu roligare. Länge gillat LGs OLED men webOS har alltid saknat något..

Permalänk
Medlem

Samsung är no-go så länge de skall envisas med att använda Tizen, så LG fortsätter regera.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Hehehe, inte ens Samsung kan längre förneka att OLED is the shit. Inbränningssnacket är närmast skrämselpropagande så länge man använder pixeluppfräshningsinställningarna. Synd för LG bara, jag personligen hellre köper Samsung än LG

Kommer själv aldrig köpa Samsung så länge de inte stödjer Dolby Vision.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SellahiR:

Hehehe, inte ens Samsung kan längre förneka att OLED is the shit. Inbränningssnacket är närmast skrämselpropagande så länge man använder pixeluppfräshningsinställningarna. Synd för LG bara, jag personligen hellre köper Samsung än LG

Så länge man använder TV:n INTE som en "datorskärm" så kan det vara rätt lungt. Problemet är då alla nätverkskryp hos TV-kanaler.

Pixel Refresher jämnar ut utnötningen av pixlarna vilket är "magin" bakom deras "borttagning av inbränning". Knappast vettigt på lång sikt, imho. Har LG-OLED55B7V.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så länge man använder TV:n INTE som en "datorskärm" så kan det vara rätt lungt. Problemet är då alla nätverkskryp hos TV-kanaler.

Pixel Refresher jämnar ut utnötningen av pixlarna vilket är "magin" bakom deras "borttagning av inbränning". Knappast vettigt på lång sikt, imho. Har LG-OLED55B7V.

Även en datorskärm kan användas med pixeluppfräschning och dom YT kanaler jag sett som testat LG OLED C1 som datorskärm säger att man har otur om man får inbränning, dom är iaf 5st olika jag sett drt hos jag sjulle inte tveka på att skaffa OLED som skärm om dom inte kostade som nya GPUer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Lite som att Intel skulle köpa Ryzen och sölja för att fylla på i leden... jag fattar inte riktigt logiken (men jag är också morgontrött)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Även en datorskärm kan användas med pixeluppfräschning och dom YT kanaler jag sett som testat LG OLED C1 som datorskärm säger att man har otur om man får inbränning

Och det finns YT kanaler som använt skärmarna flitigt 24/7 som börjar få problem. Som tidigare nämts så fungera "fixen" som LG implementerat så att den jämna ut slitaget genom ändra ljustyrkan per pixel. Slitaget finns dock där och börjar till slut påverka bildkvaliten. Wendell från level1 som varit 24/7 användare av OLED under lång tid kommenterade det i en LTT video nyligen https://youtu.be/hWrFEU_605g?t=398

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Och det finns YT kanaler som använt skärmarna flitigt 24/7 som börjar få problem. Som tidigare nämts så fungera "fixen" som LG implementerat så att den jämna ut slitaget genom ändra ljustyrkan per pixel. Slitaget finns dock där och börjar till slut påverka bildkvaliten. Wendell från level1 som varit 24/7 användare av OLED under lång tid kommenterade det i en LTT video nyligen https://youtu.be/hWrFEU_605g?t=398

Det som effektivt händer över lång tid om pixelutjämnaren är bra är att man tappar peak ljusstyrka, det är inte värre än så egentligen

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Hehehe, inte ens Samsung kan längre förneka att OLED is the shit. Inbränningssnacket är närmast skrämselpropagande så länge man använder pixeluppfräshningsinställningarna. Synd för LG bara, jag personligen hellre köper Samsung än LG

Jag använder min LG OLED55B7V 55 som datorskärm, har vart sjukt noga med skärmsläckare "pixeluppfräshningsinställningarna" m.m. Och kan säga att min tv har inbränningar från helvetet, fattar inte hur man skickar bilder här, men då jag ofta delar upp skärmen i två delar höger och vänster, typ kollar nyheterna vänster och har google fönster till höger så har halva slärmen mycket grönare ton, så kollar man på film så och ett ansikte tar upp hela säkrmen ex, så kommer halva ansiktet vara grönare MARKAN grönare. Det kom från inget till sjukt inbrännt fort som fan. Först när jag såg gröna konstigheter i filmer så trodde jag det var fel på filmen. Och ikonerna i google eller nere till vänster för windows, är så inbrända att man kan se vilka de är när man kollar på film.
Så nej, inbränningar finns och är extremt vidrigt, tvn är i princip obrukbar för att kolla på film.
Men om man använder tvn uteslutande som tv så är det nog inte så farligt. Men att säga att inbränning är en myt är bara 100% missinformation som gör att sådana som jag testar att köra som datorskärm, vilket man INTE ska göra då det garanterat blir inbränningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DolphinRage:

Jag använder min LG OLED55B7V 55 som datorskärm, har vart sjukt noga med skärmsläckare "pixeluppfräshningsinställningarna" m.m. Och kan säga att min tv har inbränningar från helvetet, fattar inte hur man skickar bilder här, men då jag ofta delar upp skärmen i två delar höger och vänster, typ kollar nyheterna vänster och har google fönster till höger så har halva slärmen mycket grönare ton, så kollar man på film så och ett ansikte tar upp hela säkrmen ex, så kommer halva ansiktet vara grönare MARKAN grönare. Det kom från inget till sjukt inbrännt fort som fan. Först när jag såg gröna konstigheter i filmer så trodde jag det var fel på filmen. Och ikonerna i google eller nere till vänster för windows, är så inbrända att man kan se vilka de är när man kollar på film.
Så nej, inbränningar finns och är extremt vidrigt, tvn är i princip obrukbar för att kolla på film.
Men om man använder tvn uteslutande som tv så är det nog inte så farligt. Men att säga att inbränning är en myt är bara 100% missinformation som gör att sådana som jag testar att köra som datorskärm, vilket man INTE ska göra då det garanterat blir inbränningar.

Men att säga att det garanterat blir inbränningar är ju också fel? Speciellt på nyare Oleds än din 7-serie från 2017 som har bättre tekniker för att motverka det. Många använder ju CX och C1 som datorskärm med framgång.

Permalänk
Medlem

"Skrämselpropaganda"
Detta är min lite äldre LG B6V. Har inte använt den som datorskärm.

Men det ska erkännas att jag hade 100% oled belysning fram till jag började att märka av de första inbränningarna. Sänkte därpå belysningen till 50%. Har kört det inbyggda "Rensa panelbrus" verktyget en gång i veckan sedan jag köpte TV´n. Funktionen "Skärmskifte" har alltid varit på.

Har inbränningar från allt möjligt. Allt från SVT´s morgonsoffa (har på TV´n två timmar om dagen på morgnarna när jag arbetar hemma) till Youtube, Netflix och UI från olika spel.

Nyare paneler lär dock klara inbränningar bättre.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av DolphinRage:

Jag använder min LG OLED55B7V 55 som datorskärm, har vart sjukt noga med skärmsläckare "pixeluppfräshningsinställningarna" m.m. Och kan säga att min tv har inbränningar från helvetet, fattar inte hur man skickar bilder här, men då jag ofta delar upp skärmen i två delar höger och vänster, typ kollar nyheterna vänster och har google fönster till höger så har halva slärmen mycket grönare ton, så kollar man på film så och ett ansikte tar upp hela säkrmen ex, så kommer halva ansiktet vara grönare MARKAN grönare. Det kom från inget till sjukt inbrännt fort som fan. Först när jag såg gröna konstigheter i filmer så trodde jag det var fel på filmen. Och ikonerna i google eller nere till vänster för windows, är så inbrända att man kan se vilka de är när man kollar på film.
Så nej, inbränningar finns och är extremt vidrigt, tvn är i princip obrukbar för att kolla på film.
Men om man använder tvn uteslutande som tv så är det nog inte så farligt. Men att säga att inbränning är en myt är bara 100% missinformation som gör att sådana som jag testar att köra som datorskärm, vilket man INTE ska göra då det garanterat blir inbränningar.

Jag sa inte att inbränningar är en myt, bara ovanligt även för YTers som har tvn på 24/7, 2år i rad bara för att framkalla just inbränningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite som att Intel skulle köpa Ryzen och sölja för att fylla på i leden... jag fattar inte riktigt logiken (men jag är också morgontrött)

Samsung köper panelerna från LG Display, ett separat företag från det LG som tillverkar TV och annan hemelektronik, även om de ingår i samma koncern. LG Display levererar till många andra företag också.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Instämmer

Samma här med min B6, mina föräldrars C7 samma sak. Kan säga att jag inte kört 100% ljusstyrka, och den ser ungefär likadan ut. "Propagandan" i dethär är den som säger att OLEDs inte har inbränningsproblem. Det har dom. Om jag kunde få 7 års garanti skulle jag kunna överväga en OLED igen, annars inte. Trist att Mini-LED fortfarande ger så urvattnad bild, annars hade valet varit solklart.
Och med handen på hjärtat, kan någon med en OLED säga att de kunnat slappna av när TV:n stått på och man börjar känna att man nickar lite i soffan?

Skrivet av maniac:

"Skrämselpropaganda"
Detta är min lite äldre LG B6V. Har inte använt den som datorskärm.
https://i.imgur.com/YOAwvWO.jpg

Men det ska erkännas att jag hade 100% oled belysning fram till jag började att märka av de första inbränningarna. Sänkte därpå belysningen till 50%. Har kört det inbyggda "Rensa panelbrus" verktyget en gång i veckan sedan jag köpte TV´n. Funktionen "Skärmskifte" har alltid varit på.

Har inbränningar från allt möjligt. Allt från SVT´s morgonsoffa (har på TV´n två timmar om dagen på morgnarna när jag arbetar hemma) till Youtube, Netflix och UI från olika spel.

Nyare paneler lär dock klara inbränningar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så länge man använder TV:n INTE som en "datorskärm" så kan det vara rätt lungt. Problemet är då alla nätverkskryp hos TV-kanaler.

Pixel Refresher jämnar ut utnötningen av pixlarna vilket är "magin" bakom deras "borttagning av inbränning". Knappast vettigt på lång sikt, imho. Har LG-OLED55B7V.

Datorskärm går bra om det gäller spel skulle jag säga. Så jag tänkt använda en 42" när de kommer. Men om man sitter mycket och surfar eller jobbar med bruken, ja, då hade jag skippat OLED. Speciellt om man har en äldre OLED panel. De var väldigt mycket känsligare än de nya.

Skrivet av DolphinRage:

Jag använder min LG OLED55B7V 55 som datorskärm, har vart sjukt noga med skärmsläckare "pixeluppfräshningsinställningarna" m.m. Och kan säga att min tv har inbränningar från helvetet, fattar inte hur man skickar bilder här, men då jag ofta delar upp skärmen i två delar höger och vänster, typ kollar nyheterna vänster och har google fönster till höger så har halva slärmen mycket grönare ton, så kollar man på film så och ett ansikte tar upp hela säkrmen ex, så kommer halva ansiktet vara grönare MARKAN grönare. Det kom från inget till sjukt inbrännt fort som fan. Först när jag såg gröna konstigheter i filmer så trodde jag det var fel på filmen. Och ikonerna i google eller nere till vänster för windows, är så inbrända att man kan se vilka de är när man kollar på film.
Så nej, inbränningar finns och är extremt vidrigt, tvn är i princip obrukbar för att kolla på film.
Men om man använder tvn uteslutande som tv så är det nog inte så farligt. Men att säga att inbränning är en myt är bara 100% missinformation som gör att sådana som jag testar att köra som datorskärm, vilket man INTE ska göra då det garanterat blir inbränningar.

Det var ett mycket större problem på de äldre panelerna, som din från 2017. Det har blivit signifikant bättre sedan dess. Det är inte eliminerat, vill man så kan man skapa ojämnt slitage av pixlarna fortfarande. Men dels har panelerna i sig blivit bättre men också olika funktioner för att skydda panelen. Värt att ha i åtanke innan man avfärdar dem som datorskärmar.

Men som jag nämnde ovan, surfar man mycket eller jobbar så ja. Undvik OLED. Men spelar man och så, så det blir varierad kost för panelen lär det vara lugnt. Oftast lirar man ju inte i ett ljust rum heller utan för många klarar man sig sannolikt med typ 20-30% ljusstyrka eller så, vilket ytterligare avhjälper problemet.

Skrivet av maniac:

"Skrämselpropaganda"
Detta är min lite äldre LG B6V. Har inte använt den som datorskärm.
https://i.imgur.com/YOAwvWO.jpg

Men det ska erkännas att jag hade 100% oled belysning fram till jag började att märka av de första inbränningarna. Sänkte därpå belysningen till 50%. Har kört det inbyggda "Rensa panelbrus" verktyget en gång i veckan sedan jag köpte TV´n. Funktionen "Skärmskifte" har alltid varit på.

Har inbränningar från allt möjligt. Allt från SVT´s morgonsoffa (har på TV´n två timmar om dagen på morgnarna när jag arbetar hemma) till Youtube, Netflix och UI från olika spel.

Nyare paneler lär dock klara inbränningar bättre.

Ja, precis. Nya klarar det signifikant bättre. De känner av statiska element och sen köra full ljusstyrka sliter ju också ut panelen snabbare som sagt. Och jag vill minnas att just röd, som du visar här, var extra känslig också på gamla paneler.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite som att Intel skulle köpa Ryzen och sölja för att fylla på i leden... jag fattar inte riktigt logiken (men jag är också morgontrött)

fast är väll ganska logiskt, om Samsung inte riktigt får till något som är bättre än OLED så varför skulle det vara någon skillnad för Samsung jämfört med alla andra? Liksom Philips, sony, panasonic, varför är det så konstigt om Samsung väljer att köpa paneler från LG när alla andra redan gör det ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Aldrig mer en Samsung TV i mitt hem, ett halvår efter inköpet så började den plötsligt slå på reklam för Rakuten TV om man bara startar den. Känns olustigt att behöva sätta pin-kod på ett antal kanaler för att det inte skall gå igång reklamfilm för diverse actionfilmer när mina barn skall kolla på barnprogram.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om de börjar marknadsföra en ny flashig funktion som minimerar burn-in eller om de väljer att krypa till korset och erkänna att det egentligen är ett icke-problem för de flesta hehe.

Haft min B6V sedan 2016 och inte en tillstymmelse till inbränning.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

"Skrämselpropaganda"
Detta är min lite äldre LG B6V. Har inte använt den som datorskärm.
https://i.imgur.com/YOAwvWO.jpg

Men det ska erkännas att jag hade 100% oled belysning fram till jag började att märka av de första inbränningarna. Sänkte därpå belysningen till 50%. Har kört det inbyggda "Rensa panelbrus" verktyget en gång i veckan sedan jag köpte TV´n. Funktionen "Skärmskifte" har alltid varit på.

Har inbränningar från allt möjligt. Allt från SVT´s morgonsoffa (har på TV´n två timmar om dagen på morgnarna när jag arbetar hemma) till Youtube, Netflix och UI från olika spel.

Nyare paneler lär dock klara inbränningar bättre.

Min B6V ser lika gräslig ut. Dessa inbränningar uppstod för cirka 1,5 år sedan, har haft TVn sedan 2016 och använt den som en vanlig TV dvs. lite nyheter, film och serier. Alltid haft ljusstyrka 60% från dag ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Även en datorskärm kan användas med pixeluppfräschning och dom YT kanaler jag sett som testat LG OLED C1 som datorskärm säger att man har otur om man får inbränning, dom är iaf 5st olika jag sett drt hos jag sjulle inte tveka på att skaffa OLED som skärm om dom inte kostade som nya GPUer.

Nja, ge det några år.

Värt att tänka på är verkligheten att;

1. Pixeluppfräshning "bränner ner" fräsha pixlar till de som är sämst för att jämna ut effekterna
2. ...detta ökar åldringen av panelen markant

Med 1 och 2 i åtande - Ingen vet riktigt exakt hur känsligt detta blir framöver.
Dvs, jag kan ha en gammal IPS panel i 20 år utan några större problem, men vad jag sett och läst hittills så finns det paneler som brakar ihop bara efter ett år eller två, beroende på användning såklart.

Pixeluppfräshningen är ingen "Magisk kula", utan den åldrar resten av din panel till sin sämsta pixel, vilket innebär att i slutändan kan du ha köpt en fin TV för 20.000 som har en livslängd på mindre än 5 år..

Så ja, OLED är fantastiskt, men inbränning är ett reellt hinder för OLED, speciellt nu när det börjar komma till datorskärmar...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Är man rädd för inbränning så låter man TV'n stå på standby och drar inte ut sladden. Många som försöker spara några kronor här och där genom att göra så men TV'n jobbar med att motverka inbränning när man stängt av den.

Jobbiga med OLED är rena lotteriet med vilken panel man får, i vissa fall är det skräckexempel med "dirty screen" som oftast förväxlas med inbränning.

Permalänk
Medlem

Sitter på en Plasma från Panasonics sista serie av plasma. Spelade genom BOTW och såg dom jäkla hjärtana i säkert 3 månader innan dom försvann. Så till min fråga, försvinner inte inbränningarna vid användning som på plasma?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Hehehe, inte ens Samsung kan längre förneka att OLED is the shit. Inbränningssnacket är närmast skrämselpropagande så länge man använder pixeluppfräshningsinställningarna. Synd för LG bara, jag personligen hellre köper Samsung än LG

Helt och hållet skrämselpropaganda är det inte, beroende på användningsområde. Ska man använda den som datorskärm är risken för inbränning betydligt högre eftersom det finns betydligt fler statiska element. Exempelvis Windows aktivitetsfält som är statiskt 24/7 såvida man inte går in i en fullskärmsapplikation. Jag har själv t.om fått inbränning på en vanlig LCD-skärm. Det har ju dock blivit mycket bättre på senare år.

Skrivet av Rebben:

Samsung är no-go så länge de skall envisas med att använda Tizen, så LG fortsätter regera.

Vad är problemet med Tizen? Varför är LG WebOS bättre?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DolphinRage:

Jag använder min LG OLED55B7V 55 som datorskärm, har vart sjukt noga med skärmsläckare "pixeluppfräshningsinställningarna" m.m. Och kan säga att min tv har inbränningar från helvetet, fattar inte hur man skickar bilder här, men då jag ofta delar upp skärmen i två delar höger och vänster, typ kollar nyheterna vänster och har google fönster till höger så har halva slärmen mycket grönare ton, så kollar man på film så och ett ansikte tar upp hela säkrmen ex, så kommer halva ansiktet vara grönare MARKAN grönare. Det kom från inget till sjukt inbrännt fort som fan. Först när jag såg gröna konstigheter i filmer så trodde jag det var fel på filmen. Och ikonerna i google eller nere till vänster för windows, är så inbrända att man kan se vilka de är när man kollar på film.
Så nej, inbränningar finns och är extremt vidrigt, tvn är i princip obrukbar för att kolla på film.
Men om man använder tvn uteslutande som tv så är det nog inte så farligt. Men att säga att inbränning är en myt är bara 100% missinformation som gör att sådana som jag testar att köra som datorskärm, vilket man INTE ska göra då det garanterat blir inbränningar.

Instruktion för att länka bilder. Vad du beskriver med att ena halvan är grön är inte alls en inbränning. Tyvärr så enkelt och tråkigt som ett dåligt exemplar.

Även där är 2016-panelerna (samt även 2017) markant sämre på flera sätt än dagens OLED-paneler i fråga om ojämnheter. Ett vanligt problem är just olika vitbalans, typiskt mellan grönt/magenta på höger/vänster. Det fanns där från första början. Men alla märker inte av det först och ojämnheterna kan även förstärkas med tiden.

Ikoner för google och windows kan förstås bränna in. Är framför allt det röda subpixelfiltren som slits snabbast, följt av det gröna filtren.

Skrivet av maniac:

"Skrämselpropaganda"
Detta är min lite äldre LG B6V. Har inte använt den som datorskärm.
https://i.imgur.com/YOAwvWO.jpg

Men det ska erkännas att jag hade 100% oled belysning fram till jag började att märka av de första inbränningarna. Sänkte därpå belysningen till 50%. Har kört det inbyggda "Rensa panelbrus" verktyget en gång i veckan sedan jag köpte TV´n. Funktionen "Skärmskifte" har alltid varit på.

Har inbränningar från allt möjligt. Allt från SVT´s morgonsoffa (har på TV´n två timmar om dagen på morgnarna när jag arbetar hemma) till Youtube, Netflix och UI från olika spel.

Nyare paneler lär dock klara inbränningar bättre.

Precis så ser en inbränning ut! Mörkare delar och särskilt på rött. Andra former av ojämnheter man observerar beror på andra orsaker, likt att panelen var dålig från början. Tillfälligt ljusare delar är retention och försvinner. Mycket retention är dock ett tecken på att panelen körts hårt och är tecken på att inbränning riskerar uppstå.

Där har de stresstester jag gjorde på 2016- och 2017-paneler handlat om retention som är ljusstarkare än omgivande pixlar och dröjer synligt kvar i över minuten eller mer. Med 2021-panelerna ger samma stressande en mycket mindre ljusstark retention som klingar av snabbt, inom 10 sekunder. Philips 806 är känsligast so far där det dröjde kvar lite mer än 15 sekunder. Men då pressar Philips panelerna hårdare också.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KorvMos:

Sitter på en Plasma från Panasonics sista serie av plasma. Spelade genom BOTW och såg dom jäkla hjärtana i säkert 3 månader innan dom försvann. Så till min fråga, försvinner inte inbränningarna vid användning som på plasma?

Plasma är annorlunda och det du såg i tre månader, var det ljusa hjärtan eller mörka hjärtan? Även med plasma är distinktionen mellan retention en ljusare skugga, typiskt kring undertexter samt att en faktiskt inbränning leder till mörkare skuggor.

Skillnaden med en plasma är att dess retention hade andra orsaker och förklaringar likt att mängden magnesium varierade per subpixel och därför kunde dess retention hänga kvar väldigt länge, även dagar och veckor efter man kört TV:n hårt.

Hos WRGB-OLED är det temperaturförändringar som gör att subpixeln lyser starkare och man får en retention i minuter (äldre OLED-paneler) eller sekunder (moderna OLED-paneler) till knappt alls på de paneler som har bättre kylmetod likt Sonys och Panasonics paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad är problemet med Tizen? Varför är LG WebOS bättre?

Tizen är helt enkelt så långsamt och trögt. De stora jättarnas appar fungerar ofta bra men resten är en shitshow. Dessutom ser Tizen förjävligt ut.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Tizen är helt enkelt så långsamt och trögt. De stora jättarnas appar fungerar ofta bra men resten är en shitshow. Dessutom ser Tizen förjävligt ut.

Då har du nog använt en gammal TV eller nåt. Tizen är överlägsen om du frågar mig, åtminstone om man jämför med Android TV och WebOS. Tizen integrerar också väldigt bra med min Telia box som jag har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag sa inte att inbränningar är en myt, bara ovanligt även för YTers som har tvn på 24/7, 2år i rad bara för att framkalla just inbränningar.

Du kallade det för skrämselpropaganda. Vilket är så långt man kan komma att kalla något en myt utan att direkt kalla det för en myt. Att OLED har stora problem med inbränning beroende på hur man använder skärmen är så långt ifrån propaganda man kan komma faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |