Permalänk
Medlem

Samma, proshop skickade fury beast 5200 idag, beställt 2 nov.

Permalänk
Skrivet av Bindo:

Proshop verkar ha fått in ett gäng Kingston FURY Beast DDR5-5200 C40 fick mina skickade för en timme sen. Beställde 3 November.

Tack för alla tips.

Det verkar som att både 4800 och 5200 finns i lager. Men går ej att beställa, det står fortfarande "meddela mig".

Permalänk
Medlem

Kanske tillhör dem som redan har beställt? Varför ska dom annars inte öppna upp dom för försäljning

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Skrivet av Unor92:

Kanske tillhör dem som redan har beställt? Varför ska dom annars inte öppna upp dom för försäljning

då är det väl konstigt att säga att man har i lager alls?
är de förbokade så behöver de ju inte hamna på hemsidan.

Permalänk
Medlem

Proshop höjde nyss deras 4800mhz Kingston Fury från 1459 eller vad det va på till 1699 samt 5200Mhz från 1549 till 1799.
Uppdaterade precis när de höll på med prisbytet vilket va nyss.

Så förhoppningsvis öppnar de upp så vi får köpa dem snart. Även med prisökningen så kommer jag lägga en order.

Edit: En uppdatering till av sidan efter prisökningen så gick det från >15st I lager till " Beställningsvara - leveranstid kan ej upplysas " på 2 sekunder.

Visa signatur

Det värsta som kan hända är döden, allt annat kan jag leva med!

Permalänk
Medlem

Nu är dom ej i lager. Lol proshop i ett nötsköl oseriös företag

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Medlem

Kom igen nu Proshop. Låt oss shoppa...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Om man läser deras "DDR5 Info - please read" så står:
"DDR5 shortage

The availablity of DDR5 is low and demand is high. Currently we don't accept new orders. We open for new order when we have the goods physically in stock.

Please use the "Notify Me" function, and we will email you once we accept new orders.

Once the product is in stock, we open for ordering Monday till Friday at 14.00 CET (Finland 15.00)."

Så sitt färdiga med F5-knappen och kreditkortet imorgon 14.00.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått sina kort skickade ifrån http://verkkokauppa.com/

Mina är under diskussion står det när jag gör google translate

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unor92:

Kollar jag upp ordet "käsiteltävänä", som jag gissar på att det står som status på din beställning som det gör på min, så är den engelska översättningen "processing". Så gissar på att "under diskussion" ska stå för "under behandling".

https://asiakaspalvelu.verkkokauppa.com/hc/fi/articles/360020...

På den länken under deras FAQ finner man ordet, käsiteltävänä, och det är under kategorin för beställningar som är under behandling "processing".

Så har vi tur skickas de nog imorgon, annars blir det nog under eller efter helgen.

EDIT: Min order verkar ha skickats redan ikväll! Fick ett mail precis där det stod att min order har blivit behandlad och skickad, och statusen för ordern under mina sidor hos butiken har ändrat färg från gul till grön och översättningen säger nu på engelska "Processed". Förhoppningsvis kommer ett kollinummer snart också så man kan spåra paketet.

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering från Dustin! Gällande Kingston FURY Beast 32GB 5,200MHz DDR5

Igår så fick jag uppdatering precis denna tiden om att stickorna äntligen skulle komma i lager 3/12 och ändrades från ” Inväntar information från leverantör”.

Nu så fick ytterligare en uppdatering om att de förväntas vara i lager den 8/12 istället. Drygt… Känns som att de kommer att skjutas upp gång på gång igen, när jag först beställde så sas det 10/11.

Visa signatur

Intel Core i9-12900K + Arctic Cooling MX-5 | ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | RTX 3080 | beställt Kingston DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeka:

Ny uppdatering från Dustin! Gällande Kingston FURY Beast 32GB 5,200MHz DDR5

Igår så fick jag uppdatering precis denna tiden om att stickorna äntligen skulle komma i lager 3/12 och ändrades från ” Inväntar information från leverantör”.

Nu så fick ytterligare en uppdatering om att de förväntas vara i lager den 8/12 istället. Drygt… Känns som att de kommer att skjutas upp gång på gång igen, när jag först beställde så sas det 10/11.

När la du din beställning? Jag la min 4/11 och fick också uppdatering nyss om förväntad leverans 3/3/2022...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakeman2:

När la du din beställning? Jag la min 4/11 och fick också uppdatering nyss om förväntad leverans 3/3/2022...

3/3/2022??? Nej fyfan.

Jag la också min 4/11

Visa signatur

Intel Core i9-12900K + Arctic Cooling MX-5 | ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | RTX 3080 | beställt Kingston DDR5

Permalänk

Inet var live igår och hade lottning och svarade på frågor, de nämnde DDR5 så länkar det här med rätt tidsangivelse:

https://youtu.be/e0qlsDe6Sj8?t=1180

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeka:

3/3/2022??? Nej fyfan.

Jag la också min 4/11

Mycket märkligt om vi la beställningen samma dag. Kanske Dustin försöker få folk att avbeställa nu. Ser att priset har gått upp sedan jag la (och betalade) min beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unor92:

Jag beställde 1-Dec, idag 3e fick jag meddelande från TNT att dom levereras den 6-Dec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bertil58:

Jag beställde 1-Dec, idag 3e fick jag meddelande från TNT att dom levereras den 6-Dec.

Samma här! Vaknade idag och hade fått mail av TNT med leverans efter helgen. Hoppas nu att resten av leveransen går smidigt till! Min ska dock levereras 7/12, kanske har att göra med att jag befinner mig i Skåne.

Tack till dig igen, Bertil, för att du tipsade om Verkkokauppa! Hade nog annars fortfarande letat maniskt efter produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakeman2:

Mycket märkligt om vi la beställningen samma dag. Kanske Dustin försöker få folk att avbeställa nu. Ser att priset har gått upp sedan jag la (och betalade) min beställning.

Mejla dom och nämn det, kan nog ha blivit fel. Jag frågade dem om de ens fick in stickorna idag och vad själva uppskjutningen berodde på men fick inte svar på just det och svarade enbart med ” Vi har inte artikel: 5011262447 på lager så det uppdaterade leveransdatumet har vi fått från våra leverantörer.

Det är ett beräknat leveransadatum och kan komma att ändras igen beroende på vilken information vi får från leverantören.”

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej killar, vill bara dela att NetOnNet har ett leveransdatum beräknat till 14 dec för 5200MHz 32 GB-stickor.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/kingst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscris:

Hej killar, vill bara dela att NetOnNet har ett leveransdatum beräknat till 14 dec för 5200MHz 32 GB-stickor.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/kingst...

Tack!
La en beställning, hoppas det kommer in tillräckligt till alla...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Tack!
La en beställning, hoppas det kommer in tillräckligt till alla...

Same, riktigt brutalt att betala 3500kr för ram minne, lika dyrt som en processor. Menmen...

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Tittar in lite nyfiken här. Hur kommer det sig att ni vill ha DDR5? Bara för att det är det senaste?
Från vad jag kan se är det inte så pass mycket bättre än DDR4 med bra frekvens och latens.

Ingen kritik alls, bara nyfiken på olika anledningar.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Tittar in lite nyfiken här. Hur kommer det sig att ni vill ha DDR5? Bara för att det är det senaste?
Från vad jag kan se är det inte så pass mycket bättre än DDR4 med bra frekvens och latens.

1. Vill ha Alder Lake
2. Har ett ITX Chassi
3. LGA 1700 ITX DDR4 moderkort finns inte tillgängligt

Hade ITX DDR4 moderkort funnits så.. förmodat att de är billigare

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

För min del är det för att jag köpte moderkort som bara tar DDR5, tillsammans med nya Intel CPUerna då.
Inte mycket val liksom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

1) nytt och spännande
2) tänker lira med dom här skiten i 3-6 månader och uppgraderar sedan till snabbare Samsung/Hynix minnen (har alltså dom här Asus stickorna som alla talar om)

Inget rationellt i det hela sist och slutligen. Betydligt billigare skulle det ha blivit att köpa en billig DDR4 mobo och lira med mina gamla B-die stickor. Men sist och slutligen så är detta en hobby för mig.

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Skrivet av Bokai:

Tusen tack till Bertil58 och SittingDuck99! Verkkokauppa.com är ingen liten sketen butik, så därifrån har jag inga problem att chansa på en beställning!

För att summera vad man behöver göra om man är intresserad:
(Tips: Använd Chrome och dess auto translate funktion om ni inte är några hejare på finska. Hela följande process gick superlätt då)
1. Gå till https://www.verkkokauppa.com/fi/product/78106/rksvh/Asus-DDR5... och lägg till i kassan. Välj att hämta i butik och betala på plats. Ditt minne kommer då reserveras.
2. Skriv din adress så gott det går, men då det inte går att välja Sverige eller någon svensk stad, så välj Helsinki.
3. Maila export@verkkokauppa.com med ordernummer, din korrekta svenska adress och hur du vill betala(kort gick toppen)
4. De kommer återkomma till dig när de korrigerat din liggande order med rätt adress och rätt fraktkostnad(30eur!), samt be dig betala ordern via en länk de skickar.
5. När du betalat din order kontaktar du export@verkkokauppa.com igen och säger att den är betald.

Det finns i skrivande stund 9st kvar i lager, lycka till de som är intresserade!

Verkkokauppa.com hade ett minne i lager igen (som jag då precis knep åt mig). så råder folk att hålla lite koll på deras hemsida då de förmodligen får lite avbeställningar då och då.

Edit: la även till en beställning hos Netonnet så får se vilket som kommer fram först så får jag antingen avboka den andra eller sälja minnen som jag har extra

glömde skriva en sak
Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Hej!

DDR5 har enbart varit på marknaden i en månad, DDR4 har funnits sedan 2014 och har förbättrats varje år. Så det är förväntat att de bästa DDR4 har bättre prestanda än de första DDR5 som obv inte är de bästa ännu. Även de sämsta DDR5 4800 CL40 går att överklockas till 5500 CL38 redan vilket ger en stor skillnad i prestanda. Så ge det några månader tills det kommer ut bättre stickor, Windows uppdateringar, patchar för spel osv för ytterligare optimeringar för att kunna nyttja den nya tekniken ännu mer.

Jag går från i7 8700K 5GHz, 3000MHz ram 16GB till 12900K 5200MHz CL40 som går att överklockas. Så jag får en stor vinst i prestanda redan där.

Som sagt så kan DDR5 enbart bli bättre och aldrig sämre med tiden som går. I vissa spel titlar och renderingar så har de sämsta DDR5 faktiskt gett lovande resultat, observera då att de är med fabriksinställningarna. Jag tror knappast att de bästa DDR4 går att överklockas lika bra som DDR5 eftersom att de som tillverkar stickorna redan har pushat ut det sista ur dom varje år. Och inte för att nämna att DDR5 har betydligt högre bandbredd än DDR4.

Jag lyckades att köpa 5200MHz CL40 32GB 16x2 för enbart 2645kr, de bästa stickorna av DDR4 kan kosta över 10.000kr med enbart 16GB som ger liknande prestanda som de första DDR5 med 32GB.

Dessutom så älskar jag ny teknik, och som någon ovan skrev så är detta en hobby för mig med.

Hoppas att det hjälpte, detta är som sagt hur jag tänker och resonerar kring att gå över till DDR5 och Alder Lake. Sedan så har andra sina egna synpunkter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakeman2:

Juste, jag glömde säga till dig att jag pratade med Dustin i morse och fick svar att dem inte har fått in stickorna ännu. Så blir att avvakta tills 8/12, förhoppningsvis har dem gett dig fel info.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med att även jag fått bekräftelse på att min beställning ”32 gb Asus DDR5”-kit skickats nu på tidiga kvällen från verkkokauppa.com. Jag tackar bertil58 för tipset.

Permalänk

Netonnet ändrade till leveranstid ej bekräftad på 5200-kitet.

Visa signatur

i5-12600K | Z690