Permalänk
Medlem

Återställa ASUS router

Godkväll,

Jag har två kvällar i rad försökt lösa detta på egen hand men nu ger jag upp.

Vi har precis flyttat och glömt inloggningsuppgifterna till routern.

Jag har läst manualen (MANUAL RT-AC1200G+) och ASUS egen video VIDEO RESET BUTTON men det funkar inte.

Bifogar bilder som visar mina steg. Trots att jag väljer ett nytt PW så säger den i nästa stund att det inte fungerar. Jag försöker trådlöst och har inte provat med cat kabel direkt i datorn, men det ska väl fungera ändå?

1

2

3

4

Permalänk
Medlem

Men... kan du logga in med default Användare/Pw efter att du återställt routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

Men... kan du logga in med default Användare/Pw efter att du återställt routern?

Nej, jag har provat admin/admin som det står i bruksen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thahank:

Nej, jag har provat admin/admin som det står i bruksen...

Har haft flera ASUS samt andra routrar genom årens lopp. Det de flesta har gemensamt är att de "alla har" en återställningsknapp man bara kan "nå" med ett "utvecklat" gem eller välvässad blyertspenna. Dessa "knappar" är strax innanför "lådan", så något spetsigt behöver man för att återställa enheten. Typ ett "gem" etc. Routern behöver också vara "på" när man trycker in "gemet". Tryck in "gemet" tills routern startar om/bootar om.

Har du testat detta? Du kan behöva "trycka in gemet" kanske en halv minut. Och routern ska vara "på" när du gör det.
Funkar det ändå inte, så är antagligen routern kass. (=Du behöver köpa en ny..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thahank:

Nej, jag har provat admin/admin som det står i bruksen...

Prova håll inne resetknappen lite längre. Vänta sedan 5 minuter. Ryck sedan strömsladden å tjonga in den igen å vänta 5 minuter till och testa.
Just detta problem har jag råkat ut för flera gånger på konsumentroutrar. Ibland får man försöka flera gånger så brukar det till slut funka, genom att vänta några minuter så hinner den starta om sig och komma igång ordentligt med allt vad den ska göra efter en reset. Så man inte har för bråttom och ev avbryter den mitt i.
Du har ingen lapp på undersidan av routern där det står ett lösenord eller så?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har haft flera ASUS samt andra routrar genom årens lopp. Det de flesta har gemensamt är att de "alla har" en återställningsknapp man bara kan "nå" med ett "utvecklat" gem eller välvässad blyertspenna. Dessa "knappar" är strax innanför "lådan", så något spetsigt behöver man för att återställa enheten. Typ ett "gem" etc. Routern behöver också vara "på" när man trycker in "gemet". Tryck in "gemet" tills routern startar om/bootar om.

Har du testat detta? Du kan behöva "trycka in gemet" kanske en halv minut. Och routern ska vara "på" när du gör det.
Funkar det ändå inte, så är antagligen routern kass. (=Du behöver köpa en ny..)

Skrivet av fragwolf:

Prova håll inne resetknappen lite längre. Vänta sedan 5 minuter. Ryck sedan strömsladden å tjonga in den igen å vänta 5 minuter till och testa.
Just detta problem har jag råkat ut för flera gånger på konsumentroutrar. Ibland får man försöka flera gånger så brukar det till slut funka, genom att vänta några minuter så hinner den starta om sig och komma igång ordentligt med allt vad den ska göra efter en reset. Så man inte har för bråttom och ev avbryter den mitt i.
Du har ingen lapp på undersidan av routern där det står ett lösenord eller så?

Tack @Networker och @fragwolf för era svar! Jag har "tyvärr" redan provat bägge dessa sätt och även kört en hård reset "30/30/30". Det kan absolut vara så att routern är pajj, men den funkade för tre dagar sedan... Kanske fick sig en törn i flytten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thahank:

Tack @Networker och @fragwolf för era svar! Jag har "tyvärr" redan provat bägge dessa sätt och även kört en hård reset "30/30/30". Det kan absolut vara så att routern är pajj, men den funkade för tre dagar sedan... Kanske fick sig en törn i flytten.

Du kan i princip tappa en router från "10000 meters höjd" och den klarar sig. Finns inga "rörliga delar i routern".
Klart att den kan vara paj ändå. Uppfattade inte riktigt hur gammal routern är?

Kan också ha varit utsatt för åska etc. Men borde yppat sig tidigare i så fall. Har du garanti kvar, och du testat alla våra råd här, så åberopa garanti i så fall.

Routrar är oftast väldigt "stabila". Alltså de går sällan sönder. Förutom då vid överspänning (=blixtnedslag på ett ungefär) och sånt.
Då går de sönder.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Testa detta (om du inte redan gjort det) Med routern avstängd tryck in och håll kvar resetknappen, slå på routern med knappen fortfarande intryckt, vänta och se om den startar om. (istället för att stänga av/slå på kan du dra ur resp sätta i nätsladden.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Du kan i princip tappa en router från "10000 meters höjd" och den klarar sig. Finns inga "rörliga delar i routern".
Klart att den kan vara paj ändå. Uppfattade inte riktigt hur gammal routern är?

Kan också ha varit utsatt för åska etc. Men borde yppat sig tidigare i så fall. Har du garanti kvar, och du testat alla våra råd här, så åberopa garanti i så fall.

Routrar är oftast väldigt "stabila". Alltså de går sällan sönder. Förutom då vid överspänning (=blixtnedslag på ett ungefär) och sånt.
Då går de sönder.

Lycka till!

Skrivet av Lasse62:

Testa detta (om du inte redan gjort det) Med routern avstängd tryck in och håll kvar resetknappen, slå på routern med knappen fortfarande intryckt, vänta och se om den startar om. (istället för att stänga av/slå på kan du dra ur resp sätta i nätsladden.)

DELVIS LÖST!!!

Jag provade att rensa kakor och webbinformation i webbläsaren - då kom jag vidare!

Men nu nytt problem:

Jag kan använda 5GHz på datorn men väldigt dålig kräm(får ut 10/100 men har 250/100).

TVn hittar bara 5GHz och det går att ansluta men får inget internet.

/H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thahank:

DELVIS LÖST!!!

Jag provade att rensa kakor och webbinformation i webbläsaren - då kom jag vidare!

Men nu nytt problem:

Jag kan använda 5GHz på datorn men väldigt dålig kräm(får ut 10/100 men har 250/100).

TVn hittar bara 5GHz och det går att ansluta men får inget internet.

/H

Ställ din dator så nära routern du kan komma. Kolla bandbredden då och där.
Testa också annan browser, exempelvis firefox, så du kan eventuellt "klura ut" om det är browsern du kör på som är kass.

Själv kör jag trådat på mina fasta enheter här hemma, och wifi kör jag enbart på "bärbara enheter".
Trådat är (cat 6A) överlägset bäst, om vi snackar fasta enheter. -Bara ett tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thahank:

Tack @Networker och @fragwolf för era svar! Jag har "tyvärr" redan provat bägge dessa sätt och även kört en hård reset "30/30/30". Det kan absolut vara så att routern är pajj, men den funkade för tre dagar sedan... Kanske fick sig en törn i flytten.

Eller så "pajja" en när du skulle reseta den. Har råkat ut för det där flertalet gånger i samband med reset. Dock brukar det lösa sig så småningom. Kolla om det är så att du kan logga in på den via ssh? så kanske du kan göra en reset därigenom.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thahank:

DELVIS LÖST!!!

Jag provade att rensa kakor och webbinformation i webbläsaren - då kom jag vidare!

Men nu nytt problem:

Jag kan använda 5GHz på datorn men väldigt dålig kräm(får ut 10/100 men har 250/100).

TVn hittar bara 5GHz och det går att ansluta men får inget internet.

/H

Men kan du logga in ?
Har du anslutit med kabel eller håller du bara på bråkar med wifi?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men kan du logga in ?
Har du anslutit med kabel eller håller du bara på bråkar med wifi?

Jag har bara kört via wifi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thahank:

Jag har bara kört via wifi

Och det är dumt så koppla in en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.